خواص آووکادو و اثرات شگفت‌انگیز آن بر سلامتی بدن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

خواص آووکادو آن‌قدر زیاد است که می‌توان از این میوه مغذی و خوش‌طعم به عنوان میوه سلامتی یاد کرد. آووکادو جزء میوه‌های بری (Berry) دسته‌بندی می‌شود، اما می‌توان آن را به عنوان ماده ثابت بسیاری از دستورهای آشپزی مورد استفاده قرار داد. در حال حاضر، خواص این ماده برای سلامت قلب، تناسب اندام، جلوگیری از پوکی استخوان، هضم بهتر دستگاه گوارش و بارداری سالم شناخته‌شده است. از طرفی، بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده دارو، مواد آرایشی و بهداشتی برای بهره‌مندی از خاصیت اعجاب‌انگیز آووکادو، از این میوه در مواد اولیه محصولات خود استفاده می‌کنند. 

اگر شما هم کنجکاو شده‌اید بیشتر درباره خواص آووکادو و اثرگذاری آن بر سلامت بدن بدانید، در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید.

ارزش غذایی و خواص آووکادو

آووکادو سرشار از چربی‌ غیر اشباع سالم است؛ از همین‌رو می‌توان آن را یک میوه مغذی و مفید برای سلامتی دانست. با این حال، آووکادو کالری نسبتا بالایی دارد و با وجود اینکه چربی سالم آن به کاهش کلسترول بد کمک می‌کند، اما نباید در خوردن این میوه زیاده‌روی کنید. 

ارزش غذایی و خواص یک وعده کامل آووکادو (حدود ۲۰۱ گرم) به شرح زیر است:

کالری۳۲۲
چربی۳۰ گرم
پروتئین۴ گرم
کربوهیدرات۱۷ گرم
فیبر۱۴ گرم
ویتامین C۲۲ درصد از نیاز روزانه
ویتامین E۲۸ درصد از نیاز روزانه
ویتامین K۳۵ درصد از نیاز روزانه
ریبوفلاوین (ویتامین B2)۲۰ درصد از نیاز روزانه
نیاسین (ویتامین B3)۲۳ درصد از نیاز روزانه
اسید پانتوتنیک (B5)۵۸ درصد از نیاز روزانه
پیریدوکسین (B6)۳۰ درصد از نیاز روزانه
فولات۴۱ درصد از نیاز روزانه
منیزیم۱۴ درصد از نیاز روزانه
پتاسیم۲۱ درصد از نیاز روزانه
مس۴۲ درصد از نیاز روزانه
منگنز۱۲ درصد از نیاز روزانه
جدول ارزش غذایی آووکادو

خواص آووکادو چیست؟

اینفوگرافیک خواص آووکادو
مصرف میزان مجاز آووکادو می‌تواند بسیاری از کمبودهای تغدیه‌ای بدن را جبران کند.

هنوز در کشور ما، خواص آووکادو به طور کامل شناخته‌شده نیست و عده زیادی از فواید شگفت‌انگیز این میوه برای سلامت بدن آگاهی ندارند. گنجاندن به اندازه این میوه در برنامه غذایی می‌تواند به درمان یا جلوگیری از بیماری‌های زیادی کمک کند. از طرفی، وجود انواع ویتامین‌ها و سایر مواد معدنی در ترکیبات آووکادو باعث شده تا از آن در زمینه‌های مختلف دارویی، آرایشی و بهداشتی استفاده کنند. 

به طور کلی می‌توان بهترین خواص آووکادو را شامل موارد زیر دانست:

۱- سلامت قلب و خواص آووکادو

آووکادو سرشار از چربی مفید برای قلب است. در واقع، چربی این میوه تک اشباعی بوده و کلسترول پایینی دارد. از همین‌رو نه تنها مصرف آن خطرناک نیست؛ بلکه به دلیل داشتن بتا سیتوسترول و فیبر محلول می‌تواند به کاهش کلسترول بد و تری‌گلیسیرید خون کمک کند.

بیشتر بخوانید: خواص ازگیل؛ اثرات شگفت‌انگیز آن بر سلامتی را دست کم نگیرید!

۲- خاصیت آووکادو برای سلامت معده و روده

فیبر یک ماده حیاتی برای سیستم گوارشی است و به رشد باکتری‌های سالم کمک می‌کند. یکی از مهم‌ترین خواص آووکادو، فیبر موجود در آن است که باعث هضم راحت‌تر غذا و جلوگیری از یبوست می‌شود. تحقیقات نشان داده‌اند، مصرف این میوه نقش مهمی در کاهش غلظت اسید صفراوی مدفوع و بهبود تنوع باکتریایی دارد که نتیجه آن، درمان مشکلات گوارشی و سلامت روده است.

۳- خواص آووکادو برای پوست

میوه آووکادو و روغن آن سرشار از ویتامین‌های مهم مانند ویتامین A، E و C برای سلامت غشای پوست است. این ویتامین‌ها در ساخت کلاژن و حفظ استحکام پوست نقش مهمی دارند و باعث شادابی آن می‌شوند. تحقیقات نشان داده‌اند، کرم حاوی روغن آووکادو و ویتامین B۱۲، تاثیر زیادی بر بهبود علائم بیماری پسوریازیس پس از ۱۲ هفته دارد.

۴- پیشگیری از سرطان با خواص آووکادو

فولات یکی از ترکیبات مهم آووکادو است که نقش مهمی در پیشگیری از بروز سرطان‌های روده بزرگ، معده، پانکراس و دهانه رحم دارد. از طرفی، تحقیقات نشان داده‌اند کاروتنوئیدها از بدن در برابر پیشرفت بیماری سرطان مراقبت می‌کنند؛ بنابراین باید پیشگیری از سرطان را به دلیل وجود سطوح بالایی از فیتوکمیکال‌ها و کاروتنوئیدها در ترکیب این میوه، از مهم‌ترین خواص آووکادو دانست.

۵- خواص آووکادو در بارداری

این میوه سرشار از آهن است و می‌تواند از کم‌خونی مادر در دوران بارداری جلوگیری کند. همچنین مصرف آن در دوران بارداری، باعث تقویت معده و روده می‌شود؛ در نتیجه احتمال بروز بیماری‌های معده و یبوست که از مشکلات رایج دوران حاملگی به‌شمار می‌آیند، کاهش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: خواص انبه چیست؟ ۷ خاصیت بی‌نظیر انبه برای مردان و زنان

۶- تقویت بینایی و خاصیت آووکادو

لوتئین و زآگزانتین از جمله آنتی‌اکسیدان‌های مهم برای تقویت بینایی به‌شمار می‌آیند که در بافت آووکادو وجود دارند و از چشم در برابر آسیب اشعه UV و بروز آب مروارید محافظت می‌کنند. از طرفی، چربی‌های غیر اشباع موجود در این میوه به جذب بتاکاروتن که یک آنتی‌اکسیدان محلول در چربی مفید است، کمک می‌کند و خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن را کاهش می‌دهد.

۷- پیشگیری از پوکی استخوان با خواص آووکادو

ویتامین K یک ماده مغذی برای سلامت استخوان‌ها است که میوه آووکادو منبع خوبی از آن محسوب می‌شود. این ویتامین با افزایش جذب کلسیم و کاهش دفع آن از طریق ادرار به سلامت استخوان‌ها، کاهش سرعت تحلیل آن‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان کمک می‌کند. از طرفی، مطالعات انجام‌شده بر روی عصاره آووکادو نشان داده‌اند که روغن این میوه برای کاهش علائم آرتروز مفید است. 

۸- خواص آووکادو قبل از بارداری

زوجین می‌توانند میوه آووکادو را جهت افزایش قدرت باروری خود، قبل از اقدام برای بارداری مصرف کنند. از طرفی، فولیک اسید یا همان ویتامین B۶ یکی از مهم‌ترین خواص آووکادو به‌شمار می‌آید که نقش موثری در جلوگیری از تشکیل عیوب سیستم عصبی جنین دارد. 

اسید فولیک باید به طور خاص پیش از اقدام به بارداری و مراحل ابتدایی آن مصرف شود تا رشد و توسعه سلول‌های جنین به درستی انجام شوند. آووکادو منبع خوبی از این ویتامین است و مصرف میزان مجاز آن در دوران حاملگی به بارداری سالم کمک می‌کند. همچنین از دیگر خواص آووکادو قبل از بارداری می‌توان به چربی‌های سالم این میوه اشاره کرد که نقش مهمی در جذب ویتامین B۶ دارند.

بیشتر بخوانید: خواص آب زرشک در طب سنتی؛ از لاغری تا درمان کبد چرب!

۹- تناسب اندام با خواص آووکادو

تصویر یک مرد با شکم بزرگ
آووکادو سرشار از مواد مغذی است و مصرف آن در دوران رژیم غذایی توصیه می‌شود.

بیشتر بدانید:خواص سیر سیاه چیست؟ میزان کالری سیر سیاه در رژیم غذایی

از خواص آووکادو برای لاغری می‌توان به ایجاد احساس سیری طولانی‌مدت اشاره کرد. این میوه به دلیل فیبر بالا و قند محدود، نقش مهمی در دست‌یابی به تناسب اندام و حفظ آن دارد. در واقع، چربی‌های سالم آووکادو با ترشح هورمون‌هایی در روده باعث افزایش احساس سیری می‌شوند. با این حال، درصد کالری آووکادو نسبتا بالاست و باید مقدار مشخصی از آن را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

۱۰- خواص آووکادو قبل از انتقال جنین

مطالعات دانشگاه هاروارد نشان داده‌اند، شانس آی‌وی‌اف موفق در زنانی که چربی غیر اشباع مصرف کرده‌اند، سه الی چهار برابر بیشتر است. میوه آووکادو منبع غنی چربی غیر اشباع مثل امگا ۳، امگا ۶ و امگا ۹ به‌شمار می‌آید؛ از همین‌رو مصرف مجاز آن قبل از انتقال جنین توصیه می‌شود.

مهم‌ترین خواص آووکادو برای مردان و زنان چیست؟

چربی غیر اشباع و سایر مواد مغذی آووکادو می‌تواند به تقویت میل جنسی و بهبود خلق و خوی مردان کمک کند. از طرفی، برخی تحقیقات نشان داده‌اند خواص آووکادو اثرگذاری مثبتی در پیشگیری از بروز سرطان‌های شایع مرتبط با آقایان مانند سرطان پروستات، روده بزرگ و ریه دارد. 

بیشتر بخوانید: خواص زغال اخته چیست؟ حقایقی درباره فواید فوق‌العاده آن!

همچنین مطالعات انجام‌شده، خواص آووکادو برای اسپرم مردان را تایید می‌کنند. در واقع، ویتامین E موجود در این میوه که نقش مهمی در افزایش تعداد و کیفیت اسپرم دارد، به حفاظت از غشای سلولی اسپرم و ترشح بیشتر هورمون استروژن و پروژسترون کمک می‌کند.

تصویر فردی در حال برش زدن آووکادو
چربی سالم آووکادو می‌تواند شما را برای مدت طولانی سیر نگه دارد.

این میوه شگفت‌انگیز برای زنان هم بسیار مفید است. تحقیقاتی که در سال ۲۰۲۰ انجام شد، خواص آووکادو برای رحم و تخمدان زنان را تایید می‌کند و بیانگر این است که فولات موجود در آووکادو باعث کاهش خطر سرطان دهانه رحم می‌شود. از طرفی، خاصیت آنتی‌اکسیدانی آووکادو از التهاب و آسیب سلول‌های تخمدان جلوگیری می‌کند؛ در نتیجه خطر ابتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) و سرطان تخمدان کاهش می‌یابد. 

از دیگر خواص آووکادو برای زنان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جلوگیری از انعقاد خون
  • کاهش کلسترول
  • پیشگیری از لخته‌شدن خون
  • کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی و قلبی

بیشتر بخوانید: خواص خربزه تلخ (بیتر ملون) از درمان دیابت تا رفع مشکلات پوستی

طریقه مصرف آووکادو

شما می‌توانید برای بهره‌مندی از خواص آووکادو، این میوه را به روش‌های مختلفی که در ادامه معرفی می‌کنیم، در برنامه غذایی خود بگنجانید:

  • صبحانه: تست آووکادو و تخم مرغ یکی از بهترین روش‌های مصرف این میوه است که در سراسر جهان طرفداران زیادی دارد. از مهم‌ترین خواص آووکادو در صبحانه می‌توان به قابلیت سیر نگه داشتن آن تا حدود ظهر اشاره کرد.
  • دیپ آووکادو: این خوراکی با اسم اصلی گواکامولی، به عنوان نوعی سس شناخته می‌شود که می‌توان آن را به کمک آووکادو نرم و رسیده تهیه کرد. امروزه دیپ آووکادو به همراه نان تست یکی از غذاهای پرطرفدار برای عصرانه، پیش‌غذا و فینگرفود به‌شمار می‌آید.
  • انواع سالاد: شما می‌توانید برش‌های آووکادو سفت را به سالاد اضافه کنید و از تکه‌های خامه‌ای آن لذت ببرید. همچنین برخی سرآشپزها برای تهیه سس سالم و منحصربه‌فرد، آووکادو نرم را جایگزین سس مایونز می‌کنند.
  • ماسک آووکادو و عسل: روغن آووکادو برای آب‌رسانی و تغذیه پوست صورت بسیار مفید است. از طرفی، خاصیت آنتی‌اکسیدانی این میوه به جلوگیری از التهاب و قرمزی پوست کمک می‌کند. همچنین ترکیبات عسل برای درمان جوش موثر است؛ بنابراین می‌توان از خواص آووکادو با عسل به کمرنگ شدن لک‌های پوستی و التهاب آن‌ها اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: خواص انار در بارداری

فواید هسته آووکادو

تصویر آووکادو برش خورده همراه با هسته
ارزش غذایی آووکادو بسیار بالاست و حتی هسته آن هم فواید زیادی دارد.

همان‌طور که در ابتدای مقاله گفتیم، آووکادو یک میوه مفید برای تندرستی است و شما می‌توانید حتی از هسته آن هم استفاده کنید. هسته آووکادو سرشار از فیبر، ویتامین E، آنتی‌اکسیدان و چربی سالم است؛ از همین‌رو متخصصان هسته این میوه را برای محافظت پوست در برابر اشعه خورشید، حفظ سلامت ناخن و مو، کاهش التهاب، جلوگیری از رشد باکتری‌های بد و سلامت روده‌ها مفید می‌دانند.

برای دست‌یابی به خواص هسته آووکادو، آن را درون آسیاب پر قدرت بریزید و به شکل پودر درآورید. حال، می‌توانید از پودر هسته آووکادو درون اسموتی یا انواع سس استفاده کنید و از فواید شگفت‌انگیز آن بهره ببرید.

بیشتر بخوانید: خواص روغن بادام تلخ؛ روغن بادام تلخ بهتر است یا شیرین؟

نگاهی کوتاه به خواص آووکادو

آووکادو یک میوه پرخاصیت برای سلامتی بدن است که می‌توانید آن را به روش‌های مختلف در رژیم غذایی خود بگنجانید. با این حال، بهتر است برای بهره‌مندی از خواص آووکادو در مصرف این میوه زیاده‌روی نکنید؛ زیرا آووکادو کالری نسبتا بالایی دارد و در صورت مصرف بیش از حد، می‌تواند باعث افزایش وزن ناخواسته شود. 

ما در این مقاله از مجله درمانکده شما را با ۱۰ خاصیت مهم آووکادو آشنا کردیم. اگر دارای شرایط یا بیماری خاصی هستید و می‌خواهید بدانید این میوه برایتان مفید است یا خیر، به وب‌سایت درمانکده سر بزنید تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی با بهترین پزشکان متخصص از جمله دکتر تغذیه و مشاوره آنلاین متخصص تغذیه آشنا شوید. درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا ضمن بررسی نظر سایر کاربران، جهت مراجعه حضوری یا مشاوره آنلاین تلفنی، متنی و تصویری نزد پزشک مورد نظر خود نوبت بگیرید.

سوالات متداول

خواص آووکادو برای مغز چیست؟

این میوه می‌تواند با بهبود عملکرد مغز به افزایش سطح انرژی، مبارزه با خستگی و خلق و خوی بهتر کمک کند.

مهم‌ترین خواص آووکادو در شیردهی چیست؟

آووکادو مواد مغذی مورد نیاز دوران شیردهی مانند ویتامین C، پتاسیم و B۶ را تامین می‌کند.

خواص آووکادو برای پیشگیری از بیماری‌های مزمن موثر است؟

بله. فیبر و چربی سالم این میوه خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند فشار خون، دیابت، سکته مغزی و مشکلات گوارشی را کاهش می‌دهد.

منابع: medicalnewstoday | webmd

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 2

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها