سفالکسین چیست؟ از روش مصرف تا عوارض جانبی

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

قبل از اینکه باکتری‌ها در بدن تکثیر شوند و علائم ایجاد کنند معمولا سیستم ایمنی می‌تواند آن‌ها را از بین ببرد. با این حال، گاهی‌اوقات ممکن است تعداد باکتری‌های مضر به قدری زیاد باشد که سیستم ایمنی نتواند با آن‌ها مقابله کند. در این شرایط باید از داروهایی استفاده کنید که به آن‌ها آنتی‌بیوتیک می‌گویند. امروزه به لطف پیشرفت‌های علم پزشکی، آنتی‌بیوتیک‌های متنوعی در دسترس است که هر کدام از آن‌ها می‌توانند طیف وسیعی از بیماری‌های عفونی را درمان کنند. این مقاله از مجله درمانکده به معرفی آنتی‌بیوتیک سفالکسین اختصاص دارد که یک داروی پرمصرف به شمار می‌رود. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

اطلاعات شناسنامه‌ای سفالکسین

عناوین مرتبط با شناسنامه داروتوضیحات
چکیده راهگشای دارواین دارو با مهار سنتز دیواره سلولی به درمان عفونت‌های باکتریایی کمک می‌کند.
نام داروبه سفالکسین به انگلیسی Cephalexin می‌گویند.
بک‌گراند دارواین دارو اولین سفالوسپورین نسل اول است. معمولا از سفالوسپورین‌های خوراکی برای درمان عفونت‌های ساده استفاده می‌شود.
نوع دارواین آنتی‌بیوتیک از نوع مولکول کوچک (Small molecule) است.
گروه دارواین آنتی‎‌بیوتیک یک داروی تاییدشده است. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) استفاده از Cephalexin را در چهارم ژانویه ۱۹۷۱ تایید کرد.
ساختار دارو سفالکسین
فرمول شیمیاییC16H17N3O4S
داروهای هم گروهسفادروکسیل، سفالوتین، سفازولین و سفرادین
فرم‌های موجود داروکپسول و سوسپانسیون خوراکی

نام برندهای داروی سفالکسین

این آنتی‌بیوتیک با نام‌های تجاری مختلف به فروش می‌رسد. در ادامه می‌توانید با تعدادی از این نام‌ها آشنا شوید:

  • کفالکس
  • سفال-اکس

کاربرد داروی سفالکسین

از کپسول، قرص یا شربت سفالکسین برای درمان بعضی از عفونت‌های ناشی از باکتری استفاده می‌شود. این عفونت‌ها عبارت‌اند از:

  • عفونت‌های دستگاه تنفس
  • اوتیت مدیا (عفونت گوش میانی)
  • عفونت‌های پوستی
  • عفونت‌های استخوانی
  • عفونت‌های دستگاه تناسلی (مجرای ادراری)

بیشتر بدانید: قرص سفکسیم چیست؟

اینفوگرافی درباره کاربردهای سفالکسین
Cephalexin با از بین بردن باکتری‌ها به درمان بیماری‌های عفونی کمک می‌کند.

گاهی‌اوقات از سفالکسین بعد از عمل بینی، تزریق ژل یا ختنه استفاده می‌شود. مصرف سفالکسین بعد از تزریق ژل می‌تواند احتمال بروز عفونت را کاهش دهد. هدف از تجویز سفالکسین بعد از ختنه یا عمل بینی هم پیشگیری از بروز عفونت باکتریایی است.

بیشتر بدانید: داروی کوتریموکسازول برای چیست؟

روش مصرف سفالکسین

شما می‌توانید هر ۶ تا ۱۲ ساعت یک‌بار از سفالکسین با معده خالی یا همراه با غذا استفاده کنید. اگر پزشک سوسپانسیون خوراکی این دارو را برای شما تجویز کرده است، بطری را قبل از مصرف به خوبی تکان دهید و برای خوردن آن از قاشق مخصوص دارو استفاده کنید. قاشق خانگی ابزار مناسبی برای اندازه‌گیری دوز دارو نیست و ممکن است شما را به اشتباه بیندازد.

برای اینکه از مصرف شربت، قرص یا کپسول سفالکسین برای عفونت دندان و سایر عفونت‌های باکتریایی بیشترین بهره را ببرید، دارو را در ساعت‌های مشخص بخورید و استفاده از آن را تا زمانی که پزشک توصیه کرده است ادامه دهید. اگر دارو را زودتر از موعد قطع کنید، ممکن است باکتری ها به رشد خود ادامه دهند که این موضوع باعث بازگشت عفونت می‌شود.

بیشتر بدانید: قرص متروماکس؛ از درمان عفونت دندان تا درمان عفونت واژن

عوارض سفالکسین

هنگامی که از سفالکسین برای عفونت انگشت پا یا سایر اندام‌های بدن استفاده می‌کنید ممکن است دچار عوارض جانبی شوید. در ادامه به تعدادی از این عوارض اشاره می‌کنیم. به یاد داشته باشید که ممکن است این دارو عوارض دیگری هم داشته باشد که در این مقاله به آن‌ها پرداخته نشده است. بنابراین، در صورت مشاهده هر گونه علامت غیر عادی باید با پزشک خود صحبت کنید.

بیشتر بدانید: روش مصرف لووفلوکساسین

عوارض جانبی شایع

شایع‌ترین عوارض این دارو عبارت‌اند از:

  • اسهال
  • سوء هاضمه
  • تحریک یا التهاب دیواره پوششی معده
  • درد شکم

در صورتی که این عوارض خفیف باشند، احتمالا ظرف چند روز یا چند هفته از بین می‌روند. اما اگر شدید هستند یا با گذشت زمان بدتر می‌شوند، با داروساز یا پزشک مشورت کنید.

استفاده از این آنتی‌بیوتیک برای مدت زمان طولانی ممکن است به برفک دهان یا عفونت قارچی جدید منجر شود. در صورت مشاهده لکه‌های سفید در دهان یا تغییر ترشحات واژن سریعا از دکتر عفونی آنلاین مشورت بگیرید.

بیشتر بدانید: داروی آموکسی کلاو برای چیست؟

عوارض جانبی جدی

اگر فکر می‌کنید عوارضی که تجربه می‌کنید تهدیدکننده حیات هستند، فورا به پزشک مراجعه کنید یا با اورژانس (تلفن ۱۱۵) تماس بگیرید. واکنش آلرژیک که با کهیر، مشکلات تنفسی و تورم صورت، لب‌ها، زبان یا گلو مشخص می‌شود به درمان اورژانسی نیاز دارد.

مرد مبتلا به تنگی نفس دست‌ها را روی قفسه سینه قرار داده است
در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک فورا با اورژانس تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید: روش مصرف قرص Duphaston

موارد احتیاط پیش از مصرف

اگر به Cephalexin، پنی‌سیلین یا هر داروی دیگری حساسیت دارید، حتما به دکتر عفونی اطلاع دهید. چون ممکن است دارو حاوی مواد غیر فعالی باشد که به بروز واکنش‌های آلرژیک یا مشکلات دیگر منجر شوند.

داروی سفالکسین ممکن است روی واکسن‌های حاوی باکتری‌های زنده (مانند واکسن تیفوئید) تاثیر منفی داشته باشد. به همین دلیل، لازم است که قبل از انجام واکسیناسیون به پزشک اطلاع دهید که از این دارو استفاده می‌کنید. قبل از جراحی هم حتما در مورد داروهای مصرفی خود با پزشک یا دندانپزشک صحبت کنید.

تداخلات دارویی

مصرف همزمان Cephalexin با بعضی از داروها باعث تشدید عوارض جانبی آن می‌شود. برای مثال، پروبنسید مقدار سفالکسین را در بدن افزایش می‌دهد که این موضوع باعث می‌شود عوارض جانبی شدیدتری را تجربه کنید.

مصرف همزمان متفورمین با Cephalexin ممکن است باعث مشکلات کلیوی شود. در این شرایط احتمالا پزشک دوز داروی متفورمین را تغییر می‌دهد.

علاوه بر این، آنتی‌بیوتیک Cephalexin می‌تواند با بعضی از تست‌های آزمایشگاهی تداخل داشته باشد و روی نتیجه آن‌ها تاثیر بگذارد.

برای جلوگیری از بروز تداخلات دارویی باید همیشه فهرست تمام داروها و مکمل‌های غذایی مورد استفاده خود را در اختیار پزشک قرار دهید. همچنین مطمئن شوید که پرسنل آزمایشگاه از داروهای مصرفی شما مطلع هستند.

بیشتر بدانید: قرص فلوکونازول چیست؟ از رفع عفونت تا معجزه‌ای برای پسردار شدن

قیمت شربت، کپسول یا قرص سفالکسین

این محصول یک داروی نسبتا ارزان‌قیمت است که پس از تجویز پزشک می‌توانید آن را به راحتی تهیه کنید.

فعل و انفعالات سفالکسین در بدن

این دارو فرآیند تشکیل دیواره سلولی‌ را در باکتری‌ها مختل می‌کند و از این طریق باعث از بین رفتن آن‌ها می‌شود.

افراد آسیب‌پذیر

در مورد تاثیر این آنتی‌بیوتیک روی جنین انسان اطلاعات کافی وجود ندارد. بنابراین، از Cephalexin در بارداری باید فقط در صورت نیاز و زیر نظر پزشک استفاده کنید. همچنین اگر فرزند شیرخوار دارید، باید بدانید که دارو می‌تواند به داخل شیر شما منتقل شود. به همین دلیل، ممکن است لازم باشد شیردهی را قطع کنید یا مصرف دارو را کنار بگذارید.

در صورتی که به بیماری گوارشی یا کلیوی مبتلا هستید، حتما این موضوع را به پزشک اطلاع دهید. بیماران دیابتی هم باید با احتیاط از Cephalexin استفاده کنند. چون شکل مایع این دارو ممکن است حاوی قند باشد.

بیشتر بدانید: عوارض بیزاکودیل

مرد مبتلا به دیابت انسولین را به بازوی خود تزریق می‌کند
اگر دیابت دارید، قبل از مصرف Cephalexin با پزشک خود مشورت کنید.

کلام پایانی

سفالکسین یک داروی قوی است که عفونت‌های باکتریایی را درمان می‌کند و در صورت استفاده صحیح می‌تواند جان شما را نجات دهد. اگر در مورد نحوه مصرف این دارو یا عوارض جانبی آن سوال دارید، به سایت درمانکده مراجعه کنید. در درمانکده امکان مشاوره آنلاین پزشکی فراهم شده است. بنابراین، می‌توانید به صورت تلفنی یا تصویری با پزشک مورد نظر خود صحبت کنید.

بیشتر بدانید: قرص آزیترومایسین چه کاربردی دارد؟

سوالات متداول

سفالکسین برای چیست؟

این دارو یک آنتی‌بیوتیک است که می‌تواند عفونت‌های باکتریایی را درمان کند.

آیا می‌توان از خواص داروی سفالکسین برای سرماخوردگی استفاده کرد؟

خیر. Cephalexin عفونت‌های باکتریایی را درمان می‌کند. از آنجا که سرماخوردگی یک بیماری ویروسی است، این دارو در درمان آن کاربرد ندارد.

آیا Cephalexin به درمان عفونت زنان کمک می‌کند؟

بله. از کپسول سفالکسین برای عفونت واژن استفاده می‌شود. سفالکسین برای عفونت ادراری هم مفید است.

سفالکسین 500 چند ساعت یکبار مصرف می‌شود؟

پزشک با توجه به سن، وضعیت سلامتی و شدت بیماری شما دوز دارو و تعداد دفعات مصرف آن را مشخص می‌کند. با این حال، معمولا از دوز ۵۰۰ این دارو هر ۱۲ ساعت یک‌بار استفاده می‌شود.

آیا کپسول یا شربت سفالکسین ۲۵۰ برای کودکان قابل استفاده است؟

از این دارو می‌توان برای کودکان بالای یک سال استفاده کرد. دوز دارو و مدت زمان مصرف آن باید حتما توسط پزشک مشخص شود.

منابع: webmd, medicalnewstoday, go.drugbank

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 39

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

11 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها