با تخقیقات زیاد، مشکلات مربوط به حامگلی و بارداری مادران میانسال و سلامت جنین را بشناسید.

بارداری بعد از 35 سالگی: مادر سالم، جنین سالم

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده


آیا بعد از 35 سالگی قصد بارداری دارید؟ مشکلات مربوط به مادران میانسال را بشناسید و راهکارهای داشتن حاملگی سالم را یاد بگیرید. برای مشاوره بارداری، بهترین پزشک فوق متخصص زنان و زایمان اینجاست. با درمانکده همراه باشید.

بارداری بالای 35 سالگی

اگر بالای 35 سال سن دارید و امیدوارید صاحب فرزند شوید، تنها نیستید. زنان زیادی حاملگی را تا دهه‌ی سوم زندگی و دیرتر به تاخیر می‌اندازند و صاحب فرزندان سالم می‌شوند. مراقبت ویژه بهترین نقطه‌ی شروع است.

مراقبت ویژه بهترین نقطه‌ی شروع بارداری و سلامت جنین برای مادران میانسال است.
مراقبت ویژه بهترین نقطه‌ی شروع بارداری و سلامت جنین برای مادران میانسال است.

با خطرات آشنا شوید

ساعت بیولوژیکی یک حقیقت زندگی است اما هیچ چیز جادویی درمورد سن 35 سالگی وجود ندارد. فقط توجه به انواع خطرات در این سن اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. مثلا:

  • ممکن است دیرتر حامله شوید: تعداد تخمک‌ها از بدو تولد محدود است. با نزدیک شدن به اواسط تا اواخر سی سالگی، کمیت و کیفیت تخمک‌ها کاهش می‌یابد. به‌علاوه، تخمک زنان مسنتر به سادگی زنان جوان‌تر بارور نمی‌شود. اگر بالای 35 سال سن دارید و شش ماه می‌شود که به رغم تلاش برای حاملگی باردار نشده‌اید، از متخصص کمک بگیرید.
مادران میانسال سخت‌تر بارداری را تجربه می‌کنند.
مادران میانسال سخت‌تر بارداری را تجربه می‌کنند.
  • احتمال چندقلو بودن بیشتر می‌شود: احتمال دوقلو زاییدن با افزایش سن بالا می‌رود زیرا تغییرات هورمونی باعث آزادسازی چند تخمک به‌طور همزمان می‌شود. استفاده از فناوری‌های کمک به باروری (مانند لقاح مصنوعی) نیز در این زمینه نقش دارد.
  • ابتلا به دیابت بارداری افزایش می‌یابد: این نوع دیابت، که فقط در دوران حاملگی رخ می‌دهد، با افزایش سن زن شایع‌تر می‌شود. کنترل دقیق قند خون از طریق اصلاح رژیم غذایی و فعالیت فیزیکی ضروری است. گاهی به مصرف دارو نیز نیاز است. اگر دیابت بارداری درمان نشود، جنین به‌طرز قابل توجهی درشت‌تر از حد میانگین رشد می‌کند که خطر آسیب حین زایمان را بالا می‌برد. دیابت بارداری خطر زایمان زودرس، فشار خون بالا در دوران حاملگی و بروز مشکلاتی در نوزاد بعد از زایمان نیز افزایش می‌دهد.
    • احتمال ابتلا به فشار خون بالا در دوران حاملگی بالا می‌رود: تحقیقات نشان می‌دهد فشار خون بالا در دوران حاملگی در زنان مسن شایع‌تر است. متخصص فشار خون شما و رشد و تکامل جنین را به دقت کنترل می‌کند. احتمالا به جلسات ویزیت بیشتری نیاز خواهید داشت و ممکن است لازم باشد زودتر از موعد زایمان کنید تا از بروز مشکل جلوگیری شود.
    • احتمال کموزن بودن نوزاد و زایمان زودرس بالا می‌رود: نوزادان نارس، به‌خصوص نوزادانی که زودتر به دنیا می‌آیند، اغلب دچار بیماری می‌شوند.
    سن مرد میانسال هنگام تشکیل نطفه (سن پدر) هم می‌تواند سلامت جنین را به خطر بیندازد.
    سن مرد میانسال هنگام تشکیل نطفه (سن پدر) هم می‌تواند سلامت جنین را به خطر بیندازد.
  • ممکن است به عمل سزارین احتیاج پیدا کنید: خطر مشکلات مربوط به حاملگی در مادران میانسال بیشتر است به همین دلیل ممکن است نیاز به سزارین باشد. ازجمله این مشکلات می‌توان به وضعیتی اشاره کرد که در آن جفت راه دهانه‌ی رحم را می‌بندد (جفت سر راهی). 
  • خطر ناهنجاری کروموزومی بیشتر است: خطر بعضی مشکلات کروموزومی، مانند سندرم داون، در نوزادانی که سن مادرشان بالاتر است افزایش می‌یابد.
  • خطر سقط جنین بیشتر است: خطر سقط جنین و مرده به دنیا آمدن نوزاد با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد. شاید دلیل آن بیماری‌های زمینه‌ای یا ناهنجاری کروموزومی نوزاد باشد. تحقیقات نشان می‌دهد کاهش کیفیت تخمک‌ها، در کنار افزایش خطر بیماری‌های مزمن مانند فشار خون بالا و دیابت، خطر سقط را بالا می‌برد. از متخصص بخواهید طی هفته‌های پایانی بارداری سلامت جنین را تحت نظر داشته باشد.
  • اگرچه به تحقیقات بیشتر نیاز داریم، تحقیقات نشان می‌دهد سن مرد هنگام تشکیل نطفه (سن پدر) هم می‌تواند سلامت کودک را به خطر بیندازد.

    انتخابات سالم داشته باشید

    مراقبت از خود بهترین روش برای مراقبت از جنین است. به اوصول اولیه بیشتر توجه کنید:

    • قبل از حاملگی به متخصص مراجعه کنید: درمورد وضعیت سلامت عمومی خود با متخصص صحبت و درمورد تغییرات سبک زندگی که ممکن است شانس شما را برای داشتن حاملگی و فرزند سالم تقویت کند، گفتگو کنید. نگرانی‌های خود درمورد باروری یا بارداری را با او در میان بگذارید. از او بپرسید چطور می‌توان شانس حاملگی را بالا برد و درمورد راه‌های حل مشکل تاخیر در حاملگی سوال کنید.
    حین و قبل بارداری، خود و جنین باید تحت نظر دقیق متخصص باشید
    حین و قبل بارداری، خود و جنین باید تحت نظر دقیق متخصص باشید
    • در دوران حاملگی به‌طور منظم تحت نظر پزشک باشید: ویزیت منظم در دوران بارداری به متخصص کمک می‌کند سلامت شما و جنین را تحت کنترل داشته باشد. هرگونه علامت یا نشانه‌ای را که موجب نگرانی است با متخصص درمیان بگذارید. صحبت کردن با او خیالتان را راحت می‌کند.
    • رژیم غذایی سالم داشته باشید: در دوران بارداری به فولیک اسید، آهن، ویتامین دی و سایر مواد مغذی بیشتر احتیاج دارید. اگر از قبل رژیم غذایی سالم داشتید، همین عادت را ادامه دهید. مصرف روزانه‌ی ویتامین در دوران بارداری (که بهتر است چند ماه زودتر از حاملگی شروع شود) به جبران هرگونه کمبود کمک می‌کند. 
    • اضافه وزن مفرط پیدا نکنید: داشتن وزن مناسب از سلامت جنین حمایت می‌کند و کم کردن وزن بعد از زایمان را راحتتر می‌سازد. درمورد روش‌های مناسب با متخصص مشورت کنید.
    • فعال باشید: فعالیت جسمی منظم به تسکین یا حتی پیشگیری از احساس درد، افزایش میزان انرژی و تقویت سلامت عمومی کمک می‌کند. همینطور با افزایش بنیه و قدرت عضلات شما را برای درد زایمان و زایمان آماده می‌کند. قبل از شروع یا ادامه‌ی برنامه‌ی ورزش، به‌خصوص اگر بیماری زمینه‌ای دارید، با متخصص مشورت کنید. 
    • از مواد پرخطر بپرهیزید: مصرف الکل، تنباکو و مواد غیر مجاز در دوران بارداری ممنوع است. قبل از مصرف هرگونه دارو یا مکمل از متخصص بپرسید تا مطمئن شوید مصرف آن مشکلی ندارد.
    به بارداری به عنوان یک فرصت برای پرورش فرزند و آماده شدن برای تغییرات هیجان‌انگیز پیش رو فکر کنید.
    به بارداری به عنوان یک فرصت برای پرورش فرزند و آماده شدن برای تغییرات هیجان‌انگیز پیش رو فکر کنید.
    • درمورد تست ناهنجاری کروموزومی تحقیق کنید: از پزشک درمورد تست دیانای آزاد (cfDNA) سوال کنید. در این روش می‌توان ناهنجاری کروموزومی در جنین را تشخیص داد. برای انجام این کار، دیانای مادر و جنین از نمونه خون مادر استخراج و احتمال بعضی مشکلات کروموزومی، مانند سندرم داون، تریزومی 13 و تریزومی 18، بررسی می‌شود. تست‌های تشخیصی مانند نمونه‌گیری از بافت جنینی و آمنیوسنتز نیز اطلاعاتی درمورد کروموزوم‌های جنین یا خطر ناهنجاری‌های کروموزومی در اختیار قرار می‌دهد اما کمی خطر سقط را به دنبال دارد. متخصص در سبک سنگین کردن خطرات و مزایای این روش‌ها به شما کمک می‌کند.

    بیشتر بخوانیم: علائم سقط جنین در ماه اول چیست؟

    به آینده فکر کنید

    تصمیماتی که امروز (حتی قبل از حاملگی) می‌گیرید، تاثیر بلندمدت روی زندگی نوزاد می‌گذارد. به حاملگی به عنوان یک فرصت برای پرورش فرزند و آماده شدن برای تغییرات هیجان‌انگیز پیش رو فکر کنید.

    قبل از بارداری، جز اینکه علاقه خود به بچه‌داری را در نظر بگیرید، به فکر سلامتی جنین باشید.
    قبل از بارداری، جز اینکه علاقه خود به بچه‌داری را در نظر بگیرید، به فکر سلامتی جنین باشید.

    سخن نهایی

    بارداری، علی‌رغم اینکه بسیار زیاد رخ می‌دهد، باید با علم و آگاهی دقیق برایش تصمیم‌گیری شود. بهتر است تا حد امکان درباره آن بدانید، تحقیق کنید و با پزشک مشورت داشته باشید؛ خصوصاً اگر قصد بارداری در سنین بالا دارید. برای گرفتن بهترین تصمیمات درباره بارداری در سن بالاتر، حفظ سلامت خود و کودکتان، با دکتر زنان مشورت کنید.

    منبع: Mayoclinic

    Loading

    آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

    میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 33

    هنوز امتیازی ثبت نشده

    Editorial team
    تیم تحریریه درمانکده

    تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

    مشاهده سایر مطالب
    اشتراک در
    اطلاع از
    guest
    (اختیاری)

    در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

    5 پرسش و پاسخ
    بیشترین رأی
    تازه‌ترین قدیمی‌ترین
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه سؤال ها