محدود کردن رفتارهای بد نوجوان

راه‌های محدود کردن رفتارهای بد نوجوان

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

محدود کردن رفتارهای بد نوجوان یکی از بزرگترین چالش‌های والدین است. رفتارهای فرزندان با پایان دوران نوزادی، کودکی و دوران راهنمایی پایان نمی‌پذیرند.

در حقیقت، محدود کردن ذفتارهای بد نوجوان و به کل دوران نوجوانی نیازمند دشوارترین برنامه‌های تربیتی است که والدین با آنها مواجهند. بدخلقی، مشاجره، دروغ و سرکشی تنها تعدادی از رفتارهای ناخوشایند نوجوانان هستند. توضیح مناسبی برای این رفتارهای نامناسب وجود دارد.

نوجوانان در سن بلوغ تا حد زیادی مستقل می شوند اما هنوز فاقد بلوغ روانی هستند. بنابراین نیاز است تا اطلاعات کافی در اختیار آنها قرار بگیرید تا بتوانند تصمیمات منطقی اتخاذ کنند.

در دوران نوجوانی بخش‌هایی از مغز که مسئول تصمیم گیری هستند هنوز به طور کامل تکامل پیدا نکرده اند. بنابراین ترکیبی از خود مختاری و عدم بلوغ می تواند باعث انجام رفتارهای خطرناک نظیر مصرف مشروبات، سیگار و روابط جنسی پرخطر شود.

شما به عنوان والدین، انتظار دارید فرزند نوجوانتان کار درست را انجام دهد، اما باید بدانید که برنامه‌ریزی برای نوجوانان دشوار است. زمانی که نوجوان با شما گفتگو و بحث می کند دیگر نمی توانید با آن همانند دوران کودکی برخورد کنید. تدوین برنامه موثر برای نوجوانان نیازمند استراتژی‌های هوشمندانه‌تر و قوی تری است. هدف این برنامه ریزی، داشتن کنترل بیشتر بر فرزندان بدون زیاده روی می باشد.

بیشتر بدانید: راهکارهای مقابله با شکست عشقی

محدود کردن رفتارهای بد نوجوان

راه‌های محدود کردن رفتارهای بد نوجوان

۱) قوانین واضحی وضع کنید

اگر از روش‌های محدود کردن رفتارهای نوجوان استفاده می‌کنید، باید بدانید که جوانان و نوجوانان از محدودیت‌ها تخطی کرده و منتظر واکنش والدین خود می‌مانند. بنابراین وضع قوانین شفاف و مشخص کردن عواقب سرپیچی از آنها بسیار مهم است.

به عنوان مثال، تنبیه عدم رعایت ساعت خاموشی می تواند ماندن در خانه برای هفته بعد باشد. یک روش مناسب برای کاهش مقاومت فرزندان در برابر تنبیه این است که از آنها بخواهید خوشان تنبیه سرکشی از قوانین را تعیین کنند. فقط فراموش نکنید که حرف آخر را شما می زنید.

۲) قوانین را بنویسید

فهرستی رسمی از قوانین خانه تهیه کنید، همچنین رفتارهای مورد انتظار از نوجوانتان را به صورت قرار داد در آورده و از او بخواهید آن را امضا کند. قرارداد منعقد شده را روی یخچال یا بخش مناسبی از خانه نصب کنید. به این ترتیب نوجوا تان آن را فراموش نخواهد کرد.

مثالی از قوانین شفاف به این صورت است: “ساعت خاموشی در روزهای کاری هفته ۸ شب و در روزهای آخر هفته ۱۰ شب است و تا زمانی که تکالیف درسی انجام نشده باشند، بیرون رفتن از خانه امکانپذیر نیست.”

همچنین عواقب سرپیچی از این قانون را نیز یادداشت کنید: “هر فردی که این قوانین را زیر پا بگذارد، به مدت یک روز از تلویزیون محروم خواهد شد.” اگر فرزندتان دچار خطایی شد، تنها کاری که باید بکنید اشاره کردن به فهرست می باشد.

رفتارهای بد نوجوان

۳) قاطع و ثابت قدم باشید

حتی اگر از روش‌های روش‌های محدود کردن رفتارهای نوجوان استفاده می‌کنید، باید بدانید که نوجوانان استاد مذاکره و دستکاری هستند. آنها خود را با کوچکترین نشانه‌ای از ضعف والدین تطبیق داده و از آن به نفع خود استفاده می کنند.

وقتی که در بحث با آنها کوتاه می آیید و برای شان ارفاق قائل می‌شوید، این تفکر در آنها ایجاد می شود که هر بار که رفتار اشتباهی انجام دهند با بخشش شما مواجه خواهند شد.

موضوع مهم در مورد قاطع بودن در مواجهه با نوجوانان این است که والدین باید با همدیگر همسو باشند. اگر والدین با یکدیگر مخالف باشند، نوجوان از این فرصت برای رسیدن به خواسته‌هایش نهایت استفاده را خواهد برد.

همزمان با قاطع بودن، فراموش نکنید که منصف نیز باشید و شرایط را درک کنید. زیرا دلسوزی و همدلی باعث پیشرفت چشم گیری در مواجهه با نوجوان می شود.

۴) بدانید کدام قوانین برای شما حائز اهمیت هستند

در محدود کردن رفتارهای نوجوان باید قاطع باشید نه تند! کوتاه آمدن در برخی مسائل بی خطر و کم اهمیت‌تر مشکلی ندارد. به عنوان مثال، داشتن موی بنفش ممکن است به مذاق شما خوش نیاید اما احتمالا آسیبی به نوجوان تان نخواهد رساند. اما در مقابل مصرف الکل و مواد مخدر کاملا ممنوع بوده و غیر قابل مذاکره است.

محدود کردن رفتارهای بد نوجوان

۵) الگوی خوبی برای فرزند خود باشید

اگر قانون خانه “بی پرده بودن در خانه” باشد. اما شما دائما فحاشی کنید، این اجازه را به نوجوان خود می دهید که مثل شما رفتار کند. بهترین راه برای تشویق نوجوان به انجام رفتارهای مثبت، انجام آنها توسط خودتان می باشد.

۶) مسئولیت پذیری را به نوجوانتان بیاموزید

یک وظیفه مهم والدین در دوران نوجوانی فرزندان، آموختن مهارت تصمیم گیری به آنها می باشد. فرزندان باید بدانند هر تصمیمی که می گیرند، خوب یا بد، با نتایج و عواقبی همراه است.

با فرزندتان در مورد عواقب خطرناک و طولانی مدت رفتارهای نامناسب آن‌ها، نظیر مصرف مواد مخدر، بارداری، مصرف سیگار و رانندگی در هنگام مستی گفتگو کنید. مهم نیست چقدر نوجوان خود را آماده کرده اید، او باز هم مرتکب اشتباهاتی خواهد شد. موضوع مهم این است که به آنها بیاموزید که از اشتباهات خود درس بگیرند.

۷) با فرزندتان در ارتباط داشته باشید

یکی از بهترین راه‌های محدود کردن رفتارهای بد نوجوان و پیشگیری از رفتارهای نامناسب در نوجوانان اطلاع از وضعیت آنها است. نیازی نیست از آنها جاسوسی کنید یا مکالمات تلفنی آن ها را شنود نمایید. تنها کاری که باید بکنید این است که با نوجوان ارتباط داشته و یک والد دوست داشتنی برای او باشید.

از نوجوانتان بپرسید با دوستان خود چه کارهایی انجام می دهد. ارتباط داشتن با نوجوان همچنین به این معناست که به هرگونه علامت هشدار دهنده‌ای که نشان دهنده به دردسر افتادن نوجوان است توجه داشته باشید. این علائم عبارتند از:

  • غیبت در مدرسه
  • افزایش یا کاهش سریع وزن
  • مشکل در خوابیدن
  • دردسرهای قانونی
  • صحبت کردن در مورد خودکشی

بهتر است در صورت مشاهده هر یک از این موارد  بلافاصله از پزشک یا روانپزشک کمک بخواهید. زیرا مشکل می‌تواند ریشه دارتر از این حرف‌ها باشد.

رفتارهای بد نوجوان

۸) سعی کنید فرزندتان را درک کنید

ممکن است دوران نوجوانی خودتان را به سختی به یاد بیاورید اما به یاد داشته باشید که این دوران پر همهمه زندگی با استرس های زیادی همراه است.

نوجوانان تحت فشار زیادی قرار دارند چرا که باید در مدرسه و فعالیت های مختلف عملکرد خوبی داشته باشند، انتظارات موجود را برآورده کنند و با دوستان شان نیز جفت و جور شوند.

بنابراین قبل از توبیخ نوجوان، سعی کنید شرایط او را درک کنید. آیا مشکلی در مدرسه بوجود آمده است؟ آیا با دوست دختر یا دوست پسر خودش مشکلی دارد؟ آیا مورد زورگویی قرار گرفته است؟

با فراهم کردن یک محیط پر از احترام و صداق ، از نوجوان بخواهید در مورد مشکلاتش با شما صحبت کند. بگذارید نوجوانتان بداند که می تواند در مورد هر چیزی با شما صحبت کند. او باید بداند که شما همواره او را دوست دارید و صرف نظر از هر کاری که کرده است از او حمایت می کنید.

[sibwp_form id=1]

برای کسب اطلاعاتی در مورد نحوه محدود کردن رفتارهای بد نوجوان می‌توانید از راهنمایی‌های متخصص روانشناس و متخصص روانپزشک استفاده کنید. با توجه به فراهم شدن امکان رزرو آنلاین نوبت پزشک توسط درمانکده، نوبت‌گیری و دسترسی به اطلاعات پزشک مانند اطلاعات تماس و آدرس مطب به سادگی و در کسری از ثانیه امکانپذیر است.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 34

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

3 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها