هفته ۲۵ بارداری؛ مهم‌ترین نکاتی که هر زنی باید بداند

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

در هفته ۲۵ بارداری تقریبا ۶ ماه از باردار شدن شما می‌گذرد و در حال نزدیک شدن به پایان سه ماهه دوم هستید. هنوز زمان زیادی تا زایمان باقی مانده است، اما می‌توانید به ثبت‌نام در کلاس‌‌های زایمان فکر کنید یا به سراغ کلاس‌های یوگا و مدیتیشن بروید تا بدن و ذهن‌تان برای مراحل پایانی بارداری آماده شود. اگر در هفته بیست و پنجم بارداری به‌سر می‌برید یا به زودی وارد این مرحله از بارداری می‌شوید، تا انتهای این مقاله از مجله درمانکده با ما همراه باشید. در این مطلب توضیح می‌دهیم که این هفته از بارداری چگونه سپری می‌شود و جنین ۲۵ هفته در چه وضعیتی است.

تغییرات بدنی در هفته ۲۵ بارداری

اکنون فرزند شما فضای زیادی از بخش میانی بدن‌تان را اشغال کرده است. بنابراین ممکن است همزمان با تغییرات بدن خود کمی احساس ناراحتی داشته باشید. سه ماهه دوم اغلب نسبت به ماه‌های ابتدایی بارداری برای زنان راحت‌تر است، اما ممکن است با نزدیک شدن به سه ماهه سوم سطح انرژی شما کاهش یابد.

با بزرگ شدن جنین، وزن شما هم به تدریج بیشتر می‌شود. در حقیقت بدن‌تان برای حمایت از جنین در حال رشد اضافه وزن پیدا می‌کند. اگر بارداری خود را با وزن طبیعی آغاز کرده‌ باشید، احتمالا در سه ماهه دوم و سوم هفته‌ای نیم کیلوگرم وزن اضافه می‌کنید.

این احتمال وجود دارد که از هفته ۲۵ بارداری به بعد، متوجه تغییرات ظاهری در بدن خود شوید. از این تغییرات می‌توان به تیره شدن نوک سینه‌ها، افزایش ترک‌های پوستی، ایجاد لکه‌های پوستی تیره روی صورت و یک ردیف مو که از ناف به سمت خط موی شرمگاهی ادامه می‌یابد، اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: تقویم بارداری هفته به هفته شما

تصویر یک زن باردار که در آینه به خود نگاه می‌کند و در هفته ۲۵ بارداری است
در هفته بیست و پنجم بارداری، پوست مادر در بعضی نواحی کمی تیره‌تر می‌شود.

در این زمان از بارداری باید توجه زیادی به سلامت روان خود داشته باشید. احساس ضعف یا افسردگی در هفته‌های متوالی یک موضوع جدی است که باید به آن اهمیت داد. بنابراین در صورت وجود هر یک از موارد زیر، با پزشک و نزدیکان خود صحبت کنید:

  • احساس درماندگی یا سردرگمی دارید
  • در مورد چیزهایی که قبلا از آن‌ها لذت می‌بردید به سختی هیجان‌زده می‌شوید
  • بیشتر روز خود را در حالت افسردگی به‌سر می‌برید
  • توانایی تمرکز کردن را از دست داده‌اید
  • به خودکشی یا مرگ فکر می‌کنید

آماده شدن برای تولد یک نوزاد جدید کار دشواری است و سلامتی شما باید در اولویت قرار بگیرد.

وضعیت جنین در هفته ۲۵ بارداری

در هفته ۲۵ بارداری جنین دختر یا پسر تقریبا ۶۸۰ گرم وزن دارد و قد او به حدود ۳۰ سانتی‌متر رسیده است. در این زمان ممکن است جنین با شنیدن صدای شما شروع به حرکت کند. همچنین احتمالا می‌تواند بوها را در مایع آمنیوتیک استشمام کند، چون بخشی از بینی که با بویایی مرتبط است در این زمان از بارداری شروع به کار می‌کند.

در هفته ۲۵ بارداری جنین پسر و دختر هر ۲ شاهد رشد موهای سر هستند. علاوه بر این، سطح بدن آن‌ها با موهای نرم و کرک مانند پوشیده می‌شود.

در ابتدای بارداری، کبد جنین سلول‌های خونی می‌سازد. تا هفته بیست و یکم، مغز استخوان به یکی از عوامل اصلی ساخت این سلول‌ها تبدیل می‌شود. پس از هفته بیست و چهارم، مغز استخوان محل اصلی تولید سلول‌های خونی است.

ریه جنین در چهار مرحله رشد می‌کند. در هفته بیست و پنجم بارداری مرحله دوم (مرحله کانالیکولار) به پایان می‌رسد. یعنی در این هفته برونشیول‌های تنفسی و مویرگ‌ها (که کوچک‌ترین رگ‌های خونی هستند) تشکیل می‌شوند. هنوز ۲ مرحله دیگر باقی مانده است که آخرین مرحله تا دوران کودکی ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: هفته 26 بارداری: علائم، نکات و سایر موارد

نحوه مراقبت از جنین‌های دوقلو در هفته ۲۵ بارداری

در هفته بیست و پنجم بارداری ممکن است پزشک استراحت در رختخواب را به شما توصیه کند. علت این امر می‌تواند به محدودیت رشد داخل رحمی (IUGR) تا جفت سرراهی و انقباضات زودرس مربوط باشد. درباره محدودیت‌های خاص خود با پزشک صحبت کنید. گاهی‌اوقات حرکت کردن داخل منزل برایتان ممنوع نمی‌شود و فقط لازم است از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید. اما در سایر موارد ممکن است توصیه شود هیچ نوع فعالیتی نداشته باشید. در این صورت شما ملزم هستید تا اطلاع ثانوی فقط بنشینید یا دراز بکشید.

تصویر جنین دوقلو در شکم مادر در هفته ۲۵ بارداری
اگر دوقلو باردار باشید، ممکن است پزشک از شما بخواهد که در خانه استراحت کنید.

علائم مادر در هفته ۲۵ بارداری

این احتمال وجود دارد که در انتهای سه ماهه دوم بارداری علائم جدیدی را مشاهده کنید. این علائم ممکن است تا پایان بارداری با شما همراه باشند. مهم‌ترین علائمی که در هفته بیست و پنجم بارداری تجربه می‌کنید عبارت‌اند از:

  • تیرگی نوک سینه‌ها
  • ترک‌های پوستی
  • افزایش رنگدانه‌های پوست
  • بدن درد
  • تورم مچ پاها
  • کمر درد
  • سوزش سر دل
  • مشکلات خواب
تصویر اینفوگرافیک علائم مادر در هفته ۲۵ بارداری

در زمان بارداری، هورمون‌های موجود در بدن موجب شل شدن اسفنکتر تحتانی مری (دریچه عضلانی بین مری و معده) می‌شوند. از این‌رو، دریچه به درستی بسته نمی‌شود که این موضوع احتمال سوزش سر دل را افزایش می‌دهد. مصرف بعضی از غذاها، به ویژه غذاهای پرچرب یا پرادویه، ممکن است این مشکل را تشدید کند.

بزرگ شدن جنین، سوزش سر دل و سایر تغییرات بدن احتمالا در هفته بیست و پنجم به مشکلات خواب منجر می‌شود. استراحت کافی برای مادر باردار اهمیت زیادی دارد. برای بهبود وضعیت خواب خود بهتر است زانوهایتان را جمع کنید و به پهلوی چپ بخوابید، از بالش برای قرار گرفتن در وضعیت راحت استفاده کنید و سر خود را کمی بالاتر از بدن قرار دهید.

خارش علامتی است که در ۲۰ تا ۴۰ درصد بارداری‌ها رخ می‌دهد و تقریبا از هفته بیست و پنجم شروع می‌شود. این علامت اغلب در شکم و سینه‌ها مشاهده می‌شود، اما می‌تواند سایر قسمت‌های بدن را هم تحت تاثیر قرار دهد. علت خارش دقیقا مشخص نیست، اما احتمالا تغییرات هورمونی و خشکی پوست در بروز آن نقش دارند.

بیشتر بخوانید: هفته ۲۴ بارداری چگونه سپری می‌شود؛ علائم مادر و وضعیت جنین

اقداماتی که باید در هفته بیست و پنجم برای داشتن بارداری سالم انجام دهید

مهم‌ترین اقداماتی که به حفظ سلامت مادر و جنین در هفته ۲۵ بارداری کمک می‌کنند عبارت‌اند از:

۱. غربالگری دیابت

احتمالا بین هفته ۲۴ تا ۲۸ از نظر دیابت بارداری مورد آزمایش قرار خواهید گرفت. برای آزمایش قند خون، ۶۰ دقیقه پس از مصرف مایعات شیرین از شما خون گرفته می‌شود. اگر سطح قند خون‌تان به بالاتر از محدوده طبیعی برسد، ممکن است لازم باشد آزمایش‌های بیشتری انجام دهید. هدف این آزمایش تشخیص به موقع دیابت بارداری است. در صورت تشخیص دیابت بارداری، پزشک در مورد راه‌های کنترل قند خون با شما صحبت خواهد کرد.

تصویر زن باردار در حال اندازه‌گیری قند خون
بین هفته ۲۴ تا ۲۸ بارداری باید تست غربالگری دیابت را انجام دهید.

۲. شرکت در کلاس‌های زایمان

اکنون زمان خوبی برای فکر کردن در مورد کلاس‌های زایمان است. این دوره‌های آموزشی اطلاعات مفیدی را در مورد زایمان در اختیار شما قرار می‌دهند. همسر یا شخص دیگری که قرار است در طول زایمان به شما کمک کند باید در کلاس زایمان شرکت داشته باشد تا بتوانید اطلاعات لازم درباره راه‌های کنترل درد و تکنیک‌های زایمان را کسب کنید. اگر کلاس شما در مرکزی که قرار است در آن زایمان کنید برگزار شود، احتمالا اطلاعاتی در مورد اتاق‌های زایمان هم دریافت خواهید کرد.

بیشتر بخوانید: هفته 27 بارداری: علائم، نکات و سایر موارد

۳. شرکت در کلاس‌های یوگا

در هفته ۲۵ بارداری شاید بخواهید علاوه بر کلاس زایمان در دوره‌های یوگا هم ثبت‌نام کنید. یوگا با آموزش تنفس صحیح و راه‌های کسب آرامش به شما کمک می‌کند که از نظر روحی و جسمی برای زایمان آماده شوید. علاوه بر این، تحقیقات روانشناسی نشان می‌دهد که یوگا می‌تواند علائم افسردگی را در زنان باردار کاهش دهد. در یک مطالعه مشاهده شد که یوگا و ماساژدرمانی پیش از زایمان هر ۲ می‌توانند افسردگی، اضطراب، کمر درد و پا درد را در زنان مبتلا به نشانه‌های افسردگی کاهش دهند. به‌علاوه، باعث افزایش وزن هنگام تولد می‌شوند.

چه موقع باید با متخصص زنان تماس گرفت؟

در صورت مشاهده علائم زیر با پزشک خود تماس بگیرید:

  • انقباضات شدید یا درد شدید شکم و لگن
  • تنگی نفس
  • علائم زایمان زودرس (که شامل انقباض یا درد مداوم در شکم و کمر است)
  • خونریزی واژینال
  • سوزش ادرار
  • نشت مایع از واژن
  • احساس فشار در لگن یا واژن

بیشتر بخوانید: هفته 28 بارداری: علائم، نکات و سایر موارد

اینفوگرافی درباره «علائم هشداردهنده در هفته بیست و پنجم بارداری»
اگر با علائمی مثل درد شدید شکم، خونریزی واژینال و تنگی نفس مواجه شدید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

کلام پایانی

حفظ سلامت مادر و جنین در دوران بارداری از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر در دوران بارداری به‌سر می‌برید یا در شرف باردار شدن هستید، می‌توانید از طریق وب‌سایت درمانکده از بهترین پزشکان متخصص زنان و زایمان وقت ویزیت بگیرید یا به صورت مشاوره آنلاین با دکتر زنان و زایمان مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: هفته 29 بارداری: علائم، نکات و سایر موارد

سوالات متداول

هفته ۲۵ بارداری یعنی چند ماهگی؟

بیشتر زنانی که می‌پرسند کیا هفته بیست و پنجم بارداری هستند، می‌خواهند بدانند که هفته بیست و پنجم معادل چه ماهی است. در پاسخ باید بگوییم که در هفته بیست و پنجم تقریبا ۶ ماه از زمان باردار شدن شما گذشته است.

آیا زایمان در هفته 25 خطرناک است؟

هر چقدر مدت زمان بیشتری از شروع بارداری می‌گذرد، شانس زنده ماندن جنین در خارج از رحم بیشتر می‌شود. احتمال زنده ماندن نوزادی که قبل از هفته 25 به دنیا می‌آید بسیار کم است، اما این احتمال وجود دارد که بتوان نوزادی که بعد از هفته 25 بارداری متولد می‌شود را زنده نگه داشت.

چرا مادر در دوران بارداری دچار تپش قلب می‌شود؟

در دوران بارداری، میزان خون پمپاژشده توسط قلب ۵۰ درصد و سرعت پمپاژ خون ۱۵ درصد افزایش می‌یابد. به همین دلیل، تپش قلب مشکل رایجی است که احتمالا بسیاری از زنان حتی در هفته بیست و پنجم بارداری آن را تجربه می‌کنند. این علامت معمولا خطرناک نیست، اما توصیه می‌شود در مورد آن با متخصص زنان مشورت کنید. مشورت با پزشک به خصوص زمانی مهم است که تپش قلب برای مدت طولانی ادامه یابد یا با تنگی نفس و درد قفسه سینه همراه باشد.

منابع: verywellfamily, healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 136

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

3 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها