تغییر شخصیت فرد

تغییر شخصیت و اصلاح رفتار امکان دارد؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

شخصیت، کلمه‌ای است که برای توصیف خصوصیاتی که در بعد زمان و مکان ثابت هستند، به کار می‌رود. از این رو تغییر شخصیت فرد و اصلاح رفتار او آن‌قدرها هم که به نظر می‌رسد، ساده نیست. از این رو در این مطلب در مورد تغییر شخصیت فرد و اصلاح رفتارهای اشتباه نکاتی را با شما عزیزان به اشتراک می‌گذاریم.

اگر چه ویژگی شخصیتی عامل کلیدی برای پیش‌بینی رفتار نیست. اما به ما یک ایده‌ی کلی در مورد احتمال فکر و عمل فرد می‌دهد. برای مثال، انتظار داریم یک انسان به شدت برونگرا، در خانه، در محل کار و در مدرسه خوش‌برخورد باشد. هر چند ممکن است واقعیت غیر از این باشد.

یافته‌های کلیدی از بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که در برخی موارد روان درمانی می‌تواند به تغییر شخصیت فرد و اصلاح رفتار او منجر شود. البته این شرایط برای همه افراد یکسان نیست.

تحقیقات اخیر نشاان می‌دهد که تغییر شخصیت می‌تواند در طول زمان‌های طولانی ایجاد شود. برای مثال، ما با افزایش سن، مسئولیت‌پذیرتر و از نظر عاطفی، پایدارتر می‌شویم. این تغییرات عموما طی چندین سال آشکار می‌شود و به نظر می‌رسد که فرآیند رشد طبیعی ما را بازتاب می‌دهد.

تغییر شخصیت فرد

آیا فرآیند تغییر شخصیت فرد یک برنامه کوتاه مدت است؟

محققان همواره در تلاشند تا به یک سوال مهم در خصوص شخصیت پاسخ دهند: آیا پیگیری فرآیند درمان می‌تواند شخصیت را ظرف مدت کوتاهی تغییر دهد؟

برای پاسخ به این سوال نیز بیش‌تر بر روی 5 خصوصیت اصلی شخصیتی تمرکز کرده‌اند.

  • برونگرایی
  • پایداری عاطفی
  • قدرت پذیرش تجربیات
  • وظیفه‌‌شناسی
  • داشتن وجدان و سازگاری

برای پاسخ به سوال فوق، رابرتز و همکارانش بیش از 200 مورد مطالعه را از لحاظ منش و شخصیت، قبل و بعد از نوعی مداخله مورد ارزیابی و کنترل قرار دادند. این مداخلات بیشتر شامل داروها و بهره‌گیری از روان‌درمانی برای از بین بردن مشکلات روانی بوده است. به طور میانگین نیز 24 هفته طول می‌کشد تا فرد به مداخلات پاسخ دهد. بررسی‌های این دانشمندان به برخی نتایج جالب رسیده است. در ادامه به بررسی این نتایج می‌پردازیم.

۱) درمان راهی برای تغییر شخصیت فرد

درمان می‌تواند شخصیت را تغییر دهد. هر چند این تغییرات ممکن است به طور میانگین در محدوده‌ی کم تا متوسط باشد. اما شواهد نشان می‌دهد این تغییرات از نظر فرد و اطرافیان او در زندگی‌اش قابل توجه جلوه کرده است.

برای مثال، کسی که خیلی زود ناراحت می‌شود، ممکن است با درمان بتواند راحت‌تر عوامل اضطراب‌زا را به راحتی کنترل کند. البته لازم به ذکر است که طبق اطلاعات به دست آمده تاثیرات درمان بر روی شخصیت صرف نظر از سن یا جنسیت یکسان بوده است.

تغییر شخصیت فرد

۲) پایداری تغییر شخصیت در طول زمان

طبق تحقیقات تغییرات شخصیت در طول زمان پایدار است. در بسیاری از مطالعات، بعد از اتمام درمان نیز یک دوره‌ی پیگیری را که به طور میانگین 6 ماه طول می‌کشد، برای بیماران در نظر گرفته‌اند. تغییر شخصیت فرد که وابسته به درمان بود، در دوره‌ی پیگیری و به مدت یک سال یا حتی بیشتر، ثابت بوده یا افزایش داشته‌اند.

۳) تفاوت تاثیر درمان بر خصوصیات مختلف

برخی خصوصیات شخصیتی نسبت به درمان حساس‌تر بوده‌اند. در تغییر شخصیت فرد معمولا بیشترین تاثیر بر روی پایداری عاطفی و کمترین تاثیر بر روی قدرت پذیرش تجربیات بوده است.

برونگرایی دومین خصوصیتی است که بیشترین تغییر را می‌پذیرد. این تغییرات می‌تواند نشان دهد که کدام خصوصیت بیشتر احتمال دارد تغییر کند. اما می‌توانند این موضوع را نیز نشان دهند که درمان بیشتر کدام خصوصیات را هدف قرار می‌دهند. برای مثال، درمان اضطراب یا افسردگی بر روی افزایش پایداری عاطفی، تمرکز دارد.

۴) تغییر شخصیت فرد در پی طیف وسیعی از مداخلات

معمولا طیف وسیعی از مداخلات است که منجر به تغییر شخصیت می‌شوند. گرچه رفتاردرمانی شناختی و حمایتی اندکی بیشتر از سایر درمان‌ها تاثیر دارد. اما سایر روش‌های درمانی نیز بر این امر موثر هستند. البته نتایج حاکی از آن است که دارو درمانی کم‌ترین میزان تاثیر بر روی شخصیت را دارد.

تغییر شخصیت فرد

۵) علت درمان؛ تعیین کننده میزان تغییر شخصیت فرد

طبق نتایج به دست آمده از تحقیقات میزان تغییر به علت درمان نیز بستگی دارد. از این رو کسانی که برای اضطراب و اختلالات شخصیتی مورد درمان قرار گرفته‌اند، بیشترین تغییر را داشته‌اند. در حالی‌که افرادی که برای تغییر عاداتی مثل اختلالات خوردن و یا مصرف مواد درمان دریافت کرده‌اند، کمترین تغییر شخصیتی را نشان داده‌اند.

تغییر شخصیت فرد می‌تواند نسبتا سریع رخ دهد. بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که درمان باید حداقل 4 هفته طول بکشد تا شخصیت را به طور قابل‌توجهی تحت تاثیر قرار دهد. با این وجود، بعد از 8 هفته، درمان‌های اضافی منجر به تغییر بیشتری نشده است.

ممکن است که شخصیت فرد، در نتیجه‌ی بیماری که برای درمان آن به پزشک مراجعه کرده‌است، تغییر کرده باشد. برای مثال، یک اپیزود افسردگی ممکن است سطح پایداری عاطفی فرد را به طور قابل توجهی کاهش داده باشد. بنابراین نمی‌توان این تغییر را تغییر شخصیت فرد قلمداد کرد.

بر اساس تجربیات روان‌درمانگران، بسیاری از تغییرات شخصیتی در درمان، در واقع بازگشت فرد به سطح عملکردی خود پیش از اضطراب، افسردگی یا دیگر مشکلات روانی است.

تغییر شخصیت فرد

افراد اغلب به این دلیل برای درمان مراجعه می‌کنند که احساس می‌کنند در بهترین وضع خود قرار ندارند. به عنوان مثال حس می‌کنند دیگر مانند قبل صبور، خوش‌برخورد، سازگار یا آرام نیستند. با شروع تاثیرگذاری درمان، اغلب بیماران احساس می‌کنند که بیشتر شبیه خودشان شده‌اند. اعضای خانواده ممکن است بگویند که احساس می‌کنیم عزیزمان دوباره برگشته‌ است.

اگر شما به سبب این‌که احساس می‌کنید از شخصی که بوده‌اید، دور افتاده‌اید، به شروع درمان فکر می‌کنید. این مزیت درمان را نیز در نظر بگیرید: شما نه تنها احساس بهتری خواهید داشت، بلکه بیشتر به بهترین حالت خود نیز شبیه خواهید شد.

[sibwp_form id=1]

شما عزیزان برای کسب اطلاعات در مورد تغییر شخصیت فرد و اصلاح رفتار او می‌توانید از راهنمایی‌های روانشناس و روانپزشک استفاده کنید. البته برای دریافت این راهنمایی‌ها لزومی ندارد که صبر کنید تا در زمان ممکن مراقبت‌های درمانی مورد نیاز خود را به دست آورید. می‌توانید آن را در یک چشم بر هم زدن به صورت آنلاین از طریق درمانکده انجام دهید.

تیم درمانکده پس از بررسی نیازهای بیماران مختلف و پزشکان، امکان نوبت دهی از لیست بهترین پزشک روانشناس و لیست بهترین پزشک اعصاب و روان تهران را در سایت خود فراهم کرده است. برای انتخاب روانپزشک یا روانشناس مورد نظر خود بدون نیاز به مراجعه حضوری و تماس با مطب، می‌توانید برای دریافت نوبت به لیست بهترین پزشکان روانشناس مراجعه کرده و با توجه به اولین نوبت خالی پزشک، نظرات بیماران، تلفن مطب و آدرس مطب، نوبت خود را به صورت آنلاین رزرو کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.4 / 5. تعداد رای‌ها 12

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

2 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها