در اینجا 8مورد از رفتار های اشتباه والدین در تربیت فرزندان پیش دبستانی را می‌خوانید و برخی اصلاحات هوشمندانه برای جلوگیری یا حل مشکلات را یاد می‌گیرید.

8 رفتار اشتباه والدین با فرزندان کودک پیش دبستانی

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

گاهی به نظر می‌رسد کودک شما توانایی ذاتی دارد که کاسه صبر شما را لبریز کند. در این مواقع رفتار اشتباه والدین با فرزندان تاثیرات بدی دارد. در این مقاله با چند اشتباه والدین در تربیت فرزندان و رایج‌ترین رفتار های اشتباه والدین آشنا می‌شویم.

با درمانکده همراه شوید. شما می‌توانید از طریق درمانکده با بهترین روانشناس و بهترین روانپزشک تهران به صورت حضوری یا آنلاین در تماس باشید.

8 رفتار اشتباه والدین با فرزندان پیش‌دبستانی

والدین عزیز نگران نباشید، شما تنها کسی نیستید که از کودکان خود عصبانی می‌شوند. کودکان پیش دبستانی خواهان استقلال، توجه و محبت هستند.

میشل بوربا، نویسنده کتاب بزرگ راه حل‌های والدین، ​​می گوید: “این سنین (3-5 سال) از نظر فرزندپروری بسیار آزاردهنده و خسته کننده است.”

در اینجا 8مورد از رفتار های اشتباه والدین در تربیت فرزندان پیش دبستانی را می‌خوانید و برخی اصلاحات هوشمندانه برای جلوگیری یا حل مشکلات را یاد می‌گیرید.

شما می‌توانید برای بررسی رفتار های اشتباه والدین در تربیت فرزندان، از بهترین روانشناسان و رانپزشکان تهران، مشاوره حضوری و آنلاین دریافت کنید:

  1. فاصله گرفتن از روال کار؛ یکی از رفتار های اشتباه والدین

تانیا رمر آلتمن پزشک متخصص اطفال در کتاب مامان تلفن، کتابی که ایشان به 101 سوال مهم والدین در مورد نوزادان و کودکان پاسخ می ‌دهد، می‌گوید سازگاری برای کودکان پیش دبستانی کلیدی است.

وقتی کودکان با روال زندگی خود سازگار نیستید، گیج می‌شوند و ممکن است رفتارهای نامناسب بیشتری از خود نشان دهند. آلتمن می گوید: “اگر بعضی اوقات به آن‌ها اجازه می‌دهید کاری را انجام دهند و گاهی نه، آن‌ها دلیلش را نمی‌فهمند.”

فرزند شما احتمالاً می‌خواهد بداند که چرا دیروز بعد مدرسه مامان به او اجازه داد 10 دقیقه در پارک بازی کند اما این بار می‌خواهد بلافاصله سوار ماشین شود. یا چرا مامان شب گذشته 10 دقیقه کنارش دراز کشید اما حالا می‌گوید که نمی‌تواند کنار او دراز بکشد.

اصلاح رفتار های اشتباه والدین: برنامه ثابتی داشته باشید؛ در مورد نظم، عادات خواب یا برنامه های غذایی این برنامه را حفظ کنید.

آلتمن می‌گوید اگر روال کار شما در 90٪ مواقع مطابقت داشته باشد و کودکتان خوب عمل کند، پس شما نیز همینطور هستید و یک استثنا جزئی اشکال ندارد.

یکی از رفتار های اشتباه والدین دور شدن از نظم و روال همیشگی کار است
یکی از رفتار های اشتباه والدین دور شدن از نظم و روال همیشگی کار است
  1. تمرکز بر نقاط منفی؛ اشتباه والدین در تربیت فرزندان

به راحتی می‌توان روی کارهای منفی کودک مانند فریاد کشیدن تمرکز کرد و موارد مثبت را نادیده گرفت. این اشتباه والدین در تربیت فرزندان تاثیر ماندگار و بسیار بدی دارد.

آلتمن می گوید والدین تمایل دارند مرتبا رفتارهای نامناسب کودکانشان را مورد هدف قرار دهند.: “آن‌ها مرتب می گویند: ” نزن. پرت نكن. هی نگو شلوارم کثیف شده”

اصلاح اشتباه والدین در تربیت فرزندان: وقتی کودک کار مثبتی انجام می‌دهد، به او توجه کنید و به رفتار خوب او پاداش دهید.

پاداش کارهای مثبت می‌تواند تعریف و تمجید، آغوش گرم یا بوسیدن کودک باشد. آلتمن می‌گوید: “این نوع کارها واقعاً تاثیر عمیقی بر کودک دارد.”

به فرزندتان بگویید: “من از نحوه نشستن آرام و حرف گوش دادنت خوشم میاد” یا ” اینکه با دوستت قشنگ بازی کردی رو دوست داشتم”.

می‌توان روی کارهای منفی کودک مانند فریاد کشیدن تمرکز کرد و موارد مثبت را نادیده گرفت. این اشتباه والدین در تربیت فرزندان تاثیر ماندگار و بسیار بدی دارد.
می‌توان روی کارهای منفی کودک مانند فریاد کشیدن تمرکز کرد و موارد مثبت را نادیده گرفت. این اشتباه والدین در تربیت فرزندان تاثیر ماندگار و بسیار بدی دارد.
  1. بی‌توجهی به علائم هشداردهنده؛ رفتار اشتباه والدین با فرزندان

والدین هنگام مشاهده کج خلقی‌های کودکان معمولاً استدلال می‌کنند و می‌گویند: ” آرام باش، آرام باش”. بوربا می ‌گوید، اما این کار مانند آن است که بخواهید حرفی را به یک ماهی قرمز بفهمانید. ” اگر بتوانید بلافاصله حواس کودک را پرت کنید، برگ برنده دست شماست. در صورت عصبانیت و از دست دادن کنترل، بچه دیگر به حرف شما گوش نمی دهد.” و این رفتار اشتباه والدین با فرزندان در آینده مشکلات بیشتری به وجود خواهد آورد.

اصلاح رفتار اشتباه والدین با فرزندان: بوربا می گوید در مورد علائم هشداردهنده طبیعی کودک بدانید و آن‌ها را پیش بینی کنید. علائم معمول شامل گرسنگی، خستگی و بی حوصلگی است.

بنابراین کودک خود را به سوپرمارکت نبرید، مگر اینکه چرت زده باشد و یا یک میان وعده سالم را در کیف خود گذاشته باشید.

رفتار اشتباه والدین با فرزندان در آینده مشکلات بیشتری به وجود خواهد آورد.
رفتار اشتباه والدین با فرزندان در آینده مشکلات بیشتری به وجود خواهد آورد.
  1. تشویق به غر زدن؛ اشتباه والدین

آیا غر زدن کودک شما را دیوانه می‌کند؟ به عنوان مثال، آیا هنگامی که کودک درست قبل از آمادگی تدارکات صرف غذا، شروع به گریه می‌کند، می‌گوید “من می‌خواهم به پارک بروم ” یا ” می‌خواهم با دوستم بازی کنم” و این موجب خشم شما می‌شود.

بوربا می‌گوید والدین اغلب تسلیم این ناله‌ها می‌شوند، اما این کار اشتباه والدین تنها رفتار جلب توجه را تقویت می‌کند. کودک متوجه خواهد شد که برای رسیدن به خواسته‌هایش کدام دکمه‌ها را فشار داده و سپس این کار را بارها و بارها تکرار خواهد کرد.

او می ‌گوید: “این سنی است که فرزندان از پوسته خود بیرون می آیند.”، “مراقب باشید، زیرا آنها می فهمند چه تله هایی کارساز است.”

اصلاح اشتباه والدین : نادیده گرفتن.

در مورد رفتار غیرپرخاشگرانه، مثل غر زدن یا بدعنقی، اگر به آن واکنشی نشان ندهید بهتر است. بوربا می‌گوید: اگر شما ثابت قدم باشید، کودک فکر خواهد کرد”خب، این روش کارساز نیست.”

چنانچه درباره رفتار اشتباه والدین و اصلاح آن سوالی دارید، می‌توانید با متخصصان این حوزه به صورت حضوری یا آنلاین در تماس باشید:

  1. برنامه‌ریزی بیش از حد برای کودک؛ یکی از رفتار های اشتباه والدین در تربیت فرزندان

والدین غالباً تعداد زیادی فعالیت مانند کلاس‌های رقص یا موسیقی را در یک صف قرار می‌دهند. سپس متعجب می‌شوند که چرا فرزندشان بعد از این همه فعالیت که احتمالاً او را خسته کرده بود، بلافاصله به رختخواب نرفته و نمی خوابد.

آلتمن می‌گوید، مشكل این است كه آن‌ها هنوز مضطرب اند و برای آرام شدن به زمان نیاز دارند. هر كودكی، به خصوص پیش دبستانی‌ها، به زمان خالی برای استراحت و بازی احتیاج دارد. چه کودک به مدت دو ساعت در پیش دبستانی باشد یا در تمام روز، این مدت ممکن است برایش بسیار طاقت فرسا باشد.

اصلاح رفتار های اشتباه والدین در تربیت فرزندان: برای زمان کودک بیش از حد برنامه‎ریزی نکرده و او را از یک کلاس  به کلاسی دیگر سرگردان نکنید. وقتی فرزندتان از مدرسه به خانه باز می‌گردد، به او فرصت دهید تا با بازی آزاد آرام بگیرد.

هر كودكی، به خصوص پیش دبستانی‌ها، به زمان خالی برای استراحت و بازی احتیاج دارد.
هر كودكی، به خصوص پیش دبستانی‌ها، به زمان خالی برای استراحت و بازی احتیاج دارد.
  1. دست کم گرفتن اهمیت بازی؛ رفتار اشتباه والدین با فرزندان

بسیاری از والدین معتقدند که برای پیشرفت فرزندان خود باید آن‌ها را در کلاس‌های تقویتی مختلف ثبت نام کنند. اما در واقع اینطور نیست و این رفتار اشتباه والدین با فرزندان است.

روانشناس لارنس جی کوهن، نویسنده کتاب “والدین بازیگوش”، می‌گوید: در این سن عامل بسیار مفید برای رشد و تقویت کودک بازی آزاد است که شامل بازی‌های مشاغل، از سر و کول هم بالا رفتن و مسخره بازی در آوردن است.

وی می‌گوید: “بازی آزاد نشان‌دهنده این است که مغز کودکان چگونه به بهترین شکل رشد می‌کند”. “در بازی، کودکان به طور طبیعی خود را به چالش می کشند – نه خیلی آسان یا خیلی سخت.”

اصلاح رفتار اشتباه والدیتن با فرزندان: به کودک خود فرصت و فضای کافی برای بازی بدهید. به یاد داشته باشید که تعریف کودکان پیش دبستانی از بازی چنین است: “وقتی قرار است کاری برای انجام دادن انتخاب کنید، چه می‌کنید؟”

طبق گفته کوهن، انتخاب آزاد – جنبه داوطلبانه بازی – مهم است. او می‌گوید: “كودكان پیش دبستانی عاشق جاروبرقی یا کارهای خانه هستند، اما این  فقط بازی است. آنها این کار را انتخاب کرده اند و فقط برای سرگرمی انجام می‌دهند و در لیست کارهای روزمره شان نیست.

بیشتر بخوانید: مشاوره کودکان پیش دبستانی چگونه است؟ + بهترین روش آن

  1. حواس‌پرتی توسط کارهای روزمره؛ اشتباه والدین

کودک ممکن است به طور مستقل خوب بازی کند، اما این بدان معنی نیست که او توجه شما را نمی‌خواهد. کوهن می‌گوید: “در صورت عدم مشارکت والدین در بازی، کودکان احساس فقدان می‌کنند.”

والدین نه تنها وقتی را صرف بازی با کودک نمی‌کنند، بلکه بسیاری از آن‌ها به راحتی توسط تلفن همراه، ایمیل یا کارهای دیگر منحرف می‌شوند. کوهن می‌گوید: “بچه ها احمق نیستند.” “آنها فرق توجه واقعی و ساختگی را می‌فهمند.”

اصلاح اشتباه والدین: وقت خود را تنظیم کنید، مشتاق باشید و در طول بازی کودک خود را همراهی کنید.

کوهن اظهار می دارد: “نیم ساعت بازی متمرکز که در آن نگران شام یا کارهای عقب مانده نیستید، بهتر از بازی در تمام روز همراه با توجه نصف و نیمه است.”

مشتاق باشید و در طول بازی کودک خود را همراهی کنید.
مشتاق باشید و در طول بازی کودک خود را همراهی کنید.
  1. واکنش بیش از حد به دروغ؛ اشتباهی مهم از والدین

دروغ گفتن واقعاً والدین را عصبانی می‌کند. کوهن والدین را ترغیب می‌کند که این رفتار را به جای “یک امر اخلاقی” به عنوان تجربه ببینند.

وی می ‌گوید: “هنگامی که کودکان شروع به دروغ گفتن می ‌کنند، این یک پیشرفت بزرگ شناختی است.” “این هیجان انگیز و کمی ترسناک است و بار احساسی دارد. اما پس از آن والدین فریاد می‌زنند و دیدگاه های کودک خود را محدود می‌کنند، بنابراین کودک بسیار متشنج و مضطرب می شود.”

اصلاح اشتباه والدین: واکنش زیادی نشان ندهید. بدانید که گفتن یک یا دو دروغ کوچک یک قسمت طبیعی از رشد کودک شماست.

روی خود دروغ تاکید نکنید. به عنوان مثال، اگر پینوکیوی کوچک شما هر گونه ارتباط با خراب کاری را انکار می‌کند، می‌توانید بگویید: “تو از این بابت احساس بدی داری و من درک می کنم.”

سخن نهایی

فرزندپروری موثر به زمان ، صبر و عشق احتیاج دارد. همچنین لازم است به یاد داشته باشید که تغییرات یک شبه اتفاق نمی‌افتد. اما طبق گفته قدیمی، “اگر در ابتدا موفق نشدید، ناامید نشده و دوباره و دوباره امتحان کنید.”

شما برای اصلاح رفتار های اشتباه والدین در تربیت فرزندان می‌توانید به متخصص این حوزه مراجعه کنید. شما از طریق درمانکده می‌توانید از بهترین روانشناسان تهران مشاوره آنلاین و یا نوبت حضوری دریافت کنید.

با توجه به شرایط پاندمی، برای آشنایی بیشتر با علائم کرونا با درمانکده همراه باشید.

منبع: webmd

[sibwp_form id=7]

پزشکان برتر: دکتر جواد غروبی

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 18

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها