علائم و مهم‌ترین نکات هفته بیست و هفتم بارداری

هفته 27 بارداری: علائم، نکات و سایر موارد

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده


در هفته بیست و هفتم بارداری، شما سه ماهه دوم بارداری را به پایان رسانده‌اید و سه ماهه سوم بارداری را آغاز کرده‌اید. کودک با وارد شدن به سه ماهه آخر بارداری وزن اضافه می‌کند و بدن شما با تغییرات زیادی به این رشد پاسخ می‌دهد.

تغییرات بدنی مادر و جنین در هفته بیست و هفتم بارداری

اکنون در هفته بیست و هفتم بارداری هستید و بیش از شش ماه است که باردار هستید. در این مدت، بدن شما تغییرات بسیاری را پشت سر گذاشته است و این کار را تا زمان متولد شدن کودک ادامه خواهد داد. مانند زنان دیگری که وارد سه ماهه سوم بارداری می‌شوند، ممکن است از نظر جسمی و روحی خسته شده باشید. با رشد کودک، سوزش معده، افزایش وزن، کمر درد و تورم بیشتر می‌شود.

در حد فاصل هفته‌های 24 و 28، پزشک از نظر دیابت بارداری از شما آزمایش می‌گیرد. دیابت بارداری نتیجه تغییرات هورمونی دوران بارداری است که در تولید انسولین اختلال ایجاد می‌کند و یا نسبت به آن مقاومت پیدا می‌شود. در صورت تشخیص دیابت حاملگی، پزشک مجموعه اقداماتی را برای کنترل و درمان قند خون تجویز می‌کند.

در پایان هفته 27ام، پزشک ممکن است یک ایمونوگلوبولین Rh تزریق کند. این تزریق مانع از تولید آنتی‌بادی‌هایی می‌شود که می‌توانند برای کودک خطرناک باشند. این تزریق تنها برای زنانی که خون آنها فاقد پروتئین آنتی‌ژن موجود در سلول‌های قرمز خون است، لازم است. گروه خونی شما تعیین کننده این است که آیا به این تزریق نیاز دارید یا خیر.

تزریق ایمونوگلوبولین در هفته بیست و هفتم بارداری

وضعیت کودک در هفته بیست و هفتم بارداری

در سه ماهه سوم، کودک همچنان به رشد و تکوین ادامه می‌دهد. در هفته ۲۷ام، کودک شما شبیه یک نسخه کوچک‌تر و ظریف‌تر از چیزی است که پس از متولد شدن دیده می‌شود. ریه‌ها و سیستم عصبی کودک در هفته بیست و هفتم بارداری به بلوغ خود ادامه می‌دهند، هرچند احتمال زیادی برای زنده ماندن کودک خارج از رحم وجود دارد.

ممکن است در چند هفته گذشته متوجه حرکت کودک خود شده باشید. اکنون زمان خوبی برای آغاز ردیابی این حرکات است. در صورت مشاهده کاهش حرکت (کمتر از 6 تا 10 حرکت در ساعت)، با پزشک خود تماس بگیرید.

تکوین دوقلوها در هفته 27ام

شما در پایان هفته بیست و هفتم بارداری رسماً وارد سه ماهه سوم بارداری خود خواهید شد. چیز زیادی باقی نمانده است. بیش از نیمی از بارداری های دوقلو تا هفته 37ام زایمان می‌کنند. اگر خارج از خانه کار می‌کنید، با پزشک خود در مورد توصیه‌های او در مورد زمان توقف کار صحبت کنید و سعی کنید مرخصی کار خود را بر این اساس برنامه‌ریزی کنید.

رشد دوقلوها در هفته بیست و هفتم بارداری

علائم مادر در هفته بیست و هفتم بارداری

در انتهای سه ماهه دوم، کودک به اندازه‌ای بزرگ شده است که بتوان تغییرات فیزیکی ناشی از اندازه آن را حس کرد. علائم شایعی که انتظار می‌رود در سه ماهه سوم بروز کنند و ممکن است در هفته 27 آغاز شوند عبارتند از:

  • خستگی ذهنی و جسمی
  • تنگی نفس
  • کمردرد
  • سوزش سردل
  • تورم مچ پاها، انگشتان یا صورت
  • هموروئید
  • مشکلات خواب

بر اساس مطالعه‌ای در مجله مامایی و بهداشت زنان، ممکن است گرفتگی پا یا سندرم پای بی قرار را که بیش از یک چهارم زنان باردار را درگیر می‌کند نیز تجربه کنید. طبق گزارش های این مطالعه اختلالات خواب می‌تواند باعث خواب‌آلودگی بیش از حد در طول روز، بهره‌وری کمتر، عدم توانایی تمرکز و تحریک‌پذیری شود.

ورزش می‌تواند به شما کمک کند بهتر بخوابید و انرژی بیشتری داشته باشید. به یاد داشته باشید همیشه پیش از شروع یک برنامه ورزشی در دوران بارداری با پزشک یا ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود مشورت کنید. مصرف یک رژیم غذایی سالم و متعادل (همزمان با مصرف ویتامین‌های پیش از تولد) نیز می‌تواند سطح انرژی شما را بهبود بخشد.

مشاهده بیشتر : لیست بهترین دکتر متخصص زنان

اقداماتی که باید در این هفته برای داشتن بارداری سالم انجام داد

این احتمال وجود دارد که سطح انرژی شما در هفته ۲۷ام بسیار بالا باشد و شما سعی کنید زمان خود را به حداکثر برسانید. یا ممکن است تلاش کنید همان‌طور که بدنتان با اندازه رو به رشد نوزادتان سازگار می‌شود و علائم بارداری اثرات خود را می‌گذارد، به اندازه کافی استراحت کنید. مهم نیست چه حسی دارید، اولویت دادن به استراحت در ضمن طی کردن سه ماهه سوم بارداری، به چشم‌انداز شما کمک می‌کند.

چند مورد از تکنیک‌های مربوط به بهبود خواب و کاهش فشار جسمی و عاطفی را امتحان کنید. در اینجا چند نکته برای بهبود خواب مطرح شده است:

  • یک برنامه خواب روتین داشته باشید
  • غذاهای سالم مصرف کنید
  • از مصرف زیاد مایعات در هنگام عصر خودداری کنید
  • ورزش و نرمش کنید
  • از روش‌های آرام سازی قبل از خواب استفاده کنید
مراجعه به پزشک در هفته بیست و هفتم بارداری

بیشتر بدانید: هفته ۲۵ بارداری جنین دختر و پسر چگونه است؟

چه موقع باید با دکتر زنان و زایمان تماس گرفت

مراجعات شما به پزشک در اواخر سه ماهه سوم افزایش می‌یابد، اما در هفته بیست و هفتم بارداری، قرار ملاقات‌های شما هنوز با فواصل احتمالاً 4 تا 5 هفته‌ای صورت می‌گیرد.

در صورتی که در هفته 27ام با علائم زیر مواجه شدید با پزشک خود تماس بگیرید:

  • تورم شدید مچ پاها، انگشتان و صورت (این امر می‌تواند از علائم پره اکلامپسی باشد)
  • خونریزی واژینال یا تغییر ناگهانی ترشحات واژن
  • درد شدید یا انقباضات عضلانی در شکم یا لگن
  • تنفس دشوار
  • کاهش حرکت جنین

اگر باردار هستید یا تصمیم به بارداری دارید، می‌توانید از طریق وب سایت درمانکده با بهترین متخصصین زنان و زایمان مشاوره و یا از آن ها وقت ویزیت دریافت کنید.

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 155

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها