هفته 13 بارداری

هفته 13 بارداری: علائم، نکات و سایر موارد

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده


در 13 هفتگی شما در حال ورود به آخرین روزهای سه ماهه اول هستید. پس از سه ماهه اول میزان سقط جنین به طور قابل توجهی کاهش می یابد. همچنین در این هفته اتفاقات زیادی برای شما و کودکتان خواهد افتاد. در این جا به آنچه می توانید انتظار داشته باشید اشاره شده است:

تغییرات بدنی شما

وقتی وارد سه ماهه دوم بارداری می شوید با تولید بیشتر هورمون ها توسط جفت، سطح هورمون ها کاهش پیدا می کند.
شکمتان شروع به بالا آمدن کرده و از لگن خارج می شود. اگر هنوز شروع به پوشیدن لباس های بارداری نکرده اید می توانید با فضای اضافی و کششی که لباس های بارداری ایجاد می کنند، احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

کودک شما

کودک شما در 13 هفتگی تقریباً به اندازه یک خوشه نخودفرنگی رشد کرده است. روده کودک شما که طی دو هفته گذشته در بند ناف رشد کرده بود، به شکم برمی گردد. بافت اطراف سر، بازوها و پاهای کودک شما به آرامی به استخوان تبدیل می شوند. کودک کوچک شما حتی شروع به ادرار کردن در مایع آمنیوتیک کرده است. بیشتر این مایع از الان تا پایان بارداری از ادرار کودک شما تشکیل می شود.
در چند هفته آینده (معمولاً در هفته های 17 تا 20) احتمالاً می توانید جنسیت کودک خود را از طریق سونوگرافی تشخیص دهید. اگر ویزیت قبل از زایمان دارید، باید بتوانید در آن ضربان قلب را با استفاده از دستگاه داپلر بشنوید. می توانید چنین دستگاهی برای خانه خریداری کنید، اما توجه داشته باشید که استفاده از آن دشوار است.

هفته 13 بارداری
اندازه ی شکم مادر در هفته 12

تکامل دوقلو در هفته 13

تا آخر این هفته شما به سه ماهه دوم رسیده اید! در این هفته کودکان شما تقریباً 4 اینچ می شوند و هریک کمی بیشتر از 1 اونس وزن خواهند داشت. بافتی که در نهایت تبدیل به بازو و پا و استخوان اطراف سرهای کودکان شما می شود، در این هفته شکل می گیرد. کوچولوهای شما همچنین شروع به ادرار کردن در مایع آمنیوتیک که آنها را فراگرفته است نموده اند.

مشاهده بیشتر : دکتر و متخصصان زنان

علائم بارداری در 13 هفتگی

در هفته سیزدهم ، متوجه خواهید شد که علائم قبلی شما کمرنگ شده و ممکن است قبل از ورود کامل به سه ماهه دوم بارداری، در وضعیت راحتی قرار داشته باشید. اگر هنوز حالت تهوع یا خستگی دارید ، می توانید منتظر کاهش این علائم در هفته های آینده باشید.
همچنین ممکن است این علائم را تجربه کنید:

  • خستگی
  • افزایش انرژی
  • درد رباط گرد
  • نشت مایع از سینه ها
  • انرژی بیشتر

علاوه بر درد رباط گرد و ادامه پیدا کردن علائم سه ماهه اول، شما شروع به احساس پرانرژی بودن می کنید. برخی سه ماهه دوم بارداری را “دوره ماه عسل بارداری” می نامند زیرا بیشتر علائم از بین می روند. قبل از اینکه آن را بشناسید وارد سه ماهه سوم بارداری خواهید شد و علائم جدیدی مانند ورم زانوها، کمردرد و خواب نا آرام را خواهید داشت.

درد رباط گرد

در این زمان رحم شما به رشد سریع خود ادامه می دهد. باید بتوانید قسمت بالای آن را دقیقاً بالای استخوان لگن احساس کنید. در نتیجه ممکن است هنگام برخاستن سریع یا تغییر وضعیت سریع، دردهای شدید زیر شکم، که به آنها درد رباط گرد می گویند، داشته باشید. در بیشتر موارد این احساسات علائم مورد جدی نیستند. اما اگر همراه با درد، تب و لرز یا خونریزی دارید، با پزشک خود تماس بگیرید.

هفته 13 بارداری
مشکلات هفته سیزدهم بارداری

نشت مایع از سینه ها

سینه های شما نیز در حال تغییر هستند. از همین سه ماهه دوم، شما شروع به تولید آغوز می کنید که پیش ماده شیر مادر است. آغوز به رنگ زرد یا نارنجی روشن بوده و غلیظ و چسبناک است. ممکن است هر از گاهی متوجه نشت مایع از سینه های خود شوید اما اگر درد یا ناراحتی نداشته باشید، این بخشی کاملا طبیعی از بارداری است.

کارهایی که در این هفته می توانید برای داشتن بارداری سالم انجام دهید

برای شروع عادات غذایی سالم که بدن شما و کودکتان را تغذیه می کند، هرگز دیر نیست. روی غذاهای کامل که حاوی مقدار زیادی ویتامین، مواد معدنی و چربی های خوب هستند تمرکز کنید. نان تست کامل غلات با کره بادام زمینی راه مطمئنی برای شروع روز است. میوه های سرشار از آنتی اکسیدان، مانند انواع توت ها، میان وعده های فوق العاده ای هستند. سعی کنید پروتئین های بدون چربی حاصل از لوبیاها، تخم مرغ و ماهی های روغنی را در وعده های غذایی خود بگنجانید. فقط به یاد داشته باشید که باید از موارد زیر دور شوید:

  • غذاهای دریایی سرشار از جیوه
  • غذاهای دریایی خام ، از جمله سوشی
  • گوشت های نپخته
  • گوشت های اسلایس شده که در ساندویچ های سرد می فروشند. اگر قبل از خوردن غذا آنها را گرم کنید، این غذاها به طور کلی بی خطر محسوب می شوند
  • غذاهای غیر پاستوریزه، که شامل بسیاری از پنیرهای نرم می شود
  • میوه ها و سبزیجات شسته نشده
  • تخم مرغ خام
  • کافئین و الکل
  • برخی از دمنوش های گیاهی

ورزش نیز در صورتی که پزشکتان اجازه داده باشد، توصیه می شود. پیاده روی، شنا، دویدن، یوگا و برداشتن وزنه های سبک همه گزینه های عالی هستند. در هفته 13 باید به دنبال جایگزینی برای تمرینات شکمی مانند درازنشست باشید که در آنها می بایستی صاف به پشتتان بخوابید. افزایش وزن ناشی از رحم می تواند جریان خون به قلب شما را کاهش دهد، باعث سبکی سر شده و به نوبه خود باعث کند شدن اکسیژن رسانی به کودک شما شود.

هفته 13 بارداری
تغذیه دوران بارداری

چه موقع با پزشک خود تماس بگیرید

همیشه در صورت گرفتگی لگن یا شکم، لکه بینی یا خونریزی با پزشک خود تماس بگیرید، زیرا این موارد می توانند نشانه سقط جنین باشد. همچنین اگر اضطراب، افسردگی یا استرس بیش از حد داشته باشید، بهتر است به دنبال کمک باشید. در مروری که در مجله Current Opinion in Psychiatry منتشر شد، این موارد به عنوان عوامل برجسته موثر در کاهش وزن هنگام تولد، زایمان زودرس و افسردگی پس از زایمان شناخته شده اند.

در سه ماهه دوم بارداری

اگرچه برخی از کتاب ها و گزارش ها در مورد شروع دقیق سه ماهه دوم (بین 12 تا 14 هفته) اختلاف نظر دارند، اما تا هفته آینده شما در این قلمرو بلامنازع خواهید بود. بدن شما و کودکتان به طور مداوم در حال تغییر هستند، اما شما وارد راحت ترین هفته های بارداری خود می شوید. نهایت استفاده را ببرید. اکنون زمان مناسبی است که می توانید قبل از تولد فرزندتان، برنامه سفرهای لحظه آخری یا ماجراهایی که می خواهید قبل از تولد فرزندتان شروع کنید را بریزید.

منبع: healthline

برای مشاوره درباره زایمان و بارداری می توانید به پزشکان متخصصین زایمان و بارداری مراجعه کنید.

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.6 / 5. تعداد رای‌ها 80

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

4 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها