تست شخصیت شناسی

بهترین تست های شخصیت به ترتیب رتبه بندی

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

در این لیست می خواهیم تست های شخصیتی را که بیشتر از همه قابل قبول و دارای اعتبار علمی هستند و در روانشناسی کاربرد دارند را مورد بررسی قرار دهیم. تست های شخصیت زیرمجموعه مباحث روانشناسی شخصیت هستند.
قبل از اینکه به لیست برسیم در اینجا تاریخچه کوتاهی از تست های شخصیتی ارائه می گردد.

بیشتر بخوانید: اختلالات شخصیت چه هستند؟

تاریخچه تست شخصیت

در حدود 460 سال قبل از میلاد مسیح، بقراط اظهار داشت كه انسان ها دارای شخصیت هستند، شخصیتی كه از چهار حالت متمایز تشکیل شده است. وی گفت که هر ویژگی که در افراد حاکم تر باشد، حالت آن ها و در نتیجه شخصیت منحصر به فرد آن ها را تعیین می کند.
در سال 1879، ویلهلم وونت نه تنها “پدر روانشناسی” بود، بلکه اولین کسی شد که تمایز واضحی بین بدن انسان و نظریه شخصیتی انسانی قائل شد.

ظهور رویکرد روانی-حرکتی (سایکودینامیک) در اواخر دهه 1800 منجر به تغییر شدیدی در شیوه ای که شخصیت را در موقعیت های اجتماعی و با گروهی از افراد مشاهده و درک می شد، گردید.
زیگموند فروید، بنیانگذار رویکرد سایکودینامیک، نشان داد که شخصیت ما بسیار پیچیده تر از آن چیزی است که در ابتدا مطرح شده بود و رفتار و شخصیت ما توسط محرک ها و نیازهای ذاتی مان هدایت می شود.

کارل جانگ، عنوان کرد که تنها چهار تیپ متفاوت در شخصیت انسان وجود دارد: حس کردن، شهود، تفکر و احساس که همه بر شخصیت ما تأثیر می گذارند. دهه 1900 به افزایش علاقه به آزمایش، ارزیابی و دسته بندی کردن شخصیت به خصوص در محیط کار منتهی شد.

برگه اطلاعات شخصی Woolworth اولین تست شخصیتی مدرن بود که اختراع شد. این برگه توسط ارتش ایالات متحده مورد استفاده قرار گرفت تا تشخیص دهد که کدامیک از سربازان جدید مستعد بروز وحشت و اضطراب حاصل از صدای انفجار هستند.

مشاهده بیشتر : بهترین فوق متخصص روان پزشکی

از زمان تست شخصیت در سال 1900، ارزیابی های شخصیتی و نظریه های شخصیت انسانی به سرعت افزایش یافته است. اکنون مردم با آزمون های شخصیتی مانند تست مایرز-بریگز (Myers-Briggs) ،تست 16 شخصیت، تست پنجِ بزرگ و تست های مختلف ضریب هوشی آشنا هستند و بهترین روانشناسان و روانپزشکان از این تست های شخصیت شناسی استفاده می کنند.

حال بدون معطلی بیشتر، به سراغ بهترین تست های شخصیتی به ترتیب رتبه بندی می رویم:

تست شخصیتی DiSC

وبسایت: DiscProfile.com

نمایه  شخصیتی DiSC که در سال 1940 توسط Walter Clark معرفی شد، برای اندازه گیری تسلط، تأثیر گذاری، پایداری و وجدان طراحی شده بود.
این پرسشنامه عمدتاً برای استفاده سازمانی ایجاد شده بود و می توانست برای رهبری و توسعه مدیریت، آموزش مدیریت، آموزش فروش، مدیریت ناسازگاری ها و تعارض ها، تشکیل گروه، خدمات مشتری، ارتباطات و مربیگری شغلی مورد استفاده قرار بگیرد.

ارزیابی DiSC شامل 28 سؤال است که در آن شرکت کننده برای هر سؤال کلمات دارای بیشترین و کمترین تناسب با شخصیتش را انتخاب می کند. ارزیابی DiSC به گونه ای طراحی شده که به راحتی قابل استفاده، اجرای آن آسان و برای همه قابل استفاده باشد.

قیمت های این ارزیابی، بسته به نوع تست ها، اندازه و نوع نفرات و تعداد افرادی که تست به آن ها سپرده می شود، متفاوت است.

تست شخصیت شناسی

پرسشنامه 16 عامل شخصیتی

وبسایت : OpenPsychometrics.org

پرسشنامه 16 عامل شخصیتی (16PF) اولین بار توسط تاتسوکا، کتل و ایبر  در سال 1949 منتشر شد، هرچند از آن زمان تا کنون ملحقات بیشتری به آن ها افزوده شده است. این پرسشنامه مبتنی بر ویژگی های شخصیتی پیشنهادی Allports 4000 است که کتل برای طراحی این ابزار (پرسشنامه) تعداد آن را به 171 عدد و سپس به 16 عدد کاهش داد.

این پرسشنامه برای سنجش رفتار های عادی طراحی شده است و می تواند برای پیشرفت شغلی، انتخاب کارمندان، کمک های زناشویی و مشاوره استفاده شود. اما این پرسشنامه چند معرف بالینی دارد.

این پرسشنامه خونگرمی، استدلال، ثبات عاطفی، تسلط، سرزندگی، آگاهی از قوانین، جسارت اجتماعی، حساسیت، هوشیاری، حواس پرتی، حریم خصوصی، دلهره و تشویش، قبول تغییر، اعتماد به نفس، کمال گرایی و تنش را اندازه گیری می کند.

پرسشنامه به گونه ای طراحی شده است که توسط افراد 16 سال و بالاتر قابل استفاده است.

نسخه کاغذ و مدادی آن 30-35 دقیقه طول می کشد، نسخه رایانه ای/ آنلاین آن ظرف مدت 30 دقیقه تکمیل می شود.

[sibwp_form id=1]

پرسشنامه شخصیتی: مدل ساختار شخصیتی HEXACO

وبسایت : Hexaco.org

مدل HEXACO در سال 2000 طراحی شد تا برخی از ابعاد شخصیتی و تفسیر های نظری را که در مطالعات اولیه مشخص شده بود، ارزیابی کند.
این مدل شش بعد اصلی شخصیت را اندازه گیری می کند، یعنی: صداقت، فروتنی، احساسات، برون گرایی، سازگاری، وجدان کاری، میزان قبول تغییرات.

این پرسشنامه از 200 سوال برای ارزیابی کامل و یا 100 سوال برای ارزیابی کوتاه تر(نصفه)، تشکیل شده است.
همچنین HEXACO 60 برای وقتی که زمان کم باشد نیز مناسب است. برای اطلاعات بیشتر در مورد دسترسی و قیمت گذاری، به وب سایت HEXACO مراجعه نمایید.

پرسشنامه شخصیتی تجدید نظر شده NEO

وبسایت : Acer.edu.au

در سال 1970 توسط کاستا و مککر طراحی شد و بعداً در سال 2005 نهایی شد، پرسشنامه تجدید نظر شده شخصیت (NEO (NEO-PI-R برای اندازه گیری و ارزیابی ویژگی های شخصیتی پنجِ بزرگ که در مدل پنج عاملی بیان شده است . یعنی: میزان پذیرش تجربیات جدید، وجدان کاری، برون گرایی، سازگاری و روان رنجوری طراحی شد.
این پرسشنامه همچنین دارای شش زیرشاخه از هر یک از این پنج صفت است، به عنوان مثال روان رنجوری که خود شامل اضطراب، خصومت، افسردگی، خودآگاهی، تحریک پذیری و آسیب پذیری در برابر استرس است. ولی شاخه های برون گرایی خونگرمی، اجتماعی بودن، جسارت، میزان فعالیت، فعالیت های هیجانی و احساسات مثبت بودن، هستند.

این پرسشنامه در اصل برای بزرگسالان طراحی شده اما نشان داده شده که برای سنین جوان تر نیز کارایی دارد.
این پرسشنامه برای مشاوران، روانپزشکان، روانشناسان، مربیان و پزشکان قابل استفاده است، همچنین چندین سال در سازمان ها به طور فزاینده ای مورد استفاده قرار می گرفته است.

این پرسشنامه شامل 240 سوال است که برای تکمیل آن 30-40 دقیقه زمان لازم است.

شاخص شخصیت شناسی Myers-Briggs یا MBTI

وب سایت: Myersbriggs.org

شاخص نوع (Myers-Briggs (MBTIدر سال های دهه 1940 توسط کاترین کوک بریگز و دخترش ایزابل بریگز میرز معرفی شد.
این تست براساس یک تئوری قدیمی است که توسط کارل جانگ مطرح شد؛ نظریه ای که بر اساس آن انسان ها با استفاده از چهار عملکرد روانشناختی جهان را تجربه می کنند: احساس کردن، کشف کردن، حس درونی و تفکر.

MBTI اندازه گیری می کند که آیا فرد برون گراست یا درون گرا، آیا هنگام پردازش اطلاعات تمایلات حسی دارند یا شهودی (کشف کردنی)، آیا ترجیح می دهند تصمیم گیری را با تفکر انجام دهند یا بر اساس حس درونی شان و اینکه آن ها در حین انجام کار ها قضاوت کننده هستند یا ملاحظه گر.
سپس نتایج حاصل از پرسشنامه شخص را روی یکی از 16 شخصیت قرار می دهد، هر کدام نقاط ضعف و قوت خود را دارند ، مانند نوع شخصیت ENJF.
MBTI می تواند برای توسعه فردی، توسعه کارکنان، توسعه گروهی، افزایش بهره وری گروه و افزایش اثربخشی گروه استفاده شود.

این پرسشنامه از 93 سؤال اجباری تشکیل شده است که در هر سوال، ویژگی شرکت کننده با یک کلمه در جمله مطابقت دارد.

قیمت این کار بسته به نوع شاخص Myer-briggs که خریداری می کنید و اینکه از کجا آن را خریداری می کنید، متفاوت خواهد بود.

  • INTJ
  • تدبیرگران انتزاعی INFJ
  • محرک های درون بین و پربینش ISFJ
  • مسئولان از خود گذشته ISTJ
  • برونگرایان با احساس مسئولیت
  • INTP
  • تحلیلگران گسترده اندیش INFP
  • مبارزان الهام گرفته از چیزی ISFP
  • متولیان
  • شایسته ISTP
  • واقع گرایان تیز و چابک
  • ENTP
  • جستجوگران مبتکر ENFP
  • کارگشایان مشتاق و پر انگیزه ESFP
  • چاره اندیشان پر شور و شوق ESTP
  • مستقلان فعال و پر تکاپو
  • ENTJ
  • مدیران چاره اندیش ENFJ
  • تسهیل کننده های جذاب ESFJ
  • سازنده های
  • متعهد ESTJ
  • راه اندازان
  • مفید و کارامد

فهرست شخصیتی Eysenck

وب سایت: Iluguru.ee

پرسشنامه شخصیتی Eysenck شخصیت را در دو بعد مستقل اندازه می گیرد: برون گرایی در مقابل درون گرایی و روان رنجوری در مقابل ثبات.

پرسشنامه سه نمره را تحویل می دهد، نمره “E”  نشان می دهد که شما چقدر برون گرا هستید، نمره “N” که میزان روان رنجوری شما را ارزیابی می کند و نمره “دروغ” یعنی چقدر شما به این پرسشنامه دروغ گفته اید تا از نظر اجتماعی مطلوب باشید. پرسشنامه کامل شامل 100 سؤال بله/ خیر است و برای تکمیل به 20-35 دقیقه زمان نیاز دارد. همچنین یک پرسشنامه کوتاه وجود دارد که شامل 57 سوال بله/ خیر است که فقط 10-25 دقیقه طول می کشد. قیمت پرسشنامه بسته به سیستم امتیاز دهی که استفاده می کنید و اینکه آیا بصورت آنلاین اداره می شود یا خیر متفاوت است.

پرسشنامه شخصیتی Eysenck

وب سایت: SimilarMinds.com

برای اینکه با فهرست شخصیت Eysenck اشتباه گرفته نشود، پرسشنامه شخصیت Eysenck بعداً توسط Hans Eysenck و Sybil Eysenck برای سنجش شخصیت در سه بعد اخلاقی معرفی شد: برون گرایی در مقابل درون گرایی، روان رنجوری در مقابل ثبات و روان پریشی در مقابل اجتماعی بودن.
پرسشنامه شامل 100 سؤال بله/ خیر است و نسخه کوتاه آن 48 سؤال بله/ خیر دارد.

این پرسشنامه یک تست شخصیتی شناخته شده نیست بنابراین اطلاعات مربوط به پرسشنامه را به سختی می توان یافت، با این حال، نسخه های آنلاین آن در اینجا وجود دارند.

پرسشنامه شخصیت چند منظوره مینه سوتا (Minnesota)

وب سایت: PearsonClinical.com

توسط هاتاوی و مککینلی در سال 1939 معرفی شد. پرسشنامه شخصیت چندمنظوره مینه سوتا (MMPI) می تواند برای ارزیابی شخصیت و روانپزشکی بزرگسالان در 10 مقیاس استفاده شود: هیجان، افسردگی، بدگمانی، خودبیمار انگاری، انحراف روانی، مردانگی/ زنانگی، روانپریشی، اسکیزوفرنی، کم-شیدایی و درون گرایی اجتماعی.

این پرسشنامه از نظر بالینی به میزان بالایی توصیه شده است و اغلب برای تشخیص و کمک به برنامه های درمانی بیماری های روانی استفاده می شود. با این حال، می تواند در محیط های شغلی برای کاندیدا های غربالگری نیز استفاده شود – به خصوص برای اندازه گیری پایداری روانی افراد در حرفه های پرخطر  مانند نیروی پلیس، خلبانان یا ارتشی ها.

MMPI در طول سال ها تغییر کرده و مورد بازنگری قرار گرفته است، اما جدید ترین نسخه آن، MMPI-2، شامل 567 سؤال درست-غلط است و برای تکمیل آن بین 60 تا 90 دقیقه زمان لازم است. یک نسخه کوتاه تر MMPI-2-RF نیز وجود دارد که شامل 338 سوال است و برای تکمیل آن حدود 30-50 دقیقه زمان لازم است.

روش تست شخصیت Birkman

وب سایت: Birkman.com

روش Birkman معرفی شده توسط رتجر بیرکمن، ارزیابی آنلاینی است كه شخصیت، ادراك اجتماعی و منافع شغلی را اندازه گیری می كند.
این ارزیابی به منظور ارائه ی دیدگاه و بینشی از آنچه كه رفتار های شخص را به طور مشخص در محیط شغلی و اجتماعی شکل می دهد، طراحی شده است.

این پرسشنامه در کل دارای 32 معیار است؛ 10 سوال ترجیحات شغلی، 11 سوال رفتار های مؤثر و 11 سوال رفتار های بین فردی و انتظارات محیطی را توصیف می کنند.
این روش می تواند برای ارزیابی شخصیت در هر زمینه ای مورد استفاده قرار بگیرد و اغلب در تنظیمات سازمانی برای توسعه رهبری، تشکیل گروه، بررسی های شغلی، انتخاب استعداد و برای تقویت فروش و مذاکره استفاده می شود.

این ارزیابی شامل 298 سؤال است که 250 سؤال از آنها درست-غلط است و 48 سوال چند گزینه ای است. این ارزیابی شخصیتی برای تکمیل آنلاین حدود 30 دقیقه زمان می برد. قیمت گذاری به طور مستقیم در دسترس نیست، برای اطلاعات بیشتر به وب سایت آنها مراجعه کنید.

مشاهده بیشتر : بهترین دکتر متخصص روان شناس

پرسشنامه ارزشها و انگیزه ها

وب سایت: PsyTech.com

پرسشنامه ارزش ها و انگیزه ها برای شناسایی آنچه كه فرد را تحریک می كند و باعث ایجاد انرژی در او می شود، طراحی شده است. این پرسشنامه مقادیر بین فردی، ذاتی و بیرونی و همچنین جمع بندی عوامل انگیزشی و دفع کننده احتمالی انگیزه را برای فرد در محل کار اندازه گیری می کند. تکمیل این پرسشنامه حدود 20 دقیقه طول می کشد و می تواند برای رشد شخصی، توسعه و تشکیل گروه استفاده شود، اما برای گزینش توصیه نمی شود. همچنین می تواند برای مشاوره، مربیگری و راهنمایی شغلی مورد استفاده قرار گیرد.

پرسشنامه انگیزه ها، ارزش ها و اولویت ها

وب سایت: HoganAssessments.com

پرسشنامه ی انگیزه، ارزش ها و ترجیحات (MPVI) توسط هوگان و هوگان معرفی شده است و اهداف اصلی، ارزش ها، محرک ها و علایق افراد را ارزیابی می کند و آن چیزی را که آن ها برای رسیدن به آن تلاش می کنند را مشخص می کند. در نتیجه، نتایج حاصل از این پرسشنامه می تواند موفقیت و رضایت شغلی را پیش بینی کند.

MPVI شخصیت را در 10 مقیاس ارزیابی می کند: شناخت، قدرت، لذت گرایی، نوع دوستی، وابستگی، عادت، امنیت، معاشرت، زیبایی شناسی و علم.

MPVI به صورت تهاجمی یا ناخوشایند طراحی نشده است و این امر آن را برای استفاده سازمانی بسیار عالی کرده است.

MPVI می تواند برای رهبری، برای شناسایی افراد متناسب با فرهنگ سازمانی و کمک به ایجاد استراتژی های بلند مدت در جهت پیشرفت شغلی استفاده شود.

تکمیل این پرسشنامه 15 تا 20 دقیقه طول می کشد و می تواند بصورت آنلاین یا توسط قلم و کاغذ تکمیل شود.

وب سایت: HoganAssessments.com

همچنین توسط هوگان و هوگان  در دهه 1980، پرسشنامه شخصیت هوگان (HPI) مبتنی بر مدل پنج عاملی و نظریه اجتماعی و تحلیلی معرفی شد.

HPI شخصیت را در تمایلات رفتاری کلیدی اندازه گیری می کند: سازگاری، جاه طلبی، اجتماعی بودن، حساسیت بین فردی، محتاط بودن، کنجکاوی و رویکرد یادگیری.

این پرسشنامه همچنین دارای شش مقیاس شغلی می باشد: جهت گیری خدمات، تحمل استرس، قابلیت اطمینان، پتانسیل منشی گری و پتانسیل فروش.

HPI با هدف اینکه تهاجمی یا مزاحم نباشد و با تمرکز به سمت علاقه و استفاده شغلی طراحی شده است، HPI برای مشاغل مفید است و می تواند برای گزینش کارمندان، توسعه شخصی، ابقاء کارمندان و رهبری مورد استفاده قرار بگیرد.

HPI شامل 206 سوال است و تکمیل آن 15 تا 20 دقیقه طول می کشد.

شخصیت شناسی

بررسی توسعه هوگان (HDS)

وب سایت: HoganAssessments.com

این سنجش روان سنجی نیز توسط هوگان و هوگان در سال 1994 معرفی شد.
این نظرسنجی برای اندازه گیری ابعاد تاریک شخصیتی در یک محیط شغلی در 11 صفت طراحی شده است: تحریک پذیر، بدبین، محتاط، کم حرف، آسوده خاطر، جسور و بی پروا، بدجنس، هیجان انگیز، خیال باف، کوشا و مطیع.

اعتقاد بر این صفات اندازه گیری شده همه خصوصیاتی هستند که در زمانی که کارکنان تحت فشار باشند، ظاهر می شوند و صفاتی هستند که می توانند روابط کارکنان را مختل کنند، به شهرت شرکت ها آسیب برسانند و مسیر شانس موفقیت افراد را منحرف کنند. این پرسشنامه به گونه ای طراحی شده است که هیچگونه ارجاع بالینی یا تشخیص بیماری های روانی ندارد و بنابراین برای سازمان ها بسیار ارزشمند است.

HDS می تواند برای کمک به پیشرفت شغلی کارکنان، شناخت نقاط ضعف آن ها و از بین بردن این نقاط ضعف، پیش از آنکه بر عملکرد آن ها تأثیر بگذارد، مورد استفاده قرار بگیرد. برای اطلاعات بیشتر به وب سایت Hogan مراجعه کنید.

پرسشنامه روانشناختی کالیفرنیا

وب سایت: Psychometrics.com

پرسشنامه روانشناختی کالیفرنیا برای توصیف “رفتار روزمره” در 18 مقیاس، توسط هریسون گاف در سال 1956 معرفی شده است. این پرسشنامه می تواند برای گزینش کارمندان، توسعه فردی، برنامه ریزی برای موفقیت، گزینش کارمندان، ابقاء کارمندان، مربیگری اجرایی مورد استفاده قرار گیرد و می تواند پیشرفت های عملکردی و انگیزشی افراد را نشان دهد. این پرسشنامه توسط افراد بالای 13 سال قابل استفاده است. پرسشنامه می تواند به صورت آنلاین یا با قلم و کاغذ اجرا شود و حاوی 434 سؤال درست-غلط است که حدود 45 تا 60 دقیقه طول می کشد.

گزینه های مختلفی در انواع روش های استفاده از پرسشنامه روانشناختی کالیفرنیا وجود دارد.

پرسشنامه ارزیابی شخصیت

وب سایت: SigmaAssessmentSystems.com

پرسشنامه ارزیابی شخصیت در سال 1991 توسط Leslie Morey برای ارزیابی شخصیت و آسیب های روانی در چهار مقیاس معرفی شد:

(1) مقیاس های بالینی که تمایلات رفتاری عصبی، روانی و مشکل ساز را اندازه گیری می کند. (2) مقیاس های در نظر گرفتن درمان که میزان پرخاشگری، افکار خودکشی، عدم حمایت، استرس و امتناع از درمان را اندازه گیری می کند. (3) مقیاس های بین فردی كه ارزیابی را مبنی بر اینکه آیا فرد به گرمی استقبال می کند یا با سردی امتناع می ورزد را ارائه می دهد، همچنین اینکه آیا فرد مسلط و حاکم است یا مطیع و تسلیم. (4) مقیاس های اعتباری که برای اطمینان از صحت تست وجود دارند.

این پرسشنامه شامل 344 سوال است که در مقیاس چهارتایی به ترتیب از : “اصلاً صحیح نیست”، “تاحدودی صحیح است” ، “کاملاً درست است” و “غلط است” اندازه گیری می شود. پرسشنامه یک ساعت یا کمتر برای تکمیل شدن نیاز دارد و می تواند با هزینه 799 پوند و یا با قلم و کاغذ با قیمت 399 پوند تکمیل شود – مشخص نیست که به شکل آنلاین چه تعداد تست را با این قیمت به شما می دهند، اما برای اطلاعات بیشتر اینجا را ببینید.

پرسشنامه شخصیت و اولویت

وب سایت: MeritSolutions.com

پرسشنامه شخصیت و اولویت توسط  مکس کاستیک در اوایل دهه 1960 طراحی شده است تا به طور جامع جنبه های شخصیتی مرتبط با محیط كار را پوشش دهد و به منظور ایجاد رفتارها و اولویت های متناسب با موقعیت های خالی (اشغال نشده) در محیط كار طراحی شده است. این پرسشنامه دارای ده «مقیاس اصلی» است که درک ما از رفتارمان در یک موقعیت کاری را اندازه گیری می کند و ده «مقیاس نیاز»، که ترجیح افراد برای رفتار به روشی خاص را اندازه گیری می کند. این پرسشنامه به گونه ای طراحی شده است که استفاده از آن آسان باشد و از اصطلاحات و تفسیر های بالینی اجتناب شده تا توسط غیر روانشناسان نیز قابل استفاده باشد. این امر باعث می شود که این پرسشنامه برای استفاده شخصی یا سازمانی بسیار عالی باشد. این پرسشنامه از 180 سوال تشکیل شده و برای تکمیل آن تقریبا 15 دقیقه زمان لازم است. اطلاعات بیشتری در مورد پرسشنامه شخصیت و اولویت در اینجا در دسترس است.

دسته بندی کننده ی روحیاتِ Keirsey

وب سایت: Keirsey.com

دیوید کرسی نظریه روحیات که در ابتدا توسط بقراط عنوان شده بود را گسترش داد (که در مقدمه این وبلاگ آمده است). پرسشنامه شخصیت را در چهار حالت می سنجد: صنعتگر، سرپرست، آرمان گرا و منطقی.

کرسی سپس این چهار روحیه مقدماتی را به دو دسته (نقش) تقسیم بندی کرد، هر یک با دو نوع (انواع نقش) – این 16 نوع شخصیت با 16 نوع شخصیتی که در پرسشنامه ی نوع شخصیت Myers-Briggs بیان شده است، ارتباط دارد. این تست در ایالات متحده بسیار محبوب است و حتی توسط بانک مرکزی آمریکا و نیروی هوایی آمریکا نیز مورد استفاده قرار گرفته است. اطلاعات کمی در مورد ماهیت، مدت زمان یا قیمت گذاری پرسشنامه بصورت آنلاین وجود دارد.

تست شخصیت شناسی رنگ های واقعی

وب سایت: My-personality-test

آزمون True Colors که توسط دان لوری در سال 1978 معرفی شد، برای اندازه گیری چهار سبک یادگیری اساسی طراحی شده است: متفکران مستقل، برنامه ریزان واقع گرا، عمل گرایان، مردم گرایان.

هر یک از سبک های یادگیری یک رنگ را نشان می دهد (سپس نام می برد) و هر فرد می تواند ترکیبی منحصر به فرد از هر چهار رنگ باشد. از نتایج حاصل از این ارزیابی می توان برای کمک به کم کردن اختلافات احتمالی بین افراد با استفاده از درک ویژگی های یکدیگر استفاده کرد. اطلاعات کمی به صورت آنلاین در دسترس است اما می توانید یک آزمایش سریع را به صورت رایگان انجام دهید تا تصوری تقریبی از آنچه که رنگ های واقعی شما ممکن است باشد بدست آورید.

طلایی ، آبی، سبز ، نارنجی

نمایه Caliper

وب سایت: Caliper.com.au

نمایه Caliper یک ابزار ارزیابی کارمندان و متقاضیان است که پتانسیل عملکرد شغلی افراد را اندازه گیری می کند و می تواند با توجه به انگیزه ذاتی آن ها دریابد که کدام یک برای کار مناسب است. نتایج حاصل از این نمایه ها اغلب برای استخدام، توسعه کارکنان، بهبود کار گروهی، سنجش استعداد، برنامه ریزی برای موفقیت، مشارکت کارمندان و افزایش بهره وری استفاده می شود. نمایه Caliper از 180 سؤال چند گزینه ای تشکیل شده است و بعضی اوقات می تواند تا دو ساعت طول بکشد.

تست شخصیتی Rorschach Inkblot

وب سایت: TheInkBlot.com

تست لکه ی جوهر (Inkblot) که در دهه 1960 توسط هرمان ررشاخ اختراع شد، شاید یکی از بی نظیرترین و “عجیب ترین” تست های شخصیتی موجود باشد. به طور معمول، آزمون لکه ی جوهر بصورت حضوری بوده و ارزشیابی ای است که در آن یک معاینه کننده یک لکه ی جوهر را به شرکت کننده ارائه می دهد و شرکت کننده آنچه را که می بیند به آزمایش کننده گزارش می دهد.

ادراک شرکت کنندگان از لکه ی جوهر توسط یک روانشناس با استفاده از الگوریتم های پیچیده تحلیل و تفسیر می شود – که بعداً چیز هایی را درباره شخصیت شرکت کنندگان نمایان می کند. این تست به منظور کنترل وضعیت روانی فرد طراحی شده است و می تواند در کودکان از سن 5 سالگی تا بزرگسالان استفاده شود. به طور سنتی این آزمون به صورت حضوری با یک امتحان انجام می شود، اما می توانید یک تست کوتاه شده را بصورت رایگان و آنلاین انجام دهید.

تست شخصیتی Szondi

وب سایت: Learning-Mind.com

آزمون Szondi در سال 1935 توسط لئوپولد سوندی ارائه شده است و براساس نظریه تمایلات سازمان یافته و مدل بُعدی شخصیت است. در طول آزمون به شرکت کنندگان یک سری عکس صورت نشان داده می شود که نمایانگر افرادی است که به عنوان همجنسگرا ، سادیسمی، صرع، هیستریک (آشفته)، جنون، بدگمان، افسرده و دیوانه طبقه بندی شده اند.

سپس شرکت کنندگان جذاب ترین و منزجر کننده ترین عکس ها را انتخاب می کنند و اعتقاد بر این است که کسی که به عنوان “منزجر کننده” شناخته می شود ، چیزی راجع به شخصیت ما نشان می دهد که انگار ما یک تنفر و ناسازگاری را یا داشته ایم یا با آن حالت روانی سرکوب می شویم. از این تست قدیمی دیگر استفاده نمی شود، اما هنوز هم می توانید نسخه های رایگان را به صورت آنلاین کامل کنید.

سوالات متداول:

آیا می توانم از این تست ها در محیط کار استفاده کنم؟

بله. در سالهای اخیر افزایش استفاده از تست های شخصیتی در محل کار افزایش یافته و تحقیقات بیشتری برای حمایت در استفاده از آن ها صورت گرفته است. مطالعات نشان داده است كاركنانی كه در یك سازمان مناسب باشند، رضایت بیشتری دارند و به احتمال زیاد در آن سازمان بمانند.

مؤثر ترین راه برای تأمین كاركنان در یك سازمان چیست؟

درست متوجه شدید، تست شخصیت!

ریچارد برنسون همچنین یک بار اظهار داشت كه “دانش درباره شركت ها و مهارت های خاص شغلی را می توان آموخت، اما شما نمی توانید شخصیت را آموزش دهید، بنابراین برای بدست آوردن كارآمدترین كاركنان برای تیم خود می توانید در بعضی از موارد از آزمایش شخصیت استفاده کنید. برای ابزارهای شخصیتی، مخصوصا برای اندازه گیری شخصیت در محیط کار طراحی هایی انجام شده است ، مطلبی که در اینباره نوشتم را ببینید. با این وجود استفاده از تست شخصیت در محیط کار مخصوصاً برای استخدام خطراتی هم در پی دارد.

به نظر می رسد این ها قدیمی هستند، آیا گزینه های مدرن تری وجود دارد؟

به طور کلی ، برخی از این آزمایشات نسبتاً قدیمی و شاید هم نسبتا منسوخ شده باشند، مانند آزمایش لکه ی جوهر. با این حال، آزمایش هایی مانند شاخص Myers Briggs Type Indicator، DiSC و ارزیابی های معرفی شده توسط Hogan و Hogan بسیار مدرن است و معلوم شده که در سالهای اخیر از اعتبار و روایی خوبی برخوردار بوده اند. با این حال، اگر واقعاً می خواهید قدم به قدم با تست های مدرن جلو بروید و گزینه های جدیدی را کشف کنید، ابزارهای آنلاین بسیاری وجود دارند که بسیاری از تست های شخصیتی را با روش های سرگرم کننده و خردمندانه ترکیب می کند. بسیاری از این تست ها در سازمان ها انجام می شوند، اما برخی از آن ها می توانند برای مصارف شخصی استفاده شوند.

آیا می توانم از تست ها برای فرزندانم استفاده کنم تا موفقیت آن ها را در مدرسه پیش بینی کنم؟

مطالعاتی وجود دارد که نشان می دهد شخصیت کودک پیش بینی کننده موفقیت او در مدرسه است. به عنوان مثال، مطالعات نشان داده است كه كودكانی كه بسیار با وجدان هستند به دلیل توانایی شان در منظم بودن، سر وقت بودن، پیروی از قوانین و سخت كوش بودن در مدرسه موفق تر خواهند بود. همچنین تحقیقاتی وجود دارد که نشان می دهد ویژگی های شخصیتی که بروز می دهیم می تواند بر انتخاب و موفقیت شغلی ما تأثیر بگذارد. با این حال، مانند تقریباً همه ی چیزها در روانشناسی، بحث بزرگی وجود دارد که آیا هر کاری که انسان انجام می دهد غریزی است یا ناشی از تاثیر عوامل محیطی – حتی شخصیت ما، آیا این تحت تأثیر محیط است؟ یا ژنتیک ما ؟

بنابراین، اگر شما در مورد مدرسه فرزند خود و موفقیت در زندگی آینده اش کنجکاو هستید، ممکن است شخصیت آن ها تنها عامل تأثیرگذار نباشد، موفقیت آن ها می تواند تا حد زیادی تحت تأثیر این باشد که شما به عنوان والدین، آن ها را چگونه بزرگ می کنید؟

آیا دانستن نتایج تست های شخصیتی من، در زندگی برایم سودمند خواهد بود؟

بله ، از بسیاری جهات شناخت و درک شخصیت شما می تواند به شما در زندگی سود برساند. در مرحله اول، درک شخصیت شما به شما در کار و شغل کمک خواهد کرد زیرا می تواند به شما در تصمیم گیری برای انتخاب مسیر شغلی، چگونگی پیشرفت این حرفه و اینکه چه نوع شغلی را باید بر اساس شخصیت خود درخواست کنید (و نحوه رفتار در این مصاحبه ها) کمک کند. درک شخصیت خاص و منحصر به فرد خود شما در پیشرفت شخصی نیز کمک خواهد کرد – می توانید درک کنید که چگونه به بهترین وجه با دیگران تعامل داشته باشید، چه مواقعی نیاز به استراحت دارید، چه چیزی باعث ایجاد انگیزه در شما می شود و نحوه برخورد شما با استرس یا فشار چگونه خواهد بود.

شما تنها فرد جهان با شخصیت منحصر به فرد خود هستید؛ شما واقعاً باید در یادگیری و درک شخصیت خود سرمایه گذاری کنید.
با این حال، به یاد داشته باشید که آزمایش شخصیت افراد را به سمت مقوله ها یا مقیاس هایی سوق می دهد. بنابراین، اگرچه درک شخصیت شما -به اصطلاح روانشناختی -بسیار عالی است، اما به خاطر داشته باشید که ممکن است همیشه هم کاملاً دقیق نباشد.

اگر نتیجه ای را که می خواستم دریافت نکنم چه کاری می توانم انجام دهم؟

آنوقت شما آن کسی نیستید که می خواستید باشید و هیچ اشکالی هم ندارد. یاد بگیرید نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید و یاد بگیرید که چگونه می توانید از این موارد به نفع خود استفاده کنید. مثلا فرض کنید شما بخواهید برای پذیرفته شدن در نظر دیگران به شدت برون گرا شوید تا بتوانید «محبوب» باشید؛ اما معلوم می شود که شما در واقع درونگرا هستید، پس باید یاد بگیرید که واقعاً نیازها و خواسته های راضی کننده شما چه چیزهایی هستند. شما به احتمال زیاد نمی خواهید در محاصره مردم قرار بگیرید، کارهای انفرادی را ترجیح می دهید و ترجیح می دهید که تنها باشید  و هیچ اشکالی هم ندارد، هم برون گرایی و هم درونگرایی می توانند محبوب، موفق و رضایت بخش باشند.

نتیجه

این لیست رتبه بندی بهترین تست های شخصیتی را شامل می شود.
امیدوارم تست مورد نظر خود را پیدا کنید.
تستی هست که شما انجام آن را ترجیح بدهید و ما آن را نگفته باشیم؟

با کمک بهترین روانشناسان و روانپزشکان تهران افسردگی، اضطراب و وسواس را درمان کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.5 / 5. تعداد رای‌ها 8

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها