قسمت ۱۹- پریود، سلامت مهم‌تر از تابو هست

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

«آقا نوار بهداشتی دارین؟ این مارک رو نمیخوام مارک دیگه‌ای دارین؟ آره این مارک بهتره. سایز بزرگش رو بهم بدین. نذارین تو کیسه مشکی همین کیسه معمولیا خوبه.

این جمله‌ها، نه خجالت آوره، نه برا گفتنش لازمه صداتون رو پایین بیارین.

یادتون باشه پریود نشونه سلامتیه و کاملا طبیعی»

سلام من بهنامم و امروز داستان یکی از میلیون‌ها زن ایرانی رو براتون تعریف می‌کنم که از بچگی دوران پریود براش تبدیل به یه کابوس شده.

فاطمه، ملکه زیبایی خانواده‌ای نسبتا سنتی با باورهای کهنه و در هم پیچیده، بعد از مهدی و میلاد در یک ظهر گرم تابستونی به دنیا اومد، یک دختر زیبا با چشمانی رنگی و موهایی بِلند که دور صورت سفید گردش رو گرفته بود.

کودکی فاطمه با برادراش با خوشحالی و همراه با بازی‌های کودکیشون از ماشین بازی و خاله بازی گرفته تا گرگم به هوا تو حیاط زیبای خونه ویلایی با درختانی بلند و گل‌هایی زیبا سپری شد.

فاطمه خوب یادش نیست؛ چند ساله بود که یه سوالی ذهنش رو قلقلک میداد…مامانش که همیشه به موقع و بعد از اذان نماز می‌خوند چند روزی رو به خودش استراحت می‌داد و جواب سوالش میگفت: خدا خانم‌ها رو خیلی دوست داره و یه روزایی رو بهشون استراحت میده تا نماز نخونن.

براش عجیب و غیر قابل باور بود چه جوری میشه خدا استراحت بده به مامان و به بابا نده. یعنی خدا بابا رو دوست نداره.

 تا اینکه کم کم بزرگتر شد و تو دوران مدرسه از دوستاش چیزهای مختلفی در مورد خونریزی ماهانه می‌شنید و هر کی هر چی میدونست میگفت و اینا کنار هم تبدیل به یه داستان ترسناک و وحشت آور میشد.

هر وقت یکی از بچه ها برای اولین بار پریود میشد پچپچ های اوناام بالا میگرفتو هر تجربه‌ای یه درس جدیدی براشون میشد تا وقتی نوبت خودشون میشه، چه جوری پنهونش کنن. مخصوصا برای فاطمه‌ که دو تا داداش کنجکاوم تو خونه داره.

حتی یه بار یکی از دوستاش تعریف میکرد که وقتی برای اولین بار پریود میشه مامانش یه سیلی تو گوشش زده چون فکر میکرده باعث خوشگل تر شدن دخترش میشه.

اما نوبتی هم که باشه نوبت فاطمه‌س…

زنگ تفریح یه روز برفی فاطمه‌ میره دستشویی و میبینه ای داد بیداد خون روی لباس زیرشه. انگار تمام ترس‌هایی که منتطرشون بود اومده سراغش و خجالت زده همون جا میشینه و شروع میکنه به گریه کردن. مرجان که یکی دوستای صمیمیشه اومد پیشش و گفت چی شده و فاطمه‌ با گریه بهش گفت.        اونم رفت و یه بسته دستمال کاغذی تو جیبی از دکه مدرسه خرید و آورد تا فاطمه‌ بجای نوار بهداشتی ازش استفاده کنه تا رفتنی خونه بخرن.

اونا بعد از زنگ آخر مدرسه با هم رفتن سمت خونه و هر مغازه‌ای که میدیدن یه نگاهی مینداختن و با دیدن آقای فروشنده خجالت می‌کشیدن برن خرید کنن.

تا اینکه رسیدن نزدیک خونه و فاطمه‌ به مرجان گفت حالا چیکار کنم.

 اونم یه کم فکر کردو گفت: به نظرم باید پارچه بزاری، رفتی خونه بگرد یه پارچه بزرگ پیدا کن تا من فردا برات بیارم مدرسه.

 ولی اون شب اتفاق بدی افتاد و حرف مرجان کار ساز نبودو رو تختیه فاطمه‌ خونی شده بود.

 حالا اون مونده و یه تخت خونی و جوابی که باید به مامانش بده…

 ولی دیگه راه فراری نبود و مامانش فهمید و حسابی دعواش کرد و گفت: خجالت نمیکشی به من نگفتی اگه داداشات می‌فهمیدن چیکار می‌کردیم حالا باید بمونی خونه تا داداشات میان این گندی که زدی رو تیز کنی.

تو اصلا نمیفهمی باید آبرو داری کنی هیچ کسی نباید بفهمه چی شده.

مشاهده بیشتر : بهترین پزشک متخصص زنان زایمان و نازایی

فاطمه‌ گفت: مامان به خدا من نمی‌خواستم این جوری بشه، رفتم نوار بهداشتی بخرم ولی فروشنده آقا بود خجالت کشیدم.

و این حرفش مثل آب رو آتیش، مامانش و عصبانی کرد و گفت: تو اصلا نمیفهمی چی میگی من کی به تو اجازه دادم بری یه همچین چیزی بخری دفعه آخرت باشه که حتی فکرش به ذهنت می‌رسه.

 این روز برای فاطمه‌ حسابی خاطره شد و همون روز تصمیم خودشو گرفت که اگه یه روزی دختر داد بشه باهاش جور دیگه ای رفتار کنه.

الان دیگه از اون روزها 18 سال گذشته و اون دختر تحصیلکرده ایه و تو جامعه امروز دغدغه‌های مهمی تو حوزه حقوق زنان براش پیش اومده.

اون یه زنه که مثل تمام خانم‌های دنیا پریود میشه و دوران قاعدگی رو با همه علائمش هر ما پشت سر میذاره.

بهش حق بدین عصبی بشه، از نظر روحی و جسمی به هم بریزه، اون فقط در طول یک ماه هفت تا 10 روزش پریوده ولی اون هر رفتاری که می‌کنه با نیش و کنایه و زخم و زبون هر 30 روز ماه جامعه اونو پریود میبینه.

سوالاتی که در این قسمت از دکتر باباخانیان پرسیدیم:

دکتر نظر شما راجع به فاطمه داستان ما چیه؟
پریود از چه سنی شروع میشه؟
پریود نامنظم چیه؟ چه نشانه‌هایی دارید؟ و چه زمانی نیاز مراجعه به پزشک هست؟
درد زمان پریود چه دلیلی داره؟ و برای کاهش درد چه اقداماتی میشه انجام داد؟
آیا در زمان بارداری هم پریود اتفاق می‌افتد؟
در زمان پریود آیا امکان بارداری هست؟
چه نکات بهداشتی و سلامتی‌ای رو افراد باید در زمان پریود رعایت کنند
دکتر باباخانیان در حال حاضر خیلی از خانواده ها موضوع پریود رو یک موضوع خجالت آور می‌دونن توصیه شما به این‌ خانواده ها چیه؟

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.5 / 5. تعداد رای‌ها 6

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها