تست بهداشت سلامت عمومی چیست؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

سلامت روانی چیست؟

سطحی از رفاه که در آن شما می توانید استعداد های خود را به نتیجه برسانید، با استرس های زندگی مقابله کنید، موثر و مفید کار کنید و روابط معنی دار درست کنید. اگر استرس و اضطراب از توان شما خارج شده است، برای درمان اضطراب کلیک کنید.

این تصور غلط وجود دارد که نبود بیماری روانی بیانگر سلامت روانی است. اما براساس تعریف فوق سلامت روان ابعاد مختلف روانشناختی، فیزیکی و اجتماعی دارد و در تمام مراحل زندگی شما از کودکی تا سالمندی اهمیت زیادی دارد.

سلامت عمومی چیست؟

سلامت عمومی شامل هر دو بخش سلامتی جسمی و روانی می شود. با داشتن سلامت عمومی شما به راحتی با استرس و فشار های روزمره مقابله کرده و موفقیت در شغل و تحصیل خود به دست می آورید.

تست سلامت عمومی چیست؟

تست سلامت عمومی (GHQ) در سال 1972 توسط گلدبرگ و هیلر به منظور ارزیابی میزان سلامت عمومی افراد طراحی شد. در واقع این آزمون یک روش غربالگری برای شناسایی اختلالات روانپزشکی جزئی در جامعه یا تنظیمات غیر بالینی روانپزشکی مانند مراقبت های اولیه یا مراقبت های سرپایی است. این آزمون از سن نوجوانی به بالا برای همه مناسب است (برای کودکان مناسب نیست).

آزمون سلامت عمومی وضعیت فعلی شما را ارزیابی می کند و از شما سوال می کند که آیا این وضعیت با وضعیت معمول شما فرق می کند یا خیر؟ بنابراین هم نسبت به اختلالات روانپزشکی کوتاه مدت و هم نسبت به وضعیت طولانی مدت شما حساسیت دارد.

پرسشنامه این تست بر 2 بخش عمده تمرکز دارد:

  • عدم توانایی در انجام وظایف معمول
  • ظهور پدیده های جدید و پریشان کننده

بیشتر بدانید: چه داروهایی در طول سفر هماه داشته باشیم؟

تست سلامت عمومی

این آزمون 60 سوال دارد و با استفاده از روش تحلیل عاملی ساخته شده است. انواع مختلف این آزمون شامل پرسشنامه های 12، 20، 30 و 28 سوالی است که همگی برگرفته از نوع بلند 60 سوالی هستند.
این تست سلامت عمومی را در 4 بعد علایم جسمانی، اضطراب و اختلال خواب، اختلال در کارکرد اجتماعی و افسردگی شدید ارزیابی می کند.
این آزمون گزینه های “بهتر/ سالم تر از حد طبیعی”، “مثل همیشه”، ” بدتر/ بیشتر از حد معمول” و “بسیار بدتر/ بیشتر از حد معمول” برای امتیاز دهی دارد. جمله بندی دقیق این گزینه ها به ماهیت آن گزینه بستگی دارد.

بیشتر بخوانید:بهداشت جنسی؛ ۲۰ روش برای رعایت بهداشت جنسی آقایان و زنان

چرا از تست سلامت عمومی استفاده کنیم؟

تست سلامت عمومی وضعیت روانی و جسمی شما را در یک ماه اخیر بررسی می کند. این تست شامل نشانه هایی مانند افکار، احساسات و رفتار ناهنجار است که بر اینجا و الان تاکید می کند. این آزمون به منظور تشخیص و ایجاد تمایز بین مشکلات روانی و سلامت استفاده می شود. زیرا در این آزمون پرسش هایی از پایین ترین سطح نشانه های مشترک بیماری در اختلال های مختلف روانی وجود دراد و به این ترتیب افرادی که دارای اختلال هستند را از افراد سالم متمایز می کند.

روش نمره دهی و تفسیر تست سلامت عمومی چیست؟

تست 28 سوالی سلامت عمومی از 4 آزمون کوچکتر که شامل 7 سوال هستند، تشکیل شده است. سوال ها به ترتیب و پشت سر هم چیده شده است، به گونه ای که از سوال 1تا 7 مربوط به سلامت جسمانی، از سوال 8 تا 14 مربوط به اضطراب و بی خوابی، از سوال 15 تا 21 سوم مربوط به اختلال در کارکرد اجتماعی و از سوال 22 تا 28 مربوط به افسردگی است.

تمام سوال ها 4 گزینه ای بوده و دو روش نمره دهی برای آن ها وجود دارد:

  • روش نمره دهی GHQ: نمره دهی گزینه ها به صورت (0,0,1,1) بوده و نمره شما از 0 تا 28 متغیر است.
  • روش نمره دهی لیکرت: نمره دهی گزینه به صورت (1,2,3,4) انجام شده و نمره شما از 0 تا 84 متغیر است.

در هر یک از دو روش فوق نمره کمتر بیانگر بهداشت روانی بهتر است.

اگر به سنجش هوشتان علاقه مند هستید، در تست هوش تصویری IQ ریون شرکت کنید.

تیم درمانکده پس از بررسی نیاز های بیماران و پزشکان، امکان نوبت دهی بهترین پزشک روانشناس تهران را در سایت خود فراهم کرده است. برای انتخاب پزشک خوب روانشناس و یا پزشک روانپزشک بدون نیاز به مراجعه حضوری و تماس با مطب برای دریافت نوبت، به لیست بهترین پزشکان روانشناس و روان پزشک مراجعه کرده و با توجه به اولین نوبت خالی پزشک، نظرات بیماران، تلفن مطب و آدرس مطب نوبت خود را آنلاین رزرو کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 2.6 / 5. تعداد رای‌ها 5

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها