روانپزشک

5 نکته که باید قبل از مشاوره با روان­پزشک بدانید

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

مراجعه به روان­پزشک برای اولین بار می­تواند اضطراب­ آور باشد اما اگر از قبل آماده باشید، موثر است.

به ­عنوان روان­شناس اغلب می­شنوم که بیمارانم می­گویند سال ­ها مراجعه به روان­پزشک را به­ خاطر ترس عقب می­ انداختند. همچنین اشاره می­کنند که با نزدیک شدن به زمان ویزیت دستپاچه می­شدند.

اولا، اگر قدم بزرگ گرفتن نوبت را برداشته­ اید، تشویقتان می­کنم چون کار آسانی نیست. دوما، اگر فکر به اولین ویزیت شما را مضطرب کرده است، یک راه برای مقابله این است که از قبل بدانید چه چیزی در انتظارتان است.

این امر می­تواند شامل هرچیز، از در دست داشتن اطلاعات کامل پزشکی و روان­پزشکی گرفته تا پذیرفتن این نکته که ممکن است طی جلسه ­ی اول احساسات مختلفی را تجربه کنید، باشد و یادتان باشد که این کاملا طبیعی است.

پس اگر قرار است برای اولین بار به پزشک تخصص اعصاب و روان مراجعه کنید، این مطلب را دنبال کنید تا با انتظاراتی که باید از جلسه ­ی اول داشته باشید به همراه نکاتی پیرامون پیدا کردن آمادگی و احساس راحتی آشنا شوید.

مدارک و سوابق پزشکی خود را همراه داشته باشید

از شما درباره­ ی سابقه­ ی پزشکی و روان­پزشکی خود و خانواده ­تان سوال می­شود پس با در دست داشتن موارد زیر، آماده باشید:

  • فهرست کاملی از داروهای مصرفی به اضافه­ ی داروهای روان­پزشکی
  • فهرستی از هرگونه داروی روان­پزشکی که ممکن است در گذشته امتحان کرده باشید، شامل مدت زمان مصرف دارو
  • نگرانی­های پزشکی و هر نوع تشخیص
  • سابقه ­ی بیماری روحی روانی در خانواده

برای سوالاتی که روان­پزشک از شما می­پرسد آماده باشید

به ­محض وارد شدن به جلسه­ ی ویزیت، روان­پزشک علت مراجعه­ تان را می­پرسد. ممکن است این سوال به طرق مختلف پرسیده شود. مثلا:

  • «خب، چی باعث شده امروز به این­جا بیای؟»
  • «تعریف کن چرا اینجایی؟»
  • «حالت چطوره؟»
  • «چه کمکی از دست من برمیاد؟»

شاید از این­که یک سوال باز از شما بپرسند دستپاچه شوید (به­ خصوص اگر ندانید که باید از کجا یا چطور شروع کنید). یادتان باشد که هیچ پاسخی اشتباه نیست و یک روان­پزشک خوب حین مکالمه به شما کمک می­کند.

اما اگر دوست دارید که از قبل آماده باشید، تجربه­ ی خود را با روان­پزشک درمیان بگذارید و اگر احساس راحتی نمی­ کنید، اهدافی را که مایلید با روش درمان به دست آورید توضیح دهید.

طبیعی است که احساسات مختلفی را تجربه کنید.

ممکن است هنگام به اشتراک گذاشتن نگرانی­ های خود گریه کنید، احساس عجیبی داشته باشید یا احساسات مختلفی را تجربه کنید اما یادتان باشد که این امری کاملا طبیعی و خوب است.

به اشتراک گذاشتن آزادانه­ ی داستان زندگی قدرت و شجاعت زیادی می­طلبد. به خصوص اگر برای مدت طولانی احساسات خود را سرکوب کرده باشید، از نظر احساسی خسته­ کننده است. هر مطب استاندارد روان­پزشکی یک جعبه دستمال کاغذی روی میز دارد پس راحت باشید و از آن استفاده کنید. به­ هرحال، برای همین کار آن­جاست.

ممکن است بعضی سوالات درمورد گذشته مسائل حساسی، مانند آسیب روحی یا خشونت، را برایتان تداعی کند. اگر احساس راحتی یا آمادگی نمی­کنید، عیبی ندارد که به روان­پزشک بگویید این مسئله حساس است و هنوز برای توضیح بیشتر جزئیات آماده نیستید.

بیشتر بخوانید: مشاوره برای نوجوانان دختر چیست؟

ویزیت روانپزشک

با یکدیگر برای ایجاد برنامه­ ی جدید برای آینده همکاری می­کنید

از آن­جایی­ که اکثر روان­پزشکان دارو تجویز می­کنند، گزینه­ های درمان در پایان جلسه مطرح می­شود. برنامه ­ی درمان می­تواند شامل موارد زیر باشد:

  • گزینه ­های دارویی
  • ارجاع به روان­ درمانی با پزشک تخصص روانشناس
  • سطح مراقبت مورد نیاز، مثلا اگر علائمی دارید که به مراقبت بیشتری نیاز دارد، گزینه­ های پیدا کردن برنامه­ ی مناسب درمان مطرح می­شود
  • پیشنهاد مواردی قبیل آزمایش اولیه قبل از شروع دارو تا احتمال هرگونه بیماری جسمی که ممکن است به علائم مربوط باشد، کنار رود

اگر درمورد تشخیص یا درمان سوالی دارد یا مایلید نگرانی­های خود را با روان­پزشک درمیان بگذارید، حتما در همین مرحله و قبل از پایان جلسه­ ی ویزیت مطرح کنید.

بیشتر بخوانید: جلسه مشاوره فردی چگونه است؟

شاید اولین روان­پزشکی که نزد او مراجعه می­ کنید برایتان مناسب نباشد

با این­که روان­پزشک جلسه­ ی ویزیت را هدایت می­کند، طی این ملاقات دقت کنید که آیا این روان­پزشک برایتان مناسب است یا خیر. یادتان باشد که بهترین راه پیشگویی موفق بودن روش درمان به کیفیت رابطه­ ی درمان بستگی دارد.

اگر این رابطه به مرور زمان بهتر و به مسائلتان پرداخته نشود، می­توانید به دنبال یک روان­پزشک دیگر بگردید و نظر او را هم بپرسید.

بعد از اولین جلسه چه باید کرد

  • اغلب بعد از جلسه­ ی اول، مواردی به ذهنتان می­رسد که با خود می­گویید کاش این سوالات را پرسیده بودید. این سوالات را یادداشت کنید تا در جلسه­ ی بعد حتما بپرسید.
  • اگر با حس بد جلسه­ ی اول را ترک کردید، یادتان باشد که ایجاد رابطه­ بین بیمار و روان­پزشک بیشتر از یک جلسه طول می­کشد. پس صبر کنید تا ببینید اوضاع طی چند جلسه­ ی بعد چطور می­شود (مگر این­که جلسه­ ی اول وحشتناک و غیر قابل جبران بوده باشد).

ختم کلام

احساس دلهره برای مراجعه به روان­پزشک امری شایع است اما اجازه ندهید این احساس مانع از دریافت کمک و درمانی شود که حق شماست و به آن نیاز دارید. اگر یک درک کلی از سوالاتی که قرار است پرسیده شود و موضوعاتی که مورد بحث قرار می­گیرد داشته باشید، قطعا از میزان نگرانی شما کاسته می­شود و طی جلسه­ی اول احساس راحتی بیشتری خواهید داشت.

و یادتان باشد که گاهی اولین روان­پزشکی که به او مراجعه می­کنید لزوما بهترین روان­پزشک برای شما نیست. به­هرحال، این جلسات برای درمان و مراقبت از نیازهای شماست پس لایق روان­پزشکی هستید که با او احساس راحتی می­کنید، کسی­که برای پاسخ به سوالاتتان آماده است و برای رسیدن به اهداف درمان با شما همکاری می­کند.

برای سنجش افسردگی بدون پزشک، به تست افسردگی مراجعه کنید.

[sibwp_form id=1]

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 38

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

3 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها