رشد کودک

چرا باید به میزان رشد کودک اهمیت داد؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

سرعت بالای تغییرات فیزیکی و روانی کودکان از تولد تا نوجوانی اغلب والدین و مراقبین کودک را در مورد چگونگی ارتباط با کودکان و کمک به آن‌ها به فکر فرو می‌برد. فرآیند رشد کودک شامل تمامی تغییرات از جمله آگاهی حسی و مهارت‌های حرکتی مناسب تا یادگیری زبان و اجتماعی شدن است. فرآیند رشد به شدت تحت تاثیر ساختار ژنتیکی، محیط و مهارت‌های شناختی قرار دارد.

رشد کودک دو ساله

والدین و پزشک متخصص کودکان اکثرا از نقاط عطف رشد کودک مانند شروع به صحبت یا خواندن توسط کودک برای پیگیری رشد او نسبت به همسالان استفاده می‌کنند. این نقاط عطف در برخی موارد می‌توانند به شناسایی ناتوانی‌های یادگیری یا مشکلات رفتاری احتمالی در کودکان کمک کنند، در نتیجه این مشکلات زودتر تشخیص داده می‌شوند، اما یادآوری این نکته مهم است که این نقاط مبنا ممکن است هیچ اثری روی توانمندی‌های نهایی کودک نداشته باشند.

رشد کودک: سنین و مراحل کودکی

رشد کودکان

کودکان بسته به سن، شخصیت و مرحله‌ رشد، احتیاجات فیزیکی و عاطفی متنوعی دارند. دهه‌ها تحقیق در حیطه‌ روانشناسی رشد، کودکان و علوم عصبی این حقیقت را که پنج سال اول زندگی در شکل‌گیری نهایی شخصیت کودک بسیار حیاتی است، تایید کرده است.

[sibwp_form id=1]

هم‌زمان با بالغ شدن کودکان، آن‌ها از مراحلی عبور می‌کنند که در آن محیط اطراف را جست‌وجو کرده، مهارت‌های زبانی و استدلالی را یاد گرفته، با دیگران ارتباط برقرار کرده و در نهایت به استقلال از خانواده می‌رسند. تحقیقات کنونی در حال بررسی چگونگی مدیریت انتظارات کودکان و پرورش بهترین خصوصیات در آن‌ها توسط والدین و مراقبان کودک است.

رشد کودک سه ساله

در طول چندین دهه‌ گذشته سن بلوغ کاهش یافته و باعث زودتر به پایان رسیدن دوران کودکی شده است. فاکتورهای ژنتیکی و محیطی هر دو در شروع بلوغ نقش دارند و محققان بر این باورند که زمان رسیدن به بلوغ تا حدی نماینده‌ نوعی ارزیابی از دوران کودکی است و تسریع بلوغ ممکن است معیاری برای اضطراب‌های تجربه شده در دوران کودکی باشد.

اگر شک دارید که باردار هستید یا نه، نوشته علائم اولیه بارداری را بخوانید.

پزشکان برتر: دکتر جواد غروبی

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها