ماموگرافی بهترین ابزار تصویربرداری است که ارائه دهندگان خدمات بهداشتی می‌توانند از آن برای ردیابی علائم اولیه سرطان سینه و بررسی سلامت بافت سینه استفاده کنند.

آیا ماموگرافی درد دارد؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده


ماموگرافی بهترین ابزار تصویربرداری است که ارائه دهندگان خدمات بهداشتی می‌توانند از آن برای ردیابی علائم اولیه سرطان سینه استفاده کنند. تشخیص به موقع می‌تواند (که با مراجعه منظم به پزشک ممکن است) در درمان موفقیت آمیز سرطان سینه تفاوت بزرگی ایجاد کند.

انجام ماموگرافی برای اولین بار ممکن است باعث اضطراب شود. اگر هرگز این کار را نکرده اید، دانستن این که چه انتظاری باید داشته باشید دشوار است. اما برنامه ریزی برای یک ماموگرافی گامی مهم و پیشگیرانه در مراقبت از سلامتی شماست.

آماده شدن برای انجام ماموگرافی برای تشخیص سرطان سینه و بررسی بافت سینه می‌تواند به راحتی آماده شدن برای امتحان باشد و خیال شما را راحت کند. مطالعه این متن درمانکده  را ادامه دهید تا اطلاعات بیشتری در مورد روش کار و انتظاراتی که باید از نظر درد طی این فرآیند داشته باشید، کسب کنید. 

بعضی از خانم‌ها ممکن است در طول فرآیند ماموگرافی سینه احساس درد کنند و بعضی دیگر اصلاً چیزی احساس نکنند.
بعضی از خانم‌ها ممکن است در طول فرآیند ماموگرافی سینه احساس درد کنند و بعضی دیگر اصلاً چیزی احساس نکنند.

آیا انجام ماموگرافی دردناک است؟

هر فرد ماموگرافی را به گونه ای متفاوت تجربه می‌کند. بعضی از خانم‌ها ممکن است در طول این فرآیند احساس درد کنند و بعضی دیگر اصلاً چیزی احساس نکنند.

اکثر خانم‌ها در طی فرآیند تابش اشعه ایکس احساس ناراحتی می‌کنند. فشار وارد شده بر سینه شما از طرف تجهیزات آزمایشگاهی می‌تواند باعث درد یا ناراحتی شود و این طبیعی است.

این قسمت از فرآیند باید فقط چند دقیقه طول بکشد. هنوز هم، بقیه خانم‌ها در طول این آزمایش درد شدیدی احساس می‌کنند. میزان درد شما ممکن است بسته به موارد زیر در هر ماموگرافی متفاوت باشد:

  • اندازه سینه شما
  • زمان آزمون با توجه به چرخه قاعدگی شما
  • تنوع در موقعیت بدن برای انجام ماموگرافی

چه موقع برای انجام ماموگرافی وقت بگیرید؟

هنگام وقت گرفتن برای ماموگرافی، چرخه قاعدگی خود را در نظر بگیرید. هفته ی پس از پایان قاعدگی، زمان ایده آل برای انجام ماموگرافی است. از وقت گرفتن برای ماموگرافی در هفته قبل از قاعدگی خودداری کنید. این زمان زمانی است که سینه های شما بیشترین تندرنس را دارد.

انجمن پزشکان آمریکا (ACP) توصیه می‌کند خانم‌های با خطر متوسط ​​ابتلا به سرطان سینه در سنین 40-49 سالگی باید با ارائه دهنده خدمات بهداشتی درمورد این که آیا قبل از 50 سالگی ماموگرافی را شروع کنند یا خیر، صحبت کنند.

 انجمن سرطان آمریكا (ACS) توصیه می‌كند زنان با خطر متوسط ​​ابتلا به سرطان سینه برای اولین ماموگرافی خود تا 45 سالگی برنامه ریزی كنند، با این گزینه جایگزین که در سن 40 سالگی شروع شود.

از سن 45 سالگی به بعد، شما باید هرسال ماموگرافی انجام دهید که این عدد می تواند تا 55 سال نیز تغییر کند.

اگرچه توصیه‌های ACP و ACS اندکی متفاوت است، اما تصمیم گیری در مورد زمان و تعداد دفعات انجام ماموگرافی باید تصمیمی بین شما و ارائه دهنده خدمات بهداشتی شما باشد.

اگر خطر ابتلا به سرطان سینه در شما متوسط است، باید در مورد ماموگرافی از 40 سالگی با ارائه دهنده خدمات بهداشتی صحبت کنید.

اگر سابقه خانوادگی سرطان سینه، به ویژه سرطان سینه زودرس را دارید، به ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود بگویید. چرا که ممکن است ماموگرافی با تکرار بیشتری را توصیه کنند.

از یک ماموگرام چه انتظاراتی داشته باشیم؟

اگر ارائه دهنده خدمات بهداشتی با توجه به سابقه پزشکی شما تشخیص دهد که این کار ایمن است، ممکن است بخواهید قبل از انجام ماموگرافی یک داروی مسکن بدون نسخه مانند آسپرین (Bayer) یا ایبوپروفن (Advil) مصرف کنید.

این کار ممکن است احساس ناراحتی شما در طول ماموگرافی و درد پس از آن را کاهش دهد.

هنگامی که به مطب ارائه دهنده خدمات بهداشتی وارد می‌شوید، باید به برخی از سوالات مربوط به سابقه خانوادگی و هرگونه ماموگرافی قبلی در صورت وجود پاسخ دهید. دانستن این نکات برای تیم تصویربرداری بسیار مهم است.

به احتمال زیاد، شما را به یک اتاق انتظار جداگانه منتقل می‌کنند که مخصوص خانم‌هایی است که قرار است ماموگرافی کنند. آنجا منتظر می‌مانید تا زمان آزمایشتان فرا برسد.

کمی قبل از آزمایش اصلی، نیاز است که باید از کمر به بالا لباس خود را بیرون بیاورید. پرستار یا تکنسین اشعه ایکس ممکن است برچسب‌های خاصی را روی قسمت‌هایی از سینه شما که دارای نشانه‌های زایمانی یا سایر علائم پوستی است، قرار دهد. اگر این مناطق در ماموگرام شما نشان داده شود، سردرگمی کاهش خواهد یافت.

مشاهده بیشتر : دکتر متخصص زنان و زایمان خوب

هنگام وقت گرفتن برای ماموگرافی سینه، چرخه قاعدگی خود را در نظر بگیرید.
هنگام وقت گرفتن برای ماموگرافی سینه، چرخه قاعدگی خود را در نظر بگیرید.

پرستار یا تکنسین اشعه ایکس همچنین ممکن است برچسب‌هایی را روی نوک سینه شما قرار دهد، بنابراین رادیولوژیست هنگام مشاهده ماموگرام می‌داند که نوک سینه ها در کجا قرار گرفته اند.

سپس آن‌ها سینه‌های شما را یک به یک روی صفحه پلاستیکی تصویربرداری قرار می دهند. در حالی که تکنسین از چندین زاویه تصاویر اشعه X را می‌گیرد، صفحه دیگر سینه شما را می‌فشارد.

بافت سینه باید پخش باشد تا تصویر بازتاب شده بتواند ناهمگونی یا توده موجود در بافت سینه را تشخیص دهد.

طی 30 روز نتیجه ماموگرافی خود را دریافت خواهید کرد. اگر در تصویربرداری با اشعه ایکس چیزی غیرطبیعی باشد، ممکن است به شما توصیه شود که یک ماموگرام یا آزمایش دیگر انجام دهید.

آیا بعد از انجام ماموگرافی دردی احساس خواهم کرد؟

بعضی خانم‌ها بعد از انجام ماموگرافی درد احساس می‌کنند. این تندرنس از هر دردی که در طی فرآیند اصلی دریافت اشعه ایکس احساس می‌کنید، نباید بدتر باشد.

پیش بینی میزان درد و تندرنس پس از انجام ماموگرافی امکان پذیر نیست. این موضوع ارتباط زیادی با موارد زیر دارد:

  • موقعیت بدن حین آزمایش
  • شکل سینه های شما
  • میزان شخصی تحمل درد شما
ماموگرافی سینه نباید عوارض جانبی نگران کننده یا طولانی مدتی برای بافت سینه شما ایجاد کند.
ماموگرافی سینه نباید عوارض جانبی نگران کننده یا طولانی مدتی برای بافت سینه شما ایجاد کند.

بعضی خانم‌ها حتی ممکن است کبودی های جزئی داشته باشند، به خصوص اگر از داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کنند.

ممکن است دریابید برای ادامه روزی که در آن ماموگرافی انجام داده اید پوشیدن سوتین ورزشی پددار از پوشیدن سوتین با underwire، راحت‌تر است.

با این حال، بیشتر خانم‌هایی که ماموگرافی انجام می‌دهند، پس از اتمام فرآیند، هیچ درد ماندگاری حس نمی‌کنند.

آیا ماموگرافی عوارض جانبی دیگری هم دارد؟

ماموگرافی نباید عوارض جانبی نگران کننده یا طولانی مدتی برای بافت سینه شما ایجاد کند.

مانند همه آزمایشات با اشعه ایکس، ماموگرافی شما را در معرض تابش کمی قرار می‌دهد. به همین دلیل، هم اکنون در مورد این که زنان دقیقاً چند بار باید ماموگرافی انجام دهند اختلاف نظر وجود دارد.

متخصصین اونکولوژی با این که میزان اشعه کم است موافق‌اند و مزایای آزمایش زودهنگام برای سرطان سینه از هرگونه خطر یا عوارض جانبی ناشی از پرتودهی بیشتر است.

چه زمانی به پزشک خود مراجعه کنیم؟

اگر یک کبودی قابل مشاهده روی سینه خود مشاهده کردید یا پس از گذشت یک روز کامل از انجام ماموگرافی هنوز درد حس می‌کنید، باید به پزشک خود اطلاع دهید.

این علائم هشداردهنده نیستند، اما گفتن ماوقع یا احساس ناراحتی خود پس از هرگونه مطالعه تصویربرداری اشکالی ندارد.

نتایج تصویربرداری سینه به پزشک شما ارسال می‌شود. مرکز تصویربرداری نیز شما را از نتایج آگاه می‌کند. اگر سوالی دارید یا از نتایج تصویربرداری خود مطلع نشده‌اید، با مطب پزشک خود تماس بگیرید.

زنان با خطر متوسط ​​ابتلا به سرطان سینه برای اولین ماموگرافی سینه خود تا 45 سالگی برنامه ریزی كنند.
زنان با خطر متوسط ​​ابتلا به سرطان سینه برای اولین ماموگرافی سینه خود تا 45 سالگی برنامه ریزی كنند.

اگر پرستار یا تکنسین رادیولوژی در نتایج شما چیز غیرمعمولی مشاهده کند، ممکن است به شما توصیه کند که برای دومین بار ماموگرافی انجام دهید.

سونوگرافی سینه نیز به عنوان روش بعدی آزمایش ممکن است توصیه شود. همچنین در صورت مشاهده عدم یکنواختی در ماموگرافی، ممکن است شما به انجام بیوپسی نیاز داشته باشید.

اگر چیز غیرطبیعی ای پیدا نشد، باید طی 12 ماه آینده برای انجام ماموگرافی بعدی خود برنامه ریزی کنید. برای بعضی خانم‌ها با خطر متوسط ​​ابتلا به سرطان سینه، ماموگرافی مجدد طی دوسال آینده نیز مشکلی ندارد.

سخن نهایی

درباره ماموگرافی و نکاتی که قبل انجام آن باید بدانید خواندید. در همین راستا، برای کسب آگاهی بیشتر درباره ماموگرافی و سرطان سینه یا انجام ماموگرافی سینه زیر نظر متخصص، از سایت درمانکده به صورت آنلاین نوبت بگیرید و با پزشک در ارتباط باشید.

منبع: Wikipedia

[sibwp_form id=1]  

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.9 / 5. تعداد رای‌ها 22

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها