قارچ پوستی چیست؟ با انجام این روش‌ها فوری درمان شوید!

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

قارچ‌های پوستی یکی از مشکلات پوستی شایع هستند که ممکن است در هر فرد با هر سن و سالی اتفاق بیفتند. این قارچ‌ها می‌توانند به صورت موقتی یا مزمن بروز کنند و در برخی موارد ممکن است به اندازه‌ای شدید باشند که نیاز به درمان پزشکی داشته باشند. در این مقاله از مجله پزشکی درمانکده می‌توانید با انواع قارچ پوستی و روش‌های درمان این بیماری آشنا شوید.

قارچ پوستی چیست؟

قارچ‌های پوستی عفونت‌های قارچی هستند که اغلب به صورت زخم‌ها، ترشحات، خارش‌ها و التهابات پوستی در انسان‌ها و حیوانات ایجاد می‌شوند. این قارچ‌ها می‌توانند به صورت مستقیم شما را مبتلا کنند و یا از طریق محیط‌هایی مانند حمام‌ها، استخرها و اشیا شخصی مانند حوله‌ها و لباس‌ها منتقل شوند. از آنجایی‌ که قارچ‌ها در محیط‌های گرم و مرطوب رشد می‌کنند، این بیماری در مناطقی از بدن که بیشتر عرق می‌کند، شایع‌تر است. بیشتر افراد در مناطقی از پاها، کشاله ران و چین‌های پوست دچار بروز این مشکل پوستی می‌شوند.

تصویری از قارچ پوستی
قارچ پوستی یک مشکل شایع است که موجب ایجاد زخم و التهابات پوستی می‌شود.

چه کسانی در معرض ابتلا به قارچ پوستی قرار دارند؟

هر کسی ممکن است دچار بثورات قارچی شود. عفونت‌های سطحی پوست و ناخن به عنوان شایع‌ترین شکل این بیماری پوستی شناخته می‌شوند اما بروز این بیماری معمولا در برخی افراد بیشتر است. در ادامه می‌توانید با لیست افرادی که بیشتر در معرض ابتلا به عفونت قارچی قرار دارند، آشنا شوید.

اینفوگرافی افرادی که بیشتر در معرض قارچ پوستی قرار دارند.
افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، افراد مبتلا به دیابت و دارای اضافه‌وزن و همچنین کسانی که زیاد عرق می‌کنند ،بیشتر در معرض قارچ پوستی قرار دارند.

.

  • افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند یا از داروهای ضعیف کننده سیستم ایمنی بدن استفاده می‌کنند.
  • افرادی که آنتی‌بیوتیک‌های طولانی مدت یا با دوز بالا استفاده می‌کنند.
  • افراد دارای اضافه‌ وزن
  • مبتلایان به دیابت
  • نوزادان و افرادی که به بی‌اختیاری ادراری مبتلا هستند.
  • کسانی که به‌شدت عرق می‌کنند.
  • خانم‌های باردار

بیشتر بدانیم: قارچ پوست سر چیست؟ این بیماری مسری است؟

انواع قارچ پوستی

این بیماری انواع مختلفی دارد و به شکل‌های مختلفی ایجاد می‌شود. در ادامه می‌توانید با انواع مختلف این بیماری آشنا شوید.

اینفوگرافی انواع قارچ پوستی
از رایج‌ترین انواع قارچ پوستی می‌توان به پای ورزشکار، قارچ ناخن و قارچ کشاله ران اشاره کرد.

پای ورزشکار (tinea pedis)

شایع‌ترین نوع عفونت قارچی پای ورزشکار است. این بیماری اغلب زمانی گسترش می‌یابد که افراد با پای برهنه در حمام‌های عمومی یا اتاق‌های رختکن راه می‌روند. در این وضعیت پوست بین انگشتان پا سفید می‌شود و شروع به کنده شدن می‌کند. این بیماری همچنین ممکن است روی کف پا نیز ایجاد شود.

قارچ ناخن (آنیکومیکوز)

این عفونت یک مشکل شایع است که معمولا ناخن‌های پا را درگیر می‌کند. در این وضعیت ناخن‌های پا زرد و ضخیم می‌شوند و به راحتی می‌شکنند.

تصویری از قارچ ناخن
یکی از شایع‌ترین انواع قارچ پوستی، قارچ ناخن است که موجب زرد و شکننده شدن ناخن‌ها می‌شود.

قارچ کشاله ران

این نوع قارچ موجب خارش و بثورات پوستی در ناحیه کشاله ران می‌شود. معمولا این نوع قارچ در افرادی که زیاد عرق می‌کنند، شایع‌تر است.

قارچ پوست سر

یکی دیگر از رایج‌ترین انواع قارچ که بیشتر در خردسالان شایع است، مربوط به پوست سر است. این مشکل موجب ریزش مو و التهاب پوست سر می‌شود.

عفونت قارچی مخمر

این نوع عفونت به دلیل عفونت مخمر ایجاد می‌شود که معمولا ناشی از قارچی به نام کاندیدا ایجاد می‌شود این مخمر به‌طور طبیعی روی پوست و داخل بدن انسان وجود دارد. هنگامی که بیش از حد رشد می‌کند، عفونت ایجاد می‌شود که رایج‌ترین گونه کاندیدا، کاندیدا آلبیکنس است.

بیشتر بدانیم: تاول پوستی چرا و چگونه ایجاد می‌شود؟

علت ایجاد قارچ پوستی

هنگامی که پوست شما با یک قارچ بیماری‌زا تماس پیدا می‌کند، بیماری به شما منتقل می‌شود. به‌ عنوان‌ مثال، اگر یک جفت کفش از کسی که به عفونت قارچی پای ورزشکار مبتلا است قرض بگیرید، قارچ با پای شما تماس پیدا می‌کند و شما را مبتلا می‌کند. بثورات اغلب از فردی به فرد دیگر یا از حیوانات به انسان منتقل می‌شوند.

علائم قارچ پوستی

قارچ پوستی موجب بروز علائم متعددی می‌شود. اگر به عکس قارچ پوستی صورت نگاه کنید متوجه تورم، تحریک و تاول‌های مرتبط با آن خواهید شد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین علائم این بیماری اشاره شده است.

  • تحریک
  • پوسته‌پوسته پوسته شدن
  • سرخی
  • خارش
  • تورم
  • تاول

درمان قارچ پوستی

بهترین درمان قارچ پوستی تمیز و خشک نگه داشتن ناحیه مورد نظر است. برخی از عفونت‌های قارچی خودبه‌خود از بین می‌روند. برخی مواقع داروهای ضد قارچی با نسخه و بدون نسخه (OTC) نیز برای درمان موثر هستند. در ادامه می‌توانید با روش‌های درمان این مشکل آشنا شوید.

استفاده از داروهای موضعی

استفاده از داروهای موضعی می‌تواند مستقیما قارچ‌ها را از بین ببرد یا از رشد و گسترش آن‌ها جلوگیری کند. بهترین پماد قارچ پوستی کرم‌های کورتیکواستروئیدی مانند هیدروکورتیزون هستند. در ادامه به لیستی از داروهای موضعی اشاره شده است.

  • کلوتریمازول (clotrimazole)
  • اکونازول (econazole)
  • کتوکونازول (ketoconazole)
  • نیستاتین (oxiconazole)
  • اکسیکونازول (oxiconazole)

داروهای خوراکی

در صورتی که این مشکل پوستی با کرم‌های موضعی درمان نشود پزشک برای درمان از داروهای خوراکی استفاده می‌کند. فلوکونازول (دیفلوکان) بهترین داروی قارچ پوستی است که برای درمان این بیماری توسط پزشک تجویز می‌شود.

بیشتر بدانیم: زگیل پوستی چیست؟

درمان خانگی قارچ پوستی

در بسیاری از مواقع می‌توان این مشکل پوستی را با کمک روش‌های خانگی درمان کرد. درمان‌های خانگی معمولا برای عفونت‌های ملایم و سطحی مناسب هستند و نباید به عنوان جایگزین درمان‌های پزشکی تجویز شوند. در ادامه، به برخی از بهترین روش‌های درمان خانگی قارچ پوستی اشاره می‌کنیم.

روغن چای درختی

 روغن چای درختی خاصیت ضد قارچی دارد و در درمان قارچ‌های این ناحیه موثر است. چند قطره از این روغن را روی ناحیه مورد نظر بریزید و به‌طور ملایم ماساژ دهید. این روش را دو بار در روز تکرار کنید.

سرکه

 سرکه خاصیت ضد قارچ دارد و می‌تواند در درمان مشکلات پوستی موثر باشد. یک قاشق سرکه به یک لیوان آب اضافه کنید و ناحیه آلوده را به این محلول آغشته کنید. بعد از چند دقیقه ناحیه را با آب گرم بشویید. این عمل را روزانه تکرار کنید تا این مشکل پوستی درمان شود.

تصویر فردی که از سرکه برای درمان قارچ پوستی استفاده می‌کند.
استفاده از سرکه می‌تواند به درمان قارچ پوستی کمک کند.

آلوئه‌ورا

ژل آلوئه‌ورا خاصیت ضد‌ قارچی و ضد التهابی دارد و می‌تواند در کاهش علائم قارچ‌های پوستی کمک کند. آلوئه‌ورا را مستقیما روی ناحیه آلوده بمالید و آرام ماساژ دهید. این روش را روزانه دو بار تکرار کنید.

چای شوید

 برگ‌های چای شوید را در آب جوش حل کنید و به مدت ۱۵ دقیقه بگذارید تا خنک شود. پس از آن، برگ‌های چای شوید را روی ناحیه آلوده قرار دهید و با یک پارچه تمیز بپوشانید. این روش را چند بار در روز تکرار کنید.

زیره سبز

 پودر زیره سبز را بکوبید و با کمی آب مخلوط کنید تا یک خمیر تشکیل شود. این خمیر را به مدت ۱۵ دقیقه روی ناحیه آلوده قرار دهید. سپس با آب گرم شستشو دهید. این روش را روزانه ۲ بار تکرار کنید.

بیشتر بدانیم: قارچ ناخن؛ علائم، دلایل و راهکارهای درمانی

برای درمان قارچ پوستی چه بخوریم؟

مصرف برخی از خوراکی‌ها و گیاهان طبیعی می‌توانند برای درمان مشکلات پوستی مفید باشد. این مواد معمولا خاصیت ضد قارچی دارند و یا سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند. با این حال، باید توجه داشت که مصرف این مواد به تنهایی نباید به عنوان جایگزین درمان‌های پزشکی در نظر گرفته شوند. در ادامه به برخی از مواد غذایی و گیاهان که به عنوان مکمل در درمان قارچ پوستی معرفی شده‌اند اشاره شده است.

اینفوگرافی خوراکی‌های مفید برای قارچ پوستی
برای درمان قارچ پوستی می‌توانید از سیر، زنجبیل و میوه‌ها و سبزیجات تازه استفاده کنید.
  • سیر خاصیت ضد قارچی دارد و مصرف روزانه آن می‌تواند به کاهش عفونت‌های قارچی کمک کند.
  • زنجبیل خاصیت ضد التهابی و ضد قارچی دارد و مصرف آن می‌تواند به بهبود علائم آن کمک کند.
  • تحقیقات نشان داده است که مواد فیتوشیمیایی موجود در چای سبز، خاصیت ضد قارچی دارند و مصرف آن می‌تواند به کاهش عفونت‌های قارچی کمک کند.
  • مصرف میوه‌ها و سبزیجات سرشار از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌ می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند.
  • گیاهان دارویی مانند آلوئه‌ورا، چای درختی و نعناع می‌توانند به درمان عفونت‌های قارچی کمک کنند.

تفاوت قارچ پوستی با اگزما

قارچ پوستی و اگزما دو نوع بیماری پوستی متفاوت هستند با علائم و نشانه‌های مختلف. قارچ‌های پوستی معمولا از محیط بیرونی به پوست انسان وارد می‌شوند و با شرایط مرطوب و گرم محیط پوست، رشد و انتقال می‌یابند. اما اگزما به عنوان یک بیماری التهابی و آلرژیک پوست شناخته می‌شود. دقیق‌تر، سیستم ایمنی بدن به اجسام خارجی ناشناس به عنوان آلرژن‌ها واکنش نشان می‌دهد و این باعث ایجاد التهاب و آسیب به پوست می‌شود.

قارچ‌های پوستی علائمی نظیر خارش، التهاب، خشکی و ترشحات روی پوست ایجاد می‌کنند. افراد مبتلا به اگزما معمولا علائمی مثل خارش شدید، خشکی، قرمزی و ترک‌های پوستی را تجربه می‌کنند. اگزما بیشتر در افرادی با سابقه‌ آلرژی، ایجاد می‌شود، در حالی‌ که قارچ‌های پوستی در محیط‌های مرطوب و گرم مانند حمام‌ها، استخرها، باشگاه‌ها و همچنین از طریق اشیاء شخصی مانند حوله‌ها و لباس‌ها منتقل می‌شوند.

آیا قارچ پوستی خطرناک است؟

حقیقت این است که این بیماری عفونی می‌تواند خطرناک باشد، اما این بستگی به نوع قارچ و وضعیت سلامت کلی بدن شما دارد. در بیشتر موارد، عفونت‌های قارچی نسبتا ملایم هستند و به راحتی قابل‌ درمان می‌شوند. با این حال، اگر این بیماری درمان نشود، ممکن است عفونت‌های جدی‌تری ایجاد شود و مشکلات جبران‌ناپذیری رخ دهد.

بیشتر بدانیم: بیماری قارچ سیاه چیست؟

روش تشخیص قارچ پوستی

برای تشخیص قارچ معمولا پزشک بخشی از پوست را می‌خراشد و در میکروسکوپ بررسی می‌کند. در برخی مواقع لازم است از آزمایش کشت قارچ برای تشخیص این بیماری استفاده شود. برای این آزمایش نمونه کوچکی از پوست با روش بیوپسی برداشته می‌شود و مورد بررسی قرار می‌گیرد. برای عفونت‌های شدید گاهی لازم است فرد از آزمایش خون استفاده کند.

تصوی پزشکی که در حال معاینه پوست بیمار است.
پزشک برای درمان قارچ پوستی از آزمایش کشت قارچ و بیوپسی استفاده می‌کند.

روش‌های پیشگیری از قارچ پوستی

اولین و مهم‌ترین قدم در جلوگیری از این بیماری، رعایت بهداشت است. قارچ‌های پوستی بیشتر در ناحیه پا ایجاد می‌شوند. برای جلوگیری از این مشکل سعی کنید جوراب خود را عوض کنید و پاهای خود را مرتب بشویید. از پوشیدن کفش‌های پلاستیکی خودداری کنید. با پای برهنه راه نروید، به خصوص در مکان‌هایی که ممکن است خیس باشند، مانند دوش سالن بدنسازی و رختکن حتما از کفش استفاده کنید. اگر سابقه ابتلا به این مشکل را دارید، هر روز در کفش خود از پودر ضد قارچ استفاده کنید.

سخن نهایی

این مشکل پوستی یک بیماری شایع پوستی است که ممکن است برای هر فرد با هر سن و سالی ایجاد شود. اگر به هر دلیلی از مشکلات پوستی، تورم یا خارش پوست رنج می‌برید، بهتر است هر چه سریع‌تر با یک متخصص پوست مشورت کنید. می‌توانید از طریق درمانکده به صورت حضوری و غیرحضوری با بهترین متخصصین و پزشکان ارتباط برقرار کنید. همچنین می‌توانید از طریق امکان مشاوره آنلاین با دکتر پوست سریع‌تر ویزیت شوید.

سوالات متداول

درمان قارچ پوستی چقدر طول می‌کشد؟

مدت زمانی که درمان طول می‌کشد معمولا از فردی به فرد دیگر متفاوت است. معمولا چند روز تا چند هفته طول می‌کشد تا مشکل به‌طور کامل برطرف شود.

تفاوت قارچ پوستی با پیسی چیست؟

پیسی یا برص یک بیماری پوستی است که به دلیل کاهش ملانین (پیگمنت‌های طبیعی پوست) در برخی نواحی پوستی ایجاد می‌شود و این امر باعث ایجاد لک‌های سفید رنگ در نواحی مختلف بدن می‌شود. در این وضعیت سلول‌های پوستی که مسئول تولید ملانین هستند تخریب می‌شوند. اما قارچ یک نوع عفونت است که از طریق آلودگی یا قارچ از محیط بیرون به پوست منتقل می‌شود.

علائم قارچ پوستی چیست؟

علائم این مشکل پوستی شامل خارش، التهاب، قرمزی، پوست خشک یا ترشحات مرطوب از پوست است. نوع علائم و شدت این مشکل به نوع قارچ و ناحیه‌ای که در آن قارچ رشد می‌کند بستگی دارد.

منابع: webmd، healthline، pharmeasy

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد رای‌ها 144

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

163 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها