کفش پاشنه 10 سانتی و مشکلاتش

عوارض کفش پاشنه بلند

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده


هیلاری برنر پزشک متخصص بیماری های پا می گوید : “پاشنه ها روز به روز بلند تر می شوند. ما پزشکان متخصص پا به این وضعیت، قربانی زیبایی کفش شدن می گوییم.” خانم برنر، سخنگوی انجمن پزشکان پا در آمریکا می گوید پاشنه های بسیار بلند مشکلات زیادی از رگ به رگ شدن قوزک پا تا دردهای مزمن ایجاد می کنند.

قبلا هم در سایت درمانکده در مقاله ای به تاثیر کفش های پاشنه بلند بر بدن پرداخته بودیم که شاید خواندن آن خالی از لطف نباشد.

بیایید نگاهی نزدیک تر به ارتفاع، مدل و مشکلات کفش های امروزی بیندازیم.

مشکل:برآمدگی پاشنه پا

چه کفش ها پاشنه بلند داشته باشند چه پاشنه متوسط، این حالت پا موجب ایجاد برآمدگی دردناک در پشت پاشنه پا می شود. جنس سخت کفش روی این برآمدگی بوجود آمده فشار می آورد. این فشار موجب ایجاد تاول، ورم و حتی درد در ناحیه تاندون شوند. استفاده از یخ و کفش های بهتر می تواند درد را کاهش دهد. این برآمدگی استخوانی دائمی است.

مشکل: قرارگرفتن غیرطبیعی پا

کفش های با پاشنه بسیار بلند فشار زیادی به پنجه پا می آورند. در این مفصل حساس، استخوان های بلند متاتارس به استخوان های نخودی شکل و استخوان های پنجه متصل می شوند.

فشار زیاد می تواند موجب کوفتگی این استخوان ها یا اعصاب اطراف آن ها شود. فشار طولانی مدت به استخوان های پا حتی می تواند منجر به شکستگی شود.

راه حل: از پاشنه های کوتاه استفاده کنید

استفاده از پاشنه های کوتاه کمک می کند تا از مشکلات مربوط به استخوان های پا اجتناب کنید. هر چه پاشنه ها کوتاه تر باشند، موقعیت پای شما طبیعی تر خواهد بود. خانم برنر توصیه می کند از پاشنه هایی استفاده کنید که کمتر از 2 اینچ ارتفاع دارند و حتی این کفش ها هم نباید بیش از حد مورد استفاده قرار گیرند.

مشکل: پیچ خوردن قوزک پا

در همه کفش های پاشنه بلند خطر پیچ خوردن قوزک پا وجود دارد. رایج ترین مشکل پیچ خوردن پا از کنار است که وقتی به سمت خارج پا می چرخید رخ می دهد. این باعث می شود رباط ها بیشتر از طول خود در حالت عادی کشیده شوند. یک پیچ خوردگی شدید ممکن است رباط را پاره کند. قوزک پیچ خورده یا رگ به رگ شده باید برای مدتی بی حرکت شود و درمان های مورد نیاز روی آن انجام شود تا به خوبی درمان شود. خطر ایجاد التهاب مفاصل در صورت پیچ خوردن یا شکستن قوزک پا بسیار زیاد می شود.

متهم: پاشنه های نازک

اگرچه همه پاشنه های بلند مسئله ساز می شوند، پاشنه های بسیار نازک بسیار خطرناک هستند. خانم دکتر برنر می گوید:”تمام وزن بدن روی یک نقطه متمرکز می شود. این باعث می شود شما تلوتلو بخورید انگار با چوب حرکت می کنید.” در نتیجه احتمال پیچ خوردن قوزک پای شما بیشتر می شود.

راه کار: پاشنه های عریض

یک پاشنه ضخیم سطح بیشتری دارد و وزن شما را با یکنواختی بیشتری پخش می کند. این پاشنه ها باعث می شوند پا نسبت به پاشنه های نازک و دوک مانند استواری بیشتری داشته باشد. اگرچه پاشنه های ضخیم نیز فشار را روی ناحیه جلوی پا متمرکز می کنند، اما خطر به هم خوردن تعادل و پیچ خوردن پا تا حد زیادی کم می شود.

متهم: کفش های مسطح

دکتر برنراین کفش های ظریف را با راه رفتن روی یک مقوای نازک مقایسه کرده است:”این کفش ها اصلاً هیچ تکیه گاهی ندارند”. این مسئله جلوی کارکرد بهینه پا را می گیرد و مشکلاتی برای زانو،باسن و کمر به وجود می آورد. تکیه گاه ضعیف مشکل دیگری به نام  التهاب کف پا نیزبرای پا ایجاد می کند که بسیار دردناک است.

راه حل: کفی های ارتز

اگر شما از کفش های باله خوشتان می آید از کفی های فروشی که از درد خفیف پا ممانعت می کنند استفاده کنید. پدهای پاشنه نرمی بیشتری برای پاشنه های دردناک ایجاد می کنند. ارتزهای ساخته شده بر اساس نیاز اشخاص می توانند بسیاری از دردها و مشکلات پا را تخفیف دهند.

پزشکان پا این کفی ها را برای پشتیبانی از قوس پا و کاهش فشار در قسمت های حساس تجویز می کنند. ارتزهای تجویز شده ممکن است گران باشند اما بعضی اوقات تحت پوشش بیمه هستند.

متهم: صندل ها

صندل ها محافظت کمی برای پا ایجاد می کنند. خطر آسیب دیدن و خراشیده شدن وقتی که بخش زیادی از پا بدون محافظ است بالاتر است. افراد دیابتی نباید این گونه صندل ها را بپوشند زیرا زخم های کوچک می توانند منجر به عواقب جدی شود. علاوه بر این، بسیاری از صندل ها هیچ پشتیبانی از قوس پا ندارند. همانند کفش های باله ، این کفش ها نیز التهاب کف پا ایجاد میکنند و مشکلاتی را برای زانوها، باسن یا کمر ایجاد می کنند.

مشکل: التهاب کف پا

دسته ای از بافت ها به نام  فاسیای کف پا به همراه پایین پا حرکت می کنند. این بافت ها وقتی راه می روید پاشنه را به بالا می کشند و این بافت هنگامی که پا قوس مناسبی داشته باشد خوب عمل می کند. پابرهنه راه رفتن یا با کفش های سست بدون پشتیبانی کافی از قوس راه رفتن باعث کشش بیش از حد، پارگی یا التهاب بافتهای فاسیای کف پا می شود. این مشکل رایج دردهای شدید در پاشنه ایجاد می کند و استراحت دادن به پا فقط درد را به صورت موقتی برطرف می کند.

 صندل های با اندازه مناسب

صندل های ورزشی با اندازه مناسب پا از آن دسته کفش هایی هستند که برای تمرینات ورزشی در هنگام راه رفتن طراحی شده اند. شورای تمرینات ورزشی آمریکا می گوید شواهدی برای اثبات این ادعا وجود ندارد اما ممکن است فوائد دیگر داشته باشند. کف ضخیم کفش پا را اززمین و اشیاء آسیب زننده دور می کند.

دکتر برنر اشاره می کند که :”این کفش ها به خوبی از قوس پا حمایت می کنند.” بسیاری از این کفش ها از انجمن پزشکی پا در آمریکا مهر تایید دارند.

متهم: کفش های پلتفرم

این کفش ها کفی سختی دارند. دکتر برنر می گوید:”این کفی سخت بیومکانیک راه رفتن را بهم می ریزد. پای شما می خواهد به شکلی خاص خم شود اما کفش به دلیل سختی خود اجازه خم شدن را نمی دهد.” اگر پاشنه این کفش خیلی بالاتر از ناحیه انگشتان باشد، کفش فشار بیشتری روی استخوان های پا وارد می کند.

پلتفرم های مسطح تر بهتر هستند

اگرچه این کفش ها توصیه نمی شوند، کفش های پلتفرم مسطح تر فشار کمتری نسبت به پلتفرم های بلند به پا وارد می کنند. به دنبال کفشی باشید که تقریبا با زمین موازی باشد. در این صورت فشار کمتری به جلوی پا وارد می شود. بااین وجود، کف سخت مانع حرکت طبیعی هنگام راه رفتن است.

متهم: کفش با نوک تیز

این کفش ها ممکن است شیک باشند اما تمام جلوی پا را تحت فشار قرار می دهند. بعد از مدتی این حالت موجب درد عصبی، پینه پا و تاول می شود. بعضی زنان حتی دچار خون مردگی در ناحیه زیر نوک انگشتان پا می شوند که به دلیل فشار مداوم است.

مشکل: پینه پا

پینه پا یک برآمدگی دردناک است که در پایه انگشت بزرگ پا ایجاد می شود و مانع خم شدن طبیعی آن می شود. پینه پا وقتی شکل می گیرد که بافت یا استخوان در مفصل پایه انگشت پا جابه جا شده باشد. این اتفاق در صورت سال ها فشار و حرکت غیرعادی می افتد. کفش های با نوک تیز دلیل اصلی این مسئله هستند که موجب رایج شدن پینه پا شده اند.

مشکل: بدشکلی های انگشت پا

کفش های پاشنه بلند وزن زیادی از بدن را به انگشتان وارد می کنند و آن ها را به هم می فشارند. این فشار در طول زمان موجب ایجاد انگشت چکشی و خم شدن غیرطبیعی مفصل های انگشتان می شود که به تدریج سخت می شوند. در بعضی موارد برای کاهش درد نیاز به عمل جراحی هست. کنار هم بودن انگشتان موجب ایجاد سایر بدشکلی ها و ساییدگی می شود که در نهایت منجر به میخچه و پینه نیز ممکن است بشود.

راهکار: نوک کفش عریض

شما می توانید با انتخاب کفش های نوک پهن از ناراحتی های کفش های نوک تیز رها شوید. اگر از ظاهر کفش خوشتان نمی آید از کفش هایی استفاده کنید که انحراف آنها به نقطه ای غیر از گوشه انگشتان شماست. یک کفش سالم نوک یا گوش های انگشتان را تحت فشار قرار نمی دهد. دکتر برنر پیشنهاد می کنند که از جنس های نرم تر به جای چرم سخت استفاده شود.

متهم: افراد مشهور

لیدی گاگا به خاطر سبک و استایل نامتعارف خود شهرت دارد اما شما باید برای انتخاب کفش های بدون پاشنه ای که او به آن ها علاقه دارد تجدید نظر کنید. کفش های با پاشنه 12 اینچی که او می پوشد نیز به همین میزان خطر آفرین هستند. فشار گذاشتن بیش از حد روی قسمت جلوی پا موجب آسیب به استخوان و عصب ها و ایجاد درد می شود.

راه کار: کفش های راحتی

خیلی از زنان علاقه ای برای جایگزینی راحتی به جای شیک بودن ندارند اما بسیاری از آنان مجبور نیستند بین این دو یکی را انتخاب کنند. کفش های راحتی هم به مد و هم به سلامتی توجه دارند. این کفش ها با پاشنه های تقویت شده، ساختار کفش ورزشی و فضای بیشتر برای انگشتان ساخته شده اند.

متهم: کفش های با اندازه نامناسب

9 نفر از هر10 زن از کفش های بسیار کوچک استفاده می کنند. پیامدهای این کار ایجاد میخچه، پینه، تاول و سایر مشکلات است. ساییده شدن مداوم مفصل های پا را آزار می دهد و منجر به ورم مفاصل می شود. تحقیقات نشان می دهد بسیاری از کودکان هم از کفش های با اندازه نامناسب استفاده می کنند که خطر بدشکل شدن پا به وجود دارد.

راه کار: پای خود را اندازه بگیرید

قبل از خریدن کفش جدید، طول و عرض پای خود را به شیوه حرفه ای  در انتهای روز وقتی که ایستاده اید اندازه بگیرید. برای پاهای با کف صاف یا قوس زیاد آزمایش توسط پزشک پا مفید است. این وضعیت ها خطر آرتروز را افزایش می دهند. درمان به موقع و استفاده از کفش مناسب کمک می کند که از آسیب زدن به مفصل ها جلوگیری شود.

مدهای مردانه

کفش های نوک تیز در مردها نیز رواج پیدا کرده است. این کفش ها همان خطرات را برای مردها دارند که شامل انگشت چکشی، پینه و درد می شود. برای اجتناب از این مشکلات،از کفش های با نوک عریض استفاده کنید.

مدهای فیتنس:مینیمالیست

تازه واردهای دنیای کفش ها کفش های مینیمالیست هستند. هدف طراحی این کفش ها ایجاد حس طبیعی و مکانیک راه رفتن به صورت پابرهنه است.

دکتر برنر می گوید:”هیچ پشتیبانی برای پاشنه یا قوس پا نیست و هیچ طراحی برای جذب شوک های وارد به پا وجود ندارد. ” علاوه بر این، در بعضی برند ها انگشتان از انگشت بزرگ پا جدا شده اند که با موقعیت طبیعی پاها هنگام راه رفتن تضاد دارد.

مشاهده بیشتر : بهترین متخصص ارتوپد

مدهای فیتنس:کفش کفه گهواره ای

این کفش ها هنگام راه رفتن آغاز حرکت را آسان می کنند. طبق گفته دکتر برنر این شکل کفش به کاهش درد مفصل ها کمک می کند. برای افراد با بدشکلی پای کم مفید است. دکتر برنر این کفش ها را برای افراد مسن و افراد با مشکلات مربوز به تعادل و عضلات ضعیف توصیه نمی کند.

3 راهنمایی برای کفش های بهتر

دکتر برنر راهنمایی های زیر را برای انتخاب کفش ارائه کرده است:

  • مطمئن شوید که ناحیه انگشتان خم می شود اما نه زیاد
  • مطمئن شوید پشتیبانی کافی از قوس پا وجود دارد
  • از پاشنه های پهن استفاده کنید که کمتر از 2 اینچ بلندی دارند

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.8 / 5. تعداد رای‌ها 4

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها