هفته 19 بارداری

هفته 19 بارداری: علائم، نکات و سایر موارد

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

تقریباً در نیمه راه بارداری خود هستید. تبریک!

اگر هنوز تکان خوردن کودک خود را احساس نکرده اید، شانس زیادی وجود دارد که این اولین هفته ای باشد که آن لرزش کوچک را احساس می کنید. در ابتدا اینکه بگویید بچه است که حرکت می کند، سخت است. اما به زودی این احساس را خواهید داشت، مخصوصاً وقتی کودکتان بزرگ تر و فعال تر می شود.

این هفته همچنین می تواند هفته ای باشد که دوباره به سونوگرافی می روید. سونوگرافی دوباره در این مرحله از بارداری طبیعی است اما الزامی نیست. این تصویربرداری نسبت به سونوگرافی قبلی که معمولاً در سه ماهه اول انجام شده بود، سطح جزئیات بیشتری از اندام های کودک را فراهم می آورد.

این روش نشان می دهد که آیا کودک شما طبق برنامه رشد می کند یا خیر و محل جفت را نشان می دهد. سطح مایعات آمنیوتیک و ضربان قلب جنین نیز اندازه گیری می شود.  این سونوگرافی احتمالاً جنسیت کودک شما را نشان می دهد.

تغییرات بدنی شما

بدن شما در حال سخت کار کردن برای ایجاد خانه ای موقت برای کودکتان است. بیشتر زنان معمولاً انرژی بیشتری در سه ماهه سوم دارند، اما هنوز هم ممکن است برهه هایی از خستگی داشته باشید.

هفته 19 بارداری
تغییرات شکم مادر در هفته 19 بارداری

از دیگر تغییرات بدنی می توان به ادامه  افزایش وزن اشاره کرد. سینه های شما ممکن است به اندازه دو سایز بزرگتر شوند. همچنین ممکن است خط تیره ای از ناف شما شروع شده و به قسمت پایین شکمتان امتداد یابد. این خط سیاه است و معمولاً چند ماه پس از زایمان کم رنگ می شود.

کودک شما

طول کودک شما حدود 18 سانتی متر و وزن او حدود 200 گرم است. و تغییرات جدید بسیاری رخ داده است. کلیه های کودک شما در حال تولید ادرار هستند. قسمت های حسی مغز آن ها در حال رشد است. و موهای بالای سر آن ها شروع به ظاهر شدن می کند.

موهای نرم و پرزداری به نام Lanugo  (لانگو) که بدن کودک را می پوشاند نیز در حال شکل گیری است. در بالای آن vernix caseosa قرار دارد، ماده روغنی که در حالی که کودک در رحم رشد می کند از پوست محافظت می کند.

اگر کودک شما دختر باشد، رحم او تشکیل شده و تخمدان های او حدود 6 میلیون تخمک دارند.

تکامل دوقلو در هفته 19

پوست نوزادان شما اکنون با ماده مومی به نام vernix caseosa پوشانده شده است. این ماده پوست کودک را در برابر چروک شدن یا خراش برداشتن در مایع آمنیوتیک حفظ می کند.

علائم بارداری در هفته 19

در سه ماهه دوم بارداری، ممکن است در طول هفته 19 با این علائم روبرو شوید:

  • خستگی
  • تکرر ادرار
  • افزایش وزن
  • سینه های بزرگ شده
  • خط تیره پایین شکم
  • مشکل خواب
  • سردرد
  • سرگیجه

همچنین ممکن است علائم دیگری را نیز تجربه کنید که شامل موارد زیر است:

حالت تهوع

خوشبختانه تمام حالت تهوع صبحگاهی که در ابتدا داشتید برطرف شده است. اگر هنوز حالت تهوع دارید، با پزشک خود در مورد راه های درمان این علائم صحبت کنید.

هفته 19 بارداری
حالت تهوع در هفته 19 حاملگی

داروهای طبیعی مانند زنجبیل و نعناع فلفلی می توانند به شما کمک کنند تا احساس بهتری داشته باشید، اما در مورد سایر داروهای گیاهی یا داروهای دیگر با پزشک خود مشورت کنید.

خوردن وعده های غذایی کم حجم و مکرر ممکن است به کاهش حالت تهوع کمک کند. همچنین حفظ آب بدن در تمام دوران بارداری بسیار مهم است.

درد رباط گرد

اگرچه ممکن است دیگر حالت تهوع نداشته باشید، اما ممکن است گاه گاهی دردی در شکم خود احساس کنید. این معمولاً درد رباط گرد است و اغلب از یک طرف شکم یا ناحیه ران شما شروع می شود. گاهی اوقات درد در دو طرف شکم احساس شده و ممکن است تا کشاله ران کشیده شود.

رباط گرد قسمت جلویی رحم را به کشاله ران متصل می کند و در تمام دوران بارداری کشیده می شود. این دردهای شدید معمولاً چند ثانیه طول می کشد. ممکن است فقط به خاطر ایستادن یا سرفه کردن ایجاد شوند.

سعی کنید هنگام ایستادن یا تغییر وضعیت در حالت نشسته یا درازکش، به آرامی حرکت کنید. و در طول بقیه دوران بارداری خود هرگز هیچ چیز سنگینی را بلند نکنید.

مشکل خواب

اگر عادت دارید به پهلو بخوابید، هنوز هم می توانید از یک خواب خوب لذت ببرید. اگر عادت دارید روی شکم یا پشت بخوابید، شکم در حال رشد شما خوابیدن در این موقعیت ها را دشوار می کند.

گذاشتن بالش در اطراف شکم و در بین پاها ممکن است کمک کننده باشد. ورزش در طول روز و پرهیز از کافئین نیز ممکن است به خواب بهتر کمک کند.

خواب ممکن است به دلایل دیگری دشوار باشد. ممکن است به طور مکرر نیاز به ادرار کردن داشته باشید. نگرانی در مورد کودک و سایر موارد نیز ممکن است منجر به بی خوابی در شب شود.

برخی تمرینات تنفسی کاهش دهنده استرس را امتحان کنید تا به شما کمک کند در طی روز و شب ها ریلکس نمایید. در مورد وضعیت های خوابیدن در بارداری بیشتر بیاموزید.

مو

اگر چند هفته پیش ریزش مو زودهنگام را تجربه کردید، احتمالاً الان سرعت آن کاهش می یابد. موهای شما ممکن است پرتر و براق تر از گذشته شود.

هفته 19 بارداری
ریزش مو در دوران بارداری

چه موقع با پزشک خود تماس بگیرید

اگر دردهای گاه گاه رباط گرد حتی پس از استراحت نیز ادامه داشت، باید به پزشک خود بگویید. اگر هر نوع درد شدیدی که بیش از چند دقیقه طول بکشد را تجربه کنید، همین مسئله صادق است.

مانند همیشه، اگر همراه با سایر علائم مانند تب، استفراغ، خونریزی یا تغییر در ترشحات واژن درد دارید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

به یاد داشته باشید که سردرد در دوران بارداری شایع است. اما اگر مرتباً سردرد می گیرید یا شدیدتر از حد معمول است، به پزشک خود بگویید. همچنین در مورد استفاده از مسکن ها، از جمله مسکن های بدون نسخه با پزشک خود مشورت کنید.

تقریباً در نیمه راه هستید

در پایان این هفته در نیمه راه این سفر شگفت انگیز خواهید بود. شما قبلاً تجربه های زیادی از باردرای را پشت سر گذاشته اید و تجارب بیشتری از آن هم هنوز باقیمانده است.

هرگز در پرسیدن سوال از پزشک خود تردید نکنید. در حالی که برای نیمه دوم بارداری آماده می شوید، کسب اطلاعات بیشتر در مورد آنچه برای شما و کودکتان اتفاق می افتد باعث آرامش و اطمینان شما خواهد شد.

برای مشاوره درباره زایمان و بارداری می توانید به لیست متخصص زنان مراجعه کنید.

منبع: healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 114

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

6 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها