جلسه مشاوره فردی چگونه است و چه مراحلی دارد؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

زمانی که یک فرد برای جلسات مشاوره فردی اقدام می‌کند، ذهنش درگیر مشکلاتی همچون سلامت روان، تحصیلات، شغل یا روابط صحیح است. او احتمالا تحقیقات گسترده‌ای انجام داده و با پیدا کردن مرکز مشاوره فردی معتبر برای بهبودی حال خود تلاش می‌کند. اغلب افراد در این موقعیت هر چه به روز جلسه مشاوره فردی نزدیک‌تر می‌شوند، احساسات متفاوتی مانند استرس، اضطراب، ترس و نگرانی را تجربه می‌کنند. این احساسات در برخی اشخاص آنقدر قوی هستند که آن‌ها را از حضور در جلسه مشاوره بازمی‌دارند. به نظر شما چرا این اتفاق رخ می‌دهد؟ آیا می‌توان آن را ناشی از این موضوع دانست که نمی‌دانیم جلسه مشاوره فردی چگونه است؟ 

احتمالا اگر از آن‌ها بپرسید می‌گویند، قبل از ورود به جلسه مشاوره سوالات زیادی ذهن‌شان را درگیر کرده و عدم آگاهی از فرآیند مشاوره فردی باعث شده تا نتوانند بر ترس و اضطراب‌شان غلبه کنند. بنابراین اگر بدانیم جلسه مشاوره فردی چگونه است، قطعا با آرامش و تمرکز بیشتری در جلسات مشاوره شرکت می‌کنیم. اگر شما هم نمی‌دانید قرار است در طول این جلسات چه حرف‌هایی زده شود و نتیجه آن چیست، در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا بررسی کنیم جلسه مشاوره فردی چگونه است.

فرآیند مشاوره فردی چگونه است؟

تصویر فرد مضطرب در حال حرف زدن با مشاور
فرد با شرکت در جلسه مشاوره فردی، بیشتر درباره احساسات و رفتار خود فکر می‌کند.

جلسه مشاوره فردی در یک محیط امن و محرمانه بین مراجع و درمانگری که در زمینه سلامت روان تحصیل کرده، برگزار می‌شود. در طول این جلسات، مشاور تلاش می‎کند تا با بررسی مشکلات روانی و رفتاری فرد به توسعه شخصی، بهبود روابط، پیشرفت شغلی، مدیریت استرس و به طور کلی افزایش کیفیت زندگی مراجعه‌کننده کمک کند. 

اگر شما هم کنجکاو شده‌اید بدانید جلسه مشاوره فردی چگونه است باید بگوییم این نوع جلسات درمان، مراجع‌محور هستند. بدین معنی که مشاور به صورت تک نفره با مراجع حرف می‌زند تا برای درک بهتر مشکلات او به اطلاعات دقیقی دست پیدا کند. به همین دلیل در جلسه اول مشاوره فردی شما باید در مورد هر چیزی که ذهن‌تان را درگیر کرده با مشاور صحبت کنید. بنابراین بهتر است صادق باشید و از مطرح کردن افکار آزاردهنده یا دغدغه ذهنی‌تان خجالت نکشید.

بیشتر بدانید: مشاوره فردی چیست؟

تعداد جلسات و زمان مشاوره فردی چقدر است؟

در جواب افرادی که می‌پرسند جلسه مشاوره فردی چگونه است باید بگوییم معمولا تعداد این جلسات بر اساس سه فاکتور زیر مشخص می‌شود:

  • ویژگی‌های هر فرد
  • میزان نیاز افراد به مشاوره
  • رویکرد مشاور در روند درمان

بنابراین می‌توان گفت، تعداد جلسات مشاوره فردی برای هر شخص متفاوت است. معمولا این نوع مشاوره از چندین جلسه شروع می‌شود و برای برخی افراد تا چند ماه یا چند سال طول می‌کشد. به طور کلی تعداد جلسات مشاوره فردی بین یک تا ۲ جلسه در طول هفته است که هر یک حدود ۴۵ تا ۶۰ دقیقه ادامه پیدا می‌کند. برای کسب راهنمایی بیشتر و تعیین تعداد جلسات مناسب می‌توانید از روانشناس آنلاین درمانکده یا مشاور متخصص در زمینه مشاوره فردی این مجموعه کمک بگیرید.

در طول جلسه مشاوره فردی چه می‌گذرد؟

اغلب افرادی که سوال می‌پرسند جلسه مشاوره فردی چگونه است، درواقع می‌خواهند بدانند در طول این جلسات چه اتفاقاتی می‌افتد. همان‌طور که پیشتر اشاره کردیم، جلسه مشاوره فردی مراجع‌محور است و فرد مراجعه‌کننده در مورد نگرانی‌ها و ذغذغه‌های ذهنی خود حرف می‌زند. 

در این میان، مشاور بدون قطع کردن صحبت‌تان با دقت به حرف‌های شما گوش می‌دهد و در صورت نیاز نکات مهم و کلیدی را یادداشت می‌کند. او تحت هیچ شرایطی عملکرد شما را مورد قضاوت قرار نمی‌دهد. در واقع مکالمه مراجع و مشاور کاملا به صورت محرمانه باقی می‌ماند. از همین‌رو مراجعه‌کننده می‌تواند بدون خجالت و ترس از مجازات، دقیقا همان چیزی را که احساس می‌کند یا از ذهنش می‌گذرد، بازگو کند. به همین دلیل میزان همدلی و احساس رضایت در جلسات مشاوره فردی بسیار بالاست. 

برخی از مشاوران نوعی تمرین برای مراجعه‌کننده خود در نظر می‌گیرند که متناسب با ویژگی‌های فردی برای هر شخص متفاوت خواهد بود. نتیجه این تمرینات معمولا میزان پیشرفت یا پسرفت مراجع را نشان می‌دهد و مشاور در جلسه بعدی در مورد آن با شما حرف می‌زند. 

با این حال، فارغ از اینکه جلسه مشاوره فردی چگونه است باید بدانید مراجع و درمانگر روند جلسات مشاوره را کاملا به صورت منحصربه‌فرد تجربه می‌کنند. بنابراین نمی‌توان مراحل این نوع مشاوره یا رابطه مشاور با مراجعه‌کننده را در بین افراد مختلف مقایسه کرد. 

بیشتر بدانید: 5 نکته که باید قبل از مشاوره با روان­پزشک بدانید

روند ارزیابی مراجع و مشاور در جلسه مشاوره فردی چگونه است؟

معمولا درمانگر در جلسه ابتدایی مشاوره فردی با پرسیدن سوالات زیر به درک بهتری از مراجع می‌رسد:

  • آیا قبلا به سراغ درمان رفته‌اید؟
  • علائم آزاردهنده برای شما چیست؟
  • آیا تاکنون یکی از اعضای خانواده شما به مشکلات روحی روانی دچار شده است؟
  • آیا سابقه آسیب رساندن به خود دارید؟
  • انتظار شما از جلسات مشاوره فردی چیست؟
  • به نظرتان در زندگی شخصی چه اشتباهاتی داشته‌اید؟
  • فکر می‌کنید روند جلسه مشاوره فردی چگونه است؟

بیشتر بدانید: تکنیک های مشاوره فردی چیست؟

اینفوگرافیک سوالاتی که مشاور در جلسه اول مشاوره فردی از شما می‌پرسد
درمانگر در جلسه اول مشاوره فردی با پرسیدن یک سری از سوالات به درک درستی از مراجع و شناخت بهتر دغدغه‌های ذهنی او می‌رسد.

در مقابل شما هم می‌توانید از درمانگر سوال بپرسید تا با اهداف و جدول زمان‌بندی درمان آشنا شوید. برخی افراد که دائما نگران هستند و می‌پرسند جلسه مشاوره فردی چگونه است، با مطرح کردن سوالات خود می‌توانند تمرکز بیشتری روی روند درمان داشته باشند. 

پرتکرارترین سوالات مطرح شده از سمت مراجعه‌کنندگان شامل موارد زیر هستند:

  • آیا روند درمان من و موضوعاتی که مطرح می‌کنم، محرمانه است؟
  • در ازای چه چیزی محتوای جلسه مشاوره من را افشا می‌کنید؟
  • سابقه کار در زمینه درمان و مشاوره فردی شما چقدر است؟
  • آیا تاکنون فردی مشابه من را درمان کرده‌اید؟
  • من باید در طول جلسات مشاوره فردی چه کاری انجام دهم؟

بیشتر بدانید: سوالات مشاوره ازدواج چیست؟ ۳۲ نمونه سوال مهم و اساسی

جلسه مشاوره فردی چه مراحلی دارد؟

به طور کلی می‌توان مراحل مشاوره فردی را شامل موارد زیر دانست:

  • شروع آشنایی: نحوه شناخت مراجعه‌کننده و درک صحیح مشکلات او از مهم‌ترین بخش تعامل مشاور با مراجع به‌شمار می‌آید. در این مرحله تمرکز اصلی بر برقراری ارتباط سازنده است که باید بر اساس احترام، اعتماد و مراقبت انجام شود.
  • بررسی مشکل مراجع: درمانگر در این مرحله برای ریشه‌یابی نگرانی‌ها و دغدغه فعلی مراجعه‌کننده، گذشته او را ارزیابی می‌کند. همچنین اهداف درمان و انتظارات مراجع از شرکت در این جلسات به طور دقیق مشخص می‌شود.
  • هدف‌گذاری درمان: منظور از این مرحله توجه مشاور به روند درمانی و جهت دادن به گفته‌های مراجع است. بدین شکل درمانگر کمک می‌کند تا مراجع به سمت تغییر مثبت حرکت کند و گام‌های درستی برای عملی شدن اهداف خود بردارد.
  • آغاز روند درمانی: درمانگر با توجه به نوع مشکل مراجعه‌کننده یکی از رویکردهای درمانی را انتخاب می‌کند. رویکرد مورد نظر باید به کم شدن پریشان‌حالی و رفتارهایی که با باور، اندیشه و ادراک اشتباه همراه هستند، کمک کند. درواقع این مرحله باعث تغییر مثبت افکار مراجع درباره یک شخص، اشیاء یا رویداد خاص می‌شود.
  • خاتمه یا ارجاع: زمانی که با انجام تمامی مراحل قبل، مشکل مراجعه‌کننده کنترل یا حل شود، می‌توان به جلسات مشاوره فردی خاتمه داد. یک مشاور حرفه‌ای در جلسه ابتدایی مشاوره در مورد مرحله آخر با مراجع صحبت می‌کند. او مدت زمان، تعداد جلسات و جدول زمان‌بندی مشاوره را به طور واضح برای مراجعه‌کننده توضیح می‌دهد و در صورت نیاز، بیمار به متخصص سلامت روان با گرایش دیگر ارجاع داده می‌شود.

بیشتر بدانید: مراحل مشاوره فردی چیست؟

نحوه شرکت در جلسه مشاوره فردی چگونه است؟

زمانی که در مورد نگرانی‌ها و دغدغه‌های مهم زندگی‌تان با دوستان و افراد آشنا صحبت می‌کنید، ممکن است آن‌ها شما را به صورت ناخودآگاه از روی احساسات راهنمایی کنند یا مورد قضاوت قرار دهند. به همین دلیل نمی‌توان توصیه‌های اطرافیان را یک راهنمایی درست تلقی کرد. 

درواقع آن‌ها صرفا گروه حمایت‌گر محسوب می‌شوند که می‌توانند شما را برای شرکت در جلسات مشاوره فردی تشویق کنند. بنابراین می‌توان وجود یک فرد آموزش‌دیده و متخصص در حوزه سلامت روان را در این وضعیت ضروری دانست. اگر انتخاب‌تان یک درمانگر متعهد و باتجربه باشد، قبل از آغاز روند درمان شما را از اینکه جلسه مشاوره فردی چگونه است و چه مراحلی دارد، آگاه می‌کند.

برای این منظور می‌توانید به وب‌سایت درمانکده سر بزنید. درمانکده با گرد هم آوردن جمعی از بهترین پزشکان متخصص از جمله مشاوران باتجربه در زمینه مشاوره فردی، این امکان را برای شما فراهم کرده تا در صورت تمایل برای مشاوره فردی حضوری یا مشاوره فردی تلفنی، متنی و تصویری نوبت بگیرید.

بیشتر بدانید: انواع مشاوره فردی

سوالات متداول

میزان محرمانه ماندن اطلاعات در جلسه مشاوره فردی چگونه است؟

جلسات این نوع مشاوره در یک محیط کاملا امن و محرمانه برگزار می‌شود. شما می‌توانید مطمئن باشید که جزئیات اطلاعات شخصی، شغلی، تحصیلی، خانوادگی و روابط‌تان تحت هیچ شرایطی افشا نخواهد شد.

چگونه از مزایای جلسه مشاوره فردی بهره‌مند شویم؟

برای بیشترین بهره‌مندی از مزایای جلسه مشاوره فردی به نکات زیر توجه کنید:
احساس راحتی با مشاور
حضور صادقانه
مشارکت فعال
بازگو کردن افکار، احساسات و تجربیات ناخوشایند بدون خجالت و ترس از قضاوت
پایبندی به روند درمان
صبور بودن برای رسیدن به نتیجه مورد نظر
انجام صحیح تکالیف ارائه‌شده توسط مشاور

مهم‌ترین اهداف درمان در طول جلسه مشاوره فردی چیست؟

حل مشکلات، بهبود مهارت ارتباطی، تعیین اهداف مطابق با توانایی فردی، آموزش کنترل احساسات، مدیریت استرس و اضطراب.

منابع: betterhelp | goodtherapy

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها