بیماری زونا در زنان چه علائمی دارد؟ بهترین راه های درمان

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

بیماری زونا در زنان زمانی ایجاد می‌شود که ویروس عفونی واریسلا زوستر همان عامل ابتلا به آبله‌ مرغان سال‌ها بعد به شکل این بیماری فعال شود. زونا در زنان تهدیدکننده زندگی نیست اما یک بیماری بسیار دردناک شناخته می‌شود.

معمولا همه کودکان در سنین پایین بیماری آبله‌ مرغان را تجربه می‌کنند. این بیماری بر اثر ویروس واریسلا زوستر ایجاد می‌شود و احتمال دارد در بزرگسالی به شکل عفونت زونا بروز پیدا کند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد احتمال خطر ابتلا به بیماری زونا در زنان با سیستم ایمنی ضعیف بیشتر است. 

زنان به دلیل تغییرات هورمونی در دوره‌های مختلف زندگی خود اعم از دوران بلوغ، سیکل قاعدگی یا دوره بارداری بیشتر در معرض سیستم ایمنی ضعیف قرار می‌گیرند. بنابراین اگر آن‌ها در کودکی به آبله‌ مرغان مبتلا شده باشند، ممکن است سال‌های بعد ویروس بیماری به شکل زونا در زنان فعال شود. تا انتهای مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید که می‌خواهیم با افزایش آگاهی و بهبود دانش شما نسبت به این بیماری به مدیریت بهتر زونا در زنان کمک کنیم.

همچنین می‌توانید برای دریافت مشاوره آنلاین با متخصص بیماری عفونی درمانکده در ارتباط باشید.

بیماری زونا در زنان چیست؟

زونا که در انگلیسی به آن shingles می‌گویند نوعی عفونت ویروسی در عصب و پوست اطراف آن است. این بیماری با راش‌های دردناک و قرمزی شناخته می‌شود که به صورت دسته‌ای کنار همدیگر روی پوست ایجاد شده‌اند. 

زونا در زنان اغلب بر روی نواحی مختلف بدن مانند گردن، قفسه سینه، چشم، پشت یا پهلو که دارای رشته عصبی هستند، ظهور می‌کند. جالب است بدانید معمولا بیماری زونا در زنان بالای ۵۰ سال دیده می‌شود. 

درواقع هر چقدر سن ابتلا به بیماری آبله‌ مرغان که ویروس مشترکی با زونا دارد، پایین‌تر باشد احتمال ابتلا به این نوارهای تاول‌دار در زنان کمتر خواهد بود. 

تصویر بیماری زونا در زنان
به کمک واکسن می‌توان از بروز زونا در زنان پیشگیری کرد.

علت بیماری زونا در زنان

ویروس عفونی واریسلا زوستر عامل اصلی زونا است که در زنان و مردان به یک شکل بروز پیدا می‌کند. این ویروس باعث ابتلای زنان به بیماری آبله‌ مرغان می‌شود اما پس از بهبودی کامل به صورت خاموش در سیستم عصبی آن‌ها باقی می‌ماند. 

این امر ممکن است پس از گذشت سال‌های زیادی منجر به بیماری زونا در زنان شود و با ظهور بر روی پوست خود را نشان دهد. اما نمی‌توان به‌طور قطعی گفت همه زنانی که در کودکی آبله‌ مرغان گرفته‌اند حتما در سنین بالاتر به زونا مبتلا می‌شوند. 

درواقع دانشمندان هنوز دلیل اصلی فعال شدن این بیماری در بدن زنان را کشف نکرده‌اند. اما بر این باور هستند که سیستم ایمنی ضعیف مخصوصا با افزایش سن در زنان احتمال بروز این بیماری را بیشتر خواهد کرد. 

این بیماری با اصطلاح پزشکی هرپس زوستر (Herpes zoster) هم شناخته می‌شود. دلیل آن هم‌گروهی واریسلا زوستر با ویروس ایجادکننده تبخال لب و تبخال تناسلی (ویروسهای هرپس) است. اما این به معنی یکی بودن ویروس آبله‌ مرغان و زونا با ویروس عامل تبخال دهانی و تناسلی نیست.

کدام زنان بیشتر در معرض خطر ابتلا به زونا هستند؟

  • زنان پس از ۵۰ سالگی
  • سیستم ایمنی ضعیف زنان به‌دلیل سرطان یا HIV 
  • زنان در حال مداوای بیماری با روش درمان پرتودرمانی یا شیمی درمانی
  • استرس و اضطراب شدید در خانم‌ها

علائم زونا در زنان را بشناسید!

اگر زنان در گذشته به بیماری آبله‌ مرغان و ویروس واریسلا زوستر مبتلا شده باشند، احتمال ابتلا به زونا در صورت تضعیف سیستم ایمنی بر اثر دلایل مختلف برای آن‌ها وجود دارد. زنان هم مانند مردان اولین نشانه زونا را با درد شدید احساس خواهند کرد. 

متخصصین معتقدند علائم زونا می‌تواند در هر بخشی از بدن که دارای رشته‌های عصبی است ظاهر شود. اما این نشانه‌ها اغلب تنها یک طرف از بدن (معمولا سمت راست یا چپ پهلو) زنان را درگیر می‌کند. 

شایع‌ترین نشانه‌های بیماری زونا در زنان عبارت‌اند از:

  • بروز راش‌های قرمز
  • بثورات نواری تاول‌دار
  • احساس درد و سوزش
  • خارش شدید
  • احساس گزگز یا بی‌حسی اطراف بثورات

در صورت لزوم می توانید با دکتر عفونی آنلاین مشورت کنید و هم می توانید به صورت حضوری به متخصص عفونی مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: بیماری زونا در کودکان قابل درمان است؟

اینفوگرافیک علائم بیماری زونا در زنان
بسته به این‌که زونا در کدام قسمت از بدن ایجاد شود، شدت درد برای خانم‌ها متغیر خواهد بود.

متخصصین در حال حاضر نمی‌دانند چرا برخی از خانم‌ها بثورات قرمز تاول‌دار را فقط در سمت راست یا چپ بدن خود احساس می‌کنند اما در مقابل بعضی دیگر از زنان با شدت بیشتری به این بیماری مبتلا می‌شوند. حدس آن‌ها سیستم ایمنی ضعیف‌تر زنانی است که این ویروس عفونی با شدت زیادی در بدن‌شان پخش شده است.

بیماری زونا در زنان باردار چگونه است؟

زنان در دوران بارداری به‌دلیل تغییرات هورمونی مستعد ابتلا به انواع ویروس‌های عفونی از جمله زونا هستند. علائم اولیه این بیماری در زنان حامله تفاوت چندانی با سایر خانم‌ها ندارد. 

در برخی موارد دیده شده مادران باردار علائم زیر را تجربه می‌کنند:

  • سردرد
  • تب و لرز
  • حساسیت به نوز
  • درد معده

اگر شما در دوران بارداری هستید، قرار گرفتن در معرض فرد مبتلا به آبله‌ مرغان می‌تواند برای جنین خطرناک باشد. در این حالت شما زمانی در معرض ابتلا به زونا هستید که قبلا به آبله‌ مرغان مبتلا شده باشید و ویروس آن به صورت نهفته در بدن‌تان باقی‌مانده باشد. از همین‌رو پزشکان توصیه می‌کنند اگر قصد باردار شدن دارید و در گذشته آبله‌ مرغان گرفته‌اید قبل از اقدام برای حاملگی، حتما واکسن زونا بزنید.

اثرات زونا بر جنین در بارداری چیست؟

ابتلای زنان باردار به زونا به ندرت اتفاق می‌افتد، اما نمی‌توان آن را غیر ممکن دانست. با این حال تاکنون افزایش نرخ مرگ‌ومیر جنین در دوران بارداری به‌دلیل ابتلا به بیماری زونا گزارش نشده است. اما این بیماری می‌تواند تهدیدکننده زندگی مادر باردار باشد. 

از همین‌رو پزشکان در صورت مشکوک شدن به زونا در بارداری بر روی بهبودی مادر و پیشگیری از عوارض این بیماری تمرکز می‌کنند. بنابراین در صورت مشاهده هر گونه علائمی مشابه با آبله مرغان یا زونا حتما به پزشک خود اطلاع دهید. زیرا شروع درمان در روزهای اول درگیری سیستم ایمنی بدن با ویروس زونا احتمال بهبودی کامل، پیشگیری از عوارض و اثرگذاری بر جنین را افزایش خواهد داد.

درمان بیماری زونا در زنان

زونا در زنان درمان قطعی ندارد. زیرا این بیماری یک ویروس عفونی است که پس از طی شدن دوره آن کم‌کم رو به خاموشی می‌رود. با این وجود پزشکان برای کوتاه‌تر شدن دوره درمان از داروهای ضد ویروسی استفاده می‌کنند. به‌طور کلی می‌توان گفت دوره درمان زونا در زنان حدود ۳ تا ۶ هفته است. 

داروهایی که برای تسکین علائم و درمان این بیماری در خانم‌ها مفید هستند، عبارت‌اند از:

  • آسیکلوویر (Acyclovir)
  • فامسیکلوویر (Famciclovir)
  • والاسیکلوویر (Valacyclovir)
  • پماد موضعی ۵ درصد آسیکلوویر و کالامین‌دی (برای کاهش خارش و درد)
  • داروهای مسکن (ایبوپروفن، ناپروکسن) و ضدافسردگی برای التیام درد پس از بهبودی

بیشتر بدانید: بیماری زونا چیست؟

اینفوگرافیک داروهای موثر برای درمان زونا در خانو‌م‌ها
داروهای درمان کننده بیماری زونا در خانوم‌ها باعث کوتاه‌تر شدن دوره درمان و التیام علائم این بیماری می‌شوند.

چگونه به کمک راه‌کارهای خانگی زونا در زنان را درمان کنیم؟

بهترین راه‌حل، مصرف مواد غذایی و میوه‌هایی است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند و خاصیت خنک‌کنندگی دارند. به‌دلیل اثرگذاری زونا بر روی اعصاب بدن زنان احتمال این‌که پس از بهبودی کامل همچنان درد مبهمی در نقاط درگیر بیماری احساس کنید، بسیار زیاد است. 

از همین‌رو می‌توان جهت تسکین آن دردها و کاهش علائم بیماری از روش‌های خانگی و پرطرفدار طب سنتی برای درمان بیماری زونا در خانم‌ها استفاده کرد. 

راه‌کار خانگی درمان زونا در زنان عبارت‌اند از:

  • کمپرس سرد بر روی ناحیه درگیر زونا قرار دهید.
  • دوش آب سرد بگیرید یا درون وان آب سرد بنشینید.
  • مصرف هندوانه در تقویت مقاومت بدن نقش مهمی دارد.
  • سیر را له کنید و به مدت ۳۰ دقیقه روی ناحیه آسیب‌دیده قرار دهید.
  • 2 قاشق چای‌خوری عسل را به مدت ۲۰ دقیقه و روزی ۳ بار روی بثورات پوستی ناشی از زونا بگذارید.
  • روغن درخت چای را با آب، روغن زیتون و اسطوخودوس ترکیب کنید و روی زخم‌ها بگذارید تا باعث تسکین خارش و درد تاول‌ها شود.
  • اضافه کردن نمک اپسوم به وان و قرار دادن ناحیه آسیب‌دیده بدن در آن به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه باعث خشک شدن تاول‌ها می‌شود.
  • روغن بابونه را برای سلول‌سازی مجدد پوست به صورت قطره‌ای روی ناحیه آسیب‌دیده بریزید.

بیشتر بدانید: بیماری زونا در مردان درمان می‌شود؟

راهنمای مراجعه به پزشک

بیماری زونا در زنان ناشی از ویروسی واریسلا زوستر است. این ویروس همان عامل بیماری آبله‌ مرغان محسوب می‌شود که پس از بهبودی کامل در سال‌های بعد به صورت زونا فعال خواهد شد. برای درمان این ویروس عفونی باید پزشک متخصص عفونی مراجعه کنید. 

وب‌سایت درمانکده با گرد هم آوردن بهترین متخصصین، این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی آنلاین برای مراجعه حضوری نزد پزشک متخصص عفونی مورد نظر خود وقت معاینه رزرو کنید.

سوالات متداول

زمان مراجعه به پزشک بعد از بروز زونا در زنان کی است؟

شما باید ۷۲ ساعت بعد از مشاهده اولین علائم این بیماری به پزشک متخصص عفونی مراجعه کنید.

بیماری زونا در زنان درمان دارد؟

این بیماری درمان قطعی ندارد اما می‌توان به کمک داروهای تجویزی پزشک دوره بهبودی را کوتاه‌تر کرد.

چرا شیوع زونا در زنان بالاست؟

متخصصین معتقدند سیستم ایمنی ضعیف می‌تواند باعث فعال شدن ویروس زونا شود. زنان به‌ دلیل تغییرات هورمونی در دوره‌های مختلف مثل بارداری یا سیکل عادت ماهانه، ضعف سیستم ایمنی را تجربه می‌کنند؛ از همین‌رو بیشتر در معرض ابتلا به بیماری زونا هستند.

منبع: mayoclinic | healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 42

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

4 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها