عمل پروتز سینه چیست؟ حقایقی که درباره آن نمی‌دانید

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

عمل پروتز سینه یک روش جراحی ترمیمی است که برای بازسازی فرم سینه، شکل و اندازه سینه استفاده می‌شود. به‌طورمعمول برای پروتز سینه از مواد سلیکونی استفاده می‌شود که حالت نرم آن شباهت زیادی به بافت طبیعی سینه است. از این روش معمولا در مواردی مانند ترمیم سینه بعد از بیماری سرطان سینه یا به دلیل مشکلات جنسیتی و یا رشد ناقص سینه استفاده می‌شود و به زنان کمک می‌کند تا رضایت بیشتری از ظاهر سینه‌های خود داشته باشند. اما عمل پروتز سینه چطور انجام می‌شود و چه مزیت‌ها و معایبی دارد؟ در این مقاله از مجله پزشکی درمانکده می‌توانید با نکاتی مهم و کاربردی در مورد عمل پروتز سینه آشنا شوید.

پروتز سینه چیست؟

پروتز سینه یک روش جراحی است که در آن سینه‌های مصنوعی یا پروتزهای سینه درون بدن ایمپلنت یا جاسازی می‌شود. به‌طورکلی پروتزهای سینه در انواع شکل‌ها، اندازه‌ها و فرم‌های مختلف ارائه می‌شود و معمولا از جنس سیلیکون هستند. فرد می‌تواند قبل از عمل فرم و اندازه دلخواه خود را انتخاب کنید و سپس پزشک پروتز را روی عضله جدار قفسه سینه یا زیر آن جاسازی می‌کند. عمل پروتز سینه معمولا توسط افرادی که در اثر سرطان سینه، پستان‌های خود را از دست داده‌اند یا افرادی که به‌طور طبیعی سینه‌های بسیار کوچکی دارند و در اثر یک حادثه سینه آن‌ها آسیب دیده است، استفاده می‌شود.

بیشتر بدانید: چگونگی خارج کردن رحم

تصویر فردی که پروتز سینه انجام داده است.
پروتز سینه یک عمل جراحی برای افزایش سایز سینه است که با جاسازی پروتز مصنوعی داخل بافت سینه انجام می‌شود.

انواع پروتز سینه

پروتز دائمي سينه از لحاظ جنس معمولا به دو دسته‌بندی تقسیم می‌شود. به‌طورکلی استفاده از پروتزهای سینه سلیکونی بسیار رایج‌تر است، اما روش دیگری که برای پروتز سینه استفاده می‌شود، پروتزهای آب نمکی هستند. در ادامه می‌توانید با ویژگی‌های این دو نوع پروتز بیشتر آشنا شوید.

پروتز سلیکونی

یکی از رایج‌ترین انواع پروتز سینه پروتزهایی هستند که از جنس سیلیکون ساخته شده‌اند و ظاهری ژل‌مانند دارند. برای جاسازی این پروتزها لازم است برش نسبتا بزرگی روی سینه انجام شود و پروتز درون بدن جاسازی شود.

پروتز سینه آب نمکی

پروتزی آب نمکی یکی دیگر از انواع پروتز سینه است که ظاهری گرد دارد و پس از جاسازی کردن در بافت سینه از آب نمک استریل پر می‌شود. جاسازی این نوع پروتزها بسیار ساده‌تر پروتز سلیکونی است و با یک برش کوچک در سینه انجام می‌شود. انواع پروتز سینه در صورت پارگی مشکلی برای بدن ایجاد نمی‌کنند جذب بدن می‌شوند. معمولا مقاومت پروتزهای آب نمکی نسبت به پروتز سلیکونی بیشتر است.

نحوه عمل پروتز سينه

عمل پروتز سینه معمولاً در چند مرحله انجام می‌شود. در ادامه به شما می‌گوییم که عمل پروتز سينه چگونه است و چطور انجام می‌شود؟

بیشتر بدانید: لیفت سینه چیست؟

جلسه مشاوره

در این مرحله، بررسی‌های جامعی در مورد نیازها و انتظارات بیمار انجام می‌شود و بهترین روش برای فرد تعیین می‌شود. در این جلسه پزشک به صورت فیزیکی بیمار را معاینه می‌کند و اطلاعات در مورد تاریخچه پزشکی فرد و بیماری‌هایی که دارد، کسب خواهد کرد.

آماده سازی قبل از عمل

بعد از تصمیم‌گیری در مورد فرم و اندازه سینه و کسب اطلاعات کامل توسط پزشک، در این مرحله لازم است فرد از آزمایش‌های مختلفی مثل آزمایش خون و تصویربرداری سینه استفاده کند. در این مرحله ممکن است پزشک رژیم غذایی خاصی را برای شما در نظر بگیرد و یا مصرف داروهای شما را متوقف کند.

عمل جراحی

برای شروع عمل پروتز سینه پزشک ابتدا بیمار را بیهوش می‌کند. سپس عمل پروتز با توجه به روش انتخابی انجام می‌شود. در عمل پروتز سینه ممکن است پزشک از تزریق چربی استفاده کند و یا ایمپلنت سلیکونی را داخل سینه بیمار جاسازی کند. برای جاسازی پروتز معمولا برش از زیر سینه، زیر بغل یا دور نوک پستان ایجاد می‌شود.

بیشتر بدانید: تغییر جنسیت در ایران چگونه است؟

بازیابی بعد از عمل

پس از عمل، بیمار به یک واحد پرستاری منتقل می‌شود تا به هوش بیاید. در این مرحله، داروهای ضد درد و ضد التهابی تجویز می‌شود. مدت زمان عمل و بازیابی مدت زمان عمل پروتز سینه به ویژگی‌های هر بیمار و روش انتخابی بستگی دارد. معمولا عمل پروتز سینه حدود ۱ تا ۳ ساعت طول می‌کشد. مدت زمان بازیابی هم به عوامل مختلفی مانند نوع عمل، میزان درد و عوارض ممکن، سن و سلامت کلی بیمار وابسته است. بهبودی برخی از بیماران ممکن است پس از عمل، چند هفته طول بکشد.

عوارض پروتز سینه

افرادی که عمل پروتز سینه انجام می‌دهند، ممکن است با عوارضی روبرو شوند. در مراحل ابتدایی پس از عمل پروتز سینه معمولا حالا سردرد و سرگیجه و تهوع به خاطر استفاده از بیهوشی وجود دارد. تا مدتی ممکن است فرد در ناحیه سینه بی‌حس باشد که معمولا به مرور برطرف می‌شود. در ادامه می‌توانید با عوارض و معایب عمل پروتز سینه بیشتر آشنا شوید.

در صورت لزوم می توانید با جراح عمومی آنلاین مشورت کنید و هم می توانید به صورت حضوری به بهترین جراح عمومی مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: حلقه ضد بارداری چیست؟

اینفوگرافی عوارض پروتز سینه
برخی از عوارض پروتز سینه عبارت‌اند از التهاب و عفونت، خونریزی و احساس درد و سوزش در اطراف سینه.

التهاب و عفونت

عفونت یکی از عوارض عمل پروتز سینه است که ممکن است در محل عمل جراحی رخ دهد و معمولا با مصرف دارو و مراقبت‌های پزشکی برطرف می‌شود.

خونریزی و تجمع خون

خونریزی بعد از عمل یک عارضه نادر است، اما در برخی موارد ممکن است رخ دهد.

تشکیل توده‌های نرم و رسوبات

در برخی از موارد، ممکن است در سینه فرد توده‌های نرم یا رسوباتی تشکیل شود.

بیشتر بدانید: توده سفت در سينه نشانه چیست؟

احساس درد و سوزش در اطراف سینه

احساس درد، حساسیت و خارش در اطراف سینه از دیگر عارض پروتز سینه است که در اکثر موارد پس از مدتی برطرف می‌شود.

مراقب‌های بعد از عمل پروتز سینه

پس از عمل پروتز سینه لازم است مراقبت‌های خاصی را انجام دهید. در ادامه می‌توانید با لیستی از مراقب‌های بعد از عمل پروتز سینه آشنا شوید.

بیشتر بدانید: نارسایی دهانه رحم چیست؟

اینفوگرافی مراقبت‌های بعد از عمل پروتز سینه
از مهم‌ترین مراقبت‌های پروتز سینه می‌توان به انجام آزمایش‌های دوره‌ای، تعویض بانداژ، مصرف دارو و انجام تمرینات ورزشی خاص اشاره کرد.
  • انجام آزمایش‌های دوره‌ای: پس از عمل، باید آزمایش‌ها و پیگیری‌های مختلفی به صورت دوره‌ای انجام شود تا وضعیت سلامتی و بهبود بیمار مورد نظر قرار بگیرد.
  • تغییر بانداژ: بانداژ محافظتی باید درست و به‌موقع تغییر داده شود تا محل عمل جراحی تمیز و خشک باقی بماند.
  • مصرف دارو برای درمان درد: داروهای ضد درد و ضد التهابی توسط پزشک تجویز می‌شوند تا درد و تورم محدود شوند. مصرف دقیق و به‌موقع این داروها بسیار مهم است.
  • تمرینات ورزشی: پس از مدتی از عمل، پزشک ممکن است به بیمار تمرینات ورزشی ساده را پیشنهاد دهد تا انعطاف‌پذیری و عملکرد عضلات سینه و بازویی بهبود یابد.

بیشتر بدانید: بزرگ کردن سینه در خانه چگونه است؟

مزایا عمل پروتز سینه

  • بهبود اعتمادبه‌نفس و روحیه: پروتز سینه ممکن است به زنان کمک کند تا اعتمادبه‌نفس خود را بازیابی کنند و رضایت بیشتری از ظاهر خود کسب کنند.
  • بازگشت به زندگی روزمره: با انجام پروتز سینه، بیماران می‌توانند به فعالیت‌های روزانه خود برگردند و به زندگی عادی خود ادامه دهند.
  • تعادل بدنی: پروتز سینه ممکن است به تعادل بدنی کمک کند و درنتیجه درد و عدم تعادل در قسمت بالایی بدن را کاهش دهد.
تصویر فردی که از فرم سینه خود روی لباس راضی است.
استفاده از پروتز سینه موجب می‌شود تا فرد رضایت بیشتری از بدن خود داشته باشد.

سخن نهایی

پروتز سینه برای زنانی که با مشکلاتی مانند بیماری سرطان سینه روبرو شده‌اند یا به دلیل مشکلات جنسیتی نیاز به ترمیم سینه دارند، اهمیت زیادی دارد. بسیاری از افراد نیز از ظاهر سینه‌های خود ناراضی هستند و با عمل پروتز سینه سایر سینه‌ها را بزرگ‌تر می‌کنند. به خاطر داشته باشید که جراحی پروتز سینه یک روش درمانی پیچیده است که نیازمند تحلیل دقیق تاریخچه پزشکی و شرایط فردی هر بیمار است. در صورت تمایل به انجام این جراحی، بهتر است با پزشک متخصص یا جراح پلاستیک مشورت کنید و سپس اقدامات لازم را انجام دهید. می‌توانید قبل از تصمیم‌گیری در مورد پروتز سینه ابتدا با یکی از متخصصین زنان در درمانکده به صورت حضوری و غیرحضوری ارتباط برقرار کنید و سپس با در نظر گرفتن معایب و مزیت‌های این روش انتخاب هوشمندانه‌تری را تجربه کنید.

سوالات متداول

 
عمل پروتز سینه چقدر ماندگاری دارد؟

عوامل مختلفی بر ماندگاری پروتز سینه موثر هستند. به‌طورکلی پروتزهای سینه دائمی نیستند و پس از مدتی کم‌کم فرسوده می‌شوند. در بسیاری از مواقع ضربه به سینه یا پارگی پروتز نیز موجب از بین رفتن آن می‌شود. اگر پروتز سینه کیفیت بالایی داشته باشد، معمولا بعد از 10 تا 20 سال احتمال از بین رفتن وجود دارد و در این شرایط می‌توان پروتز را تعویض کرد.

آیا پارگی پروتز سینه خطرناک است؟

پاره شدن پروتز سینه سلیکونی یا آب نمکی هیچ خطری ندارد. مواد به کار رفته در این پروتزها با بدن سازگار هستند و مشکلی ایجاد نمی‌کنند.

آیا پروتز سینه خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد؟

بهتر است بدانید که هیچ مبنای علمی در مورد افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه در افرادی که از پروتز استفاده می‌کنند، وجود ندارد و به همین دلیل متخصصین معتقد هستند که این عمل هیچ تاثیری بر بروز سرطان سینه ندارد.

عمل پروتز سينه درد دارد؟

عمل پروتز سینه با بیهوشی کامل انجام می‌شود و به همین دلیل فرد حین عمل هیچ دردی را احساس نمی‌کند.

آیا امکان عمل پروتز سينه با بی‌حسی وجود دارد؟

پروتز سینه تنها با بیهوشی عمومی انجام می‌شود و تنها در برخی شرایط خاص پزشک می‌تواند این عمل را با بی‌حسی موضعی انجام دهد.

عمل پروتز سينه چقدر طول ميكشد؟

عمل پروتز سینه معمولا از 70 دقیقه تا 5 ساعت طول می‌کشد.

منابع: bcna، medicalnewstoday، healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 4

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها