قرص تاخیری چیست؟ معرفی انواع آن برای رابطه‌ای لذت‌بخش!

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

آیا تا به حال چیزی در مورد انواع قرص تاخیری و تاثیر آن‌ها بر درمان زود انزالی شنیده‌اید؟ افرادی که به انزال زودرس مبتلا هستند، باید از ترکیب درمان‌های دارویی و همچنین تکنیک‌های مختلف برای کنترل این مشکل استفاده کنند. یکی از رایج‌ترین روش‌های برطرف کردن این مشکل استفاده از قرص‌های تاخیری است. اما بهترین قرص‌های تاخیری چه قرص‌هایی هستند و چطور بر رفع این مشکل تاثیر می‌گذارند؟ در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با انواع قرص تاخیری آشنا شوید.

معرفی ۴ قرص تاخیری

انزال زودرس مشکلی است که روی مدت زمان و کیفیت رابطه جنسی شما تاثیر می‌گذارد. استفاده از انواع قرص‌های تاخیری می‌تواند انزال را به تعویق بیندازد و رابطه‌ای طولانی‌تر و لذت‌بخش‌تر را برای شما و همسرتان رقم بزند. این داروها معمولا باید زیر نظر دکتر اورولوژی مصرف شوند. در ادامه می‌توانید با ۴ قرص تاخیری موثر برای درمان زود انزالی آشنا شوید.

بیشتر بدانید: علت زود انزالی چیست؟

اینفوگرافی انواع قرص تاخیری
از رایج‌ترین انواع قرص‌های تاخیری می‌توانید به داروهای اختلال نعوظ، داروهای ضد افسردگی، ترامادول و کدئین اشاره کرد.

۱- داروهای اختلال نعوظ (ED)

داروهای اختلال نعوظ یا ED با تاثیر بر آنزیم‌های آلت تناسلی و ریه‌ها به طولانی شدن نعوظ و همچنین کاهش فشار روی ریه‌ها کمک می‌کنند. این داروها به طور تخصصی برای درمان مشکلات نعوظ طراحی شده‌اند، اما مطالعات نشان می‌دهد که روی زود انزالی نیز تا حد زیادی موثر هستند.

مصرف این قرص‌ها موجب کاهش شدت تنفس می‌شود و روی طولانی شدن رابطه جنسی موثر است. مطالعات نشان می‌دهد زمانی که داروهای ED همراه با مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) مصرف شوند، تاثیر بیشتری بر درمان زود انزالی خواهند داشت. مصرف این داروها موجب جلوگیری از انزال زودرس، افزایش اعتمادبه‌نفس و طولانی شدن رابطه جنسی می‌شود.

از رایج‌ترین این داروها می‌توان به سیلدنافیل (Sildenafil)، تادالافیل (Tadalafil)، واردنافیل (Vardenafil) و آوانافیل (Avanafil) اشاره کرد. به خاطر داشته باشید که اثربخشی این قرص‌ها از فردی به فرد دیگر متفاوت است و ممکن است برای همه افراد موثر نباشند. داروهای فشار خون نیز نباید همراه با داروهای اختلال نعوظ مصرف شوند. افرادی که از داروهای نیترات مانند نیتروگلیسیرین استفاده می‌کنند، نباید این داروها را مصرف کنند. 

بیشتر بدانید: قرص ویزارسین چیست؟

۲- داروهای ضد افسردگی

هر چند داروهای ضد افسردگی بیشتر برای درمان علائم افسردگی و اضطراب استفاده می‌شوند، اما مطالعات نشان می‌دهد که این داروها به درمان انزال زودرس نیز کمک می‌کنند. فرد مبتلا به زود انزالی در صورت نیاز می‌تواند از داروهای ضد افسردگی به صورت روزانه استفاده کند. معمولا اثربخشی این داروها چند ساعت بعد از مصرف دارو و پس از ۲ تا ۳ هفته ظاهر می‌شود. این داروها تنها باید زیر نظر متخصص مصرف شوند.

از رایج‌ترین داروهای ضد افسردگی می‌توان به سیتالوپرام، فلوکستین، پاروکستین و داپوکستین اشاره کرد. به خاطر داشته باشید که مصرف داروهای ضد افسردگی می‌تواند عوارضی مانند حالت تهوع، اسهال، خستگی و تعریق را در فرد ایجاد کند و از همین رو برای همه افراد مناسب نیست.

بیشتر بدانید: قرص سرترالین چیست؟

تصویر مردی که در حال مصرف قرص تاخیری است.
افرادی که به زود انزالی مبتلا هستند، می‌توانند زیر نظر پزشک متخصص از قرص‌های تاخیری استفاده کنند.

۳- ترامادول

ترامادول یک داروی ضد درد است که حساسیت به گیرنده‌های تولیدکننده سروتونین را کاهش می‌دهد. این دارو تنها باید زیر نظر پزشک متخصص و دقیقا طبق دستور پزشک مصرف شود. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف ترامادول می‌تواند روی درمان زود انزالی موثر باشد. در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۲۱ انجام شد، مشخص شد که تجویز این دارو قبل از رابطه جنسی می‌تواند به بهبود کیفیت رابطه و کاهش علائم زود انزالی کمک کند.

بیشتر بخوانید:قرص ویاگرا چیست؟

به خاطر داشته باشید که ترامادول یک ماده اعتیادآور است و از همین رو به هیچ عنوان نباید به صورت خودسرانه مصرف شود. استفاده از دوز زیاد این دارو می‌تواند کشنده باشد.

۴- کدئین

کدئین یکی دیگر از انواع قرص تاخیری است که در دسته داروهای ضددرد قرار دارد. مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد که استفاده از کدئین می‌تواند به درمان زود انزالی کمک کند. به خاطر داشته باشید که کدئین از مشتقات تریاک است و موجب ایجاد وابستگی می‌شود. مصرف مدام کدئین موجب وابستگی بدن می‌شود و از همین رو این دارو نباید بدون مشورت با دکتر اورولوژی آنلاین مصرف شود.

بیشتر بدانید: قرص فلوکستین چیست؟

سخن نهایی

استرس و مشکلات فیزیکی از مهم‌ترین دلایل بروز زود انزالی هستند که هر دو نیاز به درمان تخصصی دارند. در صورتی که به زود انزالی مبتلا هستید، بهتر است قبل از هر کاری به صورت آنلاین یا حضوری از یکی از متخصصان اورولوژی درمانکده مشاوره دریافت کنید. به هیچ عنوان از انواع قرص‌های تاخیری به صورت خودسرانه استفاده نکنید، زیرا ممکن است سلامت شما به خطر بیفتد.

سوالات متداول

چه افرادی می‌توانند از قرص‌های تاخیری استفاده کنند؟

افرادی که زود انزالی مبتلا هستند، می‌توانند برای به تاخیر انداختن زمان انزال زیر نظر پزشک متخصص از قرص‌های تاخیری استفاده کنند.

قرص‌های ضد افسردگی چطور بر درمان زود انزالی تاثیر می‌گذارند؟

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف قرص‌های ضد افسردگی می‌تواند طول رابطه جنسی را افزایش دهد و از انزال زودرس جلوگیری کند.

آیا مصرف روزانه قرص‌های زود انزالی بی‌خطر است؟

به طور کلی قرص‌های زود انزالی باید زیر نظر پزشک متخصص مصرف شوند. بسیاری از این داروها باید به صورت روزانه و برخی دیگر نیز باید در مواقع لزوم استفاده شوند. قبل از مصرف این قرص‌ها حتما با یک متخصص مشورت کنید.

آیا برای درمان زود انزالی باید از قرص استفاده کنیم؟

استفاده از قرص برای درمان زود انزالی به هیچ عنوان ضروری نیست و در بسیاری از مواقع می‌توان این مشکل را با انجام تمرینات ورزشی، استفاده از کرم‌ها و اسپری‌های بی‌حس‌کننده برطرف کرد.

منابع: medicalnewstoday، mayoclinic، choosingtherapy

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 13

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

2 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها