نشان دادن احساسات نشانه ضعف نیست!

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

نشان دادن احساسات یک روش ساده برای رهاسازی احساسات منفی و همچنین تجربه حس مثبت در زندگی است. تحقیقات نشان می‌دهد که ابراز احساسات می‌تواند به طور مستقیم روی سلامت ما تاثیر بگذارید و از بروز استرس و اضطراب جلوگیری کند. ابراز احساسات مثبت موجب می‌شود تا احساس بهتری را تجربه کنیم و رها کردن احساسات منفی نیز موجب کاهش استرس و غلبه بر ترس‌ها می‌شود. 

از آن جایی که در بسیاری از جوامع نشان دادن احساسات به خصوص برای مردان نشانه ضعف شمرده می‌شود، بسیاری از افراد از ابراز احساس خود امتناع می‌کنند و همین موضوع موجب انباشته شدن احساسات در فرد و بروز مشکلات روانی و جسمی می‌شود. در این مقاله از مجله درمانکده به شما ثابت می‌کنیم که نشان دادن احساسات نشانه ضعف نیست و برای سلامتی شما ضروری است.

چرا باید احساسات خود را بروز دهیم؟

تحقیقات نشان می‌دهد که ابراز احساسات مثبت می‌تواند موجب کاهش فشار خون و کاهش خطر مشکلات قلبی شود. زمانی که شما احساسات مثبت خود را بروز می‌دهید، از نظر ذهنی احساس شادی بیشتری را تجربه می‌کنید. از طرف دیگر رها کردن احساسات منفی نیز می‌تواند به متعادل شدن احساسات، جلوگیری از اضطراب و همچنین کاهش فشار روانی کمک زیادی کند.

بیشتر بدانید: چرا بسیاری از افراد عاشق پاییز هستند؟

تصویر فردی که از خوشحالی گریه می‌کند.
ابراز احساسات موجب کاهش فشار روانی و رها کردن احساسات منفی می‌شود.

سرکوب کردن و نادیده گرفتن احساسات موجب بروز بیماری‌های روانی مانند افسردگی، اضطراب و همچنین بیماری‌های جسمی مثل مشکلات قلبی، اختلالات خود ایمنی و مشکلات گوارشی می‌شود. بهتر است بدانید که پنهان کردن احساسات موجب از بین رفتن آن‌ها نمی‌شود. زمانی که شما احساسات خود را بروز نمی‌دهید، این احساسات سرکوب می‌شوند و می‌توانند مشکلاتی جدی برای سلامت شما ایجاد کنند. سرکوب کردن احساسات ممکن است خطر بروز پرخاشگری، افسردگی، انزوا و حتی اعتیاد را در فرد افزایش دهند و موجب بروز بیماری‌های مزمن شوند.

چطور احساسات خود را بروز دهیم؟

اکثر ما دوست نداریم دیگران گریه ما را ببینند و شاهد ناراحتی‌مان باشند. گاهی از شدت ذوق چشمان‌مان پر از اشک می‌شود و سریع آن را پاک می‌کنیم تا کسی متوجه نشود. غافل از این که اشک شوق نشان می‌دهد که شما سرشار از زندگی هستید و از بروز دادن احساسات‌تان نمی‌ترسید. فراموش نکنید که ابراز احساسات یک موهبت است نه یک ضعف و هیچ دلیلی برای تغییر دادن این ویژگی وجود ندارد.

راه‌حل‌های سالم و موثری برای مدیریت احساسات‌تان وجود دارد. مدیتیشن کردن، یادداشت کردن احساسات در دفتر خاطرات و همچنین صحبت کردن در مورد احساسات‌تان با یک دوست یا مشاور می‌تواند به شما کمک کند تا احساسات خود را راحت‌تر بروز دهید و جلوی سرکوب آن‌ها را بگیرید. همه ما انسان‌ها در روز احساسات متفاوتی را تجربه می‌کنیم و باید شرایطی را فراهم کنیم که همه اعضای خانواده بتوانند به راحتی احساس خود را بروز دهند. در طول روز حتما در مورد احساسات خود با همسر و فرزندان‌تان صحبت کنید و به آن‌ها بگویید که نباید از گریه کردن و ابراز احساس‌شان بترسند. احساسات بخشی از زندگی ما هستند و نباید آن‌ها را نادیده بگیریم.

چرا ابراز احساسات برای برخی افراد سخت است؟

در بسیاری از جوامع احساساتی بودن را به زنان نسبت می‌دهند و عقیده دارند که مردها نباید احساساتی رفتار کنند. گریه کردن و فریاد زدن از شادی همگی احساسات طبیعی انسان هستند که به هیچ عنوان به جنسیت فرد بستگی ندارند. معمولا زنان در نشان دادن احساسات خود آزادتر هستند و در بسیاری از مواقع نیز این موضوع به عنوان ضعف خانم‌ها در نظر گرفته می‌شود.

بیشتر بدانید: وقتی عاشق می‌شویم چه اتفاقی در مغزمان رخ می‌دهد؟

تصویر مردی که ناراحت است اما احساس خود را بروز نمی‌دهد.
برچسب زدن به افرادی که احساس خود را نشان می‌دهند موجب می‌شود تا بسیاری از افراد از ابراز احساسات خود امتناع کنند.

ابراز احساسات برای مردان در اکثر جوامع نشانه ضعیف بودن است. در حالی که همه ما با هر جنس و سنی باید احساسات خود را بروز دهیم و از سرکوب کردن آن اجتناب کنیم. زمانی که یک مرد، بعد از ابراز احساسات خود، با انگ ضعیف و آسیب‌پذیر بودن روبرو می‌شود، ترجیح می‌دهد که احساس خود را بروز ندهند و مثل فردی به ظاهر قدرتمند، بی‌تفاوت رفتار کند.

نگاه نادرست جامعه به بروز احساسات موجب می‌شود تا خیلی از ما بیان احساسات را به عنوان نقطه‌ ضعف در نظر بگیریم و از این که گاهی احساسی رفتار می‌کنیم ناراحت باشیم. اما بهتر است بدانید که ابراز احساسات، گریه کردن یا بروز دادن هر حسی که از درون آن را احساس می‌کنید، می‌تواند به سلامت روان شما کمک کند و از شما انسان قوی‌تری بسازد.

سخن نهایی

احساسات مهم‌ترین بخش زندگی ما هستند و نباید سرکوب شوند. برچسب زدن به افرادی که احساس خود را نشان می‌دهند موجب می‌شود تا از بروز احساسات خود بترسیم و به گونه‌ای متفاوت رفتار کنیم.  بهتر است به جای سرزنش کردن خودتان و دیگران به دلیل ابزار احساسات، بدانید که همه انسان‌ها احساسات تقریبا مشابهی را تجربه می‌کنند و تنها برخی از افراد تصمیم می‌گیرند تا آن‌ها را سرکوب کنند. سرکوب کردن احساسات موجب بروز بیماری‌های جسمی و روانی می‌شود و از شما یک فرد منزوی و گوشه‌گیر می‌سازد. اگر در ابراز احساسات خود دچار مشکل شده‌اید و سال‌ها احساسات خود را سرکوب کرده‌اید، بهتر است از طریق سایت درمانکده به صورت آنلاین یا حضوری از یک دکتر روانشناس خوب کمک بگیرید.

منابع: verywellmind، muriellemarie

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد رای‌ها 2

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها