بیماری زونا در کودکان قابل درمان است؟ علائم و درمان خانگی آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

بیماری زونا در کودکان به ندرت رخ می‌دهد که باید آن را نتیجه ضعف یا نقص سیستم ایمنی بدن کودکان دانست. اما این بیماری همیشه به‌دلیل سیستم ایمنی ضعیف کودکان فعال نمی‌شود، بلکه می‌تواند ناشی از عدم واکسینه شدن در برابر آبله مرغان باشد.

زونا یک بیماری عفونی است که بر اثر فعال شدن ویروس واریسلا-زوستر (Varicella zoster) همان عامل بیماری آبله‌ مرغان ایجاد می‌شود. دانشمندان معتقدند بیماری زونا در کودکان بسیار نادر است. زیرا این مریضی زمانی بروز پیدا می‌کند که چندین سال از ابتلای شما به آبله‌ مرغان گذشته باشد. در این صورت ویروس واریسلا-زوستر که در رشته‌های عصبی بدن باقی مانده‌اند، مجدد فعال خواهند شد. 

بنابراین زونا زمان لازم را برای فعال شدن در بدن کودکان ندارد. با این حال نمی‌توان ابتلای کودکان به زونا را غیر ممکن دانست. اگر شما هم کنجکاو شده‌اید بدانید بیماری زونا در چه کودکانی فعال می‌شود و راه‌کار درمان قطعی آن چیست، در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا علت، علائم، روش درمان پزشکی و خانگی آن را بررسی کنیم.

بیماری زونا در کودکان چیست؟

زونا یک عفونت ویروسی ناشی از واریسلا-زوستر است که ابتدا به شکل بیماری آبله‌ مرغان در کودکان بروز پیدا می‌کند. این بیماری دارای برجستگی‌های قرمز است که پس از گذشت سه روز تبدیل به تاول‌های پر از مایع می‌شود. 

پس از بهبودی کامل آبله‌ مرغان، ویروس واریسلا-زوستر در رشته‌های عصبی بدن به صورت خاموش باقی می‌ماند و در سال‌های بعد به شکل بیماری زونا در بدن کودکان فعال خواهد شد. معمولا زونا در بدن افرادی که آبله‌ مرغان گرفته‌اند، پس از سن ۶۰ سالگی بروز پیدا می‌کند اما نمی‌توان فعال شدن این بیماری در کودکان را غیرممکن دانست.

در ادامه می‌توانید عکس بیماری زونا در کودکان را مشاهده کنید:

بیشتر بخوانید:درمان فوری یبوست کودکان

تصویر بیماری زونا در کودکان
زونا در کودکان به شکل برجستگی‌های قرمز تاول‌دار با خارش بسیار شدید ظاهر می‌شود.

چه کودکانی به زونا مبتلا می‌شوند؟

افزایش سن یک عامل خطر برای ابتلا به زونا است. تحقیقات نشان می‌دهد درصد بالایی از مبتلایان به این بیماری، سنی بیش از ۵۰ سال دارند. اما در گزارشاتی بیماری زونا در کودکان با نقص سیستم ایمنی بدن مشاهده شده است. 

از طرفی متخصصین بر این باورند اگر فرزند شما واکسن آبله‌ مرغان دریافت کند احتمال ابتلا به زونا کاهش می‌یابد. به همین دلیل کودکانی که قبل از تولد و در دوران جنینی با ویروس آبله‌ مرغان مواجه شده‌اند، بیشتر در معرض ابتلا به زونا خواهند بود.

خطر ابتلا به بیماری زونا در کودکان زیر ۲ سال چقدر است؟

کودکان زیر ۲ سال زمانی بیشتر در معرض ابتلا به زونا قرار می‌گیرند که قبل از این سن (پیش از یک سالگی) به آبله‌مرغان مبتلا شده باشند. همچنین اگر مادر در اواخر بارداری خود آبله‌ مرغان گرفته باشد احتمال زونا در کودکان تا قبل از ۲ سالگی بیشتر خواهد شد.

علت بیماری زونا در کودکان

دلیل اصلی این بیماری در کودکان فعال شدن ویروس واریسلا-زوستر در بدن مادر است. زمانی که مادر باردار استرس و تنش روانی زیادی را به دلایل مختلف در این دوره تحمل می‌کند، احتمال بیدار شدن ویروس واریسلا-زوستر که قبلا به شکل آبله‌مرغان بروز کرده بود، حال به صورت زونا افزایش می‌یابد. 

اغلب زنان در دوران بارداری استرس زیادی تحمل می‌کنند. بخشی از آن به دلیل تغییرات هورمونی است و بخش دیگر می‌تواند به طول دوره بارداری یا زایمان مربوط باشد.

علائم زونا در کودکان را بشناسید!

کودکان هم مانند بزرگسالان نشانه‌های بیماری را ابتدا به صورت قرمزی، سوزش و خارش روی پوست احساس می‌کنند. این علائم اغلب روی شکم، سینه، پهلو، گردن یا صورت که دارای رشته‌های عصبی هستند به شکل دسته‌ای ایجاد می‌شوند. از طرفی امکان بروز این برجستگی‌ها در یک سمت پیشانی یا اطراف چشم وجود دارد. 

پس از گذشت چند روز از آغاز بیماری، دیگر علائم اصلی به شکل زیر نمایان خواهند شد:

  • بثورات قرمز خوشه‌ای
  • برجستگی‌های تاول‌دار پر از مایع با رنگ تیره
  • خارش شدید دانه‌های نواری در یک سمت بدن
  • درد و ناراحتی در محل ایجاد تاول‌ها

بیشتر بدانید: بیماری زونا چه مدت واگیردار است؟

اینفوگرافیک علائم زونا در کودکان
علائم بیماری زونا در بچه‌ها معمولا با شدت اثرگذاری کمتری روی رشته‌های عصبی بدن، درنتیجه درد ملایم‌تری همراه است.

البته لازم به ذکر است که اثرگذاری برجستگی‌های تاول‌دار در رشته‌های عصبی بدن بزرگسالان بیشتر از کودکان است. به همین دلیل کودکان اغلب درد و ناراحتی کمتری در طول بیماری زونا تجربه می‌کنند. 

معمولا تاول‌ها پس از چند روز خشک می‌شوند و به شکل زخم باقی می‌مانند. زخم‌های ایجاد شده در بدن کودکان با خارش شدیدی همراه هستند که اغلب پزشک برای کنترل آن‌ها پماد مخصوص تجویز می‌کند. به‌طور کلی زونا در کودکان پس از گذشت حدود ۲ تا ۴ هفته بهبود خواهد یافت.

دیگر علائم عمومی بیماری زونا در کودکان شامل موارد زیر است:

  • تب
  • تهوع
  • دلپیچه
  • اسهال
  • لرز خفیف
  • احساس کسالت

برای دریافت مشاوره آنلاین با متخصص اطفال درمانکده در ارتباط باشید.

بیماری زونا در نوزادان چگونه است؟

ویروس زونا تنها در صورتی فعال می‌شود که شما ابتدا به بیماری آبله‌ مرغان مبتلا شده باشید. از همین‌رو بیماری زونا در نوزادان بسیار نادر خواهد بود. اما ریسک بیماری زمانی بیشتر می‌شود که مادر در دوران بارداری به آبله‌مرغان مبتلا شود. 

بیشتر بدانید: بیماری زونا در زنان چه علائمی دارد؟

درواقع یکی از اصلی‌ترین دلایل ابتلای نوزاد به زونا، قرار گرفتن در معرض بیماری آبله‌مرغان در دوران جنینی است. بدین شکل نوزاد در ماه‌ها یا سال اول تولد خود با وجود این‌که هیچ‌وقت به‌طور مستقیم آبله‌مرغان نگرفته، می‌تواند به بیماری زونا مبتلا شود. 

از همین‌رو توصیه می‌شود زنان قبل از اقدام برای بارداری از واکسینه شدن در برابر آبله‌ مرغان مطمئن شوند تا ایمنی بدن آن‌ها علیه این بیماری حفظ شود. در این صورت احتمال ابتلای جنین و نوزاد پس از تولد حداقل تا ۱۲ ماهگی کاهش می‌یابد.

آیا زونای کودکان واگیردار است؟

بیماری زونا نسبت به آبله‌ مرغان شدت سرایت کمتری دارد. زیرا ویروس واریسلا-زوستر در آبله‌مرغان با عطسه و سرفه انتقال پیدا می‌کند اما راه انتقال زونای کودکان این چنین نیست. بیماری زونا در کودکان زمانی می‌تواند ویروس را منتقل کند که مایع درون تاول‌ها پخش شود. در این صورت هم شما زونا نمی‌گیرید بلکه به بیماری آبله‌مرغان مبتلا می‌شوید. بنابراین می‌توان گفت شدت واگیر بیماری زونا در بچه‌ها تا قبل از خشک شدن تاول‌ها و زخم ناشی از آن زیاد است.

درمان قطعی زونا در کودکان

برای درمان زونای کودکان باید ابتدا با پزشک متخصص اطفال یا پزشک متخصص عفونی مشورت کنید. پزشکان اغلب برای کاهش و رفع علائم این بیماری در کودکان داروهای ضد ویروسی (اسیکلوویر، فامسیکلوویر و والاسیکلوویر) تجویز می‌کنند. در اغلب موارد کودکان نمی‌توانند خارش شدید زونا را تحمل کنند و با خاراندن زیاد باعث آسیب به پوست و بروز عفونت جدید می‌شوند. از همین‌رو پزشکان برای کنترل و پیشگیری از شدت عفونت باکتریایی آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کنند. 

راه‌کارهایی برای درمان خانگی زونا در کودکان

درمان زونا در کودکان به روش خانگی شامل موارد زیر می‌شود:

  • دوش آب گرم با ترکیب آب و پودر جوی دوسر
  • استفاده از کمپرس سرد روی نواحی درگیر زونا
  • ترکیب مقداری سرکه با آب و شستن تاول‌های خارش‌دار با آن
  • استفاده از ژل آلوئه‌ورا و ویتامین E با تجویز پزشک برای تسکین خارش
  • ترکیب جوش‌شیرین و نشاسته (نسبت ۲ به یک) برای رفع خارش و درد

در صورت لزوم می توانید با دکتر عفونی آنلاین مشورت کنید و هم می توانید به صورت حضوری به متخصص عفونی مراجعه کنید.

اینفوگرافیک درمان خانگی زونا در کودکان
راه‌کارهای خانگی به تسکین علائم بیماری زونا در کودکان و درمان آن با سرعت بیشتر کمک می‌کند.

نگاهی کوتاه به بیماری زونا در کودکان 

بیماری زونا در کودکان با سیستم ایمنی سالم بسیار نادر خواهد بود و بیشتر افراد بالای ۵۰ سال را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما در صورت ابتلای جنین یا مادر در ماه‌های آخر بارداری به آبله‌مرغان، احتمال درگیر شدن نوزاد و کودک به زونا افزایش می‌یابد. اگر علائمی مانند برجستگی‌های قرمز با تاول‌های پر از مایع در یک سمت بدن کودک خود مشاهده کردید، فوری به دکتر متخصص اطفال یا پزشک متخصص عفونی مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: بیماری زونا در مردان درمان می شود؟

وب‌سایت درمانکده با گرد هم آوردن جمعی از بهترین پزشکان این امکان را برای شما فراهم کرده تا بتوانید از طریق سیستم نوبت‌دهی آنلاین برای مراجعه حضوری نزد پزشک مورد نظر خود در این مجموعه وقت معاینه رزرو کنید.

سوالات متداول

خطرات بیماری زونا در کودکان چیست؟

این بیماری اغلب پس از ۲ تا ۴ هفته بهبود پیدا می‌کند و عارضه‌ای به‌جا نمی‌گذارد. فقط در موارد نادر ممکن است پس از بهبودی کامل تاول‌ها، درد آن‌ها تا مدت‌ها باقی بماند.

بیماری زونا در کودکان چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پزشک این بیماری را با بثورات پوستی در یک طرف بدن شناسایی می‌کند. در برخی موارد ممکن است به آزمایش خون یا نمونه‌برداری از زخم نیاز باشد.

برای درمان زخم زونا در کودکان چه کار کنیم؟

پزشک برای کنترل و تسکین خارش زونای کودکان داروی غیراستروئیدی مانند لوسیون کالامین را تجویز می‌کند. بهتر است برای عدم سرایت ویروس واریسلا-زوستر از طریق زخم‌های زونا در کودکان آن را با یک باند تمیز و خشک بپوشانید.

دلیل اصلی ابتلای کودکان به زونا چیست؟

دلیل اصلی این بیماری در کودکان، فعال شدن ویروس واریسلا-زوستر در بدن مادر است. استرس و تنش روانی در دوران بارداری منجر به فعال شدن ویروس خواهد شد.

منبع: todaysparent | medicalnewstoday

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 8

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها