لیفت سینه چیست؟ بهترین روش بالا کشیدن سینه کدام است؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

لیفت سینه (Breast Lift) یک تکنیک زیبایی برای افتادگی سینه‌ها بر اثر دلایل مختلف است که به 2 صورت جراحی و غیرجراحی انجام می‌شود. اگر شما از افتادگی سینه‌های خود حس خوبی نداری لیفتینگ سینه به شما کمک خواهد کرد.

دلایل مختلفی مثل افزایش سن، شیردهی، تغییرات هورمونی، بالا رفتن وزن و… می‌تواند بر شکل و ظاهر سینه‌های شما اثر بگذارد. اکثر زنان پس از شیردهی دچار افتادگی سینه می‌شوند یا این حالت پستان را به صورت ژنتیکی کسب کرده‌اند. در این مواقع لیفت سینه گزینه مناسبی است. 

هرچه سینه‌ها به سمت بالا کشیده شوند، خوش‌فرم‌تر در سوتین قرار می‌گیرند، در نتیجه لباس با ظاهر زیباتری در تن شما می‌نشیند. شاید از نظر خیلی از خانم‌ها این موضوع آن‌چنان اهمیتی نداشته باشد اما بسیاری از آن‌ها به‌دلیل فرم نامناسب سینه دچار حس ناخوشایند و انزوا می‌شوند. 

اگر شما هم به دنبال درمان افتادگی سینه‌های خود هستید و می‌خواهید با سفت شدن بافت آن فرم بهتری ایجاد کنید، تا انتهای این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید که انواع، فواید و عوارض لیفت سینه را بررسی می‌کنیم.

لیفت سینه چیست؟

به بالا کشیدن سینه‌های افتاده لیفت‌سینه می‌گویند. این تکنیک یا به صورت جراحی لیفت سینه انجام می‌شود که به آن ماستوپکسی می‌گویند یا شامل انواع روش‌های دیگر بدون بیهوشی است. هدف از انجام هر دو روش رفع افتادگی سینه و سفت شدن بافت آن خواهد بود. 

با این تکنیک سینه‌ها فرم و ظاهر بهتری پیدا می‌کنند، زیرا نوک پستان در موقعیت بالاتری قرار می‌گیرد. در اکثر مواقع جراح با توافق بیمار در حین عمل لیفت سینه ناحیه تیره اطراف نوک پستان (آرئولها) را محدود کرده و آن را متناسب با فرم جدید سینه ایجاد می‌کند.

در صورت لزوم می توانید با جراح عمومی آنلاین مشورت کنید و هم می توانید به صورت حضوری به جراح عمومی مراجعه کنید.

تصویر سینه‌های افتاده و نیازمند لیفت سینه
لیفت‌سینه به رفع افتادگی آن‌ها کمک می‌کند اما تاثیری بر افزایش سایز پستان ندارد.

خوب است بدانید قبل از انجام لیفت سینه با روش‌های مختلف ابتدا باید جلسات مشاوره با پزشک خود داشته باشید. بررسی سوابق آن‌ها و نمونه عکس‌های قبل و بعد به شما در تصمیم‌گیری درست کمک می‌کنند. درمانکده برای راحتی شما جمعی از بهترین پزشکان متخصص زیبایی را گرد هم آورده و سیستم نوبت‌دهی آنلاین جهت رزرو وقت معاینه را برای شما فراهم کرده است.

بیشتر بدانید: عمل پروتز سینه چیست؟

آیا جراحی لیفت سینه همان ماستوپکسی است؟

ماستوپکسی همان لیفت سینه است که با روش جراحی و بیهوشی انجام می‌شود. در این روش جراح نوک پستان را بالاتر از دیواره قفسه سینه قرار می‌دهد. همچنین در طی عمل لیفت سینه پوست اضافی اطراف پستان را برای سفت شدن بافت آن برمی‌دارند. 

عمل لیفت سینه یک جراحی سرپایی در بیمارستان محسوب می‌شود و جراح برای توضیح مراحل آن ابتدا باید تکنیک مورد نظر برای جراحی لیفت‌سینه را انتخاب کند. این روش شامل تکنیک‌های مختلفی می‌شود که تفاوت آن‌ها در محل برش است. 

جدول زیر نشان‌دهنده انواع تکنیک مرسوم در لیفتینگ سینه با روش جراحی است:

انواع روش جراحی لیفت‌سینهنحوه برش
لیفت هلالیایجاد برش در قسمت بالایی آرئول
لیفت پری آرئولارایجاد برش دایره‌ای در اطراف آرئول
لیفت عمودیایجاد 2 برش ، یکی در اطراف آرئول و دیگری به صورت عمود در لبه پایینی آرئول تا زیرسینه
لیفت T واررونهشامل 3 برش: اولی در اطراف آرئول، دومی در لبه پایینی آرئول به صورت عمود تا زیرسینه و سومی در امتداد زیرسینه
جدول انواع روش عمل لیفت‌سینه

اگر تصمیم به جراحی لیفت سینه دارید اما مطمئن نیستید این کار برای شما مناسب است یا خیر، یک مداد زیر سینه‌های خود قرار دهید. اگر مداد در آن‌جا باقی ماند، شما کاندید ماستوپکسی هستید. البته بهتر است برای اطمینان کامل با پزشک متخصص زیبایی یا جراح پلاستیک مشورت کنید.

فواید جراحی لیفت سینه

مهمترین مزایای جراحی لیفت سینه عبارت است از:

  • جوان‌سازی سینه‌ها
  • رفع افتادگی سینه
  • ایجاد فرم بهتر با حجیم به‌نظر رسیدن
  • از بین بردن پوست اضافی اطراف سینه
  • سفت شدن بافت پستان
  • کاهش هاله تیره اطراف نوک سینه متناسب با فرم جدید

بیشتر بدانید: بزرگ کردن سینه در خانه چگونه است؟

اینفوگرافیک فواید جراحی لیفت‌سینه
زنانی که به‌دلایل مختلف مانند بارداری، شیردهی، افزایش سن یا برخی بیماری‌ها دچار افتادگی سینه شده‎اند می‌توانند از روش عمل لیفت‌سینه استفاده کنند.

بیشتر بدانید: علت تغییر رنگ سینه در زنان به چه خاطر است؟

انواع روش لیفت سینه بدون جراحی

در این روش شما دوره نقاهت کوتاه‌تری خواهید داشت و احتمال بروز عوارض جانبی بسیار کمتر است. از همین‌رو لیفت سینه بدون جراحی با روش‌های مختلف طرفداران زیادی دارد. در این روش برشی روی سینه‌ها ایجاد نمی‌شود و بیهوشی لازم نیست. 

برای دریافت نتیجه مطلوب می‌توانید با دکتر متخصص زیبایی درمانکده مشورت کنید و انتظار خود را از عمل زیبایی لیفت سینه‌ها با او در میان بگذارید. 

موثرترین روش‌های لیفت‌سینه بدون جراحی شامل موارد زیر می‌شوند:

لیفت با نخ

در روش بالا کشیدن سینه‌ها با نخ که یک تکنیک غیرجراحی محسوب می‌شود به کمک نخ‌های مخصوص پوست اطراف پستان کشیده خواهد شد. نخ مخصوص که خارهای کوچکی دارد، توسط سوزن باریک زیر پوست وارد می‌شود. سپس جراح با گره زدن نخ آن را محکم می‌کنند و پوست اطراف سینه را به سمت بالا تا نزدیکی استخوان ترقوه می‌کشد. این روش به‌دلیل جذب نخ‌ها و عدم ایجاد برش موقتی است و پس از  یک یا 2 سال نیاز به ترمیم دارد.

لیفت با لیزر

پرتوهای قوی انرژی لیزر به از بین رفتن سلول‌های مرده و کلاژن‌سازی مجدد پوست اطراف سینه کمک می‌کنند. بدین ترتیب خاصیت ارتجاعی پوست در ناحیه سینه افزایش پیدا خواهد کرد. با این حال لیفت‌سینه توسط لیزر یک روش موقتی و جزئی محسوب می‌شود و برای زنانی با افتادگی ناچیز سینه‌ها مناسب است.

لیفت سینه با پلاسما

این روش یکی از جدیدترین تکنیک‌ها برای بالا کشیدن سینه‌ها بدون جراحی است. با انتقال انرژی پلاسما سرد به لایه‌های پوست سینه باعث انقباض آن و تحریک کلاژن‌سازی می‌شوند.

بیشتر بدانید: توده سفت در سينه نشانه چیست؟

لیفتینگ سینه با پلاسما سرد به جوان‌سازی بافت سینه‌ها کمک می‌کند و در نتیجه انقباض آن‌ها عمل لیفت انجام خواهد شد. بلافاصله پس از انجام این تکنیک نتایج اولیه مشاهده می‌شوند اما لیفت اصلی بعد از چند ماه که روند کلاژن‌سازی آغاز شد به چشم می‌آید.

سایر روش‌های لیفت سینه بدون جراحی عبارتند از:

  • لیفت‌سینه با ژل
  • لیفت‌سینه با بوتاکس
  • لیفت‌سینه با امواج رادیویی ترماژ
  • لیفت‌سینه به روش PRP

لیفت سینه با ورزش چگونه است؟

شما می‌توانید با انجام حرکات کششی خصوصا در قفسه سینه به تقویت ماهیچه‌های آن کمک کنید. هرچند لیفت سینه با ورزش به اندازه روش جراحی موثر نیست اما با تمرینات مکرر و ناامید نشدن از نتایج آن می‌توانید پس از گذشت یک ماه تغییرات چشمگیری مشاهده کنید. بهترین حرکات کششی برای ماهیچه‌های سینه عبارتند از:

  • تمرین شنا با دیوار (Wall push-ups)
  • تمرین پرس سینه با دمبل (Dumbbell Press)
  • تمرین حرکت کبرا (Cobra pose)
  • تمرین حرکت کمان (Bow pose)
  • تمرین حرکت شتر (Camel Pose)

آیا می‌توان به کمک طب سوزنی لیفت سینه انجام داد؟

این روش یک تکنیک مرسوم در آسیای شرقی است که بدون جراحی و هیچ برشی انجام می‌شود. هدف از لیفت سینه با طب سوزنی فعال کردن غدد درون‌ریز و تحریک آن‌هاست.  در این صورت دستورات لازم به غده هیپوفیز برای آزادسازی هورمون‌ها داده می‌شود. 

برای انجام لیفت سینه‌ها با روش طب‌سوزنی ابتدا پارچه تمیزی روی آن‌ها می‌گذارند، سپس فرد باتجربه سوزن‌های مخصوص را در نقاط مشخصی از سینه وارد می‌کند. این فرآیند حدود 30 تا 45 دقیقه طول می‌کشد و تعداد جلسات مورد نیاز با توجه به سن و میزان افتادگی سینه‌ها بین 15 تا 45 جلسه خواهد بود. از همین‌رو نمی‌توان نتایج حاصل از لیفت سینه با طب سوزنی را بلافاصله مشاهده کرد.

بیشتر بدانید: پروتز سینه چیست؟

عوارض لیفت سینه

اگر روش بالا کشیدن سینه‌های شما از نوع غیرجراحی باشد، بروز عوارض ناشی از آن بسیار نادر خواهد بود. شاید به ندرت مقدار کمی درد یا کبودی در محل انجام لیفت مشاهده شود که به سرعت بهبود می‌یابد. 

اینفوگرافیک عوارض لیفت‌سینه
اگر صرفا به دنبال افزایش سایز سینه هستید یا قصد بارداری دارید به سراغ انجام لیفت‌سینه نروید.

بیشتر بدانید: بازسازی سینه پس از سرطان چیست؟

اما عمل لیفت سینه به‌دلیل بیهوشی و ایجاد برش اغلب عوارضی در پی خواهد داشت که عبارتند از:

  • عفونت
  • خونریزی
  • واکنش به بیهوشی
  • جای زخم بخیه
  • مشکل در تولید شیر کافی
  • یک شکل و اندازه نبودن سایز سینه‌ها
  • از بین رفتن بخشی یا کل ناحیه تیره اطراف نوک پستان (آرئول‌ها)
  • عدم احساس در نوک سینه‌ها (به‌طور موقت)

لیفت سینه در یک نگاه

اگر از فرم افتاده سینه‌های خود راضی نیستید، می‌تواند با روش‌های مختلف لیفتینگ سینه اعم از جراحی یا بدون عمل ظاهری زیباتر به آن‌ها ببخشید. مهمترین اقدام مراجعه به پزشک متخصص زیبایی است که مهارت کافی برای انجام این عمل را داشته باشد. 

پزشک بر اساس سن شما و میزان شدت افتادگی سینه‌ها یکی از روش‌های لیفت سینه را توصیه خواهد کرد. شما تاکنون از کدام روش لیفت‌سینه استفاده کرده‌اید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در این مقاله از مجله درمانکده به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

آیا عمل لیفت سینه درد دارد؟

این روش با جراحی انجام می‌شود و به‌دلیل ایجاد برش با کمی درد همراه است. البته شما حین انجام عمل بیهوش هستید یا بی‌حسی موضعی می‌گیرید. افرادی که تجربه انجام جراحی لیفت‌سینه داشته‌اند درد آن را متوسط گزارش می‌کنند.

آیا لیفت‌سینه باعث افزایش سایز آن می‌شود؟

خیر، این روش فقط افتادگی سینه‌ها را برطرف می‌کند و بر افزایش سایز آن اثری ندارد. در صورت تمایل به افزایش سایز سینه خود می‌توانید قبل از جراحی با پزشک برای انجام همزمان پروتز سینه مشورت کنید.

لیفت‌سینه برای چه افرادی مناسب است؟

عدم تفارن سینه‌ها، افتادگی نوک سینه به سمت پایین، افتادگی شدید سینه‌ها و از دست رفتن فرم اصلی آن‌ها

منبع: webmd | mayoclinic | healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.1 / 5. تعداد رای‌ها 15

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

7 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها