بهترین پماد برای زگیل تناسلی کدام است؟ روش مصرف و عوارض

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

زگیل تناسلی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مقاربتی با منشا ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است که به شکل زائده گوشتی روی پوست ناحیه تناسلی بروز پیدا می‌کند. تاکنون هیچ روش درمانی برای از بین بردن ویروس HPV کشف نشده، اما می‌توان از پماد برای زگیل تناسلی استفاده کرد و این زائده‎های گوشتی را به مرور زمان از بین برد. 

در حال حاضر پمادهای درمان‌کننده این عارضه که به صورت استعمال خارجی استفاده می‌شوند، درمان قطعی زگیل تناسلی نیستند، اما می‌توان آن‌ها را نوعی درمان مکمل در کنار سایر روش‌ها معرفی کرد. در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا شما را با بهترین پماد برای زگیل تناسلی، روش مصرف و عوارض هر یک آشنا کنیم.

مکانیسم اثر پماد برای زگیل تناسلی

متخصصان همیشه استفاده از پمادهای موضعی را در کنار داروهای خوراکی و سایر روش‌های درمان‌کننده زگیل تناسلی تجویز می‌کنند. این پمادها شامل ترکیبات شیمیایی موثری هستند که باعث مرگ سلولی زگیل‌های تناسلی و کاهش التهاب موضعی آن‌ها می‌شوند. از طرفی، پمادهای موثر در رفع زگیل تناسلی می‌توانند واکنش ایمنی موضعی بدن را برای مبارزه با ویروس HPV فعال کنند. 

بهترین پماد برای زگیل تناسلی کدام است؟

اینفوگرافیک بهترین پماد برای درمان زگیل‌های تناسلی
پمادهای موضعی می‌توانند زائده گوشتی ناشی از زگیل‌های تناسلی را از بین ببرند.

پمادها، روش قطعی برای درمان زگیل تناسلی به‌شمار نمی‌آیند، اما می‌توان از آن‌ها به عنوان لایه‌بردار برای از بین بردن زائده‌های گوشتی پوست استفاده کرد. انواع پمادهای موثر در بهبود زگیل‌های تناسلی شامل موارد زیر می‌شوند:

بیشتر بخوانید: زگیل تناسلی چیست؟ آیا درمان قطعی برای آن وجود دارد؟

۱- پماد آلدارا (Aldara)

پماد ۵ درصد آلدارا یا ایمی‌کیمود (Imiquimod) یکی از بهترین پمادها برای زگیل تناسلی است که با تقویت سیستم ایمنی بدن به درمان این بیماری کمک می‌کند. این پماد برای بزرگسالان و کودکان بالای ۱۲ سال مفید است. هنگام استفاده از آلدارا باید از برقراری رابطه جنسی بپرهیزید؛ زیرا این پماد می‌تواند باعث تضعیف خاصیت کاندوم شود.

روش مصرف آلدارا

پزشک معمولا این پماد را به مدت ۱۶ هفته تجویز می‌کند که باید آن را سه بار در طول هفته و به صورت یک روز در میان استفاده کنید. معمولا توصیه می‌شود این پماد برای زگیل تناسلی در شب‌ها و قبل از خواب مورد استفاده قرار بگیرد. بدین شکل که ابتدا ناحیه مورد نظر را بشویید و خشک کنید، سپس لایه نازکی از پماد را روی آن بمالید و اجازه دهید تا صبح روز بعد باقی بماند. 

عوارض آلدارا

از عوارض احتمالی این پماد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قرمزی
  • سوزش، خارش و درد
  • تورم
  • پوسته پوسته شدن اطراف ضایعه
  • ضخیم‌ شدن پوست

بیشتر بخوانید: تشخیص زگیل تناسلی در خانه؛ از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم؟

۲- پماد پودوفیلین (Podophyllin)

پودوفیلین یک پماد برای زگیل تناسلی واژن است که به رفع بافت برجسته و گوشتی آن کمک می‌کند. در واقع، این پماد گیاهی با خاصیت آنتی‌بیوتیکی خود، باعث ایجاد نکروز موضعی در فعالیت ویروس HPV می‌شود و تکثیر سلولی آن را متوقف می‌سازد. متخصصان معتقدند، پودوفیلین علاوه بر درمان ضایعه پوستی ناشی از ویروس HPV در زنان، بهترین پماد برای زگیل تناسلی مردان هم به‌شمار می‌آید.

روش مصرف پودوفیلین

این پماد، توسط پزشک بر روی ناحیه تناسلی به صورت استعمال خارجی استفاده می‌شود. پس از قرار دادن پماد بر روی موضع مورد نظر، باید اجازه دهید سطح کرمی آن کاملا خشک شود و حدود چهار ساعت بعد می‌توانید پماد را از روی پوست تمیز کنید.

عوارض پودوفیلین

شایع‌ترین عوارض این پماد عبارت‌اند از:

  • سوزش ناحیه تناسلی
  • التهاب و درد
  • تنگی نفس
  • احساس سبکی سر
  • گزگز پوست
  • عوارض خونی، گوارشی یا عصبی

بیشتر بخوانید: زگیل تناسلی زنان؛ علائم، درمان و عکس واضح از زگیل تناسلی

۳- پماد پودوفیلوکس (Podofilox)

تصویر پماد پودوفیلوکس
این پماد یک داروی شیمیایی موثر برای بهبود زگیل‌های تناسلی مردان محسوب می‌شود.

پودوفیلوتوکسین ماده فعال پودوفیلوکس به‌شمار می‌آید که از آن به عنوان پماد برای زگیل تناسلی اقایان استفاده می‌کنند. مصرف این پماد برای درمان عفونت‌های hpv بدون زگیل تناسلی قابل مشاهده، توصیه نمی‌شود.

روش مصرف پودوفیلوکس

این پماد باید بار اول توسط پزشک بر روی پوست دارای زگیل تناسلی اعمال شود، سپس خود فرد می‌تواند از آن استفاده کند. پزشک ابتدا محلول پودوفیلوکس را با پنبه روی موضع مورد نظر اعمال می‌کند، سپس پماد پودوفیلوکس را توسط انگشت روی ضایعه گوشتی می‌مالد. لازم به ذکر است، این پماد برای زگیل تناسلی مردان تجویز می‌شود و نباید از آن برای ضایعه پوستی واژن، مجرای ادراری و مقعد استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: زگیل تناسلی مردان؛ علائم، نحوه تشخیص و درمان + عکس

عوارض پودوفیلوکس

از عوارض احتمالی این پماد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سوزش و قرمزی
  • درد و التهاب
  • تحریک بافت اطراف
  • خارش و تورم

۴- پماد سینکاتچینز (Sinecatechins)

در لیست بهترین پماد برای زگیل تناسلی بانوان و آقایان می‌توان به سینکاتچینز (ورجین) اشاره کرد. این پماد برای درمان زگیل‌های مقعدی در داخل، خارج یا اطراف آن تجویز می‌شود. در واقع، سینکاتچینز ماده طبیعی درون برگ‌های چای سبز است که می‌تواند به رفع ضایعات پوستی ناشی از ویروس اچ پی وی زنان و مردان کمک کند.

روش مصرف سینکاتچینز

این پماد برای درمان زگیل‌های تناسلی در مقعد تولید می‌شود؛ بنابراین از استعمال آن در بافت‌های مرطوب ناحیه تناسلی خودداری کنید. معمولا توصیه می‌کنند این پماد را سه بار در روز بر روی ناحیه مورد نظر بمالید. بهتر است یک لایه نازک از پماد را روی زگیل‌های تناسلی مقعد قرار دهید و قبل از رسیدن نوبت بعدی استعمال دارو، آن را پاک نکنید.

بیشتر بخوانید: مهم ترین تفاوت زگیل تناسلی با جوش + درمان و تشخیص سریع

عوارض سینکاتچینز

شایع‌ترین عوارض این پماد عبارت‌اند از:

  • قرمزی پوست
  • خارش
  • سوزش
  • درد

۵- پماد فرمالدئید (Formaldehyde)

تصویر پماد فرمالدئید
معمولا برای زگیل‌های تناسلی خفیف مردان و زنان، پماد فرمالدئید تجویز می‌شود.

فرمالدئید یک پماد برای زگیل تناسلی خفیف است که حتما باید به طور مستقیم بر روی ضایعه پوستی اعمال شود. متخصصان معتقدند اگر این داروی شیمیایی روی زگیل پوستی مالیده نشود، اثربخشی مطلوبی نخواهد داشت.

روش مصرف فرمالدئید

این پماد باید در بلندمدت مورد استفاده قرار بگیرد. معمولا پزشک فرمالدئید را برای یک الی ۲ بار استفاده در طول روز تجویز می‌کند. شما می‌توانید این پماد برای زگیل تناسلی مردان و زنان را به صورت یک لایه نازک روی موضع مورد نظر بمالید و پس از رسیدن نوبت بعدی استعمال دارو، آن را پاک کنید.

بیشتر بخوانید: ویروس hpv اچ پی وی چیست؟ بهترین درمان پاپیلومای انسانی

عوارض فرمالدئید

از عوارض این پماد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خارش
  • سوزش
  • درد
  • التهاب و تحریک پوست

اثربخشی بهترین پماد برای درمان زگیل تناسلی چقدر است؟

میزان موفقیت بهترین پماد برای زگیل تناسلی به نوع، شدت، اندازه زگیل‌ها و وضعیت ایمنی بدن در برابر ویروس HPV بستگی دارد. متخصصان معتقدند، در اغلب موارد پمادهای درمان‌کننده زگیل تناسلی می‌توانند بین ۶۰ تا ۷۰ درصد اثربخشی مطلوبی داشته باشند. 

از عوامل مهم در اثربخشی پماد برای زگیل‌های تناسلی می‌توان به واکنش بدن بیمار اشاره کرد. برخی از بیماران پس از استفاده از پمادهای درمان‌کننده زگیل تناسلی با عوارض شدیدی مواجه می‌شوند که این عارضه اجازه نمی‌دهد بیمار برای مدت زمان کافی و کسب نتیجه مورد نظر از کرم‌های موضعی استفاده کند.

بیشتر بخوانید: واکسن گارداسیل چیست؟ با تزریق آن خود را ایمن کنید

استفاده از پماد زگیل تناسلی در بارداری مجاز است؟

درمان زگیل‌های تناسلی در دوران بارداری با شرایط عادی متفاوت است. پزشک معمولا برای درمان این عارضه در بارداری از پمادهای رایج درمان‌کننده زگیل تناسلی استفاده نمی‌کند. اگر زگیل‌های تناسلی در دوران بارداری کوچک باشند، نیازی به درمان آن‌ها نیست، اما در صورتی که این ضایعات پوستی بزرگ و دردناک شوند، پزشک از روش‌های کرایوتراپی، لیزر یا جراحی کمک می‌گیرد. 

با این حال، ممکن است پزشک متخصص زنان برای برخی زنان باردار، پماد ایمی‌کیمود (Imiquimod cream) با نام تجاری آلدارا (Aldara) پیشنهاد کند که از آن در مراحل ثانویه درمان زگیل‌های تناسلی استفاده می‌کنند.

بیشتر بدانید: لیزر زگیل تناسلی چگونه انجام می‌شود؟

نگاهی کوتاه به بهترین پماد برای زگیل تناسلی 

پماد برای زگیل تناسلی، روش درمان قطعی نیست و می‌توان به کمک آن فقط ضایعات پوستی برجسته را به صورت سطحی از بین برد. با این حال، متخصصان اغلب پمادهای موثر در بهبود زگیل‌های تناسلی مردان و زنان را در کنار داروهای خوراکی و سایر روش‌های درمان این عارضه تجویز می‌کنند. 

ما در این مقاله از مجله درمانکده شما را با ۵ مورد از بهترین پماد برای زگیل تناسلی، روش مصرف و عوارض آن‌ها آشنا کردیم. اگر همچنان ابهاماتی درباره روش مصرف این پمادها دارید، می‌توانید برای دریافت مشاوره آنلاین دکتر زنان و مشاوره آنلاین متخصص اورولوژی به وب‌سایت درمانکده سر بزنید.  همچنین شما با مراجعه به این سایت میتوانید به صورت حضوری از متخصص زنان و زایمان و دکتر اورولوژی ثبت نوبت کنید.

درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا ضمن بررسی نظر سایر کاربران، از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری یا مشاوره آنلاین تلفنی، متنی و تصویری نزد پزشک مورد نظرتان نوبت بگیرید.

سوالات متداول

بهترین پماد برای رفع زگیل تناسلی کدام است؟

پمادهای آلدارا، پودوفیلین، پودوفیلوکس، سینکاتچینز و فرمالدئید را می‌توان به عنوان بهترین پماد برای رفع این عارضه معرفی کرد.

کدام پماد برای زگیل تناسلی بارداری تجویز می‌شود؟

در برخی مواقع پزشک، پماد ایمی‌کیمود با نام تجاری آلدارا را برای درمان موضعی ثانویه زگیل‌های تناسلی بارداری پیشنهاد می‌دهد. با این حال، اغلب متخصصان استفاده از پمادهای موضعی را برای درمان زگیل‌های تناسلی در دوران بارداری توصیه نمی‌کنند.

آیا می‌توانم پماد برای زگیل تناسلی را بدون نسخه پزشک از داروخانه تهیه کنم؟

خیر. پمادهای درمان‌کننده زگیل تناسلی باید حتما توسط پزشک تجویز شوند.

منابع: mayoclinic | clarewellclinics

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها