ادرار دردناک

علت ادرار دردناک چیست؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

ادرار دردناک یک اصطلاح گسترده است که هر گونه احساس ناراحتی در هنگام دفع ادرار را شامل می شود. منشا این درد ممکن است از مثانه، پیشابراه و بخش های تناسلی باشد. ادرار دردناک بسیار شایع است و علائمی نظیر حس سوزش یا خارش در هنگام دفع ادرار می توانند نشان دهنده وجود برخی بیماری های زمینه ای باشند.

علل ادرار دردناک طیف گسترده‌ای دارد. زیرا ادرار دردناک اصطلاحی است که ناراحتی هنگام ادرار را توصیف می کند. این درد ممکن است در مثانه، مجرای ادراری یا پرینه باشد.

مجرای ادرار لوله‌ای است که ادرار را از داخل بدن به خارج بدن حمل می کند. در مردان، ناحیه بین اسکروتوم و مقعد به عنوان پرینه شناخته می شود. در زنان، پرینه منطقه بین مقعد و ورودی واژن است.

ادرار دردناک بسیار شایع است. درد، سوزش یا تیرکشیدن می تواند نشانی از تعدادی از بیماری ها باشد.

بیشتر بدانید: مثانه بیش فعال چیست؟ + بررسی علل، نشانه‌ها و راه‌های درمان مثانه پرکار

علل ادرار دردناک

علت ادرار دردناک چیست؟

ادرار دردناک یکی از علائم شایع عفونت مجاری ادراری (UTI) است. UTI خود ممکن است ناشی از التهاب یا عفونت باکتریایی مجاری ادراری باشد. مجاری ادراری شامل پیشابراه، مثانه، حالب و کلیه است. حالب ها ادرار را از کلیه به مثانه تخلیه می کنند. التهاب هر یک از این بخش ها می تواند باعث ادرار دردناک شود.

میزراه، مثانه، میزنای و کلیه دستگاه ادراری شما را تشکیل می دهند. میزنای ها لوله هایی هستند که ادرار را از کلیه‌ها به مثانه منتقل می کنند. التهاب در هر یک از این اندام ها می تواند باعث درد هنگام ادرار شود. بنابراین التهاب را می‌توان یکی از علل ادرار دردناک دانست.

براساس تحقیقات انجام شده زنان بیشتر از مردان به عفونت ادراری مبتلا می شوند. چرا که مجرای ادرار در زنان کوتاهتر از مردان است. مجرای ادرار کوتاه‌تر بدان معنی است که برای رسیدن به مثانه باکتری ها مسافت کمتری طی می کنند. خطر ابتلا به عفونت ادراری در زنانی که باردار یا یائسه هستند نیز افزایش می‌یابد.

سایر بیماری ها نیز می توانند باعث ادرار دردناک در زنان و مردان شوند.

بیماری های دیگر نیز می توانند باعث ادرار دردناک شوند‌. بعنوان مثال مردان ممکن است در اثر پروستاتیت (التهاب غده ی پروستات) دچار ادرار دردناک شوند که یکی از علل اصلی سوزش، خارش و ناراحتی در هنگام ادرار می باشد.

ممکن است مردان به دلیل پروستاتیت، ادرار دردناک را تجربه کنند. این وضعیت بدلیل التهاب غده پروستات است. این یک دلیل اصلی برای سوزش ادرار، احساس تیر کشیدن و ناراحتی است.

ادرار دردناک
ناراحتی و درد هنگام دفع ادرار

در صورت داشتن عفونت مقاربتی (STI) نیز ممکن است در هنگام ادرار کردن، احساس درد کنید. برخی از STI هایی که ممکن است باعث ادرار دردناک شوند شامل تبخال دستگاه تناسلی، سوزاک و کلامیدیا است. غربالگری برای این عفونت ها مهم است. بویژه به این دلیل که آن ها همیشه علائمی ندارند.

برخی از اعمال جنسی شما را در معرض خطر ابتلا به STI قرار می دهد، مانند رابطه جنسی بدون کاندوم یا رابطه جنسی با چند شریک جنسی. هرکسی که از نظر جنسی فعال باشد باید از نظر STIs تست شود.

یکی دیگر از علل ادرار دردناک سیستیت یا التهاب لایه پوشاننده مثانه است. سیستیت بینابینی (IC) همچنین به عنوان سندرم مثانه دردناک شناخته می شود. این رایج ترین نوع سیستیت است.

علائم IC شامل درد و حساسیت در مثانه و لگن است.

در بعضی موارد پرتودرمانی می تواند باعث درد مثانه و ادرار شود. این بیماری به عنوان سیستیت ناشی از اشعه شناخته می شود.

با این حال گاهی مواقع رادیوتراپی می تواند باعث درد مثانه و ادرار دردناک شود که سیستیت ناشی از رادیاسیون نامیده می شود. سنگ های کلیوی، توده های سختی هستند که در کلیه ها تشکیل شده و باعث ادرار دردناک می شوند. گاهی مواقع، ادرار دردناک ناشی از عفونت نیست بلکه در اثر استعمال محصولات آرایشی بهداشتی نظیر انواع صابون ، لوسیون و پودر حمام ایجاد می شود که همگی باعث تحریک بافت های واژن می شوند. مواد رنگی مورد استفاده در مواد شوینده و دیگر محصولات پاک کننده نیز می توانند باعث تحریک مجاری ادراری و ادرار دردناک شوند.

ادرار دردناک
ادرار دردناک و تکرر ادرار

بیشتر بدانید: ٰعلت عفونت کلیه چیست؟

روش های درمان ادرار دردناک

پزشک متخصص اورولوژی ممکن است از دارو برای درمان ادرار دردناک استفاده کند. آنتی بیوتیک ها قادرند انواع UTI، پروستاتیت باکتریال و برخی از STI ها را درمان کنند. پزشک معالج ممکن است از یک سری دارو برای کاهش التهاب مثانه استفاده کند. داروهای مورد استفاده در درمان IC عبارتند از داروهای ضد افسردگی، پنتوزان پلی سولفات سدیم(elmiron) و استامینوفن(Tylenol) همراه با کدئین. ادرار دردناک ناشی از عفونت باکتریایی معمولا به سرعت پس از دریافت دارو بهبود پیدا می کند. مصرف منظم داروهای تجویز شده برای دستیابی به بهترین نتیجه الزامی است.

درمان درد همراه با سیستیت بینابینی دشوارتر است. در این حالت نتایج حاصل از درمان دارویی ممکن است دیرتر ظاهر شوند به نحوی که گاهی لازم است فرد قبل از بهبودی علایم تا ۴ ماه دارو مصرف کند. با تغییر سبک زندگی می توان علائم را کاهش داد. سعی کنید از مواد شوینده معطر دور بمانید تا در نتیجه خطر تحریک مجاری ادراری به حداقل برسد. در حین رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید تا احتمال انتقال عفونت های منتقله از راه جنسی کاهش یابد‌. از مصرف مواد غذایی و نوشیدنی هایی که باعث تحریک مثانه می شوند بپرهیزید.

احتمال تحریک مثانه در اثر مصرف برخی مواد غذایی بیشتر است. الکل، کافئین، غذاهای تند، مرکبات و آب آن ها، فرآورده های گوجه فرنگی و شیرین کننده های مصنوعی از جمله مواد غذایی هستند که باعث تحریک مثانه می شوند. به منظور تسریع بهبودی مثانه باید از مصرف مواد غذایی اسیدی نیز اجتناب کنید. سعی کنید تا کامل شدن روند درمان، رژیم غذایی معتدلی داشته باشید.

چگونه می توان از ادرار دردناک جلوگیری کرد؟

برای کمک به تسکین علائم تغییراتی وجود دارد که می توانید در سبک زندگی خود ایجاد کنید.

  • از مواد پاک کننده معطر و لوازم آرایشی کمتر استفاده کنید تا خطر تحریک را کاهش دهید.
  • در حین فعالیت جنسی از کاندوم استفاده کنید تا خود را از STI ایمن نگه دارید.
  • رژیم غذایی خود را اصلاح کنید تا مواد غذایی و نوشیدنی هایی که مثانه را تحریک می کند از بین برود.
  • شواهدی وجود دارد که نشان می دهد برخی غذاها احتمالاً مثانه شما را تحریک می کنند. بعضی از مواد تحریک کننده شامل الکل، کافئین، غذاهای پرادویه، مرکبات و آب میوه ها، محصولات گوجه فرنگی و شیرین کننده های مصنوعی هستند.
  • همچنین باید از مصرف غذاهای بسیار اسیدی جلوگیری کنید تا مثانه شما بهبود یابد. سعی کنید چند هفته در حالی که معالجه پزشکی دریافت می کنید، با رژیم سالم همراه باشید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد رای‌ها 296

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

37 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها
رستم
رستم
14 روز قبل

سلام وقت بخیر ببخشید من ادرارم با درد و سوزش میاد دلیلش چیه و چ چیزی باید مصرف کنم ؟؟؟

شهر
تهران
یکتا رجبی
یکتا رجبی
1 ماه قبل

سلام . من موقع ادرار در ناحیه واژن و زیر شکمم درد شدیدی دارم و مکرر احساس میکنم ک باید برم سرویس اما مقدار ادرارم خیلی کم هست و دردناک . و امروز متوجه خون در ادرارم شدم . میشه لطفا راهنماییم کنید

شهر
تهران
Roya
Roya
2 ماه قبل

من بعد از رابطه جنسی که داشتم الان یه هفته از میگذره موقع ادرار کردن بسیار درد شدیدی دارم
اصلا سوزش نیست ولی به شدت درد دارم هنگام ادرار و چند ساعت بعد از ادرار همچنان زیر شکم و جاهای دیگه که مربوط به ادرار هست درد میکنه
و انگاری که بعد ادرار دوباره ادرار دارم ولی اصلا هر چقد که در سرویس بهداشتی میشینم چیزی نمیاد
تروخدا بگید باید چیکار کنم یا اصلا دلیلش چیه

معصومه
معصومه
2 ماه قبل

سلام .معصومه هستم ۴۵ ساله .الان ۵ روز هست. اول شرمنده ببخشید صحبت میکنم.بله ۵ روزه که وقتی .ادارامیکنم .همون محل ادرار .درد بدی دارم یعنی تیر میکشه .چه قبل ادرار چه بد .چیکار کنم

شهر
تهران
معصوه
معصوه
2 ماه قبل
پاسخ به  معصومه
  1. سلام .واقعا خیلی درد دارم چندروزه .موقع ادرار کردن .یعنی جایه ادرار .درد میکنه تیر میکشه حتی موقع دستشویی چیکار کنم
شهر
تهران
زهرا
زهرا
4 ماه قبل

سلام موقع ادرار بد جور زیر شکمم درد احساس مکنم حالا از شما مخوام من چکار کنم تا خوب بشم

شهر
تبریز
Roya
Roya
2 ماه قبل
پاسخ به  زهرا

متوجه دلیلش شدی منم دقیقا همینطوری هستم

شیرین
شیرین
4 ماه قبل

سلام سوزش و ادرارهای کم با فاصله کوتاه و دردناک و تیر کشیدن
علتش چیه؟

شهر
تهران
Moslem
Moslem
7 ماه قبل

سلام آقا هستم 40سال دارم ادرار تند دارم ولی هنگام تخلیه بادرد وسختی مقدار کمی تخلیه میشه با پرتاب خیلی ضعیف ودرد دوبار چند دقیقه بعد دوبار باید برم تا کم‌کم تخلیه بسشه متاهل هستم رابطه جنسی منظم دارم لطفاً راهنمایی کنید

الهام
الهام
7 ماه قبل

موقع ادراردرددهانه رحم دارم چه دارویی استفاده کنم

شهر
کرج
ایسو
ایسو
7 ماه قبل

سلام من ۱۳ سالم هست و این درد رو دارم الان دو روزیه که این درد اذیتم میکنه چیکار باید بکنم

شهر
شیراز
مریم
مریم
8 ماه قبل

سلام وقت بخیر
تقریبا بعداز۲۴ساعت بعدازرابطه نزدیکی دخول
الان ی هفته هس ک پایان ادرار چندقطره خون میبینم وهنگام ادرارهم درد واژن دارم

شهر
اصفهان
تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
تیم پزشکی درمانکده
8 ماه قبل
پاسخ به  مریم

سلام مریم جان.عفونت ادراری بعد از رابطه‌ی جنسی بسیار شایعه.برای درمان آنتی بیوتیکی بهتره نوبت حضوری متخصص زنان بگیرید و با دادن آزمایش ادرار و شناسایی میکروارگانیسیم متخصص بهترین درمان رو براتون انتخاب کنه.امیدوارم همیشه سلامت باشید.

نسیم
نسیم
9 ماه قبل

سلام خسته نباشین من ادرار با درد سوزش دارم انگار حبس میشه ادرارم
از دیشب شدن یه داروی مکیدنی خوردم ازدرون نباشه

شهر
تبریز
فضل الباری
فضل الباری
9 ماه قبل

سلام من مشکل دارم در وقت ادرار کردن ناحیه سر ذکر من درد شدید دارد درمان چی است

شهر
تهران
ز.ا
ز.ا
9 ماه قبل

سلام
من الان حدود دوهفته هست که بعد از اتمام ادرار و بعد از اون درد دارم باید به چه متخصصی مراجعه کنم

شهر
تهران
ابراهیم
ابراهیم
8 ماه قبل
پاسخ به  ز.ا

سلام من موقع ادرار سر آلتم تیر میکش درد داره

زهرا
زهرا
9 ماه قبل

سلام من خانمی ۳۸ ساله هستم چند روزی هست که تکرر ادرار دارم وموقعی که ادرارم تخلیه میشه احساس درد میکنم ولی سوزش و خارش ندارم ممنون میشم راهنماییم کنید

شهر
تهران
هستی نواصر
هستی نواصر
10 ماه قبل

سلام من خانمی 44ساله هستم متاهلم الان مدت یکهفته هنگام ادرار کمی درد داشتم اماالان نمتونم ادرار کنم باکلی درد حتی نمتونم بشینم باید روی صندلی بشینم بدجوری درد شدید توی مثانه وشکمم میپیچه بعدا ازدفع ادرار اون درد هنوز هست لطفا راهنماییم کنید ممنون میشم خیلی درد وحشتناکی مخصوص مثانم وهنگامی که میخوام ادرار دفع کنم آیا این درد می‌تواند عفونت قارچی باشد یا عقونت ادراری بالنتیجه بیوتیک مشکلم حل میشه

محمد ر
محمد ر
10 ماه قبل

سلام من چند روزه که درد شدیدی در آلتم داشتم و ترشحات زرد رنگ عفونت مانندی روی لباس زیرم لکه میزنه و هنگام ادرار یا تحریک شدن درد زیادی داره چند روزی سفکسیم و چرک خشک کن قوی خوردم بهتر شد ولی ترشحات خیلی کم شده درد یک سوم شده ولی هنوز ادرار دردناک دارم و کمی ترشح با لکه زرد و ادرار هم زرد غلیظه راهنمایی بفرمایید چه مشکلی پیش اومده و ضمنا مجردم و یکماهه رابطه نداشتم الان یکهفته با این مشکل روبرویم.ممنون

شوکت
شوکت
10 ماه قبل
پاسخ به  محمد ر

من یک هفته ای هست هنگام دفع ادرار دچار درد شدیدمیشوم وبطور که هر ده دقیقه یکبار ادرار دارم لطفا راهنمایی بفرمایید، با تشگر !

شهر
مشهد
ناشناس
ناشناس
11 ماه قبل

سلام خسته نباشید من الان ۳۸ سالمه ودر سن ۱۳ سالگی رفلاکس مثانه عمل کردم ولوله حالبم پلاستیک الان چند وقته که دوباره درد و عفونت شدید ادراری میگیرم وهر آنتی بیوتیکی میخورم تا تموم میشه دوروز بعد دوباره دردم شروع میشه حالا میخوام عمل سیستوسکپی انجام بدم آیا خطر داره یانه

شهر
کرج
خ ا
خ ا
11 ماه قبل

سلام من امروز ادرارمکنم درد شدیدی دارم بعد ادار طوری درد دارم تحملش سخته برام چی کار کنم لطفا پاسخ‌دهید

باران
باران
9 ماه قبل
پاسخ به  خ ا

عفونته

شهر
مشهد
امیر
امیر
1 سال قبل

سر آلت من بعد از این که با سوزش ودرد دفع ادرار میکنم بعد ادرار حالت درد ناگهانی در سر آلت که مجرای ادرار اونجا تموم میشه تیر می‌کشه شدیدا

شهر
تهران
م.ر
م.ر
1 سال قبل

سلام من ادرارم شروعش دست خودم نیست انگار بعدم میخواد بیاد با درد همراهه چیکار کنم دو روز به شدت تب کردم و مریض بودم الانم حالم زیاد خوب نیست

شهر
تبریز
تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
تیم پزشکی درمانکده
1 سال قبل
پاسخ به  م.ر

سلام دوست عزیز احتمالا مبتلا به پیلونفریت شدید.حتما نوبت حضوری متخصص عفونی بگیرید و مراجعه کنید.امیدوارم همیشه سلامت باشید.

وفا+رسولی
وفا+رسولی
1 سال قبل

سلام من هنگام درد ی کم احساس سوزش در الت تناسلی دارم.ممکنه برای توجه بیش از حدم باشه به رنگ ادرارم

لیمه
لیمه
1 سال قبل

سلام بعد ذدرار احساس درد میکنم چی کنم کدام دوا بخورم ؟ لطفا

آیدا
آیدا
1 سال قبل
پاسخ به  لیمه

بالا نوشته

شهر
تهران
باران
باران
9 ماه قبل
پاسخ به  لیمه

سلام متخصص زنان خوب برید

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
1 سال قبل

سلام من بعداز ادرار کردن درد شدید در ناحیه تناسلی دارم علت چیست

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
1 سال قبل

واسه من یکم رنگش قرمز است چکار کنم

..
..
1 سال قبل

من عفونت ادرار دارم الانم در هنگام ادرار کردن احساس درد میکنم

.
.
1 سال قبل

برای درد هنگام ادرار چکار کنیم.
چ بخوریم

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
1 سال قبل
پاسخ به  .

سلام چرا جواب سوالات رو نمیدین

رزیتا
رزیتا
1 سال قبل
پاسخ به  .

من موقع ادرار احساس درد شدید میکنم چ دارویی مصرف کنم