علائم ایدز در زنان؛ اچ‌آی‌وی در بانوان چگونه است؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

ایدز بیماری است که ممکن است هر فردی را تحت تاثیر قرار دهد. به‌طورکلی علائم ایدز در زنان و مردان معمولا یکسان است، اما برخی اوقات این بیماری در زنان با علائم متفاوت‌تری نسبت به مردان بروز می‌کند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) تخمین می‌زند که در سال 2018 بیشتر از 7000 زن در ایالات‌متحده به  اچ‌آی‌وی مبتلا شده‌اند. گزارشی که در سال 2021 از CDC منتشر شد، نشان می‌دهد که در آمریکا از هر 10 زن تراجنسیتی در شهرهای بزرگ ایالات‌متحده، 4 نفر آن‌ها به HIV مبتلا هستند. اما مهم‌ترین علائم اچ‌آی‌وی در زنان چیست؟ آیا چیزی در مورد علت ابتلا زنان به ویروس اچ‌آی‌وی می‌دانید؟ در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با رایج‌ترین علائم ایدز در زنان آشنا شوید و علت بروز این مشکل را شناسایی کنید.

علائم بیماری ایدز در زنان

درست چند هفته بعد از ورود HIV به بدن، ویروس به سرعت در بدن تکثیر می‌شود و موجب بروز بیماری شبیه به آنفولانزا می‌شود. پس‌ازاین دوره اولیه معمولا علائم افزایش پیدا می‌کند و اگر فرد تحت درمان قرار نگیرد، مدام با علائمی روبرو خواهد شد. در ادامه می‌توانید با رایج‌ترین علائم ایدز در مراحل اولیه و ثانویه آشنا شوید.

بیشتر بدانید: بیماری ایدز چیست؟

اینفوگرافی علائم اچ آی وی در زنان
از مهم‌ترین علائم اچ‌آی‌وی در زنان می‌توان به علائم شبیه به سرماخوردگی، تورم غدد لنفاوی، تغییرات حلق و خو و ابتلا به عفونت قارچی اشاره کرد.

بیشتر بدانید: علائم ایدز در مردان چگونه است؟

علائم شبیه به سرماخوردگی

پس از 2 تا 4 هفته از ابتلا به اچ‌آی‌وی علائم اولیه ظاهر می‌شوند و معمولا از 1 هفته تا 1 ماه ادامه پیدا می‌کنند. ازآنجایی‌که این علائم شبیه به علائم سرماخوردگی و آنفولانزا است، ممکن است فرد در ابتدا متوجه بیماری ایدز نشود. در ادامه می‌توانید با رایج‌ترین علائم ایدز که شبیه به سرماخوردگی هستند، آشنا شوید.

  • احساس خستگی
  • سردرد
  • تب درجه پایین
  • سرفه کردن
  • عطسه کردن
  • آبریزش بینی یا احتقان

در صورت داشتن چنین علائمی می توانید مشاوره با دکتر عفونی آنلاین داشته باشید و در صورت لزوم می توانید به متخصص عفونی تهران و شهر های دیگر به صورت حضوری مراجعه کنید.

تورم غدد لنفاوی

بسیاری از زنان مبتلا به ایدز علائمی مثل تورم غدد لنفاوی را نیز تجربه می‌کنند. در این شرایط ناحیه گردن درست زیر فک و پشت گوش متورم می‌شود. این تورم معمولا می‌تواند از چند روز تا پند ماه طول بکشد.

کاهش وزن سریع

یکی دیگر از علائم ایدز در زنان، کاهش وزن سریع است. در صورتی که فرد مبتلا به اچ‌آی‌وی درمان نشود، ویروس موجب تهوع، اسهال، جذب نشدن غذا و همچنین کاهش اشتها در فرد می‌شود و بیمار با کاهش وزن سریع روبرو خواهد شد.

تغییرات خلق‌وخو

گاهی اوقات پیشرفت HIV در زنان موجب بروز تغییرات خلقی و اختلالات عصبی در افراد می‌شود. شواهد نشان می‌دهد که این مشکلات معمولا در زنان بیشتر است. از رایج‌ترین این مشکلات می‌توان به افسردگی، احساس ناامیدی، غم و اندوه شدید و همچنین استرس و از دست دادن حافظه اشاره کرد.

تغییرات پوستی

اچ‌آی‌وی در زنان موجب بروز لکه‌های غیرعادی روی پوست می‌شود. این لکه‌ها گاهی اوقات قرمز و صورتی هستند و برخی مواقع نیز با رنگ‌های قهوه‌ای و بنفش ظاهر می‌شوند. این لکه‌ها ممکن است داخل دهان، روی پلک‌ها و یا بینی ظاهر شوند. ایجاد زخم روی دهان، اندام تناسلی و مقعد نیز از دیگر مشکلات پوستی هستند که در افراد مبتلا به ایدز ایجاد می‌شوند.

تغییر در قاعدگی

برخی خانم‌های مبتل چیستا به ایدز در سن قاعدگی متوجه تغییراتی در عادات ماهانه خود می‌شوند و خونریزی‌های شدید و یا بسیار خفیف را تجربه کنند. معمولا افرادی که دچار کاهش وزن سریع می‌شوند، ممکن است ماه‌ها عادت ماهانه نشوند. نوسانان هورمونی در افراد مبتلا به ایدز موجب تغییر و تشدید علائم قاعدگی می‌شود و از همین رو ممکن است این افراد علائم شدیدتری از درد شکم، حساس شدن سینه‌ها و خستگی را تجربه کنند.

بیشتر بدانید: تب روماتیسمی چیست؟

تصویر خانمی که درد شدید شکم را در دوران قاعدگی تجربه می‌کند.
ابتلا به HIV در زنان موجب تشدید علائم قاعدگی در برخی افراد می‌شود.

عفونت قارچی

HIV در زنان خطر ابتلا به عفونت‌های قارچی واژن را افزایش می‌دهد. هرچند که همه خانم‌ها ممکن است برخی اوقات به عفونت قارچی مبتلا شوند، اما این مشکل در خانم‌های مبتلا به ایدز بسیار بیشتر است. زمانی که فرد به ایدز مبتلا می‌شود، سیستم ایمنی بدن انرژی زیادی را برای پاسخ به ویروس صرف می‌کند. از همین رو بیشتر با عفونت روبرو می‌شود. در ادامه به برخی از رایج‌ترین علائم عفونت قارچی در خانم‌ها اشاره شده است.

  • سوزش داخل و اطراف واژن
  • درد در زمان برقراری رابطه جنسی
  • ادرار دردناک
  • ترشحات غلیظ و سفید رنگ واژن

تب و عرق کردن شبانه

برخی افراد مبتلا به ایدز در ماه‌های اول ابتدا دچار تعریق شبانه می‌شوند. این موضوع به این دلیل اتفاق می‌افتد که بدن در طول خواب در حال مبارزه کردن با عفونت است. در این شرایط ممکن است فرد تب حدود 38 درجه را همراه با تعریق تجربه کند.

بیشتر بدانید: بیشترین راه انتقال ایدز در ایران

درد عضلانی

یکی دیگر از مشکل‌سازترین علائم ایدز در زنان درد ماهیچه‌ها و عضلات است که معمولا در چند هفته اول ابتلا به عفونت شروع می‌شود. درد عضلات و ماهیچه‌ها در شروع ابتلا به ایدز شباهت زیادی به آنفولانزا دارد.

علت ابتلا زنان به ویروس اچ‌آی‌وی

به‌طورکلی ویروس اچ‌آی‌وی از طریق مایعات بدن مثل خون، منی، مایعات واژن، مایعات رکتوم و شیر مادر از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. در ادامه می‌توانید با رایج‌ترین روش‌های انتقال ایدز در زنان آشنا شوید.

  • داشتن رابطه جنسی محافظت نشده
  • استفاده از سرنگ‌های مشترک برای تزریق مواد مخدر یا خالکوبی
  • استفاده از سوزن آلوده به اچ‌آی‌وی
  • قرار دادن خون، اسپرم یا ترشحات واژینال آلوده به HIV در زخم باز
  • تزریق خون آلوده
  • زایمان یا شیردهی مادر مبتلا به ایدز به نوزاد

بیشتر بدانید: کرن ایکتروس چیست؟

اینفوگرافی علت ابتلا به HIV در زنان
از رایج‌ترین دلایل ابتلای به HIV در زنان می‌توان به داشتن رابطه جنسی محافظت نشده و استفاده از سرنگ آلوده اشاره کرد.

روش‌های پیشگیری از ایدز در زنان

رعایت بهداشت زنان برای مقابله با ایدز اولین راهکار برای جلوگیری از آن است. ازآنجایی‌که ویروس اچ‌آی‌وی از طریق مایعات بدن منتقل می‌شود، بیشترین روش انتقال آن برقراری رابطه جنسی محافظت نشده است. در ادامه می‌توانید با روش‌های پیشگیری از ایدز در زنان آشنا شوید.

  • استفاده از کاندوم در زمان رابطه جنسی
  • نداشتن شرکای جنسی متعدد
  • عدم استفاده از سوزن مشترک هنگام تزریق دارو

سخن نهایی

 ایدز یک بیماری خطرناک است که اگر به‌موقع درمان نشود، می‌تواند زندگی فرد و اطرافیان او را تهدید کند. بهتر است بدانید که هیچ درمان مشخصی برای این بیماری وجود ندارد، اما مصرف برخی داروها از تکثیر ویروس و همچنین انتقال آن به سایر افراد جلوگیری می‌کند و کمک می‌کند تا فرد یک زندگی معمولی و بدون علائم بیماری را تجربه کند. شما می‌توانید برای انجام آزمایش‌ها و شروع درمان ایدز از متخصص داخلی و متخصص عفونی کمک بگیرید. درمانکده به شما کمک می‌کند تا به صورت آنلاین با پزشکان مشورت کنید و بعد از انجام آزمایش‌های لازم درمان خود را شروع کنید.

سوالات متداول

آیا روشی برای جلوگیری از ایدز در افراد مبتلا به این بیماری به دیگران وجود دارد؟

اگر همسر فردی مبتلا به ایدز باشد و به صورت روزانه و یا تزریق ماهانه از داروهای اچ‌آی‌وی استفاده کند، ویروس سرکوب می‌شود و قابل‌انتقال نخواهد بود. با این حال توصیه می‌شود این افراد در زمان برقراری رابطه جنسی حتما از کاندوم استفاده کنند.

چند درصد زنان دنیا مبتلا به ایدز هستند؟

آمارها نشان می‌دهد که حدود 2/1 میلیون نفر در سراسر دنیا به ایدز مبتلا هستند که حدود 60 درصد آن‌ها مردان و 40 درصد زن هستند.

آیا HIV همان ایدز است؟

هرچند که اچ‌آی‌وی و ایدز در بسیاری از مواقع به جای هم استفاده می‌شوند، اما حقیقت این است که اگر پس از ورود ویروس به HIV فرد درمان شود، ممکن است هیچ‌گاه بیماری او پیشرفت نکند و به ایدز مبتلا نشود. اما ایدز درواقع زمانی رخ می‌دهد که ویروس به سیستم ایمنی آسیب وارد کند و زندگی فرد را تهدید کند.

منابع: healthline، metropolisindia، webmd

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.6 / 5. تعداد رای‌ها 53

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

12 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها