اضافه وزن بارداری در حاملگی‌های دوقلویی بسیار مهم است، زیرا وزن مادر بر وزن نوزادان تأثیر می‌گذارد و از آنجا که دوقلوها اغلب قبل از موعد به دنیا می‌آیند، وزن مناسب هنگام تولد برای سلامتی آن‌ها مهم است.

اضافه وزن بارداری تا چه اندازه طبیعی و مجاز است؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

اضافه وزن بارداری کاملا طبیعی است و برای رشد کودک لازم است. اما اضافه وزن مجاز در بارداری چه قدر است و چطور می‌توان از روی افزایش وزن بارداری، سلامت مادر و کودک را سنجید؟ برای پاسخ به این سوالات با درمانکده همراه شوید.

در نظر داشته باشید برای بررسی اضافه وزن در دوران بارداری از طریق درمانکده، شما می‌توانید از بهترین متخصصان زنان و زایمان تهران، نوبت حضوری یا مشاوره آنلاین دریافت نمایید.

اضافه وزن بارداری چگونه است و اضافه وزن مجاز در بارداری چقدر است؟

رژیم غذایی سالم و متعادل به کودک کمک می کند مواد مغذی مورد نیاز خود را بدست آورده و با سرعت سالمی رشد کند. اما میزان کالری اضافی چقدر است و اضافه وزن مجاز در بارداری چقدر است؟

همچنین در این مطلب می‌توانید با رژیم غذایی متعادل بارداری آشنا شوید.

اگرچه به کالری اضافی نیاز دارید، اما لازم نیست “به جای دو نفر غذا بخورید”. یک زن باردار به طور متوسط ​​روزانه فقط به 300 کالری بیشتر از دوران قبل از بارداری نیاز دارد. این میزان کالری و اضافه وزن مجاز در بارداری به او کمک می‌کند تا در این دوران اضافه وزن سالمی داشته باشد.

از پزشک خود در مورد میزان اضافه وزن سالم بپرسید. خانمی که قبل از بارداری وزن متوسط ​​داشته، باید بعد از بارداری ۱۱ تا ۱۶ کیلوگرم، خانم‌های کم وزن 12-18 کیلوگرم و خانم‌های چاق فقط 7-11 کیلوگرم وزن اضافه کنند.

برای اطلاعات بیشتر درباره اضافه وزن مجاز در بارداری و خطرات ناشی از افزایش وزن بارداری بیش از حد، می‌توانید از طریق درمانکده با بهترین متخصصان زنان و زایمان در ارتباط باشید و از ایشان مشاوره آنلاین یا نوبت حضوری بگیرید:

به طور کلی، در طی سه ماهه اول بارداری باید حدود 1-2 کیلوگرم و در بقیه بارداری هفته‌ای نیم کیلوگرم وزن اضافه کنید. در صورت بارداری دوقلویی، این میزان به 16-20 کیلوگرم می‌رسد. به صورت هفته‌ای ۲.۳ کیلوگرم پس از اضافه وزن معمول در سه ماهه اول.

اضافه وزن بارداری در حاملگی‌های دوقلویی بسیار مهم است، زیرا وزن مادر بر وزن نوزادان تأثیر می‌گذارد و از آنجا که دوقلوها اغلب قبل از موعد به دنیا می‌آیند، وزن مناسب هنگام تولد برای سلامتی آن‌ها مهم است. در بارداری دوقلویی ممکن است روزانه به 3000 تا 3500 کالری نیاز داشته باشید.

یک زن باردار به طور متوسط ​​روزانه فقط به 300 کالری بیشتر از دوران قبل از بارداری نیاز دارد. این میزان کالری و اضافه وزن مجاز در بارداری به او کمک می‌کند تا در این دوران اضافه وزن سالمی داشته باشد.
یک زن باردار به طور متوسط ​​روزانه فقط به 300 کالری بیشتر از دوران قبل از بارداری نیاز دارد. این میزان کالری و اضافه وزن مجاز در بارداری به او کمک می‌کند تا در این دوران اضافه وزن سالمی داشته باشد.

افزایش وزن بارداری ناشی از چیست؟

  • کودک: 3.5 کیلوگرم
  • جفت: 0.9-1.3 کیلوگرم
  • مایع آمنیوتیک: 0.9-1.3 کیلوگرم
  • بافت پستان: 0.9-1.3 کیلوگرم
  • خونرسانی: 2 کیلوگرم
  • چربی ذخیره شده برای زایمان و شیردهی: 2-4 کیلوگرم
  • رحم بزرگتر: 1-2 کیلوگرم
  • مجموع: 11-16 کیلوگرم
افزایش وزن بارداری به عوامل متعددی بستگی دارد
افزایش وزن بارداری به عوامل متعددی بستگی دارد

آیا اضافه وزن در بارداری و سپس کاهش وزن در این دوران بی‌خطر است؟

در صورت اضافه وزن بیش از حد، پزشک ممکن است کاهش وزن را توصیه کند. این کار تنها باید تحت نظارت پزشک انجام شود و برای رفع اضافه وزن در بارداری لازم است خانم‌ها از کاهش وزن یا تغییر خودسرانه رژیم غذایی بپرهیزند.

چگونه می‌توان مقدار مناسب وزن و اضافه وزن مجاز در بارداری را محاسبه کرد؟

اگر پزشک شما افزایش وزن را توصیه می‌کند، این نکات را امتحان کنید:

  • داشتن روزانه پنج تا شش وعده غذایی کم حجم
  • مصرف میان وعده‌های ساده با دسترسی آسان و سریع مانند آجیل، کشمش، پنیر و کراکر ، میوه خشک و بستنی یا ماست
  • زدن کره بادام زمینی روی نان تست ، کراکر ، سیب ، موز یا کرفس. یک قاشق غذاخوری کره بادام زمینی خامه ای حدود 100 کالری و 7 گرم پروتئین دارد.
  • خوردن شیر خشک بدون چربی همراه پوره سیب زمینی ، تخم مرغ خرد شده و غلات داغ
  • اضافه کردن موادی مانند کره یا مارگارین ، پنیر خامه ای ، آب گوشت ، خامه ترش و پنیر به وعده غذایی
برای رفع اضافه وزن در بارداری لازم است خانم‌ها از کاهش وزن یا تغییر خودسرانه رژیم غذایی بپرهیزند.
برای رفع اضافه وزن در بارداری لازم است خانم‌ها از کاهش وزن یا تغییر خودسرانه رژیم غذایی بپرهیزند.

اگر اضافه وزن در دوران بارداری بیش از حد باشد، چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر وزن شما بیش از میزان توصیه پزشک افزایش یافته، درباره این اضافه وزن در دوران بارداری با پزشک خود صحبت کنید. در بیشتر موارد، برای کاهش وزن بهتر است تا بعد از زایمان صبر کنید.

در اینجا چند نکته برای کاهش وزن آورده شده است:

  • هنگام خوردن فست فود، گزینه ‌های کم‌چرب مانند ساندویچ سینه مرغ سوخاری با گوجه فرنگی و کاهو (بدون سس یا مایونز)، سالاد با سس کم چرب، نان شیرین ساده یا یک سیب زمینی پخته شده ساده را انتخاب کنید. از خوردن غذاهایی مانند سیب زمینی سرخ کرده، چوب موزارلا یا مرغ پنیری و نان خودداری کنید.
  • خودداری از مصرف محصولات شیر ​​کامل. هر روز حداقل به چهار وعده محصول شیر و مواد حاوی کلسیم نیاز دارید. با این حال، استفاده از شیر بدون چربی و با چربی 1٪ یا 2٪ میزان کالری و چربی مصرفی شما را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. همچنین، پنیر یا ماست کم چرب یا بدون چربی توصیه می شود.
  • محدودیت نوشیدنی‌های شیرین. نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه ، پانچ میوه ، نوشیدنی‌های میوه‌ای ، چای سرد ، لیموناد یا مخلوط پودرهای نوشیدنی مقدار زیادی کالری خالی دارند. برای صرف نظر از کالری اضافی آب، آب گازدار یا آب معدنی جایگزین‌های مناسبی هستند.
  • هنگام پخت و پز به غذاها نمک اضافه نکنید. نمک موجب احتباس آب در بدن می شود.
  • محدود کردن شیرینی‌ها و میان وعده‌های پرکالری. کلوچه ها، آب نبات ها، دونات‌ها، کیک‌ها، شربت، عسل و چیپس سیب زمینی کالری زیاد و مواد مغذی کمی دارند. مصرف روزانه این محصولات مضر است. میوه‌های تازه، ماست کم چرب، کیک غذای برشته با توت فرنگی یا چوب شور به عنوان میان وعده و دسر کم کالری گزینه‌های مناسب‌تری هستند.
  • مصرف چربی‌ها به میزان متوسط ​​. چربی‌ها شامل روغن های پخت و پز ، مارگارین ، کره ، آبگوشت ، سس ها ، سس مایونز ، سس سالاد معمولی، گوشت خوک ، خامه ترش و پنیر خامه ای هستند. گزینه‌های کم چرب را امتحان کنید.
  • پخت غذا به روش سالم. سرخ کردن غذاها در روغن یا کره باعث اضافه شدن کالری و چربی می‌شود. آب پز کردن، کباب کردن و جوشاندن روش‌های سالم پخت غذا هستند.
  • ورزش. ورزش متوسط ​​می‌تواند به سوزاندن کالری اضافی کمک کند. پیاده‌روی یا شنا معمولاً برای خانم‌های باردار بی‌خطر است. قبل از شروع، از پزشک خود در مورد ورزش‌های مناسب سوال کنید.
درباره این اضافه وزن در دوران بارداری با پزشک خود صحبت کنید. در بیشتر موارد، برای کاهش وزن بهتر است تا بعد از زایمان صبر کنید.
درباره این اضافه وزن در دوران بارداری با پزشک خود صحبت کنید. در بیشتر موارد، برای کاهش وزن بهتر است تا بعد از زایمان صبر کنید.

سخن نهایی: با پزشک زنان در ارتباط بمانید

در این مطلب از درمانکده با اضافه وزن بارداری و همچنین میزان اضافه وزن مجاز در بارداری آشنا شدید و فهمیدید که علت افزایش وزن در بارداری چیست و چطور می‌توان حدود آن را کنترل کرد.

چنانچه درباره اضافه وزن در دوران بارداری و خطرات آن سوالی دارید، می‌توانید از طریق درمانکده با بهترین متخصصان زنان و زایمان در ارتباط باشید و از ایشان مشاوره آنلاین یا نوبت حضوری بگیرید.

منبع: webmd

[sibwp_form id=7]

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد رای‌ها 60

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

4 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها