عوارض خانه تکانی را دسته‌کم نگیرید! روش پیشگیری و مراقبت

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

پیشگیری از عوارض خانه‌تکانی قبل از شروع عید نوروز، برای خانواده‌های ایرانی اهمیت زیادی دارد. استفاده از نادرست از مواد شوینده در کنار به‌کارگیری روش‌های نامناسب برای خانه‌تکانی می‌تواند به بدن شما آسیب وارد کند و موجب بروز عوارضی جبران‌ناپذیر شود. مطالعات نشان می‌دهد که استفاده نامناسب و بیش‌ازاندازه از شوینده‌های شیمیایی می‌تواند به ریه‌های ما آسیب وارد کند و حتی موجب بروز بیماری‌های تنفسی شدید شود. اما روش پیشگیری از عوارض خانه‌تکانی چگونه است؟ آیا چیزی در مورد یک خانه‌تکانی ایمن و بی‌خطر می‌دانید؟ در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با عوارض خانه‌تکانی و نکاتی مهم برای حفظ سلامت در تمیزکاری خانه آشنا شوید.

چطور از عوارض خانه‌تکانی پیشگیری کنیم؟

هر چند همه عوارض خانه تکان معمولا برای یک فرد ایجاد نمی‌شود، اما به هر حال تنها کمی بی‌توجهی نسبت به نکات ایمنی می‌تواند شما را دچار مشکلاتی جدی کند و عوارض جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد. در ادامه می‌توانید با روش‌های پیشگیری از عوارض خانه‌تکانی آشنا شوید.

1:در جابجایی مبلمان و لوازم بزرگ مراقب باشید

بلند کردن اجسام سنگین در خانه‌تکانی می‌تواند به کمر و ستون فقرات شما آسیب‌های جدی وارد کنید. سعی کنید برای بلند کردن اجسام سنگین حتما از سایر اعضای خانواده کمک بگیرید. در زمان بلند کردن لوازم سنگین وزن حتما پشت خود را صاف نگه دارید و تنها پاهایتان را خم کنید. فراموش نکنید که برای جابجایی لوازم سنگین حتما کفش بپوشید تا به انگشتانتان آسیب وارد نشود.

بیشتر بدانید: توصیه های پزشکی به مسافران نوروزی که خوب است بدانید

تصویر افرادی که با کمک هم در حال جابجایی لوازم بزرگ منزل هستند.
به منظور کاهش عوارض خانه‌تکانی حتما اجسام سنگین را با کمک فرد دیگری بلند کنید.

2: برای جلوگیری از عوارض خانه‌تکانی مراقب ایستادن روی نردبان باشید

اگر برای دسترسی به کابینت‌های فوقانی و یا پاک کردن پنجره‌ها لازم است روی نردبان بایستید، باید بسیار احتیاط کنید. برای جلوگیری از عوارض خانه‌تکانی زمانی که روی نردبان ایستاده‌اید، به‌هیچ‌عنوان به اطراف خم نشوید. به عنوان یک قانون باید بدانید که در زمان ایستادن روی نردبان نیمه بدن شما به‌هیچ‌عنوان نباید از کناره‌های نردبان فراتر برود. در صورت امکان از یک فرد تقاضا کنید تا نردبان را برای شما ثابت نگه دارد. به یاد داشته باشید که قبل از بالا رفتن از نردبان حتما از خیس و لزج نبودن آن مطمئن شوید و حتما از یک کفش مناسب استفاده کنید.

3:مراقب راه رفتن روی سطوح خیس باشید

تمیز کردن بخش‌های مختلف خانه و تی کشیدن سرامیک‌ها موجب می‌شود که زمین به‌سادگی خیس شود. اگر بخشی از زمین خیس شده به سرعت به همه اعضای خانواده هشدار دهید که از آن مسیر حرکت نکنند. به خاطر داشته باشید که در صورت خیس شدن بخشی از زمین باید آن را با تی خشک کنید تا مشکلی برای شما و سایر اعضای خانواده ایجاد نشود.

بیشتر بدانید: علائم آلودگی هوا بر بیماران آسمی چیست؟

تصویر فردی که در حال تی کشیدن آشپزخانه است.
در صورتی که بخشی از سرامیک‌ها خیس شده، به سرعت آن را تی خشک کنید.

4:از قرار دادن لوازم منزل در مسیرهای رفت‌وآمد اجتناب کنید

در خانه‌تکانی سعی کنید بسته‌های اهدایی، کارتن لوازم انباری، کیف‌ها و لوازم تمیزکننده را از مسیر رفت‌وآمد دور نگه دارید. بهتر است حواستان به پله‌ها و راه‌های خانه باشد تا چیزی در مسیر آن‌ها قرار نگرفته باشد. بی‌توجهی نسبت به این موضوع موجب برخورد خودتان یا سایر اعضای خانواده به لوازم می‌شود و خطر پرتاب شدن را افزایش می‌دهد.

5:در زمان حمل لوازم به خصوص روی پله‌ها مراقب باشید

اگر قصد دارید چیزی را از پله‌ها به سمت پایین و یا بالا منتقل کنید، قبل از هر چیزی باید مطمئن شوید که یکی از دست‌های شما آزاد است و می‌توانید نرده پله را بگیرید. در زمان حمل کردن لوازم حتما با دقت به جلو و زیر پاهایتان نگاه کنید و برای این که کارها سریع‌تر پیش برود، به‌هیچ‌عنوان اجسام سنگین را به‌تنهایی بلند نکنید.

6:قبل از استفاده از هر نوع شوینده و تمیزکننده‌ای، ابتدا برچسب روی آن را مطالعه کنید

برای پیشگیری از عوارض خانه‌تکانی قبل از استفاده از هر محصول شوینده‌ای ابتدا دستورالعمل و توصیه‌های ایمنی روی برچسب محصول را مطالعه کنید. برخی از تمیزکننده ها بخارهای سمی و خطرناکی دارند و نباید در فضای بسته استفاده شوند. بهتر است قبل از استفاده از نوع شوینده شیمیایی ابتدا درب و پنجره‌ها را باز کنید و از مقدار کمی از ماده تمیزکننده استفاده کنید. روشن کردن تهویه و همچنین پنکه نیز می‌تواند به خروج بهتر گازهای سمی مواد تمیزکننده کمک کند. نتیجه مطالعات هاروارد که روی بیشتر از 55 هزار نفر به مدت 30 سال انجام شد، نشان داد که افرادی که تنها یک بار هفته در معرض مواد شوینده شیمیایی و مواد ضدعفونی‌کننده قرار می‌گیرند، تا 32 درصد بیشتر از سایری در معرض ابتلا به بیماری‌های کشنده ریوی قرار دارند.

تصویر انواع شوینده و تمیزکننده شیمیایی
به منظور کاهش عوارض خانه‌تکانی قبل از استفاده از هر ماده شوینده‌ای ابتدا برچسب روی آن را مطالعه کنید.

7:به‌هیچ‌عنوان شوینده‌های شیمیایی را با هم ترکیب نکنید

یکی از خطرناک‌ترین کارهایی که بسیاری از افراد در خانه‌تکانی منزل انجام می‌دهند، ترکیب کردن شوینده‌های مختلف با هم است. به خاطر داشته باشید که ترکیب آمونیاک و سفیدکننده با هم موجب ایجاد گازهای سمی می‌شود که به‌شدت برای سلامتی مضر هستند. بهتر است هر شوینده را به صورت جداگانه استفاده کنید و از ترکیب کردن انواع تمیزکننده ها با هم اجتناب کنید.

8:برای کاهش عوارض خانه‌تکانی حتما از ماسک و دستکش استفاده کنید

یکی از نکات مهم پیش از خانه‌تکانی این است که حتما از ماسک و دستکش استفاده کنید. برخورد مواد شیمیایی با پوست دست موجب می‌شود تا پوست شما آسیب ببیند. از طرف دیگر تمیز کردن منزل و استفاده از مواد شیمیایی به ریه‌ها آسیب وارد می‌کند، بنابراین به منظور جلوگیری از استنشاق گازهای سمی و گرد و غبار حتما قبل از شروع خانه‌تکانی ماسک بزنید.

بیشتر بدانید: بیماری آسم چیست؟

تصویر فردی که برای خانه‌تکانی از ماسک و دستکش استفاده کرده است.
برای پیشگیری از عوارض خانه‌تکانی قبل از استفاده از مواد شوینده حتما از ماسم و دستکش استفاده کنید.

9:مراقب محصولات لوله‌بازکن باشید

محصولات لوله‌بازکن حاوی ماده‌ای به نام سدیم هیدروکسید هستند خاصیت خورندگی دارند و به‌هیچ‌عنوان نباید با پوست برخورد کنند. به جای استفاده از این ماده مضر بهتر است برای باز کردن لوله‌ها از ترکیب جوش‌شیرین و سرکه استفاده کنید. این ترکیب را داخل فاضلاب بریزید و بعد از 30 دقیقه آب داغ را باز کنید تا لوله‌ها تمیز شوند.

10: از خوشبوکننده‌های هوا به مقدار محدود استفاده کنید

خیلی از ما بعد از خانه‌تکانی دوست داریم فضای خانه خوشبو شود و برای این کار از اسپری‌های خوشبوکننده استفاده می‌کنیم. بهتر است بدانید که این خوشبوکننده‌ها حاوی مواد شیمیایی هستند که منجر به هم ریختن تعادل هورمونی و مشکلات تولیدمثل می‌شود. از رایج‌ترین عوارض خوشبوکننده‌های هوا می‌توان به کاهش ترشح تستوسترون، کاهش تعداد اسپرم و افت کیفیت اسپرم‌ها اشاره کرد. از طرف دیگر قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی حاصل از خوشبوکننده‌ها می‌تواند موجب بروز مشکلاتی جدی مثل سرطان پروستات در مردان شود. در صورت حس کردن تنگی نفس ناشی از مواد شوینده و خوشبو کننده به متخصص ریه مراجعه کنید.

اینفوگرافی جلوگیری از عوارض خانه تکانی
برای جلوگیری از عوارض خانه تکانی بهتر است مراقب جابجایی مبلمان باشید و از ترکیب مواد شوینده با هم اجتناب کنید.

بیشتر بدانید: حساسیت به آجیل؛ مراقب خودت در عید نوروز باش

سخن نهایی

بی‌توجهی نسبت به نکات مهم پیش از خانه‌تکانی می‌تواند زندگی شما را به خطر بیندازد و آسیب‌های جدی برای سلامت ایجاد کند. به خاطر داشته باشید که به منظور پیشگیری از عوارض خانه‌تکانی حتما برنامه‌ریزی مشخصی داشته باشید و با تقسیم کار بین اعضای خانواده و رعایت نکات ایمنی، این روزها را به بهترین نحو پشت سر بگذارید. در صورتی که بعد از استفاده از مواد تمیزکننده شیمیایی دچار مشکل تنفسی شده‌اید و یا علائم خاصی را تجربه می‌کنید، بهتر است هر چه سریع‌تر از طریق درمانکده با یک مشاوره متخصص ریه مشورت کنید.

سوالات متداول

میزان آسیب مواد شیمیایی تمیزکننده به ریه‌ها چگونه است؟

مطالعات نشان می‌دهد خانم‌هایی که برای تمیز کردن منزل از مواد تمیزکننده شیمیایی و سفیدکننده‌ها استفاده می‌کنند، عملکرد تنفسی ضعیف‌تری نسبت به خانم‌هایی که این کار را نمی‌کنند دارند. محققان تخمین زده‌اند که میزان عملکرد ریه در این خانم‌ها تقریبا مانند کسی است که روزانه یک پاکت سیگار می‌کشد.

کدام مواد شیمیایی تمیزکننده بیشترین آسیب را به ریه‌ها وارد می‌کنند؟

بیشتر مواد شیمیایی تمیزکننده مثل محصولات سفیدکننده، چربی زدا و ضدعفونی‌کننده‌ها حاوی ترکیبات سمی هستند که به‌شدت برای سیستم تنفسی ما مضر است. سعی کنید از این مواد تمیزکننده به مقدار محدود استفاده کنید و در صورت استفاده حتما درب و پنجره‌ها را باز کنید.

برای پیشگیری از عوارض خانه‌تکانی چطور برنامه‌ریزی کنیم؟

به منظور جلوگیری از عوارض خانه‌تکانی سعی کنید از قبل برنامه مشخصی برای کارها داشته باشید. کارها را بین اعضای خانواده تقسیم کنید و حتما بعد از هر 45 دقیقه کار چند دقیقه استراحت کنید. هر کار را در یک روز مشخص انجام دهید و از فشار وارد کردن به خودتان اجتناب کنید.

منابع: household-management-101، lptmedical

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 3

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها