تست هوش هیجانی

تست هوش هیجانی EQ چیست و چه کاربردی دارد؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

همه ما از دوران کودکی توسط خانواده در مورد بهره هوشی یا IQ مورد بررسی قرار می‌گیریم. اما کمتر پیش می‌آید که خانواده‌ها به هوش هیجانی یا همان EQ توجه کنند. جالب اینجاست که بسیاری از افراد در مورد هوش هیجانی اطلاعات زیادی ندارند. بنابراین چندان توجهی از خود در مورد این مسئله مهم نشان نمی‌دهند.

اوایل قرن بیستم، مفهومی به نام هوش توسط آلفرد بینه مطرح شد و بعدها مبنای تعیین کارایی و موفقیت شغلی قرار گرفت. پس از آن و در سال ۱۹۹۵ مفهوم هوش هیجانی توسط دانیل گولمن با چاپ کتاب “چرا EQ می تواند مهم تر از IQ باشد؟” مورد توجه قرار گرفت.

با گذشت زمان روان شناسان نیز دریافتند که تنها حافظه و توانایی حل مسئله در تعیین کارایی و موفقیت تاثیرگذار نیست، بلکه جنبه‌های عاطفی و اجتماعی نیز در این زمینه اهمیت زیادی دارند.

هوش هیجانی در حقیقت از ۴ مهارت خود، دیگران، آگاهی و اقدام تشکیل شده است. ترکیب این ۴ مهارت منجر به شکل‌گیری عناصر اصلی هوش هیجانی می‌شود. در ادامه به بررسی عناصر اصلی هوش هیجانی می‌پردازیم.

هوش هیجانی

خودآگاهی : خودارزیابی و اعتماد به نفس

خودآگاهی به شما کمک می کند تا احساسات، حالات خلقی و افکار خود را به خوبی درک کنید. به این ترتیب می‌توانید رفتارهای خود را نیز به درستی مدیریت کنید. در این حالت تا حد زیادی می‌توانید از خود سرزنشی نیز بکاهید.

خودگردانی : خویشتن داری، قابل اعتماد بودن، انگیزه برای پیشرفت و ابتکار

خودگردانی مهارتی است که به شما کمک می کند تا احساسات خود را به خوبی کنترل کرده و به صورت مناسب بروز دهید. این مهارت نشان‌دهنده بلوغ فکری شماست.

آگاهی اجتماعی : همدلی، آگاهی سازمانی و انگیزه خدمت

مهارتی است که به شما کمک می کند احساسات دیگران را به خوبی درک کنید و از احساسات خودتان در جهت دستیابی به اهداف استفاده کنید. به این ترتیب روابط اجتماعی شما نیز بهبود می‌یابد.

هوش هیجانی

مهارت‌های اجتماعی : توان تاثیر گذاری، رهبری، ایجاد رابطه و کار گروهی

مهارت های اجتماعی به توانایی ارتباط برقرار کردن با دیگران با توجه به احساسات آن ها در موقعیت های اجتماعی مختلف گفته می شود.

EQ یک مهارت ذاتی است یا اکتسابی؟

بر اساس تحقیقات انجام شده، برخلاف ضریب هوشی (IQ) شما می توانید برای بهبود هوش هیجانی (EQ) خود تلاش کنید. در واقع طبق تحقیقات انجام شده EQ در سنین مختلف متفاوت است. هوش هیجانی بستگی به فعالیت هایی که در طول زندگی خود انجام می دهید، می‌تواند کسب شود و تقویت شود.

تست هوش هیجانی

تست هوش هیجانی چیست؟

پس از شناخته شدن هوش هیجانی روش های اندازه گیری آن با نام تست هوش هیجانی ایجاد شد. برخی از این آزمون ها تنها به ارزیابی کلی هوش هیجانی می‌پردازد. تست هوش هیجانی برادبری و گریوز از جمله این تست‌ها هستند. برخی دیگر از تست‌ها عناصر هوش هیجانی را به صورت جداگانه مورد ارزیابی قرار می‌دهند. تست هوش هیجانی بارآن نمونه‌ای از این تست‌هاست.

[sibwp_form id=1]

تست هوش هیجانی برادبری

تست برادبری به منظور ارزیابی هوش ارتباطی افراد طراحی شده است. این تست در واقع قدرت تفکر شما در مواجهه با هیجانات و احساسات را ارزیابی می کند. به عبارت دیگر توانایی شما در شناخت و درک احساسات خودتان و کنترل و مدیریت آن در رابطه با خودتان و دیگران است.

نتیجه این آزمون با یک عدد بیان می شود. این عدد نشان دهنده توانایی شما در خصوص هوش هیجانی از ضعیف تا عالی است. به عنوان مثال، در صورتی که شما در مواقعی که عصبانی هستید و هنگام قرار گرفتن در موقعیت‌های مختلف که خشم موجب تحریک سیستم عصبی شما می‌شود، نمی دانید چه رفتاری انجام دهید، بهتر است تست EQ انجام دهید.

تست EQ

تست هوش هیجانی بار-آن

این آزمون به منظور ارزیابی عناصر هوش هیجانی مانند انگیزه، پشتکار در شرایط دشواری و سرخوردگی، کنترل رفتار، به تاخیر انداختن خواسته‌ها، تنظیم هیجانات، جلوگیری از غلبه استرس بر قدرت تفکر، همدلی با دیگران و امیدواری طراحی شده است.

هوش هیجانی بالا به این معنی است که شما با احساسات دیگران به راحتی درگیر شده و آن ها را درک می کنید. امتیاز هر یک از ابعاد این تست به تنهایی سنجیده می شود. در این آزمون شما می توانید ۵ عنصر کلی را در ابعاد زیر ارزیابی کنید:

  • درون فردی : بررسی مهارت‌ها، ظرفیت‌ها و توانایی‌های درونی شما
  • بین فردی : بررسی عملکرد و مهارت بین فردی شما
  • سازگاری : توانایی پاسخگویی به ویژگی‌ها و نیازهای محیطی در شرایط بحران
  • مدیریت استرس : توانایی مدیریت و مقابله  موثر با تنش
  • خلق و خوی عمومی : توانایی لذت بردن از زندگی و تداوم نگرش و خلق مثبت

برای استفاده از تست EQ می‌توانید از راهنمایی‌های بهترین دکتر فوق متخصص روان شناس و بهترین دکتر فوق متخصص روان پزشک استفاده کنید. البته برای دریافت این راهنمایی‌ها لزومی ندارد که صبر کنید تا در زمان ممکن از نتایج این آزمون بهره ببرید. می‌توانید آن را در یک چشم بر هم زدن به صورت آنلاین از طریق درمانکده انجام دهید.

تیم درمانکده پس از بررسی نیازهای بیماران مختلف و پزشکان، امکان نوبت دهی از بهترین روانشناسان و روانپزشکان تهران را در سایت خود فراهم کرده است. برای انتخاب روانپزشک یا روانشناس مورد نظر خود بدون نیاز به مراجعه حضوری و تماس با مطب، می‌توانید برای دریافت نوبت به لیست بهترین پزشکان روانشناس مراجعه کرده و با توجه به اولین نوبت خالی پزشک، نظرات بیماران، تلفن مطب و آدرس مطب، نوبت خود را به صورت آنلاین رزرو کنید.

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.8 / 5. تعداد رای‌ها 52

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

4 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها