تست هوش تصویری IQ (ریون)

تست هوش تصویری IQ (ریون) چیست؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

IQ مخفف کلمه “Intelligence Quotient” بوده و بهره هوشی نامیده می شود. آی کیو معیاری برای ارزیابی قابلیت ذهنی افراد است. در واقع می توان گفت هوش یک مفهوم انتزاعی است و آثار آن مطالعه می شود. در نظریه های جدید، هوش را یک توانایی کلی واحد در نظر گرفته و ابعاد مختلف آن را بررسی می کنند. اما آدم ها با هر هوشی که دارند، ممکن است دچار افسردگی، اضطراب و وسواس شوند.

به عنوان نمونه گاردنر تئوری هوش چند گانه را ارائه کرد که در آن 8 بعد مختلف از هوش را بیان کرد. وی معتقد بود که تنها یک عدد برای بهره هوشی نمی تواند ابزار مناسبی برای توصیف هوش انسان، استعدادها و توانایی های او باشد. گاردنر بر این نظر است که هر انسان ممکن است در یک یا چند بعد از هوش برتر و در سایر بعدها ضعیف تر باشد. این هشت نوع هوش عبارتند از:

1. بصری- مکانی
2. کلامی- زبانی
3. ریاضی منطقی
4. بدنی- جنبشی
5. موسیقی- ریتمیک
6. طبیعت گرایانه
7. درون فردی
8. فرافردی

گاردنر معتقد است که تئوری او باید دانش آموزان را توانمند سازد نه اینکه به یک روش خاص محدود کند. هوش یک پتانسیل بیوسایکولوژی است که با پردازش اطلاعات می تواند در یک محیط فرهنگی مشکلات را حل کرده یا محصولاتی با ارزش ایجاد کند.

آزمون هوش ریون 2 بعد هوش تصویری و هوش ریاضی منطقی را نشان می دهد.

بیشتر بخوانید: روانشناسی چیست؟

آزمون هوش ریون

آزمون هوش ریون یک تست 60 سوالی و غیر کلامی است. این آزمایش برای سنجش استدلال انتزاعی استفاده شده و یک تخمین از هوش سیال به حساب می آید. این تست برای افراد 9 تا 65 ساله مناسب است.

iq

آزمون هوش ریون 60 سوال چند گزینه ای دارد که در سال 1936 توسط جان سی ریون ابداع شد. زمان این تست 45 دقیقه است و حتماً باید به تمام سوالات پاسخ دهید. این آزمون سطح پیشرفت فکری و تفکر منطقی شما را می سنجد.
در هریک از سوال ها الگویی به شکل یک ماتریس 2*2، 3*3، 4*4 و 6*6 به شما داده می شود که بیانگر نام آزمون یعنی “آزمون ماتریس های پیش رونده ریون” است. ماتریس ها از آسان به سخت طراجس شده اند. همچنین این ماتریس ها در 3 شکل مختلف برای افراد با توانایی های متفاوت وجود دارد:

ماتریس های پیشرفته استاندارد

این ها ماتریس های اصلی هستند که در سال 1938 طراحی شدند. این آزمون 5 مجموعه (A تا E) دارد و در هر مجموعه 12 سوال موجود است. سوال های هر مجموعه به تدریج بسیار دشوار می شوند. تمام سوال ها با رنگ سیاه و سفید و زمینه سفید ارائه می شود.

ماتریس رنگی پیشرو

این ماتریس مناسب کودکان 5 تا 11 سال، سالمندان، افراد دارای اختلال جسمی و ذهنی ساخته شده است. این آزمون مجموعه های A و B ماتریس استاندارد را شامل می شود که اغلب آن ها روی یک پس زمینه رنگی چاپ شده اند.

ماتریس های پیشرفته

این ماتریس ها 48 سوال دارند که به صورت دو مجموعه، یکی 12 سوالی و دیگری 36 سوالی ارائه می شود. این سوال ها هم سیاه و سفید بوده و به تدریج بسیار سخت می شوند. این مجموعه برای بزرگسالان و نوجوانانی که هوش متوسط به بالا دارند، طراحی شده است.

آزمون هوش تصویری ریون

در این آزمایش در صورت سوال یک تصویر به شما نشان داده می شود که بخشی از آن خالی گذاشته شده است. در گزینه ها هم بین 6 تا 10 تصویر به عنوان پاسخ به شما نشان داده می شود. شما باید الگویی که به شما کمک می کند تا جای خالی را پر کنید، حدس بزنید.

نتیجه آزمون هوش ریون

نتیجه این آزمایش به صورت یک عدد بین 0 تا 60 به شما داده می شود. در پایان تست یک فرم وجود دارد که شما در آن نمره به دست آمده و سن خود را وارد می کنید؛ بهره هوشی شما (IQ) در بین هم سن و سالان خود در داخل کشور محاسبه می شود.

لازم نیست برای روز بعد یا روزهای بعد صبر کنید تا تست IQ مورد نیاز خود را به دست آورید. می‌توانید این تست را در یک چشم بر هم زدن به صورت آنلاین در درمانکده انجام دهید.

تیم درمانکده پس از بررسی نیازهای بیماران و پزشکان، امکان نوبت دهی دکتر فوق متخصص روان شناس و دکتر فوق متخصص روان پزشک را در سایت خود فراهم کرده است. برای انتخاب پزشک خوب روانشناس بدون نیاز به مراجعه حضوری و تماس با مطب برای دریافت نوبت، به لیست بهترین پزشکان روانشناس مراجعه کرده و با توجه به اولین نوبت خالی پزشک، نظرات بیماران، تلفن مطب و آدرس مطب نوبت خود را آنلاین رزرو کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.6 / 5. تعداد رای‌ها 5

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها