ویروس جدید کرونا ۱۴۰۳ | بررسی سویه جدید ویروس کرونا

مقاله توسط پزشک درمانکده تایید شد
دکتر زهرا خدامی
تخصص: عمومی

ویروس کرونا از زمان پیدایش خود تاکنون، جهش‌های مختلفی داشته و با علائم متفاوتی همراه بوده است. جهش‌های این ویروس را می‌توان شامل کرونا دلتا، امیکرون و پس از آن سویه‌های اریس و پیرولا دانست که هر از گاهی شدت می‌گرفتند، اما پس از مدتی شیوع آن‌ها تحت کنترل در می‌آمد. در حال حاضر، خبرها حاکی از آن هستند که سویه جدید ویروس کرونا با اسم J.N.1 در جهان شیوع پیدا کرده است. 

متخصصان با شناسایی اولین مورد ابتلا به سویه جدید کرونا در ایران، از مردم خواسته‌اند که پروتکل‌های بهداشتی را با دقت بیشتری رعایت کنند. آیا شما هم چیزی درباره سویه جدید کرونا شنیده‌اید؟ در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا شما را با علائم کرونای جدید، عوارض، روش درمان و راه‌کارهای پیشگیری از آن آشنا کنیم.

نظر دکتر زهرا خدامی، پزشک عمومی، درباره ویروس جدید کرونا ۱۴۰۳

سویه جدید ویروس کرونا چیست؟

علائم کرونای جدید با گذر زمان و سازگاری با واکسن‌ها تغییر کرده و امروزه در اکثر افراد به شکل متفاوتی بروز می‌کند. ویروس SARS-CoV-2 که عامل بیماری کووید شناخته می‌شود، به مرور از نظر انتشار و شدت علائم دچار تغییراتی شده است. 

متخصص عفونی معتقدند، جدیدترین سویه کرونا با نام J.N.1 نوع دیگری از ویروس BA.۲.۸۶ (پیرولا) و سویه امیکرون (Omicron) است. آن‌ها بر این باورند که کرونای جدید، با وجود اینکه به سرعت، گسترش و انتشار پیدا می‌کند، اما نگران‌کننده نیست؛ زیرا علائم آن خفیف هستند و شباهت زیادی به بیماری سرماخوردگی دارند. بر اساس گفته‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، آخرین دوز واکسنی که برای کووید زده شده، می‌تواند از بدن در برابر سویه جدید ویروس کرونا محافظت کند.

بیشتر بدانید:تاثیر کرونا بر پوست به چه صورت است؟

علائم سویه جدید ویروس کرونا

برخی از افرادی که به کرونای جدید مبتلا می‌شوند، علائمی مثل آلرژی فصلی یا سرماخوردگی را تجربه می‌کنند. رایج‌ترین علائم ویروس corona جدید گلودرد، سرفه، گرفتگی بینی و آبریزش است. این بیماری در بعضی از افراد با سردرد شدید، تب و لرز همراه می‌شود. 

بر اساس گفته‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، سویه J.N.1 کرونا مشتق‌شده از نوع ویروس BA.۲.۸۶ (پیرولا) است؛ بنابراین باید انتظار علائمی همچون نشانه‌های سرماخوردگی خفیف را داشته باشید. در واقع، می‌توان گفت سویه جدید کرونا در سال 1403 با وجود اینکه بیشتر قابل گسترش است، اما علائم نگران‌کننده‌ای ندارد.

بیشتر بدانید:فرق کرونا و آنفولانزا چیست؟ ویدیو تشخیص آن از روی علائم

اینفوگرافیک علائم شایع سویه جدید ویروس کرونا (کووید J.N.1)
سویه جی‌ان‌وان کرونا شدت سرایت بالایی دارد، اما علائم آن به صورت خفیف ظاهر می‌شوند.

بیشتر بدانید:حس بویایی در کرونا؛ علامتی دیگر از کرونا که باید بدانید

متخصصان شایع‌ترین علائم سویه جدید ویروس کرونا در ایران را شامل موارد زیر می‌دانند:

  • تب
  • بی‌حالی
  • سرفه‌های خشک
  • آبریزش بینی
  • سردرد
  • گلودرد
  • از دست دادن حس بویایی و چشایی
  • اسهال
  • اسپاسم معده
  • خستگی مفرط
  • استفراغ
  • بی‌اشتهایی

اگر نشانه‌های بالا پس از هفت روز شدیدتر شدند و علائم دیگری همچون تنگی نفس، تب بالای ۳۸ درجه، کبودی لب و صورت، احساس درد در قفسه سینه و گیجی بروز پیدا کردند، حتما به پزشک متخصص بیماری‌های عفونی مراجعه کنید. لازم به ذکر است، کودکان علائم سویه J.N.1 کرونا را به صورت بسیار خفیف تجربه می‌کنند و در اغلب موارد با راه‌کارهای خانگی بهبود می‌یابند. با این حال، اگر شدت علائم بیماری در فرزند خردسال شما افزایش یافت، از دکتر متخصص کودکان کمک بگیرید.

سویه جدید کرونا در 1403 چقدر جدی است؟

کرونای جدید با سویه J.N.1 اولین بار در ایالت متحده آمریکا دیده شد، پس از آن به ۴۱ کشور دیگر از جمله هند، چین، فرانسه، ایسلند، پرتغال، اسپانیا، هلند، کانادا، سنگاپور، انگلیس، سوئد، ژاپن و… گسترش یافت. سازمان CDC گزارش کرده، این سویه کووید، چهار ماه پس از اولین ظهورش در آمریکا، توانسته موارد ابتلا به کرونا را از ۳.۵ درصد به ۲۱ درصد افزایش دهد. 

جالب است بدانید، این میزان موارد ابتلا به جدیدترین سویه کرونا تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی در آمریکا به بیش از ۸۵ درصد رسید. در حال حاضر، سویه جدید ویروس کرونا در ایران هم مشاهده شده و همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، سرعت انتقال آن بسیار بالاست؛ بنابراین، نباید علائم خفیف سویه کووید جی‌ان‌وان را دست کم گرفت.

بیشتر بدانید:آیا کرونا از طریق رابطه زناشویی منتقل می‌شود؟

مقایسه کرونای جدید با سویه های قبلی

علائم کرونای جدید (سویه جی‌ان‌وان) شباهت زیادی به سویه BA.۲.۸۶ با نام مستعار پیرولا از نوع امیکرون دارد. برای تشخیص راحت‌تر، در جدول زیر علائم سویه J.N.1 را با سایر سویه‌های کووید-۱۹ مقایسه می‌کنیم:

علائمسویه J.N.1سویه پیرولاسویه دلتاسرماخوردگی
سردردشایعشایعشایعنادر
سرفهشایع (سرفه خشک)شایع (سرفه خشک)شایع (سرفه ممتد)شایع (سرفه خلط‌دار)
خستگیشایعشایعشایعگاهی
عطسهگاهیگاهیبه ندرتمعمولا
گلودردشایعشایعشایعشایع
آبریزش بینیشایعشایعشایعشایع
تبشایعشایعشایعشایع
اسهالگاهیگاهیگاهیبه ندرت
کاهش حس بویایی و چشاییشایعشایعشایعهرگز
جدول مقایسه جدیدترین سویه کرونا با سویه‌های قبلی

روش پیشگیری از سویه جدید کرونا

 تصویر فردی با ماسک بهداشتی روی صورت
ماسک زدن بهترین روش جلوگیری از انتقال سویه J.N.1 کرونا است.

روش انتقال سویه J.N.1 کرونا تفاوتی با سایر سویه‌های کووید-۱۹ ندارد و به راحتی از طریق سرفه، عطسه و هوای بازدم منتقل می‌شود. متخصصان با افزایش شیوع کرونای جدید در فصل زمستان، نگران شدت گرفتن بار عفونت تنفسی بودند؛ به همین دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی را بیش از هر چیزی در اولویت قرار دادند.

بیشتر بدانید:علائم کرونا جدید در کودکان؛ سویه جدید کووید 1403 را در کودکان جدی بگیرید!

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، بهترین روش جلوگیری از سویه جدید کرونا که قابلیت انتشار و گسترش بالایی دارد را استفاده از ماسک و حفظ فاصله با دیگران می‌داند. در واقع، شما می‌توانید با استفاده از ماسک در مکان‌های شلوغ، حفظ فاصله از دیگران، شستن مداوم دست‌ها، پوشاندن صورت هنگام سرفه و عطسه از ابتلا به سویه جدید ویروس کرونا در امان باشید.

درمان سویه جدید ویروس کرونا (سویه J.N.1)

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، روش تشخیص و درمانی که برای سایر سویه‌های کووید-۱۹ در نظر گرفته را برای درمان کرونا جدید با سویه J.N.1 موثر می‌داند. در واقع، می‌توان گفت این سویه عفونت بیشتری ایجاد نمی‌کند و شواهد موجود نشان‌دهنده بروز بیماری با شدت علائم خفیف است.

بیشتر بدانید:دارو برای کرونا چیست؟ بهترین دارو برای درمان این بیماری

واکسن‌ها چه تاثیری بر جدیدترین سویه کرونا دارند؟

 تصویر فردی در حال دریافت واکسن کرونا
دریافت تمام دوزهای واکسن طبق دستورالعمل واکسیناسیون کشوری، از بدن در برابر سویه جدید ویروس کرونا محافظت می‌کند.

تحقیقاتی که اخیرا بر روی سویه جی‌ان‌وان کووید انجام شده، نشان می‌دهد که آخرین واکسن‌های مرتبط با این بیماری، آنتی‌بادی تولید می‌کنند و قادر به محافظت از بدن در برابر J.N.1 (سویه جدید کرونا) هستند. شما می‌توانید با تزریق جدیدترین واکسنی که برای مصون ماندن از ویروس کرونا ارائه شده، از ابتلا به سویه جدید آن جلوگیری کنید. تزریق واکسن کرونا برای افرادی که در گروه پر خطر قرار دارند، مانند مبتلایان به ضعف سیستم ایمنی و افراد بالای ۶۰ سال طبق دستورالعمل کشوری واکسیناسیون کرونا ضروری است.

عوارض سویه جدید ویروس کرونا

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، سویه J.N.1 کرونا را یکی از سویه‌هایی با قدرت انتشار و گسترش بسیار بالا معرفی کرد. این موضوع باعث شد تا افراد زیادی نگران عوارض ناشی از آن مانند موج ویرانگر و افزایش مرگ و میر در بین گروه‌های پر خطر شوند. پس از تحقیقاتی که در مورد جدیدترین سویه کرونا (سویه جی‌ان‌وان) انجام شد، متخصصان به این نتیجه رسیدند که سویه J.N.1 با وجود جهش‌های فراوانی که نسبت به کرونا پیرولا داشته، به دلیل واکسیناسیون و افزایش ایمنی بدن پس از عفونت‌های قبلی، نمی‌تواند عوارض مرگ‌باری ایجاد کند.

بیشتر بدانید:سرفه کرونا چگونه است؟ بهترین روش‌های درمان این سرفه‌ها

آیا نشانه‌های سویه جدید کرونا (کووید J.N.1) می‌توانند بیایند و بروند؟

برخی افراد پس از ابتلا به سویه جدید کرونا و مثبت شدن آزمایش کووید-۱۹، در چند روز ابتدایی بیماری احساس می‌کنند که بهبود یافته‌اند و پس از آن دوباره علائمی جدیدی را تجربه خواهند کرد. در چنین وضعیتی، معمولا مبتلایان به سویه J.N.1 کرونا می‌پرسند که آیا این طبیعی است؟ آیا نشانه‌های کرونا می‌توانند به این صورت بروند و دوباره بیایند؟

بر اساس آن‌ چیزی که تحقیقات نشان داده‌اند می‌توان گفت، علائم کرونا جی‌ان‌وان، ممکن است در طول دوره نقاهت بیشتر یا کمتر شوند. برخی افراد مبتلا به کرونای جدید گزارش کرده‌اند که علائم آن‌ها پس از احساس بهبودی، در یک شب به صورت ناگهانی از حالت خوب به بد می‌رسد؛ از همین‌رو باید بدانید که این مراحل، جزئی از روند طبیعی بیماری محسوب می‌شوند و بیشتر افراد، احساس بهبودی کامل را در طی ۲ هفته پس از شروع علائم، به دست می‌آورند.

بیشتر بدانید:واکسن کرونا و عوارض آن+ مراقبت‌های قبل و بعد از تزریق واکسن

راهنمای مراجعه به پزشک

سویه جدید ویروس کرونا با نام J.N.1 علائم مشابهی با سرماخوردگی دارد و به طور خفیف بروز پیدا می‌کند. با این حال، سرعت انتشار و گسترش این سویه کووید-۱۹ بالاست و باید پس از مشاهده علائم آن به دکتر عفونی و مراکز درمانی مراجعه کنید. شما می‌توانید برای مشورت با پزشکان متخصص به وب‌سایت درمانکده سر بزنید و از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی این مجموعه با بهترین پزشک متخصص عفونی یا دکتر فوق تخصص ریه آشنا شوید.همچنین، اگر امکان مراجعه حضوری به مراکز درمانی ندارید، درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از خدمات مشاوره آنلاین عفونی برای درمان کرونا بهره ببرید.

سوالات متداول

چه کسانی در معرض سویه جدید ویروس کرونا هستند؟

سویه J.N.1 تغییری در توصیه‌های مراقبتی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) ایجاد نکرده است. همچنان افراد مسن، نوزادان، مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای و افراد دارای ضعف سیستم ایمنی در معرض خطر بیشتری هستند.

آیا علائم سویه جدید ویروس کرونا خطرناک‌تر از سویه‌های قبلی است؟

شواهد نشان می‌دهد که سویه‌ کرونا جی‌ان‌وان، علائم متفاوت اما با شدت کمتری نسبت به سویه‌های پیشین دارد و در افرادی که دوزهای بوستر واکسن را تزریق کرده‌اند، چندان خطرناک‌تر به نظر نمی‌رسد.

آیا از دست دادن حس بویایی و چشایی از علائم سویه جدید ویروس کرونا است؟

سویه J.N.1 شباهت زیادی به نوع پیرولا از سویه امیکرون دارد؛ بنابراین می‌توان گفت، کاهش حس بویایی و در مواردی حس چشایی از علائم کرونای جدید به‌شمار می‌آید.

منابع: yalemedicine | today

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 307

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

166 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها
زهرا
زهرا
15 روز قبل

سلام من از دو روز پیش درد عجیبی داخل قفسه سینم داشتم ولی زود خوب شد از انروز صبح‌بی حالم گلو درد خفیف دارم میل به غذا ندارم الانم با اونکه چیزی نخورده بودم حالم‌بهم‌خورد یه قرص سفالکسین خوردم ولی اثری نکرده فعلا حس میکنم بخاطر الودگی هوا اتفاق افتاده چون وقتی خونه رو‌گرد گیری میکردم‌بخاطر خاک که باد آورده بود گلو دردم شروع شد اگه پيشنهادي دارید زودتر خوب شم لطفا بگید ۱۴ سالمه و اصلا تحمل بیماری یو ندارم‌و وقتی مریض میشم از دست پا میفتم لطفا جواب بدید

شهر
تهران
Hamed
Hamed
15 روز قبل
پاسخ به  زهرا

درود،اول اینکه اصلاً استرس نداشته باش،چیز عجیبی نیست،خیلی ها درگیرش شدن،از جمله خودم.بعد به دکتر متخصص عفونی مراجعه کن..و اینکه بهت توصیه میکنم ورزش کنی،طوری که عرق بریزی تا سموم از بدنت خارج بشه..

گلرخ
گلرخ
13 ساعت قبل
پاسخ به  زهرا

الهی عزیز ۱۴ ساله .من ۳۹ سالمه دقیقا مثل خودت گرفتارم چندروزه، سرکارهم باید برم ، خریدخونه و تمام کارای خونه و بیرون دارم. تازه پریودم دارم میشم. این نیز بگذرد

شهر
تهران
طناز
طناز
21 روز قبل

سلام خدا این چه ویروسی هست پس منم درگیرش شده گوش درد سرگیجه شدیدحتی نمیتونه راه بره چکار کنم

شهر
شیراز
Zahra
Zahra
1 ماه قبل

سلام خسته نباشید
من از اسفند ماه هست که معده درد شدید دارم
اوایل علائم سرماخوردگی داشتم .سه هفته گلو درد تب شدید بدن درد شدید.حتی خارش بدن
الان ی مدتیه بهترم درد مفاصل کمتر شده ولی لرزش بدن دارم با معده درد شدید
این از علایم این ویروسه؟

شهر
تهران
حسن
حسن
16 روز قبل
پاسخ به  Zahra

اینا علائم خماری تریاک ۲ تا دود بگیری میشی مثل ترقه . منکه اصلا نفهمیدم کرونا چی هست . بقول اجمدی نژاد اصلا کرونا نه مه نه

شهر
تهران
علیرضا
علیرضا
1 ماه قبل

مگه نمیگین ویروس درمان دارویی نداره؟پس چرا وقتی دکتر میریم اینقدر دارو تجویز میکنند؟خیلی از مردم وقتی دکتر داروی کمتری تجویز میکنه دوباره به پزشک مراجعه میکنند. چرا به مردم نمیگین که ویروس درمان نداره؟بزارین یه حقیقت تلخی رو بهتون بگم.تنها داروی مناسب بیماری ویروسی همون استامینوفن تب بر به اضافه یک قرص ضد التهاب مثل دیکلوفناک هست که اینم اگه حالتون خیلی بد بود شیافش رو استفاده کنید.اون داروها و شربتهایی که شما توی یک هفته بیماری استفاده میکنید تاثیر چندانی ندارند شما اون یه هفته دارو هم استفاده نکنید حنالتون خوب میشه در واقع اون یک هفته گذر زمان حال شما رو خوب میکنه. اینبار دچار بیماری ویروسی شدین امتحان کنید یکی از شما دکتر بره یک عضو دیگر خانواده دکتر نره و فقط تب بر و یک قرص ضد التهابی مصرف کنه. به چشم خواهید دید که هر دو نفر بعد از یک هفته بهبودی حاصل میکنند. اینقدر دارو تو حلق بچه هاتون نریزید. بدترینش شربتهای گیاهی هستند.این شربتها اکثرا آزمایشات بالینی رو طی نکردند و بیشتر کاسبیه تا درمان. اینکه گیاهی ضرر نداره رو از ذهنتون بیرون کنید. گیاهان خطرشان خیلی بیشتر از داروهای شیمیایی هستند. مگه ماریجوانا و کوکایین و تریاک همگی گیاهی نیستند؟یک گرم تریاک میتونه یک بچه رو بکشه.گیاه هم هست مستقیم از شقایق وحشی گرفته میشه.گیاهان از دهها ترکیب شیمیایی تشکیل شدند داروهای شیمیایی هم اکثرشون از گیاهان درست میشن ولی صدها مرحله تست رو رد میکنند تآ بیان برسند دست مردم ولی شربتهای گیاهی هیچکدوم مراحل دارو رو طی نکردند اگه بی خطرند بیخاصیت هم هستند.شما دارو نیاز دارید صبر و حوصله لازم دارید. آب زیاد بخورید. همین.

شهر
تهران
زهرا
زهرا
1 ماه قبل
پاسخ به  علیرضا

ولی این ویروس جدیده خیلی سرسخته ،معده یاعفونت میکنه ،یا میکروبی میشه ،یا میزنه ب اعصاب گزگز ،سوزن سوزن میشه بدن ،یا بیحال میشی ،البته همشون باهم اتفاق میافته
افتضاح افتضاح ،بدن از داخل میلرزه
چطوری خوب بشیم اگه دارو نخوریم

علی
علی
25 روز قبل
پاسخ به  زهرا

سلام ببخشین شما اینجور میشدین ؟؟ الان بهترشدین یاهنوز علائمی هس ؟؟ چیکارکردین به چه پزشکی مراجعه کردین؟؟ ممنون میشم جواب بدین

زهرا
زهرا
22 روز قبل
پاسخ به  علی

شماهم درگیرین

علی
علی
21 روز قبل
پاسخ به  زهرا

آره تقریبا دویاسه ماه میشه سوزن سوزن شدن سینه هام وسرم ، سستی وبیحالی بدن خوب شده ولی فعلا بصورت نقطه ای هنوز سرم هرزگاهی درد دارم مثل اینکه چاقو میزنن وبه گوش چپم ازداخل دردش میزنه ، وچشم چپم میادومیره دردش ، شما چیکارکردین چقدطول کشید؟؟ دقیقا جوری که گفتین منم اونجورمیشدم

زهرا
زهرا
21 روز قبل
پاسخ به  علی

من معده ام بیشتر درگیر بود ، برای من خیلی وقته ،الان تازه خوب شدم ،برای گزگز بدنم قرص اعصاب داد ،بیحالیم خوب شده ،ولی معدام زیاد نه ،شما معداتون خوبه

ابراهیم
ابراهیم
9 روز قبل
پاسخ به  علی

سلام شما چقد طول کشید خوب شدین علی اقا

ابراهیم
ابراهیم
9 روز قبل
پاسخ به  علی

سلام شما چند وقت شد خوب شدین علی اقا

ابراهیم
ابراهیم
19 روز قبل
پاسخ به  زهرا

سلام من همین علاعم دارم از اسفند ماه خوب شدین شما یا هنوز درگیرین

شهر
شیراز
زهرا
زهرا
18 روز قبل
پاسخ به  ابراهیم

معدام مشکلش زیاد حل نشده
بیحالیم رفع شده

ابراهیم
ابراهیم
18 روز قبل
پاسخ به  زهرا

من پنج ماه درگیرم چند روز بهترین دفعه میریزم بهم کف پاهامم میسوزه یعنی داغونم کرده

زهرا
زهرا
17 روز قبل
پاسخ به  ابراهیم

خیلی سخته ولی خوب میشین ،منم خیلی وقته درگیرم
کرونا س حتما لعنتی

جلال
جلال
4 روز قبل
پاسخ به  زهرا

سلام راه حل پیدا کردین به منم بگین لرز بدون تب دارم و اختلال خواب

شهر
مشهد
ابراهیم
ابراهیم
4 روز قبل
پاسخ به  جلال

سلام دیگه چه علاعمی دارین

جلال
جلال
3 روز قبل
پاسخ به  ابراهیم

فقط لرز و بی خوابی

شهر
مشهد
انتي عليرضا
انتي عليرضا
1 ماه قبل
پاسخ به  علیرضا

فكر كنم الان بيماري زده به سر شما

پرسش کننده
پرسش کننده
1 ماه قبل

اگر کسی بخواهد واکس تزریق کند به کجا باید مراجعه نمایید

شهر
تهران
احمد
احمد
2 ماه قبل

کرونا جدید . آبریزش بینی معده درد فشار خون بالا استرس بدن درد استخوان درد .گیچی سر تاری دید خشکی چشم خستگی ضعف تنفسی تنگی دها عوارض دارم . داروخانه سرم آمپول ب کمپلکس ب دروازه آمپول ویتامین‌ها ث ندارید

زهرا
زهرا
2 ماه قبل
پاسخ به  احمد

خیلی بعده من هنوز ضعف معده دارم
تاری دیدم داشتم
اصلا از بدن بیرون نمیره

بهارتبریز
بهارتبریز
25 روز قبل
پاسخ به  زهرا

از دیروز دچار شدم ولی بد جور ادم را از پا در میاره

شهر
تبریز
زهرا
زهرا
22 روز قبل
پاسخ به  بهارتبریز

علاعمتون چی هست

نسترن
نسترن
1 ماه قبل
پاسخ به  احمد

 یکی از بیماری هایی که می تواند غده تیروئید را درگیر کند، التهاب و ورم آن  تحت ثاثیر  ویروس هاست. ویروس هایی نظیر آنفلوآنزا، اوریون، آدنوویروس ها و سرخک می توانند باعث ایجاد تیروئیدیت یا التهاب تیروئید شوند. در جریان همه گیری کووید-19 گزارش هایی از سراسر جهان در خصوص تیروئیدیت در بیماران مبتلا منتشر شد. در بیشتر موارد، مبتلایان هفته ها یا ماه ها پس از بهبود از کووید-19 دچار این بیماری می شوند و در درصد کمتری از موارد هم طی بیماری کووید-19، التهاب تیروئید رخ می دهد. در موارد تاخیری، بیشتر واکنش های خودایمنی که کروناویروس به راه می اندازد دخیل هستند و در موارد همزمان با کووید-19، تهاجم مستقیم ویروس به بافت تیروئید مطرح است. به طور کلی تیروئیدیت ویروسی، اغلب خودمحدود و در خانم ها شایع تر است. علائم آن شامل احساس ضعف و خستگی مداوم، درد بدن و گاه تب خفیف است. درد جلوی گردن که با حرف زدن و بلع تشدید می شود به فک یا گوش ها تیر می کشد. اگر دقت شود بیمار در لمس گردن هم درد دارد و گاه تیروئید بزرگ شده نمایان می شود. برخی بیماران به علت آزادشدن زیاد هورمون های تیروئید دچار تپش قلب، لرزش دست، اضطراب و عصبانیت می شوند. نکته مهم تشخیص درست و درمان علائم این بیماری است. بنابراین توصیه می شود حتی ماه ها پس از ابتلا به کووید-19 در صورت بروز چنین علائمی حتما به تیروئیدیت شک کنید و از طرفی پس از بهبود تیروئیدیت ممکن است فرد دچار کم کاری تیروئید شود و نیاز به درمان هورمونی پیدا کند

ابراهیم
ابراهیم
2 روز قبل
پاسخ به  احمد

سلام شما خوب شدین

زهرا
زهرا
2 ماه قبل

چرا این روزا همه درگیر میکروب معده شدن

مردم گرفتارن چه مریضیه اخه شهر و روستا اسیرن از معده درد

علیرضا
علیرضا
1 ماه قبل
پاسخ به  زهرا

اره والا
من که ۳ ماهه درگیر میکردب معده ام و هنوزم خوب نشدم و تو این ۳ ماهه همش هم احساس سرماخوردگی دارم ☹️

شهر
تهران
جلالیان
جلالیان
2 ماه قبل

سلام وقت بخیر پسرم سه روز ک حالت تهوع واستفراغ داره ولی اسهال نداره هیچی نمیتونه بخوره دکترم رفته سرم آمپول زده آبریزش هم داره وکمی تب لطفا راهنمایی کنید ممنون

شهر
تهران
جواد میرشاهی
جواد میرشاهی
2 ماه قبل
پاسخ به  جلالیان

سلام پسرم نه ساله چهار روزه حالت تهوع و استفراغ ودل رد داره دکتر بردم بهش فقط آزیترومایسین ودیفن‌هیدرامین داده اینا خوبه یا باید بازم بره دکتر لطفاً جواب بدین

ناشناس
ناشناس
3 ماه قبل

یکی از عن ترین دوران زندگیم باعث شده هرچی پخ برینن به اعصاب جنده و لات عقده ای حسود بدبخت بی چاره عن قلدر

فریبا منتظری
فریبا منتظری
3 ماه قبل

سلام . حدود دو ماه می شود که کلا سیستم ایمنی بدنم به مشکل برخورده و بیمار شده ام . سردرد های گاه و بیگاه . گوش درد . بهم خوردن وضع روده و دردهای زیر شکم و شکمی . لرز . سوزش گلو گاهی سرفه و عطسه . خیلی دکتر رفتم آزمایش دادم در آزمایش خون هیچ گونه التهابی نشان داده نشد .هنوز جواب کشت ادرار را نگرفتم فقط از بدن درد و حال بد ، بطور طبیعی نمی توانم زندگی کنم . درد در بدنم گردش می کنه گاهی در کمر . گاهی روده ها . گاهی معده و گاهی گردن
خوابم هم بهم ریخته . نمی‌دانم چه کنم ‌ مستاصل شده ام .

شهر
تهران
زهرا
زهرا
3 ماه قبل

خیلی سخته من کلا غذا خوردنم بهم خورده بیحالی اذیت میکنه یروز خوب یروز بعد

ساره
ساره
2 ماه قبل

مال اعصابت هست. تخم گشنیز بریز تو سوپ، آش و شولی و حتی حلوا بخور. ببین بهتر میشی.

تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
تیم پزشکی درمانکده
2 ماه قبل

سلام وقت بخیر امیدواریم حالتون خوب باشه
خیلی بابت این اتفاق متاسفیم
چنان چه هنوز این مشکل وجود داره، با متخصص داخلي مشورت بفرماييد شايد مناسب باشد يك سونوگرافي كامل شكم و لگن انجام دهيد چنان چه ازمايشات و سونو نرمال باشد و پروسه عفوني مانند تب را نداشته باشيد كاهش استرس و اصلاح برخي عادات خواب و غيره حتما كمك كننده خواهد بود
شما می‌تونید از طریق درمانکده به صورت حضوری و غیرحضوری با بهترین متخصصان و پزشکان ارتباط برقرار کنید. همچنین می‌تونید از متخصص داخلی آنلاین در کوتاه‌ترین زمان ممکن مشاوره بگیرید.

علی
علی
25 روز قبل

تب مالت رو چک کنید

ابراهیم
ابراهیم
14 روز قبل

سلام شما خوب شدین یا هنوز درگیرین چند مدت درگیرین

محسن
محسن
5 روز قبل
پاسخ به  ابراهیم

من از فروردین این کرونارو گرفتم همه این علائم رو دارم. اون زمان دکتر تاوانکس 750 داد بهم خوردم و بعدش از اون روز درد گردن و پشت سر و کرختی و بی‌حالی و حس تورم غدد لنفاوی و خستگی و بی حالی و سنگین شدن سر و چش درد و درد داخل ران پا. اصلا زندگیمو مختل کرده
واقعا اگر کسی راهی بلده به منم بگه.

ابراهیم
ابراهیم
4 روز قبل
پاسخ به  محسن

سلام خسته نباشی سوزش کف پاهم دارین یا مورمور شدن

محترم
محترم
4 ماه قبل

سلام.یک هفته علایم کرونا دارم ودکترم آموراکس۵۰۰ دادند که تاثیری ندارد و عفونت گلو همراه با درد شدید دارم حتی آب نمیتونم بخورم.چاره چیست؟

شهر
تهران
تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
تیم پزشکی درمانکده
2 ماه قبل
پاسخ به  محترم

سلام وقت بخیر امیدواریم حالتون خوب باشه
خیلی بابت این اتفاق متاسفیم
چنان چه هنوز این مشکل وجود داره، پیشنهاد میشه ابتدا شست و شو با سرم شستشو نرمال سالين و استفاده از شربت برونكلد هر هشت ساعت كمك كننده احتمالا خواهد بود در صورت ثابت موندن علايم بيشتر از دو هفته به پزشک عمومی، داخلی یا متخصص عفونی مراجعه نمایید.
شما می‌تونید از طریق درمانکده به صورت حضوری و غیرحضوری با بهترین متخصصان و پزشکان ارتباط برقرار کنید. همچنین می‌تونید از پزشک عمومی ، متخصص داخلی و متخصص عفونی آنلاین در کوتاه‌ترین زمان ممکن مشاوره بگیرید.

شهر
تهران
احسان
احسان
4 ماه قبل

سلام ده روز پیش با معده درد شروع شد کرامپ معده داشتم ول میکرد میگرفت
و بعد اسهال شدید و بدن درد و لرز
دوروز خوب شدم با دارو
رفتم مسافرت بدتر شدم همه ی اون علایم برگشت و الانم ابریزش بینی دارم و حس بویایی و چشایی م خیلی کم شده و اسهال پایه ثابت هستش
۴ بار دکتر رفتم
اینقدر اب بدنم کم میشه که خشکی پوست میگیرم
هر دارویی هم مصرف میکنم انگار نه انگار
اخرین دکتر که متخصص عفونی بود گفت کرونا امیکرون هستش چند روز دیگه تمامه
ولی من چشمم آب نمیخوره
نمیدونم چیکار کنم
حداقل مشکل گوارشی م درست بشه بقیه ش موردی ندارم باهاش

شهر
تهران
نرگس
نرگس
2 ماه قبل
پاسخ به  احسان

برای اسهال پودر سنجد رو قاشق غذاخوری در آب ولرم بریزید بخورید روزی دوبار ظهر و عصر خوب میشید

شهر
اصفهان
تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
تیم پزشکی درمانکده
2 ماه قبل
پاسخ به  احسان

سلام وقت بخیر امیدواریم حالتون خوب باشه
خیلی بابت این اتفاق متاسفیم
چنان چه هنوز این مشکل وجود داره، سرم نرمال سالين تزريقي كمك كننده هست دوره حدود دو هفته داره در صورت ثابت موندن علايم به دکتر عفونی یا متخصص گوارش مراجعه نمایید.
شما می‌تونید از طریق درمانکده به صورت حضوری و غیرحضوری با بهترین متخصصان و پزشکان ارتباط برقرار کنید. همچنین می‌تونید از متخصص گوارش یا متخصص عفونی آنلاین در کوتاه‌ترین زمان ممکن مشاوره بگیرید.

شهر
تهران
آخرین ویرایش 2 ماه قبل توسط تیم پزشکی درمانکده
بچه لر
بچه لر
1 ماه قبل
پاسخ به  احسان

مهندس برودوتامیوه بلوت پاک کن بخوردرجادرست میشی تومسافرت گیرت میاد

امیر
امیر
5 ماه قبل

سلام منم گلو درد سرفه سردرد وکوفتگی بدن هم دارم الان ۳ ماهه اینجوری هستم خسته شدم دیگه نمیدونم چیکار کنم از دکتر ها خواهش مندم جواب منو بدن خدایی خسته شدم از این کرونا (کویید ۱۹)

شهر
کرج
محمد خان
محمد خان
5 ماه قبل

خداوند از اونایی که باعث به وجود آمدن این ویروس منحوس شدند نگذره تمام مردم رو از کاروروزگار وسلامتی خوشی انداختند چه افراد بی‌گناهی که زیر خاک رفتند فقط به واسطه نجس خواری چینی های ازخدا بی خبر ودولت هم جلوی رفت آمد مردم رو کنترل نکرد وباعث افزایش چشمگیری در مرگ ومیر شد

ادرین
ادرین
5 ماه قبل

جدید؟

شهر
تهران
آخرین ویرایش 5 ماه قبل توسط ادرین
راحله @
راحله @
5 ماه قبل

سلام ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دختر۱۱سالهوپسر۲ساله ام سه روز است که علایم سرماخوردگی شدید رادارن که گاهی تب وسرفه های قالبها خلط داردژسخت بیدار شدن وکم اشتهایی با بدن در دارند خواستم بدونم که آیا مشکوک به کرونا هستن و چگونه درمان خانگی انجام دهم که ممنونم از راهنمایی شما بزرگواران

شهر
تبریز
شهرام
شهرام
5 ماه قبل

با سلام موقعیکه کرونا گرفتم کرونای اول را تنها چیزی که به دادم رسید ویتامین D پنجاه هزار بود اما اگر زیاد بخورید دچار ورم مغزی می شوید با پزشک مشورت کنید . چیزی بدادم نمی رسید به جز این .

شهر
اصفهان
عسل بانو
عسل بانو
5 ماه قبل

سلام من سرما خوردم علائم رو هم دارم میشه راهنمایی کنید

شهر
تهران
رقیه
رقیه
5 ماه قبل
پاسخ به  عسل بانو

سلام میشه بگین علاعم ضعف معده دارین یانه

محمد رضا
محمد رضا
5 ماه قبل

درود بر شما. من ۵ روزه درگیر این بیماری هستم .دو روز اول سردرد شدید داشتم چه تو بیداری چه تو خواب . حالت تهوع و لرز بدن هم داشتم به پزشک مراجعه کردم سرم و آمپول تجویز نمود و پس از زدن سرم و آمپول تمام درد هایی که بود ریخته در معده و دستگاه گوارشم بطوری که تا ۳تا فاموتیدین ۴۰ نخورم از درد خلاص نمیشم . میخواستم بدانم با گذشت ۵ روز از این بیماری .چه مدت دیگه باید این درد معده را تحمل کنم . و آیا واگیر دار هست یا خیر؟ بی نهایت سپاسگزارم

شهر
کرج
رقیه
رقیه
5 ماه قبل
پاسخ به  محمد رضا

سلام من دوماهه گرفتم درد معده نداشتم فقط ضعف معده اذیتم میکنه با بیحالی خیلی موزیه این مریضی نمیدونم کی تموم میشه لعنت بهش چه ویرویسه خدا میدونه

محمد رضا
محمد رضا
5 ماه قبل
پاسخ به  رقیه

سپاسگزارم از پاسخ تان

عسل بانو
عسل بانو
5 ماه قبل
پاسخ به  محمد رضا

این کرونا هستش لطفا دوباره به دکتر مراجعه کنید

رویا
رویا
5 ماه قبل
پاسخ به  محمد رضا

واگیر هست لطفا از ماسک استفاده کنید یه دو یا سه روز دیگه طول میکشه اسهال هم علائم بیماری هستش

فائزه
فائزه
2 ماه قبل
پاسخ به  رویا

سلام من ۵ماهه این علائم روداشتم اول گلودرد بعد سرفه های خشک واسهال وتهوع وبیحالی وبی اشتهایی وسنگینی قفسه سینه الان سرفه وتهوع اذیتم میکنه ویکم گرفتگی قفسه سینه آیا کرونا بوده ؟باید چکارکنم ؟ممنون میشم راهنمایی کنید

شهر
تهران
فاطمه
فاطمه
5 ماه قبل

سلام خسته تباشید من دو روز است سرما خوردگی خیلی شدید دارم خیلی حالم بده تمام علائم کرونا رو دارم چیکار کنم

شهر
شیراز
رویا
رویا
5 ماه قبل
پاسخ به  فاطمه

از آب میوه طبیعی مصرف کنید استامینوفن هم مصرف کنید نرووین خوراکی هم استفاده کنید دو روز دیگه تموم میشه به دکتر هم مراجعه کنید

محمد رضا
محمد رضا
5 ماه قبل

سلام خسته نباشید من حدودا یک ماه پیش بیمار شدم بعد ۲ و ۳ روز بهبود پیدا کردم ولی هنوزم که هنوز دچار گرفتی گلو هستم و انگار چیزی در گلوم گیر کرده و خلط شفاف دارم

شهر
تهران
زهرا
زهرا
5 ماه قبل
پاسخ به  محمد رضا

سلام سوزش گلو دارید؟
من حدود ۵ هفته هس سوزش گلو دارم‌ ۵ الی ۶ بار هم دکتر رفتم داخلی عفونی هم رفتم میگن عفونت نیس انواع دارو ها رو مصرف کردم اما سوزش و التهاب گلوم رفع نمیشه متاسفانه

شهر
شیراز
Hamed
Hamed
15 روز قبل
پاسخ به  زهرا

خیلی از موارد بخاطر اعصابه،وقتی زیاد به بیماری فکر کنید درگیرش میشید..یه سری علائم جسمیه که بعد از یه مدت خوب میشه..بنظرم سعی کنید ذهنتونو قوی کنید،تغذیه خوب داشته باشید،از دخانیات و بقیه مخدرها دوری کنید و حتماً ورزش کنید..

شهر
تهران
رویا
رویا
5 ماه قبل
پاسخ به  محمد رضا

سلام نرووین خوراکی استفاده کنید آب میوه های طبیعی هم مصرف کنید

محمد
محمد
6 ماه قبل

منم بیشتر علائم کرونا (کوید۱۹) را دارم
ولی ول کن دیگه باهاش رفیق شدم
اولش سخت بود ولی الان ۳ ماه هر دو هفته می‌ره ۴ روز بعد میاد دکتر ۳ باری رفتم ۲ تا سرم زدم و ۴ تا آمپول و خیلی هم قرص داده تا الان ولی خوب نشدم
دیگه رفیق جینگ همیم هر چند وقت میره میاد
امروز صبح دیگه یک گوش درد شدیدددددد شروع شده بازم شب برم دکتر ببینم چی میشه
حداقل گوش خوب شه با بقیه عادت کردم

شهر
تهران
محمد
محمد
6 ماه قبل
پاسخ به  محمد

کالاف تو درمان خیلی کوثر بود
باعث میشد که درد کم تر شه

پیمان
پیمان
6 ماه قبل
پاسخ به  محمد

منم مثل تو ام دیونه شدم دیگه دو ماهه اینطورم بدن درد عصبی دارم تنگی نفس. عرق کردن سرفه خوبم نمیشه دنیا برام جهنمه پدرمو در اورده دهنمم خشک میشه دو روز خوبم دو روز بد

شهر
اصفهان
الب
الب
5 ماه قبل
پاسخ به  محمد

پسر منم از اول مهر تا الان درگیر همین حالات هست پنج بار دکتر بردمش اصلا داروی به درد بخور نمیدن چرک خشک کن و سرم هم نمی‌زنند .بچم پنج کیلو وزن کم کرده ۱۵ سالشه .تب و لرز داره امشب و کوفتگی شدید دفعه قبل گوش درد داشت چرک خشک کن خودم دادمش بهتر شد اما امروز فوق‌العاده بدحال هست . شما چرک خشک کن مصرف کردید در این مدت ؟ آیا نیاز داره که براش تهیه کنم . دکترهای عزیز راهنمایی کنید لطفاً ممنونم

شهر
کرج
سوگند
سوگند
6 ماه قبل

سلام خسته نباشید من چند دو روزه حال تهوه دارم و کمر درد و پهلو درد و پری**ود هم هستم ممکن داره درد این باشه یا کرونا جدید چون نمیتونم چیزی بخورم ی چی بخورم میارم بالا

شهر
تهران
علی
علی
6 ماه قبل
پاسخ به  سوگند

سلام تمامش کروناس هم پهلو دردت هم بی اشتهاییت من هرچی میخورم میارم بالا پهلومم میخاددسوراخ بشه ۱۵ روزه

شهر
تهران
نازنین
نازنین
4 ماه قبل
پاسخ به  علی

بی اشتهایی شما چقدر طول کشید خوب شه؟

رویا
رویا
5 ماه قبل
پاسخ به  سوگند

درسته کرونا جدید هستش

کامران هدایت
کامران هدایت
6 ماه قبل

ویروس کرونا شایع هست تمام نشد توی ایران

شهر
تهران
رویا
رویا
5 ماه قبل

سلام نه جدیدش هم اومده من پرستارم تو این بیمارستان آنقدر میبینم

علی
علی
5 ماه قبل
پاسخ به  رویا

سلام ببخشید سنگینی سر داشتم بعدش پیشونی سرم درد گرفت بعد بین دو ابرو بعد درد معده بی حالی هی تن تن ضعف میکنم اینم علائم جدید کروناس ؟

زهرا
زهرا
6 ماه قبل

سلام منم از دیشب دست راست کتف و گردم و کمردرد دارم دردقفسه سینه و حالت نفس تنگی یکباره به سراغم میاد و میل به غذا ندارم

رویا
رویا
5 ماه قبل
پاسخ به  زهرا

کرونا جدید هستش لطفا با پزشک معراجه کنید

مرجان
مرجان
5 ماه قبل
پاسخ به  زهرا

سلام من سمت چپ بدنم اینجور شده دوماهه مدام خوب میشم دوباره درد میاد سراغم شما خوب شدین ؟

شهر
اصفهان
نازنین
نازنین
4 ماه قبل
پاسخ به  زهرا

شما تا چند وقت میل به غذا نداشتید

شیدا
شیدا
7 ماه قبل

سلام ببخشین مامان من چن روز پیش ی دفعه ای از جاش بلند شد و فورا داد زد و گفت کل قفسه سینم سوزش داره و درد میکنه .احساس خفگی مدام داره چن لحظه ی بار میاد سراغش نمیتونه نفس بکشه فقط همین علامت رو داره .سرشم خیلی درد میکنه بنظرتون کروناس؟

رویا
رویا
5 ماه قبل
پاسخ به  شیدا

اره

کیمیا
کیمیا
3 روز قبل
پاسخ به  شیدا

شیدا خیلی دیر پیامتو دیدم چند ماه گذشته انشالله که اتفاق بدی برای مادرت نیوفتاده و بهتر شده . اینوبرای بقیه میگم که اگر دور و اطرافیانشون این علائم و داشتند همراه با تاری دید اول زنگ بزنید اورژانس و بعد 10 تا انگشت دستشونو سوزن بزنید اول با دست راست شروع کنید به ترتیب دونه دونه نوک انشگت ها رو با سوزن سوراخ کنید جوری ک خون به صورت جهشی بیرون بریزه چون در معرض ایست قلبی و سکته هستن و فشارشون به شدت بالاست خواهش میکنم هر چیزیو به کرونا ربط ندید و یکم اطلاعات پزشکیتونو بالا ببرید

Majid
Majid
7 ماه قبل

با سلام و خسته نباشید.
من سال پیش به کرونا شدیدی مبتلا شدم که بیشتر گلو درد و تهوع و استفراغ شدید و مشکلات گوارشی داشتم بعد از گذشت ۱ سال بصورت متناوب هر ماه یکبار به شکل ناگهانی به کم اشتهایی و مشکلات گوارشی مبتلا میشم که احساس می‌کنم سرماخوردگی هست و بعد از حدود چند روز بهبودی حاصل میشه و دوباره بعد از مدتی به شکل ناگهانی بروز میکنه.
در تمام مواقع هم شب‌ها حملات آغاز میشه و به شکل ناگهانی با تعریق و دل پیچه و بیرون روی پدیدار میشه و بعد بی اشتهایی و افت شدید انرژی و خستگی مفرط تا صبح هم دهان خشک خشک میشه.
به شکل خیلی ناگهانی بدنم تعریق شدیدی میکنه و نفسم تنگ میشه و ضربان قلبم بالا میره و نامنظم میشه.
الانم از آخرین حمله ۱۰ روز میگذره و تو این ۱۰ روز یکم فشار تو قفسه سینه و دل پیچه و نفخ و دل درد داشتم به شکلی که پیچ خوردگی در شکمم حس میکنم با يبوست و اسهال خیلی خفیف.
آیا این علائم کرونا است؟ گلو درد و تب و اینا اصلا ندارم و فقط مشکلات گوارشی هست. البته کمی بدنم داغ میشه ولی تب ندارم.

نیما
نیما
7 ماه قبل

به طراح سایتتون بگین وقتی علایم مریض انتخاب میشه لطفا پاپ آپ سرطانو بردارین اصلا وجه هوبی نداره

شهر
تهران
آرش
آرش
7 ماه قبل

این بیماری یک انگله
درمان انگل کنید
مخصوصا در قسمت ارتباط بینی به گوش
چشم
پشت گردن
تیروئید
فیزیوتراپی بسیار مهمه
مالش بدید این نواحی رک

آرش
آرش
7 ماه قبل
پاسخ به  آرش

را*
Brain fog یا مه مغزی بهبود پیدا میکنه

آرش
آرش
7 ماه قبل
پاسخ به  آرش

به خشکی چشم بسیار توجه کنید
اگر دچار توهم هستید نگران نباشید حتی اگه طولانی هم باشه بر طرف میشه
سیب بخورید و به کبد برسید

آرش
آرش
7 ماه قبل
پاسخ به  آرش

سلنیوم و ویتامین سی بسیار مفیدند
به هیچ عنوان نگران نباشید به امید خدا بر طرف میشه فقط مراقبت کنید

آرش
آرش
7 ماه قبل
پاسخ به  آرش

سیستم ایمنی به کمک اعصاب خودش بیماری رو دفع میکنه

Taha
Taha
7 ماه قبل

با سلام حدود چن روزیه ب این ویروس جدید مبتلا شدم قبل این ویروس یه سرماخوردگی بدی داشتم ک خوب شدم ولی مطمئن بودم هنوزم علامئش تو بدنم هس با ابریزش بینی و سرفه های گاهی گداری الان چن روزه مبتلام حدود ۳ روز زیر قلبم خیلی درد میکرد ضعف دارم هرشب دچار تب و لرز میشم ممنون میشم بگید باید چیکار کنم و اینکه از این قرص ازیترومایسین استفاده کنم بهتر میشم ممنون

شهر
اصفهان