راههای پیشگیری از دیابت بارداری

آنچه باید درباره ناباروری بدانیم!

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده


ناباروری چیست؟

عدم توانایی در حامله شدن بعد از گذشت یکسال از ازدواج در صورت استفاده از هرگونه روشهای جلوگیری از بارداری را ناباروری یا نازایی می گویند. طبق آمار سازمان جهانی بین 10 تا 15 درصد زوجها نابارور هستند. علل ناباروری می تواند مربوط به مرد یا زن هر دو طرف باشد. بطور کلی 35 تا 45 درصد از ناباروری ها مربوط به زنان و 20 تا 40 درصد مربوط به مردان و 15 درصد نیز علت ناشناخته دارند.

علل ناباروری مربوط به مردان

  1. کمبود تولید اسپرم یا عدم تولید اسپرم
  2. اختلا ل در خروج اسپرم
  3. اختلال در حرکت اسپرم
  4. اختلال در سیستم ایمنی
  5. اختلال در شکل ظاهری اسپرم که می تواند ناشی از اختلالات ژنتیکی باشد.

علل ناباروری مربوط به زنان

  1. اختلال در تخمک گذاری که می تواند ناشی از بیماری های تخمدان و یا سایر غدد باشد.
  2. اختلال در رحم
  3. اختلال در لوله های رحم مثل چسبندگی لوله ها، انسداد لوله، پیچ خوردگی یا ترشح ماده سمی از لوله ها
  4. اختلال در دهانه رحم

عوامل موجود در فضای شکمی

جهت دستیابی به علل نازایی باید زن ومرد همزمان مورد معاینه قرار گیرند. در وحله نخست مرد است که باید مورد معاینه قرار گیرد. گرفتن تاریخچه از زن و مرد ، معاینه جسمی و انجام آزمایشات ، اولین قدم در ارزیابی زوجین محسوب می گردد. زوجین باید در صورت داشتن هرگونه بیماری خاص همانند : دیابت ، پرکاری یا کم کاری تیروئید ، نارسایی کلیه ، بیماری قلبی و اختلالات خونریزی دهنده پزشک معالج را مطلع گردانند زیرا موارد ذکر شده می تواند بر بارداری تاثیر گزار باشند.

مصرف برخی از داروها نیز می تواند بر روند بارداری تاثیر گزار باشند.پس در صورت مصرف هرگونه دارو بخصوص داروهای ضد افسردگی و فشار خون تیم معالج پزشکی را مطلع نمائید. در برخی موارد زوجین مجبور به دریافت  تخمک یا جنین اهدایی هستند که این موضوع با بررسی آزمایش های هورمونی و گرفتن تاریخچه از زوجین مشخص می گردد.

امروزه اهدای تخمک در زنانی که دچار پیری زودرس تخمدان گردیده اند و ذخیره تخمدانی ندارند شانس باروری را ایجاد می نماید.

نتایجی را که بعد از انتقال جنین به داخل رحم میتوان پیش بینی کرد:

  • بروز حاملگی بصورت
  • حاملگی داخل رحمی
  • حاملگی خارج رحمی
  • حاملگی داخل و خارج رحمی
  • چند قلویی، که می تواند در هریک از موارد نامبرده اتفاق بیافتد.
  • زیفت

انتقال تخمک بارور شده بداخل لوله های رحمی زیفت نام دارد.

روش کار:

بعد از تخلیه تخمک ها اسپرم ها را در داخل تخمک ها تزریق می نمایند  ، سپس تخمک بارور شده را در محیط کشت قرار می دهند در مرحله بعدی از طریق ایجاد یک برش  بر روی شکم بیمار با استفاده از لاپاراسکوپ  جنین را در داخل لوله رحم جایگزاری می نمایند.

نتایجی را که بعد از انتقال تخمک به داخل رحم میتوان پیش بینی کرد:

  • بروز حاملگی بصورت
  • حاملگی داخل رحمی
  • حاملگی خارج رحمی
  • حاملگی داخل و خارج رحمی
  • گاهی شکست این عمل منجر به تکرار این عمل گردد.
  • میکرو اینجکشن

جدیدترین روش درمانی می باشد، که بعنوان آخرین دستکاری ظریف میکروسکوپی استفاده می گردد.

روش انجام:

مستقیما یک اسپرم انتخاب و بداخل سیتوپلاسم تخمک تزریق می گردد،سپس بطور متوسط  3 تا 4 عدد از تخمک هایی که اسپرم درون آنها تزریق شده است  و تشکیل جنین 4 سلولی یل بیشتر داده اند را داخل رحم یا لوله های رحمی قرار می دهند . برای تحریک تخمدان داروهای تحریک تخمدان استفاده می گردد.

[sibwp_form id=1]

سیکل درمانی و مدت زمان آن :

مناسب ترین زمان شروع دارو درمانی بین روز اول تا سوم قاعدگی می باشد. سیکل درمانی معمولا در دو سیکل قاعدگی انجام می گیرد . در سیکل اول قاعدگی داروهایی تجویز می گردند که مانع از تخمک گذاری می گردند و مصرف این داروها تا زمان قاعدگی دوم ادامه داردو بعد از آن مرحله دوم دارو درمانی با تجویز داروهای محرک تخمک گذاری آغاز می شود در طی 7 – 8 روز بعد از مصرف داروهایی که باعث افزایش فولیکولهای حاوی تخمک می گردند سونوگرافی انجام می گیرد  تا وضعیت تکاملی و تعداد فولیکولها بوسیله سونوگرافی مشخص گردد اگر اندازه و تعداد فولیکولها مناسب بود ، بهترین زمان برای برداشتن تخمک ها می باشد . برداشت تخمک ها در اطاق عمل و تحت بیهوشی انجام می پذیرد اگر درمان با موفقیت همراه نباشد بعد از دو ماه می توان درمان را تکرار نمود و در صورت عدم موفقیت در طی یکسال  ، سه بار می توان IVF  ,و زیفت را تکرار نمود .

رحم:

عضوی از بدن یک زن است و عمل اصلی آن ایجاد محیطی برا ی حاملگی می باشد.در طول حاملگی رحم نقش پذیرش  تخم  ، لانه گزینی و تغذیه این محصول را ایفا می کند ، موجودی که بتدریج تبدیل به یک نوزاد می گردد.رحم گلابی شکل می باشد  که شامل فضای رحمی  ، لوله های رحم و تخمدان ها می باشد .

تمام روش هایی که اقدام به برداشتن تخمک از تخمدان و بارور نمودن می نمایند  فنون کمک باروری  نامیده  و با واژه ART  بیان می شوند .

تکنیک های کمک باروری رایج شامل زیفت ZIFT

آی وی اف – ای تی  IVF-ET

آی وی اف – ای تی  IVF-ET

بارور شدن تخمک، تقسیم شدن تخم حاصل از آن و سپس تشکیل جنین در آزمایشگاه از مراحل بسیار مهم است که به آن باروری خارج از رحمی یا آی وی اف گفته می شود.

روش انجام آی وی اف: در این روش تخمک ها از تخمدان برداشته  شده و در محیط مناسب  آزمایشگاهی با اسپرم لقاح داده می شود و بعد از تقسیم سلولی و تشکیل رویان 8  سلولی ، این رویان داخل رحم جایگزین می گردد که به آن انتقال جنین یا EMBRYO TRANSFER   اطلاق می گردد ، که بطور اختصار به آن”ET”گفته می شود .نتایج حاصل از انجام روش:ممکن است تخمک های  تخلیه نشده از رحم بارور نشوند .ممکن است تعداد زیادی تخمک از تخمدان تخلیه شوند اما فقط تعداد کمی از تخمک ها بعد از تزریق اسپرم به داخل آنها بارور شوند و شروع به تقسیم نمایند .ممکن است تخمک به خوبی بارور شود و تعداد جنین های حاصل زیادتر از اندازه باشد ، بطوری که بتوان آنها را منجمد (فریز) نمود.

بر اساس آخرین آماری که از سوی دکتر محمدرضا صادقی – رییس پژوهشگاه و مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا – اعلام شده است حدود 20 درصد از زوج‌های ایران نابارور هستند که کمی از میانگین جهانی بیشتر است.
اما با پیشرفت‌های چشمگیری که در درمان ناباروری صورت گرفته است می‌توان ادعا کرد که تمامی انواع ناباروری در داخل کشور قابل درمان است.
شما همراهان درمانکده هر سوالی در زمینه ناباروری دارید می‌توانید در زیر این مطلب مطرح کنید تا از پزشکان مجرب بپرسیم و به صورت کامل در همین مطلب منتشر کنیم.
همچین از طریق کلیک بر روی دکتر فوق متخصص زنان و زایمان اطلاعات کاملی از پزشکان موجود در وبسایت درمانکده به دست آوردید و از هر کدام که تمایل داشتید به صورت اینترنتی نوبت رزرو کنید.

امیدواریم که درمان ناباروری شما به خوبی پیش برود. وقتی که این اتفاق بیفتد باید در مورد علائم بارداری بدانید.

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد رای‌ها 3

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها