شما با استفاده از روانشناسی دختر 13 ساله می‌توانید رفتار با نوجوان را بهتر بشناسید؛ رفتار با دختر 13 ساله اگر به درستی انجام شود، دختر شما قوی شده و به شما اعتماد خواهد کرد.

تغییرات دخترتان در سن 13 سالگی و رفتار با دختر 13 ساله چگونه است؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

دخترتان با ورود به سال های نوجوانی، تغییرات فیزیکی و عاطفی زیادی پیش رو دارد. درک شرایط دختر 13 ساله و روانشناسی دختر 13 ساله به شما کمک می‌کند که رفتار با نوجوان خود را بهتر بشناسید. در ادامه به جایگاه دختر 13 ساله شما در فرایند رشد اشاره کرده و روش‌هایی معرفی می‌کنیم که رفتار با دختر 13 ساله خود را یاد بگیرید.

پیش از این در مجله پزشکی درمانکده، با تغییرات دختر خود در 12 سالگی آشنا شدید. با ما همراه باشید.

زبان دختر 13 ساله چگونه است؟

اگر دختر 13 ساله شما ترجیح می‌دهد به جای تماس تلفنی، پیام دهد، تعجب نکنید. ممکن است دختران با ورود به نوجوانی (حداقل با شما) کم‌تر برقرار کنند. اما حتما شما را از نظر خود آگاه می‌کند.

دختران در سن 13 سالگی بهتر می‌دانند که متناسب با شرایط، چه حرفی را به زبان بیاورند. همچنین تختر 13 ساله کم‌کم علاوه بر کلماتی که ادا می‌شود، به زبان بدن و لحن صدا نیز توجه می‌کند.

بر اساس روانشناسی دختر 13 ساله، رفتار با نوجوان باید چطور باشد؟

  • دنبال فرصت مناسب برای گفتگو بگردید: همزمان که در ماشین هستید یا با هم آشپزی می‎کنید، با هم صحبت کنید.
  • روش های جدیدی برای برقراری ارتباط با دختر 13 ساله خود پیدا کنید: به جای این که بپرسید «روزت چطور بود؟» یکی از خبرهای مربوط به خود را با او به اشتراک بگذارید. همچنین می توانید او را به چالش بکشید تا هر اتفاق بد، خنده‌دار یا عجیبی را که برایش پیش آمده، برایتان تعریف کند.
  • یادتان باشد شنونده خوبی باشید: اگر دخترتان برای حرف زدن آماده است، آب دستتان است زمین بگذارید و تمام حواستان را به او بدهید.
اگر دختر 13 ساله شما ترجیح می‌دهد به جای تماس تلفنی، پیام دهد، تعجب نکنید.
اگر دختر 13 ساله شما ترجیح می‌دهد به جای تماس تلفنی، پیام دهد، تعجب نکنید.

رشد فیزیکی دختران در سن 13 سالگی

بسیاری از دخترها در سن 13 سالگی دوران بلوغ را پشت سر می‌گذرانند. تغییر هورمون ها باعث بزرگ شدن پستان‌ها، پهن شدن لگن و رشد موی شرمگاهی می‌شود. پوست و موی دخترتان در سن 13 سالگی چرب می‌شود و قد، وزن و چربی بدن او افزایش می‌یابد. اکثر دخترها در سن 13 سالگی؛ قاعدگی را نیز تجربه می‌کنند.

ممکن است دختر 13 ساله شما به دلیل این تغییرات از ظاهر خود یا لباس‌هایی که می‌پوشد خجالت بکشد.

در این مورد رفتار با دختر 13 ساله چگونه است؟ 

  • دختر 13 ساله خود را به فعالیت تشویق کنید: حتما نباید در تیم ورزشی بازی کند. کمک کردن در باغبانی یا بازی فیزیکی با دوستان نیز فعالیت محسوب می‌شود.
  • همراه هم غذا بخورید: این مسئله باعث می‌شود درمورد غذاهایی که در سن 13 سالگی می‌خورد تصمیمات سالم بگیرد.
  • مدت زمان استفاده از وسایل الکترونیکی را محدود کنید: دختران در این سن نباید روزی بیشتر از دو ساعت از وسایل الکترونیکی استفاده کنند.
  • الگوی خوبی برای او باشید: اگر مدام بگویید چاق هستید و از ظاهرتان گله و شکایت کنید، دخترتان هم همین کار را می‌کند. به او یاد دهید قوی و سالم بودن، مهم‌تر از داشتن یک وزن مشخص است.

چنانچه درباره تغییرات فیزیکی و بلوغ دختر خود، سوالی دارید، می‌توانید از بهترین متخصصان این حوزه، مشاوره آنلاین بگیرید:

بعد اجتماعی در سن 13 سالگی

حالا، برخلاف گذشته، برای دخترتان مهم است که همرنگ جماعت باشد. به همین دلیل، یک دختر 13 ساله ترجیح می‌دهد بیشتر وقتش را با دوستانش بگذراند.

اگرچه دخترها در سن 13 سالگی درک خوبی از درست و غلط دارند، فشار همسالان دردسرساز می‌شود. نوجوانان در این سن می‌خواهند با امتحان کردن رفتارهای پرخطر محدودیت‌ها را بسنجند. به همین دلیل، هرچقدر هم که دخترتان دوست داشته باشد بزرگسال باشد، باز هم به حمایت و راهنمایی زیادی نیاز دارد و شما باید با دانستن روانشناسی دختر 13 ساله به او کمک کنید.

برای رفتار با نوجوان در 13 سالگی باید چه کرد؟

  • از او حمایت کنید: اگر دخترتان بداند که می‌تواند آزادانه و صادقانه با شما صحبت کند، درصورت بروز مشکل راحت‌تر به سراغ شما می آید.
  • بر شبکه‌های اجتماعی نظارت داشته باشید: سایت‌هایی را که دختر 13 ساله شما از آن‌ها استفاده می‌کند بشناسید و مطمئن شوید که مورد تایید شما است.
  • مطمئن شوید نسبت به خطرات مصرف مواد آگاه است: نیاز به احساس بزرگ بودن یا همرنگ جماعت شدن باعث می ‌شود نوشیدن مشروب، مصرف سیگار یا امتحان کردن مواد مخدر  اصطلاحا “باحال” به نظر برسد. درمورد خطرات انجام این کارها با دخترتان حرف بزنید.
  • درمورد روابط جنسی صحبت کنید: دخترتان برای گرفتن تصمیمات خوب به اطلاعات درست نیاز دارد. ارزش‌های خود را با او به اشتراک بگذارید و بعد درمورد رابطه جنسی امن و تعرض جنسی با او صحبت کنید.
هرچقدر هم که دخترتان دوست داشته باشد بزرگسال باشد، باز هم به حمایت و راهنمایی زیادی نیاز دارد و شما باید با دانستن روانشناسی دختر 13 ساله به او کمک کنید.
هرچقدر هم که دخترتان دوست داشته باشد بزرگسال باشد، باز هم به حمایت و راهنمایی زیادی نیاز دارد و شما باید با دانستن روانشناسی دختر 13 ساله به او کمک کنید.

رفتار عاطفی دختران در سن 13 سالگی

شاید دخترتان مستقل به نظر برسد اما درمورد «جدا شدن» از شما مطمئن نیست. اگر یک لحظه دوست دارد با شما وقت بگذراند و لحظه بعد پرخاشگر یا عصبانی می‌شود، تعجب نکنید.

پسرها در این سن اعتماد به نفس زیادی دارند و از طرفی شک و تردیدشان نسبت به خود نیز زیاد است. خبر خوب این است که اکثر دخترها در سن 13 سالگی به خوبی می‌توانند احساسات خود را بروز دهند.

شما به دختر 13 ساله چه کمکی می‌توانید بکنید؟

  • او را در مسائل شریک کنید: دخترتان باید در تصمیمات، فعالیت ها و رویدادهای خانوادگی سهیم باشد. حتی اگر نشان ندهد، حمایت دائمی شما برایش بسیار ارزشمند است.
  • به او اطمینان خاطر دهید: به دختر 13 ساله خود یادآوری کنید تغییراتی که پشت سر می‌گذارد بخش طبیعی بزرگ شدن است و نباید احساس خجالت و شرم کند.
  • به او کمک کنید پول درآورد: دخترتان در سن 13 سالگی می‌تواند از بچه همسایه نگهداری کند. تلاش برای به دست آوردن پول همان آزادی را که به شدت خواهان آن است در اختیارش می‌گذراد و به او یاد می‌دهد مسوول بار بیاید.
اکثر دخترها در سن 13 سالگی به خوبی می‌توانند احساسات خود را بروز دهند.
اکثر دخترها در سن 13 سالگی به خوبی می‌توانند احساسات خود را بروز دهند.

بعد تحصیلی دختران در سن 13 سالگی

دختران در این سن دانش زیادی را از طریق خواندن، نوشتن و تماشای دیگران جذب می‌کنند. بسیاری از آن‌ها نیز نسبت به یک موضوع خاص علاقه نشان می‌دهند.

در سن 13 سالگی تفکر دخترتان نیز عمیق‌تر می‌شود و می‌تواند مفاهیم انتزاعی را در کنار مفاهیم عینی درک کند. به علاوه، به دقت به مشکلات فکر می‌کند و از چند منظر به یک مسئله می‌نگرد.

برای رفتار با دختر 13 ساله خود چه باید انجام بدهید؟

  • اطلاعاتتان را به روز کنید: در جلسات اولیا و مربی شرکت کنید تا از وضعیت درسی او مطلع شوید.
  • برای انجام تکالیف برنامه بچینید: هر شب زمان شروع تکالیف روز بعد را مشخص کنید. محیط لازم و ساکت را در اختیار او بگذارید تا به انجام تکالیف خود بپردازد. باید بداند که اگر به کمک نیاز داشت، می تواند نزد شما بیاید.
  • به او کمک کنید برنامه داشته باشد: منظم بودن مهارت بزرگی است که احتمالا هنوز دخترتان در آن تبحر پیدا نکرده است. در پیدا کردن روش‌های تحویل به موقع پروژه‌های درسی به او کمک کنید.
  • علائم اختلال یادگیری را بشناسید: ازجمله این علائم می‌توان به عدم تمایل به نوشتن یا خواندن با صدای بلند یا مشکل لغوی و اختلال در به خاطر آوردن حقایق اشاره کرد. درصورت مشاهده این علائم در بلندمدت، با معلم دخترتان صحبت کنید.
در سن 13 سالگی تفکر دخترتان نیز عمیق‌تر می‌شود و می‌تواند مفاهیم انتزاعی را در کنار مفاهیم عینی درک کند. به علاوه، به دقت به مشکلات فکر می‌کند و از چند منظر به یک مسئله می‌نگرد.
در سن 13 سالگی تفکر دخترتان نیز عمیق‌تر می‌شود و می‌تواند مفاهیم انتزاعی را در کنار مفاهیم عینی درک کند. به علاوه، به دقت به مشکلات فکر می‌کند و از چند منظر به یک مسئله می‌نگرد.

سخن نهایی

در این مطلب با تغییرات مختلف دختر خود در سن 13 سالگی آشنا شدید. شما با استفاده از روانشناسی دختر 13 ساله می‌توانید رفتار با نوجوان را بهتر بشناسید؛ رفتار با دختر 13 ساله اگر به درستی انجام شود، دختر شما قوی شده و به شما اعتماد خواهد کرد.

در صورتیکه رفتار با دختر 13 ساله را نمی‌دانید، می‌توانید به متخصصان این حوزه مراجعه کنید. شما از طریق درمانکده می‌توانید با بهترین دکتر روانشناس در ارتباط باشید و از ایشان مشاوره آنلاین فوری بگیرید.

منبع: webmd

[sibwp_form id=7]

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 224

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

84 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها