علائم ایدز در مردان چگونه است؟ 23 نشانه ابتلا به اچ آی وی در آقایان

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

ایدز در مردان با علائمی شبیه به آنفولانزا ظاهر می‌شود. نشانه ویروس اچ آی وی در مردان متفاوت خواهد بود و معمولا افراد علائم مشابهی ندارند. حتی بسیاری از مبتلایان تا مدت‌های طولانی از بیماری خود مطلع نمی‌شوند.

ویروس HIV با تحت تاثیر قرار دادن سیستم ایمنی واکنش دفاعی بدن را در برابر ویروس‌های عفونی مختل می‌کند. عده زیادی بر این تصورند ایدز همان ویروس HIV است، در صورتی که این دو با یکدیگر تفاوت دارند. اچ‌آی‌وی مراحل مختلفی دارد که ایدز مرحله نهایی آن نامیده می‌شود. 

زمانی‌که آقایان درگیر رابطه جنسی پرخطر یا صدمه فیزیکی باشند، شناخت علائم اچ آی وی کمک می‌کند تا برای جلوگیری از آلوده کردن دیگران و راه‌کارهای درمانی به‌موقع اقدام کنند. همراه ما باشید تا در این مقاله از مجله درمانکده علائم ایدز در مردان را بررسی کنیم.

ایدز در مردان

ویروس HIV در مردان تفاوت چندانی با زنان ندارد. این بیماری در سه مرحله پیشرفت می‌کند که هر کدام دارای گروهی از علائم مرتبط هستند:

  • مرحله اول: بیماری حاد
  • مرحله دوم: دوره بدون علامت
  • مرحله سوم: عفونت پیشرفته (ایدز)

اصلی‌ترین اختلالی که ایدز ایجاد می‌کند نقص سیستم ایمنی بدن است. اما برخی نشانه‌های اچ آی وی مختص مردان است که به‌طور مستقیم بر بیضه‌ها اثر می‌گذارد. در این صورت بیضه‌ها هورمون تستوسترون را به اندازه کافی ترشح نمی‌کنند و نشانه‌های خاص ایدز در آقایان پدیدار می‌شود.

بیشتر بدانید: علائم ایدز در زنان؛ اچ‌آی‌وی در بانوان چگونه است؟

تصویری از ویروس HIV در مردان
ایدز در مردان باعث از بین رفتن سیستم ایمنی بدن به خصوص سلول‌های CD4 از دسته T (سلول‌های ایمنی) می‌شود.

خوب است بدانید که ایدز در مردان گاهی اوقات کاملا بدون علائم بوده و افراد مدت طولانی از بیماری خود خبر ندارند. اما با بروز نشانه‌های اختصاصی یا شک‌برانگیز که در ادامه مفصل در مورد آن‌ها حرف می‌زنیم، می‌توانید از خدمات درمانکده همچون انجام آزمایش ایدز در منزل برای حفظ حریم شخصی بهره ببرید. همچنین برای مشورت در خصوص نتیجه آزمایشات، امکان برقراری مشاوره تلفنی، متنی و تصویری با بهترین پزشکان متخصص عفونی فراهم شده است.

علت ابتلا به ایدز در مردان

اکثر افراد با شنیدن نام ویروس HIV وحشت‌زده می‌شوند. این در حالی است که در صورت رعایت موارد بهداشتی می‌توان با فرد مبتلا به درستی برخورد کرد. در ابتدا باید بگوییم که ایدز در مردان و زنان از طریق آب‌و‌هوا، تماس‌های عادی همچون دست دادن، بزاق و اشک منتقل نمی‌شود. 

بلکه اصلی‌ترین دلیل انتقال ویروس اچ‌آی‌وی برقراری رابطه جنسی محافظت نشده (بدون کاندوم) است. درواقع باید بگوییم ایدز در مردان و حتی زنان از طریق مایعات بدن مثل خون، ترشحات واژن یا رکتوم، مایع منی و شیردهی از مادر به نوزاد انتقال پیدا می‌کند.

بیشتر بدانید: آمار ایدز در ایران چگونه است؟

علائم اچ آی وی در آقایان

برای بررسی علائم ایدز در مردان باید سه مرحله پیشرفت بیماری را به خوبی بشناسید.

مرحله 1: بیماری حاد

این مرحله را باید شروع HIV در نظر گرفت. در مرحله اول فرد چند هفته است که به اچ‌آی‌وی مبتلا شده و ویروس با سرعت زیادی در حال رشد است. سیستم ایمنی بدن تلاش می‌کند با تولید آنتی‌بادی در برابر عفونت مقابله کند. 

آنتی‌بادی‌ها به‌عنوان محافظان کوچکی توسط سیستم ایمنی بدن برای قرار گرفتن در معرض مهاجمان خارجی (عفونت ویروسی) تولید می‌شوند. حدود 66 تا 80 درصد مردان  در طول 2 تا 4 هفته پس از ابتلا به HIV  علائمی مشابه با نشانه‌های آنفولانزا خواهند داشت. 

به‌طور کلی می‌توان گفت علائم اولیه hiv در مردان عبارت است از:

  • تب
  • اسهال
  • سردرد
  • خستگی
  • گلو درد
  • تورم غدد
  • درد مفاصل
  • بثورات بدن

درصورت داشتن چنین علائمی می توانید مشاوره با دکتر عفونی انلاین داشته باشید و در صورت لزوم می توانید به بهترین فوق تخصص عفونی در تهران و شهر های دیگر به صورت حضوری مراجعه کنید.

تصویر مردی مبتلا به علائم اولیه hiv در مردان
نشانه‌های اولیه ایدز در آقایان شباهت زیادی با بیماری آنفولانزا دارد.

بیشتر بدانید: بیماری ایدز چیست؟

علائم ایدز در مردان در مرحله 1 (بیماری حاد) گاهی خفیف است و برخی اوقات شدیدی می‌شود. این نشانه‌ها معمولا چند روز تا چند هفته باقی می‌مانند. اما پزشک با معاینه فرد و مشاهده علائم معمولا به آنفولانزا مشکوک می‌شود. 

مردان در مرحله بیماری حاد hiv بار ویروسی شدیدی دارند. به این معنی که مقدار زیادی ویروس HIV در خون آن‌ها وجود دارد که در صورت عدم بهداشت مردان برای مقابله با ایدز امکان انتقال آن به افراد دیگر بسیار زیاد است.

مرحله 2: بدون علامت

زمانی که علائم اولیه hiv در مردان پس از مدت چند ماه از بین رفت، بیماری وارد مرحله نهفتگی بالینی می‌شود. درواقع این مرحله شامل وجود ویروس در بدن آقایان است و دائما تکثیر می‌شود. درنتیجه سیستم ایمنی ضعیف خواهد شد اما همچنان علائم فعالی بروز پیدا نمی‌کند. برخی مردان در این مرحله احساس بیماری ندارند اما یادتان باشد به‌راحتی می‌توانند انتقال‌دهنده ویروس اچ‌آی‌وی به افراد دیگر باشند.

مرحله 3: ایدز در مردان

مرحله سوم که ممکن است سال‌ها یا دهه‌ها طول بکشد مرحله نهایی بیماری است و به آن ایدز می‌گویند. زمانی‌که ویروس HIV به ایدز تبدیل شد دیگر به اندازه کافی سیستم ایمنی را تخریب کرده و باعث از بین رفتن سلول‌های CD4 (سلول‌های مبارز با عفونت‌ها و بیماری‌ها) می‌شود. 

اچ آی وی در مردان وقتی وارد مرحله سوم شود به معنی آسیب بسیار شدید سیستم ایمنی است و عملکرد بدن آن‌ها در برابر عفونت‌های فرصت‌طلب بسیار ضعیف خواهد بود. همچنین HIV در مردان با فاز 3 باعث بروز بیشتر بیماری‌هایی همچون سرماخوردگی، آنفولانزا و عفونت‌های قارچی می‌شود.

علائم مرحله 3 ایدز در مردان شامل موارد زیر است:

  • سرفه
  • استفراغ
  • حالت تهوع
  • تنگی نفس
  • اسهال مداوم
  • خستگی مزمن
  • کاهش وزن سریع
  • تب مداوم، لرز و تعریق شبانه
  • اختلالات عصبی، سردرگمی یا از دست دادن حافظه
  • متورم شدن غدد لنفاوی زیر بغل، کشاله ران یا گردن
  • ایجاد بثورات، زخم یا ضایعات در دهان، بینی، زیر پوست یا روی اندام تناسلی

علائم انحصاری ایدز در مردان چیست؟

عموما گفته می‌شود نشانه‌های HIV در زنان و مردان یکسان است. اما علامت مخصوص مردان مبتلا به اچ آی وی وجود زخم روی آلت تناسلی آن‌ها خواهد بود.

این عارضه اغلب به‌دلیل عفونت مقاربتی (STI)، سیفلیس (syphilis)، ویروس هرپس سیمپلکس (herpes simplex) یا شانکروئید (chancroid) ایجاد می‌شود. سایر علائم خاص مردان که منشا آن ویروس ایدز است عبارتند از:

  • اختلال نعوظ
  • ریزش موهای بدن
  • تولید تعداد اسپرم کمتر

بیشتر بدانید: علائم ایدز

اینفوگرافی از علائم انحصاری اچ آی وی در آقایان
نشانه‌های HIV در مردان با نوع مشابه این بیماری در زنان تفاوت چندانی ندارد. اما برخی علائم مختص جنسیت دارای آلت تناسلی مردانه است.

روش تشخیص HIV در مردان

پزشک متخصص عفونی برای تشخیص این ویروس در مردان از آزمایش خون استفاده می‌کند. همچنین می‌توان از مایع دهان یا ادرار برای تشخیص اولیه کمک گرفت. در زیر با آزمایشات مورد نیاز جهت تایید نهایی ایدز در آقایان آشنا می‌شوید:

  • آزمایش اسید نوکلئیک (NAT): بررسی بار ویروسی HIV در خون
  • تست آنتی‌ژن: ارزیابی آنتی‌ژن در خون
  • آزمایش آنتی‌بادی: ارزیابی آنتی‌بادی در خون

چندبار آزمایش برای اچ‌آی‌وی مردان نیاز است؟

متخصصان معتقدند تمام مردان 13 تا 64 سال باید سالانه تست HIV انجام دهند. تعداد دفعات تکرار این تست در طول سال به نوع فعالیت جنسی (تک همسری یا دارای شرکای جنسی)، آناتومی شریک جنسی، نوع رابطه جنسی و مصرف مواد مخدر داخل وریدی بستگی دارد. 

اگر آقایان دارای رابطه تک همسری با HIV منفی هستند، انجام آزمایش ایدز یک‌بار در سال کفایت می‌کند. اما در صورتی که شرکای جنسی مختلفی دارید باید هر 3 تا 6 ماه یک‌بار آزمایش اچ آی وی انجام دهید. لازم به ذکر است که برقراری رابطه جنسی شناخته شده با فرد آلوده به HIV مستلزم انجام آزمایش ایدز 18 روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس خواهد بود.

راه‌کارهایی برای جلوگیری از ایدز در مردان

تاکنون هیچ واکسنی برای این بیماری کشف نشده است. رعایت بهداشت مردان برای مقابله با ایدز یکی از اصلی‌ترین راه‌کارهای جلوگیری از ویروس HIV به‌شمار می‌آید. سایر روش‌های اصولی عبارتند از:

  • از سرنگ مشترک برای تزریق استفاده نکنید.
  • هنگام رابطه جنسی (واژن، دهانی، مقعدی) از کاندوم استفاده کنید.
  • هر نوع آلودگی HIV و STI خود را با شریک جنسی‌تان در میان بگذارید.
  • در صورت مشاهده علائم اولیه hiv در مردان حتما به پزشک متخصص عفونی اطلاع دهید.
  • هنگام برخورد با خون سایر افراد محتاط باشید و از دستکش لاتکس یا سایر موانع استفاده کنید.

بیشتر بدانید: بیماری مخملک

اینفوگرافی جلوگیری از ایدز در مردان
برای پیشگیری از HIV در مردان تاکنون هیچ واکسنی کشف نشده اما می‌توان از انتقال این ویروس به کمک رعایت بهداشت فردی و جنسی پیشگیری کرد.

نتیجه ایدز در مردان

ویروس HIV در مردان همچون نوع مشابه آن در زنان یک بیماری مادام‌العمر محسوب می‌شود. زیرا این ویروس بر DNA افراد اثر می‌گذارد و تاکنون دانشمندان نتوانسته‌اند راه‌کاری برای درمان آن پیدا کنند. اما روش‌های موثری برای کنترل ایدز در مردان وجود دارد که ما در این مقاله از مجله درمانکده ضمن بررسی علائم اچ آی وی در آقایان آن‌ها را معرفی کردیم. شما هم می‌توانید نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول HIV در آقایان

اولین علامت HIV در مردان چیست؟

تورم غدد لنفاوی، کاهش وزن شدید، اسهال، عفونت قارچی دهان

اولین مرحله ایدز در مردان چیست؟

اولین مرحله بیماری حاد HIV است که 2 تا 4 هفته پس از ورود ویروس به بدن فرد ایجاد می‌شود.

اصلی‌ترین دلیل ابتلا به اچ آی وی در مردان چیست؟

رابطه جنسی محافظت نشده (بدون کاندوم)

منظور از مرحله نهفتگی ایدز در آقایان چیست؟

زمانی که علائم اولیه hiv در مردان از بین برود، ویروس برای ماه‌ها و سال‌ها بدون علامت در بدن فرد آلوده باقی خواهد ماند. به این حالت نهفتگی بالینی ایدز می‌گویند.

اچ آی وی در مردان دارای چند مرحله است؟

پیشرفت بیماری دارای 3 مرحله است:
1. بیماری حاد
2. مرحله بدون علامت (نهفتگی بالینی)
3. عفونت پیشرفته (ایدز)

منبع: webmd | healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد رای‌ها 67

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

59 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها