شامپو برای موهای کراتین شده؛ معرفی بهترین مدل بدون سولفات

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

کراتین یکی از راه‌های موثر برای خلاص شدن از موهای وز، خشک و آسیب‌دیده است. درواقع کراتین مو باعث صافی، براقی و نرمی موهای سر می‌شود. برای ماندگاری بیشتر این ویژگی‌ها روی ساقه مو باید از موهای کراتین‌شده مراقبت کنید. بهترین روش مراقبت، استفاده از شامپو برای موهای کراتین شده است. البته شامپوی انتخابی شما باید بدون سولفات باشد تا باعث جدا شدن کراتین از روی ساقه مو نشود. بدین شکل موها بیش از ۶ ماه همچون روز اول صاف، درخشان و نرم باقی می‌مانند. 

حال سوالی که مطرح می‌شود این است که کدام شامپو ایرانی و خارجی، بدون سولفات هستند و می‌توان آن‌ها را برای موهای کراتین‌شده استفاده کرد؟ اگر شما هم قصد انجام کراتین دارید یا به تازگی این کار را انجام داده‌اید، در این مقاله از مجله پزشکی درمانکده همراه ما باشید تا برای ماندگاری بیشتر نرمی و لطافت موهایتان، شما را با بهترین شامپو بدون سولفات برای موهای کراتین شده آشنا کنیم.

کدام شامپو برای موی کراتین شده بهتر است؟

انتخاب شامپوی مناسب، دوام و ماندگاری کراتین را افزایش می‌دهد. کراتین ماده‌ای پروتئینی است که برای از بین بردن وزی، خشکی و آسیب‌دیدگی روی ساقه مو گذاشته می‌شود. اگر شامپویی که در هر بار حمام از آن برای شستشوی موهایتان استفاده می‌کنید از نوع مناسبی نباشد، باعث پاک شدن کراتین از روی مو می‌شود. 

اغلب شامپوها حاوی سولفات و سدیم هستند. سولفات دشمن اصلی کراتین است؛ بنابراین مناسب‌ترین شامپو برای موهای کراتین شده باید از نوع بدون سولفات (فاقد مواد صابونی قوی) باشد. این شامپوها با وجود اینکه کمتر کف می‌کنند اما قدرت پاک‌کنندگی بسیار بالایی دارند. 

اینفوگرافیک مهم‌ترین ویژگی‌های شامپو برای موهای کراتین شده
اگر بعد از کراتین مو از شامپوهای مخصوص استفاده کنید، ماندگاری نرمی، لطافت و لختی موهایتان بیشتر می‌شود.

در ادامه به مهم‌ترین ویژگی‌های بهترین شامپو برای موهای کراتین شده اشاره می‌کنیم. بنابراین هنگام خرید شامپو برای موی کراتین شده به برچسب بسته‌بندی محصول توجه کنید تا حاوی ویژگی‌های زیر باشد: 

  • شامپو باید دارای برچسب بدون سولفات یا سولفات فری (Sulfate-Free) باشد.
  • در ترکیبات شامپو باید کراتین یا موارد مشابهی وجود داشته باشد تا به ماندگاری نرمی و صافی مو کمک کند.
  • برای محافظت از موهای کراتین شده، باید شامپوی بدون پارابن/Paraben-Free (مواد نگهدارنده موجود در اغلب محصولات آرایشی) خریداری کنید.
  • شامپو باید حاوی مواد مرطوب‌کننده باشد تا باعث ماندگاری نرمی و درخشندگی موها شود.
  • شامپوی بدون سولفات باید متناسب با نوع موهای شما (خشک، معمولی یا چرب) انتخاب شود. این ویژگی برای افرادی که موهای دکلره یا رنگ شده دارند اهمیت بیشتری دارد.
  • بهتر است شامپوی انتخابی شما برای موهای کراتین شده حاوی مقدار زیادی روغن طبیعی، عصاره گیاهان و ویتامین باشد.

بیشتر بخوانید:شامپو برای موهای چرب چی خوبه؟

معرفی شامپو برای موهای کراتین شده

در حال حاضر برندهای ایرانی و خارجی معتبری برای موهای کراتین شده، شامپو تولید می‌کنند. اغلب این شامپو‌ها را به دلیل داشتن مواد مغذی فراوان می‌توان حتی برای موهای کراتین‌نشده‌ که خشک هستند یا آسیب‌دیدگی دارند، استفاده کرد. بنابراین اگر به دنبال اسم شامپو برای موهای کراتین شده مردانه و زنانه هستید به محصولاتی که در ادامه معرفی می‌شوند، توجه کنید:

شامپو فولیکا (Fulica)

اگر به دنبال برند ایرانی شامپو برای موهای کراتین شده بدون سولفات هستید، فولیکا گزینه بسیار مناسبی است. این شامپو در ترکیبات خود هیالورونیک، آرژنین B، ویتامین B۶ و B۳ دارد که می‌تواند به ماندگاری کراتین مو کمک کند. این شامپوی بدون سولفات در مدل‌های مختلفی تولید می‌شود که عبارت‌اند از:

  • شامپو حجم‌دهنده فولیکا بدون سولفات
  • شامپو براق‌کننده فولیکا بدون سولفات
  • شامپو تثبیت‌کننده رنگ فولیکا بدون سولفات (مخصوص موهای قرمز، قهوه و بلوند)

شامپو ترزمه (Tresemme)

ترزمه یک شامپوی بدون سولفات خارجی است که با کیفیت بسیار بالا مخصوص موهای دارای کراتین تولید می‌شود. در ترکیبات این شامپو انواع پروتئین مهم وجود دارند و غنی از کراتین است. از همین‌رو اثربخشی زیادی در ترمیم بافت مو، جلوگیری از ایجاد موخوره و برگشت وزی مو دارد. بنابراین می‌توان آن را بهترین شامپو بدون سولفات برای موهای کراتین شده معرفی کرد.

بیشتر بدانید: شامپو برای موهای خشک چی خوبه؟

شامپو اولون (Avalon)

تصویر شامپو بدون سولفات اولون
شامپو بدون سولفات اولون بهترین محصول ارگانیک و طبیعی برای شستشوی موهای کراتین‌شده است.

اولون یکی از معتبرترین شامپوهای ارگانیک و طبیعی بدون سولفات برای موهای دارای کراتین است. شامپوی اولون به دلیل داشتن ترکیباتی مانند ویتامین E، بیوتین، خانواده گروه ویتامین B و پروتئین دانه کینوا به افزایش ضخامت تار مو و ترمیم بافت آن کمک می‌کند. بنابراین با استفاده از این شامپو برای موهای کراتین‌ شده می‌توانید از ایجاد موخوره یا ریزش مو جلوگیری کنید.

بیشتر بخوانید:معرفی شامپو برای خارش سر

شامپو بلوندیس (Blondis)

بلوندیس یکی دیگر از شامپوهای خارجی بدون سولفات است که برای موهای دارای کراتین فرموله می‌شود. این شامپو در ترکیبات خود کراتین و اسید آمینه دارد که به افزایش ضخامت تار مو، نرمی و لطافت آن کمک می‌کند. همچنین می‌توان از شامپو بلوندیس برای انواع جنس موها مانند خشک، معمولی و چرب استفاده کرد.

شامپو کلوران (Klorane)

شامپو انار کلوران را می‌توان به دلیل داشتن مواد مغذی فراوان در ترکیبات خود بهترین شامپو برای موهای کراتین شده و رنگ شده دانست. این شامپو حاوی عصاره دانه انار است، به همین دلیل به تثبیت رنگ مو، افزایش براقی و درخشندگی آن کمک می‌کند. 

از دیگر ویژگی‌های منحصربه‌فرد شامپو انار کلوران می‌توان به خاصیت آب‌رسانی آن اشاره کرد. همچنین ویژگی ضد الکتریسیته این شامپوی فرانسوی فاقد سولفات باعث ماندگاری بیشتر کراتین روی موها و شانه‌پذیری راحت‌تر آن می‌شود.

بیشتر بدانید: پروتئین تراپی مو چیست؟

شامپو او جی ایکس (Ogx)

این شامپو به طور اختصاصی برای موهای دارای کراتین تولید می‌شود و اثربخشی بالایی در ماندگاری نرمی و صافی موها دارد. عصاره طبیعی و روغن‌های گیاهی موجود در ترکیبات شامپو اوجی ایکس باعث افزایش استحکام تار مو، ایجاد تعادل در چربی سر و آب‌رسانی کافی به موها می‌شود. از همین‌رو می‌توان برند او جی ایکس را یکی از انواع بهترین شامپو برای موهای کراتین شده دانست.

شامپو هیربرست (Hairburst)

هیربرست یکی دیگر از برندهای شامپو بدون پارابن و فاقد سولفات است که می‌توانید از آن بعد از کراتین مو استفاده کنید. این شامپو قدرت پاک‌کنندگی ملایمی دارد و مانع از بین رفتن کراتین ساقه مو می‌شود. از ترکیبات موثر شامپو هیربرست باید به ویتامین B۵، روغن نارگیل و روغن آووکادو اشاره کنیم که نقش موثری در جلوگیری از موخوره، شکنندگی و آب‌رسانی به مو دارند.

شامپو کامان (Comeon) مدل هیر واتر (Hair Water)

شامپو بدون سولفات کامان مدل هیر واتر حاوی کراتین هیدرولیز شده است که نرمی، صافی و لطافت را برای موهایتان به ارمغان می‌آورد. همچنین عدم وجود سولفات در ترکیبات این شامپو باعث تثبیت رنگ مو می‌شود و از تغییر آن بر اثر شستشو جلوگیری می‌کند. یکی دیگر از ویژگی‌های منحصربه‌فرد شامپو کامان مدل هیر واتر برای موهای کراتین شده، جلوگیری از گره خوردن و عدم ایجاد موخوره است.

بیشتر بخوانید:شامپو برای ریزش مو شدید

شامپو لورال (LOREAL)

تصویر شامپو لورال
لورال یکی از برندهایی است که به صورت اختصاصی برای موهای کراتین‌شده شامپو تولید می‌کند.

برند لورال یکی از بهترین انتخاب‌های شامپو برای موهای کراتین شده به‌شمار می‌آید. این شامپو در انواع مختلف تولید می‌شود و می‌توان هر یک را برای جنس‌های متفاوت مو مانند خشک، معمولی یا چرب استفاده کرد. همچنین مواد مغذی موجود در ترکیبات شامپو لورال و عدم وجود سولفات، آن را به بهترین شامپو برای موی کراتین شده، رنگی و حساس تبدیل کرده است.

شامپو لامینین (Laminin)

اگر به دنبال برند ایرانی و با کیفیت شامپو برای موهای کراتین شده مردانه و زنانه هستید که قیمت مناسبی هم داشته باشد، لامینین انتخاب خوبی است. این شامپو فاقد سولفات است و از موهای دارای کراتین شما به خوبی محافظت می‌کند. از طرفی به دلیل داشتن عصاره آلوئه‌ورا، پروتئین گندم و کراتین باعث لطافت و نرمی بیشتر ساقه مو می‌شود.

بیشتر بخوانید:تقویت مو در کمتر از یک ماه

انتخاب شامپو برای موهای کراتین شده

برای حفظ نرمی، لطافت و صافی موهای کراتین‌شده باید از آن‌ها به خوبی مراقبت کنید. مهم‌ترین نکته مراقبتی، استفاده از مناسب‌ترین شامپو برای موهای کراتین شده است. اگر شامپوی انتخابی شما به طور اختصاصی برای موهای دارای کراتین فرموله شده باشد، نه تنها باعث افزایش زیبایی، سلامت و لختی موهای شما می‌شود بلکه به ماندگاری کراتین روی ساقه مو کمک می‌کند.

در حال حاضر شامپوهای زیادی از برندهای ایرانی و خارجی تولید می‌شوند که ما ۱۰ مورد از پرطرفدارترین محصولات را برای شما در این مقاله معرفی کردیم. با این حال اگر هنوز مردد هستید که کدام شامپو را انتخاب کنید، می‌توانید از پزشک متخصص پوست و مو راهنمایی بگیرید. همچنین میتوانید به صورت مشاوره آنلاین دکتر پوست و مو با پزشک خود مشورت کنید.

برای این منظور بهتر است به سایت درمانکده سر بزنید. درمانکده با گرد هم آوردن جمعی از بهترین پزشکان متخصص از جمله دکتر مو، این امکان را برای شما فراهم کرده تا برای معاینه حضوری یا مشورت تلفنی، متنی و تصویری نزد پزشک مورد نظرتان نوبت بگیرید.

بیشتر بخوانید:فواید کراتینه مو چیست؟

سوالات متداول

تاثیر شامپو برای موهای کراتین شده چیست؟

شامپوهای مخصوص موهای کراتین‌شده در ترکیبات خود سولفات ندارند. سولفات دشمن اصلی کراتین است و باعث می‌شود خیلی زود موهای شما به حالت دارای وز، خشک و آسیب‌دیده اولیه بازگردد.

کدام شامپو برای موهای کراتین شده مناسب است؟

بعد از کراتین باید برای شستشوی موهایتان از شامپوهای فاقد سولفات و پارابن استفاده کنید. در این مقاله ۱۰ مورد از بهترین شامپوها برای موی کراتین‌شده را معرفی کرده‌ایم.

بهترین شامپو برای موهای کراتین شده و رنگی کدام است؟

از شامپوهایی که ویژگی تثبیت‌کنندگی رنگ دارند می‌توانید برای شستشوی موهای رنگ‌شده بعد از کراتین استفاده کنید. به عنوان مثال شامپو انار کلوران و شامپو لورال انتخاب مناسبی برای موهای دارای کراتین، رنگ یا دکلره هستند.

منابع: haireveryday | cosmopolitan

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.6 / 5. تعداد رای‌ها 9

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها