فوت فتیش چیست؟ این اختلال قابل درمان است؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

فوت فتیش یا پودوفیلیا (podophilia) یک نوع اختلال جنسی است که موجب می‌شود فرد با دیدن پاها، ساق پا و یا حتی کفش و جوراب تحریک جنسی شود. آمارها نشان می‌دهد که این اختلال یکی از رایج‌ترین انواع اختلال جنسی در میان فتیشیسم‌ها است و تقریبا 50 درصد از افرادی که با اندام‌های غیرجنسی و یا اشیا ارضا می‌شوند، به فوت فتیش مبتلا هستند. مشخص نیست چه چیزی در مورد پاها برای این افراد جذاب است، اما این طور به نظر می‌رسد که پاها و هر آن چیزی که به پا مربوط است برای این افراد جاذبه جنسی شدیدی دارد. فتیش ها نوعی انحراف جنسی محسوب می‌شوند که اگر به یک وابستگی بیمارگونه تبدیل شوند، نیاز به درمان دارند. اما درمان فوت فتیش چگونه است؟ در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با فوت فتیش و همچنین درمان و علت بروز این مشکل آشنا شوید.

اختلال فوت فتیش چیست؟

فوت فتیش (Foot Fetish) که به عنوان پودوفیلیا نیز شناخته می‌شود، نوعی اختلال جنسی است که دیدن پا و یا هر شی مربوط به پا موجب ایجاد تخیلات و تمایلات جنسی در فرد می‌شود. تحریکات جنسی ممکن است حتی با دیدن کفش یا جوراب یا حتی بوی پای فرد ایجاد شود و منجر به لذت جنسی در فرد شود.

معمولا تمایلات جنسی در افراد مبتلا به فوت فتیش از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برخی افراد تنها با نگاه کردن به پاها تحریک می‌شوند و برای برخی دیگر دست زدن و لمس کردن پاها جذابیت جنسی دارد. این افراد لذت جنسی را فقط از پاها دریافت می‌کنند و پا بیشتر از اندام جنسی منجر به ارضا و لذت جنسی در آن‌ها می‌شود.

بیشتر بدانید: حواس انسان و هر آنچه باید درباره آن‌ها بدانید

تصویری از پاها
فوت فتیش نوعی اختلال است که فرد با دیدن پا و یا هر آن چیزی که به پا مربوط است تحریک می‌شود.

برقراری رابطه جنسی و نحوه برخورد با فرد مبتلا به فوت فتیش با سایر افراد کمی متفاوت است. افراد مبتلا به اختلال فوت فتیش دوست دارند تا در رابطه جنسی خود پاها را لمس کنند و از همین رو ممکن است نوع رابطه‌ای که با همسر خود برقرار می‌کنند، کمی متفاوت باشد. این افراد باید قبل از هر چیزی این موضوع را با همسرشان در میان بگذارند و برای برقراری رابطه جنسی ایده آل حتما با یک روانشناس مشورت کنند. معمولا نوع درمان و نحوه برخورد با این افراد به نوع فوت فتیش و همچنین شدت آن بستگی دارد.

بیشتر بدانید: قرص سرترالین چیست؟

علت بروز اختلال فوت فتیش

محققانی مثل فروید که رفتار انسان‌ها را روانکاوی می‌کنند، معتقد هستند که اختلال فوت فتیش ریشه در دوران کودکی فرد دارد. برخی دیگر از محققین نیز ریشه این اختلال را مربوط به عوامل بیولوژیکی و رفتاری می‌دانند. هرچند هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست که چرا برخی افراد با اختلال فوت فتیش مواجه می‌شوند اما عوامل زیادی روی بروز این مشکل موثر هستند. در ادامه می‌توانید با برخی از دلایل بروز این اختلال آشنا شوید.

بیشتر بدانید: خود ارضایی

اینفوگرافی علت بروز اختلال فوت فتیش
از رایج‌ترین دلایل فوت فتیش می‌توان به عوامل رفتاری، بیولوژیکی و عوامل فرهنگی اشاره کرد.

ریشه‌های کودکی

یکی از اولین افرادی که در مورد اختلال فوت فتیش مطالعه کرد، زیگموند فروید بود. او معتقد بود که این اختلال در اوایل کودکی ایجاد می‌شود. زمانی که فرزند پسر برای اولین بار متوجه می‌شود که مادرش همانند او آلت تناسلی ندارد، بسیار شوکه می‌شود و از همین رو به انگشتان پا و یا ساق پا که حالتی شبیه به آلت تناسلی خودش دارد، علاقه‌مند می‌شود.

طبق یک نظریه روانکاوی مدرن علت بروز اختلال فوت فتیش تجربیات اولیه کودک است. معمولا والدین در زمان نوزادی یا کودکی پاهای کودک را غلغلک می‌دهند و پاهایش را می‌بوسند و این موضوع ممکن است منجر به کشش جنسی به پاها در آینده شود.

بیشتر بدانید: عزت نفس چیست؟

تصویر پاهای یک کودک
بوسیدن پای نوزاد و همچنین غلغلک پای او یکی از عوامل بروز اختلال فوت فتیش در بزرگسالی است.

یادگیری و عوامل رفتاری

برخی تئوری‌ها نشان می‌دهند که فوت فتیش یک نوع شرطی‌سازی و یادگیری است که در اثر مشاهده ایجاد می‌شود. درواقع ممکن است فرد با دیدن صحنه‌های جنسی که در آن پای افراد نشان داده می‌شود، به فوت فتیش مبتلا شوند.

عوامل بیولوژیکی در مغز

طبق فرضیه‌ای دیگر در مورد علت بروز اختلال فوت فتیش این مشکل در اثر فعل‌وانفعالات مغزی در برخی افراد ایجاد می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که پردازش حسی که افراد از پاها دریافت می‌کنند، درست در کنار ناحیه‌ای از مغز قرار دارد که موجب درک تحریکات تناسلی می‌شود. از همین رو برخی افراد با دیدن پا تحریک می‌شوند.

غریزه جنسی

نظریه‌ای دیگر بیان می‌کند که هورمون‌ها و احساسات هستند که فرد را در شرایط خاص برانگیخته می‌کنند. حال اگر این هورمون‌ها با دیدن پا و یا هر بخش دیگری از بدن ترشح شوند، فرد به فوت فتیش یا سایر اختلالات جنسی روبرو خواهد شد.

عوامل فرهنگی

در برخی از فرهنگ‌ها رابطه جنسی تنها راهی برای تولیدمثل است و در برخی جوامع نیز به عنوان یک فعالیت سرگرم‌کننده به آن نگاه می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که در فرهنگ آن‌ها به رابطه جنسی تنها به عنوان روشی برای تولیدمثل در نظر گرفته می‌شود، معمولا بیشتر به فوت فتیش یا انواع فتیش مبتلا می‌شوند و از این راه به دنبال راهی برای لذت و سرگرمی هستند.

علائم فوت فتیش

مهم‌ترین علامت فوت فتیش این است که فرد علاقه خاصی به دیدن عکس‌های پا، تماشای پای دیگران و یا استفاده از پا در رابطه جنسی دارد. معمولا افراد مبتلا به اختلال فوت فتیش دوست دارند در هنگام رابطه انگشتان پا را لمس کنند و ببوسند. این افراد از تحریک ناحیه تناسلی با پا، شستن پای دیگران و ماساژ پا و یا پدیکور پا لذت می‌برند. فراموش نکنید که تنها علاقه داشتن به پا نشانه ابتلا به فوت فتیش نیست. افراد فوت فتیش برای تحریک و رسیدن به ارگاسم نیاز به دیدن، لمس کردن، بوییدن پا دارند و رابطه جنسی معمولی به تنهایی لذتی برای آن‌ها ندارد. در صورت داشتن چنین علائمی می توانید مشاوره با روانپزشک آنلاین داشته باشید و در صورت لزوم به متخصص اعصاب و روان به صورت حضوری مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: رابطه جنسی

فردی که از دیدن پای دیگران لذت میبره
افراد مبتلا به فوت فتیش از نگاه کردن و لمس کردن پا لذت می‌برند و تحریک و رسیدن به ارگاسم برای آن‌ها بدون لمس کردن پا معنایی ندارد.

درمان فوت فتیش

به‌طورکلی اختلال فتیش پا بدون خطر است که اگر فرد در مورد این موضوع با همسر خود صحبت کند و هر دو فرد رضایت داشته باشند، معمولا مشکل خاصی در زندگی زناشویی ایجاد نمی‌شود. اما در بسیاری از مواقع ممکن است فرد مبتلا به فوت فتیش شروع به انجام فعالیت‌های غیرایمن و غیراصولی کند و یا با دیدن کفش و پای هر فردی تحریک شود و این موضوع از کنترل فرد خارج شود. در این شرایط لازم است فرد حتما با یک متخصص روانشناس و روانپزشک صحبت کنید و به‌طور جدی درمان شود.

تصویر فردی که در حال مشاوره گرفتن از روانشناس است.
برای درمان فوت فتیش لازم است فرد از مشاوره‌های روانشناسی کمک بگیرد.

معمولا برای درمان فوت فتیش پزشک ابتدا سوالاتی را مطرح می‌کند و در صورت اطمینان از این موضوع گاهی لازم است فرد از داروهای هورمونی برای کاهش هورمون تستسترون استفاده کند. مصرف این قرص موجب کاهش میل جنسی و کم شدن تخیلات جنسی می‌شود و به بهبود کیفیت جلسات مشاوره نیز کمک می‌کند.

تفاوت فوت فتیش و فتیش کفش چیست؟

برخی از افراد مبتلا به فوت فتیش پای برهنه را ترجیح می‌دهند و برخی دیگر از دیدن جوراب و کفش بیشتر از پا لذت می‌برند. افرادی که به انواع فوت فتیش کفش مبتلا هستند، معمولا به عنوان رتیفیسم (retifism) نیز شناخته می‌شوند. این افراد معمولا با دیدن پاهایی که در کفش هستند و یا تنها خود کفش تحریک می‌شوند. گاهی اوقات این افراد نوع خاصی از کفش را ترجیح می‌دهند و معمولا با دیدن کفش دیگران تحریک می‌شوند و برای ارضای جنسی نیز از کفش استفاده می‌کنند.

بیشتر بدانید: نشانه های تمایل به رابطه

تصویر فرد مبتلا به فتیش کفش
فرد مبتلا به فتیش کفش با دیدن کفش و جوراب تحریک می‌شود و برای ارضای جنسی از کفش استفاده می‌کند.

سخن نهایی

فوت فتیش یک نوع اختلال جنسی است که هنوز دلیل واضع و روشنی برای آن وجود ندارد. در بسیاری از مواقع این افراد می‌توانند با کمک مشاوره‌های روانشناسی تا حد زیادی مشکلات خود را برطرف کنند و با مطرح کردن این موضوع با همسر خود یک رابطه جنسی ایده آل را تجربه کنند. اگر شما یا همسرتان به فوت فتیش مبتلا هستید، می‌توانید با روانشناسان درمانکده ارتباط برقرار کنید و مشکلات خود را مطرح کنید.

سوالات متداول

آیا فوت فتیش بیماری است؟

فوت فتیش بیماری نیست و در شرایط معمول مشکل خاصی برای فرد ایجاد نمی‌کند. زمانی که فوت فتیش بخشی از رابطه جنسی باشد و با رضایت دو طرف باشد، مشکلی ایجاد نخواهد کرد. اما زمانی که شدت این اختلال زیاد باشد و فرد وابستگی شدیدی به پا داشته باشد، به یک اختلال روانی جدی تبدیل خواهد شد.

فتیش بوی پا چیست؟

یک نوع اختلال فتیش پا مربوط به بوی پا است. در این وضعیت فرد با استشمام بوی پا و پایی که تازه از کفش بیرون آمده و عرق کرده تحریک می‌شود.

فوت فتیش چقدر شایع است؟

در یک مطالعه که بین 1000 نفر انجام شد، مشخص شد که حدود 10 درصد از افراد به فوت فتیش مبتلا هستند و بیشتر در مردان شایع است.

منابع: webmd، healthline، icytales

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.5 / 5. تعداد رای‌ها 32

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

7 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها