تست شخصیت شناسی DiSC

تست شخصیت شناسی Disc چیست؟ در کجاها می‌توان از آن استفاده کرد؟

مقاله توسط پزشک درمانکده تایید شد
دکتر حمیدرضا افسری
تخصص: روانشناس

تست شخصیت شناسی دیسک (Disc) یک ابزار ارزیابی رفتار و تمایلات انسان است. این تست ‌تمایلات رفتاری افراد را بدون قضاوت تنها با تحلیل رفتاری در جهت ارائه راه‌کاری برای تعاملات اجتماعی بهتر بررسی می‌کند.

تست Disc یکی از مدل‌های شخصیت است که روانشناسی شخصیت افراد را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهد. امروزه انسان‌ها از یک سری الگوی رفتاری پیچیده پیروی می‌کنند که نتیجه توسعه و پیشرفت جوامع است. از همین‌رو باید بیش از پیش بتوان نوع نگرش و توانمندی انسان‌ها را مورد بررسی قرار داد.

این موضوع باعث شده تا روانشناسان حوزه رفتارشناسی با کمک تست شخصیت شناسی دیسک بر روی عملکرد و رفتار انسان‌های مختلف در حوزه‌های متفاوت مطالعه داشته باشند. در حال حاضر هر ساله بیش از ک میلیون نفر برای بهبود کار تیمی، ارتباطات و بهره‌وری بیشتر در محل کار از تست ارزیابی مدل disc استفاده می‌کنند. همراه ما باشید تا در ادامه ضمن معرفی کامل تست مدل دیسک شما را با تفسیر و نتایج آن آشنا کنیم.

توضیحات دکتر حمیدرضا افسری درباره تست شخصیت‌شناسی دیسک (Disc)

تست شخصیت شناسی Disc چیست؟

تست DiSC یکی از بهترین تست های شخصیت است که توسط روانشناس برجسته ویلیام مالتون مارستون (William Moulton Marston) با چهار الگوی رفتاری سلطه‌گر، تاثیرگذار، باثبات و وظیفه‌شناس در سال 1928 ایجاد شد. به کمک این تست میتوان رفتار افراد را در زمان کوتاه و به شکلی ساده بررسی کرد. مدل DiSC یک زبان مشترک را ارائه می دهد که افراد می توانند از آنها برای درک بهتر خود و تطبیق رفتار هایشان با دیگران در زمینه تیم کاری ، یک رابطه فروش ، یک جایگاه رهبری یا روابط دیگر استفاده کنند.

خوب است بدانید تست شخصیت شناسی Disc یکی از پرطرفدارترین تست‌های شخصیت است که در زمینه‌های توسعه فردی، خانوادگی، شغلی و سازمانی کاربرد فراوانی دارد. برای انجام این تست و تحلیل صحیح آن بهتر است با یک متخصص سلامت روان مشورت کنید. درمانکده با گرد هم آوردن جمعی از بهترین دکتر روانشناس این امکان را فراهم کرده تا شما به صورت تلفنی، متنی یا تصویری با آن‌ها در ارتباط باشید.

ویژگی تست مدل Disc

این تست شخصیت‌شناسی به شما کمک می‌کند بتوانید هدف مشخصی برای زندگی خود داشته باشید و در مسیر درستی گام بردارید. درواقع اولویت کاری و زندگی شخصی شما با انجام تست دیسک مشخص خواهد شد. مثلا اگر شما یک فرد برونگرا هستید و نمی‌توانید برای انتخاب رشته تحصیلی خود تصمیم درستی بگیرید، تست مدل disc کمک می‌کند تا با شناخت شخصیت اصلی خود بتوانید انتخاب بهتری برای آینده داشته باشید. بنابراین می‌توان گفت تست شخصیت شناسی دیسک مانع اشتباه و خطاهای احتمالی می‌شود.

بیشتر بخوانید: علائم، انواع اختلالات شخصیت

4 الگوی رفتاری تست مدل Disc را بشناسید!

تست شخصیت شناسی دیسک با چهار الگوی رفتاری روی کار آمد. این تست کمک می‌کند شما با ابعاد جدیدی از لایه‌های درونی شخصیت خود آشنا شوید. آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

شخصیت D یا سلطه‌گر (Dominance)

این افراد اعتمادبه‌نفس بالایی دارند و بر نتیج نهایی تاکید می‌کنند. آن‌ها اغلب دارای ویژگی‌های کل‌نگری، قاطعیت در تصمیم‌گیری، ریسک‌پذیر بودن و توجه به خود هستند.

شخصیت i یا بانفوذ (Influence)

افراد با نفوذ بسیار اهل مشارکت در کارهای مختلف هستند و کارها را با اشتیاق زیادی انجام می‌دهند. از ویژگی‌های آن‌ها می‌توان به تاثیرگذاری، برون‌گرایی، گشاده‌رویی، خوش‌بینی و متقاعد کردن دیگران اشاره کرد. آن‌ها می‌توانند مدیر و رهبر محبوب یک گروه شوند.

شخصیت s یا باثبات (Steadiness)

این افراد ضمن داشتن روحیه دلسوز و آرام هر کاری را با منطق انجام می‌دهند. آن‌ها معمولا بر همکاری و صمیمیت تاکید خواهند کرد. از ویژگی افراد دارای شخصیت باثبات باید به آرامش، صبوری، حس حمایت کردن و بی‌گدار به آب نزدن اشاره کرد. این افراد معمولا درون‌گرا هستند.

شخصیت c یا وظیفه‌شناس (Conscientiousness)

افراد وظیفه‌شناس به شدت بر کیفیت، تخصص و شایستگی تاکید می‌کنند. مهمترین ویژگی آن‌ها جزئی‌نگری، دقت و احتیاط است.

کاربرد تست شخصیت شناسی Disc

مهمترین موارد عبارتند از:

  1. استخدام
  2. شناخت انگیزه افراد
  3. یادگیری تعامل بهتر با دیگران
  4. شناخت نقاط ضعف و قوت خود
  5. شناخت ابعاد درونی و رشد شخصی
  6. یادگیری برقراری ارتباط موثر و مدام با دیگران

تست مدل DiSC چگونه به شما و تیم‌تان کمک می‌کند؟

برای افزایش عملکرد یک تیم باید مهره‌های آن دارای شخصیت‌های مکمل یکدیگر باشند. بنابراین قرار گرفتن دو همکار در یک تیم با الگوی رفتاری سلطه‌گری نه تنها مفید نیست، بلکه می‌تواند مخرب باشد. به‌عنوان مثال می‌توانید یک فرد سلطه‌گر را کنار شخصی با ویژگی وظیفه‌شناسی بالا قرار دهید.

در زیر مزایای استفاده از تست شخصیت‌شناسی دیسک برای مدیریت بهتر گروه‌ها آمده است:

  • خودشناسی اعضای تیم را افزایش می‌دهد.
  • روابط کاری را با شناخت نیازهای ارتباطی اعضای تیم بهبود می‌بخشید.
  • کار بهتر تیمی را تسهیل کرده تا بتوان تضادهای سازنده و موثر را آموزش داد.
  • با درک شرایط و اولویت‌های کارمندان و اعضای تیم، مدیریت موثرتری ایجاد خواهد کرد.
  • مهارت‌های فروش قوی‌تری را با شناسایی و پاسخ دادن به سبک‌های مختلف مشتری ایجاد می‌کنید.
تست رفتار شناسی disc

مزایای استفاده از تست شخصیت‌شناسی Disc

شما به کمک تست مدل دیسک می‌توانید افرادی را گرد هم آورید که از لحاظ روحیه و تفکرات مکمل یکدیگر هستند و با سیاست‌های مورد نظر شما هماهنگ خواهند بود. در این صورت می‌توانید موفقیت‌های بزرگی را در مدت زمان مشخصی کسب کنید.

برای درک بهتر این موضوع که چرا تست شخصیت‌شناسی disc نسبت به سایر تست‌های شخصیت و رفتارشناسی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، بهتر است با مزایای استفاده از آن در زیر آشنا شوید:

افزایش توانایی حل مسئله و تصمیم‌گیری بهتر

تست شخصیت شناسی دیسک کمک می‌کند تا شما در مورد مسائل پیچیده و سخت توانایی حل مسئله داشته باشید و بتوانید تصمیم درستی بگیرید. درواقع شناخت تمامی ابعاد شخصیتی خود باعث شناخت بهتر نقاط ضعف و نقاط قوت می‌شود که در تصمیم‌گیری درست نقش مهمی دارند.

بهبود اثربخشی فردی

شما با شناخت بهتر توانایی و روحیات خود می‌تواند در مسیر درستی گام بردارید و تصمیمات صحیحی برای آینده خود بگیرید. این امر باعث شده تا امروزه افراد در سراسر جهان به توسعه فردی و شناخت ابعاد شخصیتی خود علاقه پیدا کنند. یکی از بهترین راه‌ها برای بهبود اثربخشی فردی تقویت هوش هیجانی افراد مخصوصا از کودکی است. تست مدل Disc پس از آشنایی شما با خود واقعیتان کمک می‌کند تا توانایی روبه‌رو شدن با احساسات و عواطف مختلف را داشته باشید.

تقویت روابط بین فردی

اگر شما توانایی برقراری ارتباط موثر با دیگران را داشته باشید، قطعا فرد موفقی خواهید بود. لزوم این امر در دنیای پیشرفته امروز بیش از پیش احساس می‌شود. برای رسیدن به بهبودی روابط بین فردی باید بتوانید اشتباهات رفتاری را از بین ببرید.

شما به کمک تست مدل دیسک می‌توانید روابط موثر و مداوم خود را با افرادی ادامه دهید که از لحاظ روحی با شما نزدیک هستند و اصطلاحا می‌توان گفت مناسب‌ترین فرد برای شما خواهند بود. مزایای این روش را می‌توان در روابط کاری، عاطفی، خانوادگی و دوستانه هم مشاهده کرد.

مدیریت تعارضات با تست disc

افراد با علایق، سلیقه‌ها و رفتارهای متفاوت اکثر دچار تعارض و درگیری می‌شوند. این مورد در کارهای گروهی بیشتر دیده خواهد شد. درواقع تفاوت رفتار بین افراد مختلف در یک گروه، خانواده یا محل کار باعث تخریب آن رابطه و افزایش مشکلات بین فردی می‌شود.

[sibwp_form id=1]

تست disc

تست مدل دیسک را کجاها نباید استفاده کنیم؟

مشاهده بیشتر : بهترین پزشک متخصص روان شناس

Disc یک تست خودارزیابی است که افراد باید از آن برای شناخت توانایی‌ها و نقاط ضعف خود در تعامل با دیگران استفاده کنند. از همین‌رو تحت هیچ شرایطی نباید از تست شخصیت شناسی Disc به‌عنوان ابزار بررسی اختلالات استفاده کنید.

اگر در مرحله مهمی از زندگی مثل ازدواج هستید یا دچار مشکلی شده‌اید که باید توسط متخصص سلامت روان بررسی شود، حتما از یک روانشناس ماهر و با تجربه کمک بگیرید. آن‌ها از بهترین ابزار سنجش شخصیت استفاده می‌کنند در حالی که بیشتر خودسنجی‌های آنلاین در فضای مجازی فاقد اعتبار کافی برای رسیدن به یک نتیجه واقعی خواهند بود.

دکتر روانشناس آنلاین درمانکده می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند.

مشاهده بیشتر : بهترین دکتر متخصص روان پزشک

تست شخصیت شناسی Disc در یک نگاه

تست شخصیت شناسی Disc یک ابزار برای شناخت نقاط قوت و ضعف افراد هنگام تعامل با دیگران است و از آن برای تشخیص اختلالات پزشکی یا روانی استفاده نمی‌شود. تشخیص اختلالات پزشکی نیاز به ارزیابی جامع توسط یک متخصص سلامت روان مانند روانپزشک، روانشناس یا مشاور دارد. بنابراین اگر در یک مرحله مهم از زندگی خود مانند ازدواج هستید، توصیه می‌کنیم از سایت‌های خودسنجی استفاده نکرده و یک متخصص مراجعه کنید.

شما می‌توانید برای انجام و ارزیابی انواع تست‌ها به روانپزشکان یا روانشناسان پلتفرم درمانکده مراجعه کنید. همچنین، در صورتی که در یک آزمون شخصیت‌شناسی آنلاین شرکت کرده‌اید، می‌توانید برای ارزیابی آن از متخصصان سلامت روان درمانکده مشاوره آنلاین دریافت کنید.

با کمک بهترین روانشناسان و روانپزشکان تهران افسردگی، اضطراب و وسواس را درمان کنید.

سوالات متداول

چهار تیپ شخصیتی تست Disc چیست؟

D: سلطه‌گر
i: بانفوذ
s: باثبات
C: وظیفه‌شناس

آیا تست شخصیت شناسی disc مفید است؟

این تست خود ارزیابی برای شناخت توانایی‌ها و نقاط ضعف خود در تعامل با دیگران بسیار کاربردی است.

آیا تست مدل دیسک دقیق است؟

بله تست شخصیت شناسی Disc یکی از دقیق‌ترین و شناخته شده‌ترین تست‌های شخصیتی است.

منبع: discprofile | discinsights

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد رای‌ها 41

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

4 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها