هفته 15 بارداری

هفته 15 بارداری: علائم، نکات و سایر موارد

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

در هفته پانزدهم بارداری شما در سه ماهه سوم هستید. اگر در مراحل ابتدایی بارداری، تهوع بارداری داشته اید حالا بهتر می شوید. همچنین پرانرژی تر نیز می شوید.

تغییرات بدنی شما

ممکن است چندین تغییر مختلف بیرونی را تجربه کنید. شکم، سینه ها و نوک آن ها ممکن است بزرگتر شوند و احتمالا برای راحتی بیشتر به لباس های بارداری رو بیاورید. فقط در چند هفته، معمولاً بین هفته های 17 تا 20، اولین حرکت های کودک را احساس خواهید کرد.
همینطور که بدنتان با اواسط بارداری تطابق پیدا می کند، احساسات شما ممکن است تغییر کند. به یاد داشته باشید که با شریک زندگی خود گفتگوی راحتی داشته باشید و احساس خود را به اشتراک بگذارید.
ممکن است از بارداری خود مضطرب باشید یا از آنچه در آینده می خواهد اتفاق بیفتد خوشحال شوید. حتی ممکن است زندگی جنسی شما در این مدت تغییر کند. احساسات مربوط به رابطه جنسی می تواند با تغییرات بدنی شما افزایش یابد یا از بین برود.

هفته 15 بارداری
هفته 15 بارداری و تغییرات بدنی مادر

کودک شما

کودک شما هنوز کوچک است اما در هفته 15 اتفاقات زیادی رخ می دهد. کودک شما اکنون به اندازه یک سیب یا پرتقال است. استخوان بندی او در حال توسعه است و وی در حال وول خوردن و حرکت دادن اعضای بدن خود است. شما شروع به احساس لرزش هایی در شکم خود می کنید. همچنین پوست و مو و حتی ابروهای کودک شما در حال شد بیشتر هستند.

تکامل دوقلو در هفته 15

طول نوزادان شما از سر تا کفل حدود نه سانتی متر و وزن 45 گرم است. ممکن است پزشک شما را ترغیب کند تا برای ارزیابی سلامت نوزاد آزمایش آمنیوسنتز انجام دهید. این آزمایش معمولاً بعد از هفته 15 انجام می شود.

[sibwp_form id=7]

علائم بارداری در هفته پانزدهم

اکنون که در سه ماهه دوم بارداری هستید، علائم شما ممکن است کمتر از سه ماهه اول باشد. این بدان معنا نیست که شما هیچ علائمی ندارید. در سه ماهه دوم بارداری ممکن است علائم زیر را تجربه کنید:

  • بدن درد
  • سوزن سوزن شدن دست و پا (سندرم تونل کارپ)
  • تیرگی پوست اطراف نوک پستان ها
  • افزایش وزن مداوم

در هفته پانزدهم، ممکن است علائمی که از اوایل بارداری به طول کشیده مانند حالت تهوع یا استفراغ را احساس کنید. اما احتمالاً به زودی اشتهایتان برمی گردد. همچنین ممکن است hyperemesis gravidarum (استفراغ شدید حاملگی) را تجربه کنید.

هفته 15 بارداری
بدن درد در بارداری

hyperemesis gravidarum

برخی از زنان ممکن است دچار hyperemesis gravidarum شوند؛ نوعی تهوع صبحگاهی شدید که ممکن است نیاز به بستری در بیمارستان داشته باشد. اگر تهوع صبحگاهی شدیدی داشته باشید، ممکن است دچار کمبود آب بدن شده و به احیای مایع وریدی و سایر داروها نیاز داشته باشید.
یک مطالعه در مجله Evidence-Based Nursing نشان داد که hyperemesis gravidarum در سه ماهه دوم ممکن است منجر به عوارضی در بارداری شود، از جمله افزایش خطر ابتلا به پره اکلامپسی زودرس و جدا شدن جفت (جدا شدن زودهنگام جفت از دیوراه رحم و تولد نوزاد زودرس). اگر در سه ماهه دوم به طور بی وقفه احساس حالت تهوع صبحگاهی می کنید، حتماً با دکتر متخصص زنان خود تماس بگیرید.

کارهایی که این هفته برای بارداری سالم باید انجام دهید

در این مرحله از بارداری ، باید اشتهایتان برگشته باشد. این ممکن است زمان مناسبی برای تهیه یک برنامه غذایی سالم برای بقیه دوران بارداری باشد.
همچنین باید به خاطر داشته باشید که هر کالری اضافی که در دوران بارداری مصرف می کنید باید مغذی باشد. انجمن بارداری آمریکا توصیه می کند که روزانه 300 کالری اضافی به رژیم غذایی خود اضافه کنید. این کالری اضافی باید از چنین غذاهایی بیاید:

  • گوشت های کم چربی
  • لبنیات کم چرب
  • میوه ها
  • سبزیجات
  • غلات سبوس دار

این غذاها مواد مغذی بیشتر مانند پروتئین، کلسیم، اسید فولیک و سایر ویتامین ها را در اختیار شما قرار می دهند. این مواد مغذی نیازهای بدن شما در دوران بارداری را تأمین می کند. اگر قبل از بارداری از وزن طبیعی برخوردار بودید، این هدف را بگذارید که در طول بارداری 12 تا 15 کیلوگرم وزن اضافه کنید. در سه ماهه دوم بارداری ممکن است هفته ای نیم کیلو اضافه کنید. انواع غذاهای سالم بخورید و تمرکز خود را بر روی ترازو نگذارید.
برای تعیین رژیم غذایی سالم در دوران بارداری، سازمان کشاورزی ایالات متحده (USDA) یک برنامه غذایی روزانه برای مادران ارائه می دهد که به شما کمک می کند تا یک برنامه غذایی سالم داشته باشید.

هفته 15 بارداری
تغذیه صحیح در بارداری

همچنین باید مطمئن شوید تا غذاهایی که در طول بارداری ایمن نیستند نخورید و به اندازه کافی مایعات بنوشید تا آب بدنتان تأمین شود. دفتر بهداشت زنان رهنمودهایی را برای تهیه و مصرف برخی از مواد غذایی در دوران بارداری ارائه می دهد.
با داشتن یک برنامه غذایی سالم می توانید از غذاهایی که مواد مغذی کافی در اختیار شما و کودکتان قرار می دهند، لذت ببرید. این طرح همچنین می تواند به شما در انتخاب هوشمندانه هنگامی که بیرون غذا می خورید، کمک کند.

چه موقع با دکتر متخصص زنان تماس بگیریم

  • در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر در سه ماهه دوم با پزشک خود تماس بگیرید:
  • گرفتگی یا درد شکمی غیرمعمول یا شدید
  • مشکل در تنفس یا تنگی نفس که بدتر می شود
  • علائم زایمان زودرس
  • لکه بینی یا خونریزی واژن

در این مرحله از بارداری شما ماهی یک بار به صورت روتین با پزشکتان ملاقات خواهید داشت، بنابراین مطمئن شوید که هرگاه بین این ویزیت ها علائم غیرمعمولی پیش آمد با لیست پزشک زنان تماس بگیرید.

منبع: healthline

برای مشاوره درباره زایمان و بارداری می توانید به پزشکان متخصصین زایمان و بارداری مراجعه کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 67

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

7 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها