توصیه های پزشکی به مسافران نوروزی که خوب است بدانید

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

مهم نیست در تعطیلات نوروزی به کجا سفر می‌کنید، مهم‌ترین چیزی که همیشه باید به آن توجه داشته باشید سلامتی است. سفر کردن یعنی قرار گرفتن در مکان‌ها و موقعیت‌های جدید که هر لحظه ممکن است با خطراتی غیرمنتظره برای شما یا اعضای خانواده همراه باشد. از همین رو جدی گرفتن توصیه‌های پزشکی به مسافران موجب می‌شود تا با آمادگی کامل و بدون نگرانی راهی سفر شوید. در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با نکات مهم پزشکی برای مسافران آشنا شوید.

توصیه‌های پزشکی به مسافران

اگر در روزهای عید قصد دارید به شهرها و یا کشورهای دیگر سفر کنید، بهتر است ابتدا نیازهای پزشکی مورد نیازتان را با توجه به شرایطی که دارید، فراهم کنید. از طرف دیگر رعایت توصیه‌های پزشکی به مسافران می‌تواند به تجربه یک سفر آسوده به شما کمک کند.

ذکر این نکته مهم است که درمانکده امکان مشاوره با بیشتر از 380 پزشک بیماری‌های عفونی را از سراسر دنیا برای بیماران فراهم کرده است. شما می‌توانید سابقه پزشکی و همچنین نظرات بیماران در مورد متخصصین مختلف را بررسی کنید و سپس از هر نقطه از دنیا با پزشک مورد نظرتان مشورت کنید. بنابراین دیگر لازم نیست در سفر نگران پیدا کردن یک پزشک متخصص باشید. بهتر است قبل از سفر و مرور چند توصیه پزشکی در مسافرت، ابتدا سوالات زیر را مرور کنید:

  • به کجا سفر می‌کنید؟
  • چقدر در سفر می‌مانید؟
  • وضعیت سلامت شما و سایر همسفرانتان چگونه است؟
  • آیا در مقصد مورد نظرتان خطر خاصی برای سلامتی شما وجود دارد؟
  • آیا فرد مسن، کودک، فرد باردار یا شخص بیماری در این سفر با شما همراه است؟

بیشتر بدانید: حساسیت به آجیل؛ مراقب خودت در عید نوروز باش

اینفوگرافی توصیه های پزشکی به مسافران
قبل از سفرهای داخلی و خارجی حتما به توصیه‌های پزشکی مثل مصرف دارو به اندازه نیاز و همچنین رعایت بهداشت فردی توجه کنید.

بیشتر بدانید: نکات مهم برای حفظ سلامتی در سفر به مناطق مرطوب

1:اگر دارو مصرف می‌کنید، حتما به مقدار نیاز از آن تهیه کنید

مهم‌ترین توصیه پزشکی در مسافرت این است که قبل از سفر همه چیز را طبق شرایط خودتان برنامه‌ریزی کنید. اگر از داروی خاصی استفاده می‌کنید، حتما به‌اندازه کافی از داروی مورد نظرتان را تهیه کنید. به علاوه بهتر است فهرستی از تمام داروهای مورد نیازتان را تهیه کنید و در کیف دستی‌تان بگذارید. این کار موجب می‌شود تا در صورتی که کیف یا چمدانتان را گم کردید، بتوانید داروها را دوباره از داروخانه تهیه کنید.

بیشتر بدانید: نکات مهم سلامتی برای مسافرت به مناطق خشک

تصویر فردی که کیف پر از دارو در دست دارد.
از مهم‌ترین توصیه‌های پزشکی به مسافران این است که حتما داروهای مورد نیازتان را قبل از سفر تهیه کنید.

بیشتر بدانید: 9 نکته مهم برای حفظ سلامتی در سفر به مناطق مرتفع

2:مطمئن شوید که داروهای شما در کشور مقصد قانونی هستند

به همراه داشتن برخی داروها در سفرهای خارجی غیرقانونی محسوب می‌شود. بهتر است برای داروهای خاص حتما نسخه یا نامه پزشک را به همراه داشته باشید و بررسی کنید که داروهای شما جز موارد غیرقانونی در کشور مقصد محسوب نشود.

3:در سفرهای طولانی خارجی حتما خودتان را بیمه کنید

در سفرهای خارجی حتما خودتان را بیمه کنید تا در صورت نیاز به دارو و درمان دچار مشکل نشوید. معمولا هزینه‌های درمان در کشورهای دیگر بسیار زیاد است و از همین رو استفاده از بیمه می‌تواند تا میزان زیادی هزینه‌هایتان را کاهش دهد.

4:اگر بیمار هستید، حتما قبل از سفر با پزشک مشورت کنید

یکی از مهم‌ترین توصیه‌های پزشکی به مسافران مشورت کردن بیمار با پزشک است. اگر شما یا یکی از اعضای خانواده‌تان به بیماری خاصی مبتلا هستید، بهتر است قبل از سفر حتما با پزشک خود مشورت کنید. با پزشک در مورد انواع داروهای مصرفی، واکسن‌های مورد نیاز، مدت زمان اقامت و همچنین نوع تغذیه‌تان صحبت کنید و سپس با در نظر گرفتن توصیه پزشکی در مسافرت، آماده سفر شوید.

بیشتر بدانید: داروهای مورد نیاز در سفر چه چیز هایی هستند؟

تصویر فردی که در حال صحبت با پزشک است.
یکی از نکات مهم پزشکی برای مسافران بیمار مشورت کردن با پزشک قبل از سفر کردن است.

5:در مورد خطرات و بیماری‌های رایج در مقصد تحقیق کنید

هر مقصدی معمولا شرایط متفاوتی دارد. سعی کنید در مورد خطرات و بیماری‌های رایج در مقصد تحقیق کنید. با روش‌های جلوگیری از خطراتی که در مقصد وجود دارند، آشنا شوید و حتما آن‌ها را در طول سفر رعایت کنید.

6:واکسن‌های ضروری را قبل از سفر تزریق کنید

یکی از مهم‌ترین توصیه‌های پزشکی به مسافران تزریق واکسن‌های ضروری قبل از سفر است. برای جلوگیری از ابتلا به بیماری خاص بهتر است قبل از سفرهای خارجی واکسن‌هایی مثل دیفتری، سرخک و فلج اطفال را تزریق کرده باشید. از آنجایی که این بیماری‌ها در بسیاری از کشورها شایع هستند، واکسیناسیون می‌تواند از شما در برابر ابتلا به این بیماری‌ها محافظت کند. و در صورت لزوم هم می توانید مشاوره با دکتر عمومی آنلاین مشورت کنید هم می توانید به صورت حضوری به فوق تخصص های جراحی عمومی مراجعه کنید.

تصویر فردی که در حال تزریق واکسن است.
برای جلوگیری از ابتلا به بیماری خاص بهتر است قبل از سفرهای خارجی در صورت نیاز واکسن تزریق کنید.

7:در طول سفر بهداشت فردی را رعایت کنید

یکی از توصیه‌های پزشکی به مسافران رعایت بهداشت فردی در طول مسافرت است. آمارها نشان می‌دهد که اسهال و استفراغ مسافرتی از رایج‌ترین بیماری‌های سفر است و بیشتر از 64 درصد از کل بیماری‌های مسافرتی را به خود اختصاص می‌دهد. از مهم‌ترین توصیه‌های پزشکی به مسافران این است که در طول سفر حتما به صورت مرتب دست‌هایتان را بشویید. قبل از صرف غذا و دست زدن به صورت باید دستان خود را به طول کامل ضدعفونی کنید تا دچار مشکل نشوید.

بیشتر بدانید: مراقب عوارض خانه‌تکانی باشید! رعایت نکات مهم برای حفظ سلامت

تصویر فردی که در حال شستن دست‌ها است.
از مهم‌ترین توصیه‌های پزشکی به مسافران این است که در طول سفر حتما به صورت مرتب دست‌هایتان را بشویید.

8:در سفر مراقب مصرف آب آلوده باشید

آب لوله‌کشی در همه شهرها و کشوها قابل‌اعتماد نیست. از طرف دیگر آب رودخانه‌ها و نهرها نیز برای نوشیدن مناسب نیستند. به یاد داشته باشد که آب آلوده یکی از اصلی‌ترین دلایل ابتلا به اسهال و بیماری‌های گوارشی در مسافران است. اگر در مورد سالم بودن آب شهری در جایی مطمئن نیستید، بهتر است از آب معدنی‌های بسته‌بندی شده استفاده کنید.

9:در فضاهای شلوغ از ماسک استفاده کنید

به منظور جلوگیری از بیماری‌های ویروسی مثل کرونا و آنفولانزا بهتر است در مکان‌های شلوغ و بسته حتما از ماسک استفاده کنید و سعی کنید از قرار گرفتن در مکان‌های شلوغ اجتناب کنید.

تصویر فردی که در فضای شلوغ ماسک زده است.
برای جلوگیری از بیماری‌های ویروسی بهتر است در مکان‌های شلوغ و بسته از ماسک استفاده کنید.

10:در صورت بروز علائم بیماری از سفر کردن اجتناب کنید

یکی از نکات مهم پزشکی برای مسافران این است که تنها زمانی که کاملا سالم هستند سفر کنند. اگر قبل از سفر با علائمی شبیه به سرماخوردگی مثل بدن درد، گلودرد، آبریزش بینی و سرفه مواجه شدید، بهتر است سفر کردن را به زمان دیگری موکول کنید و حتما برای درمان از پزشک کمک بگیرید.

11:از مصرف غذاهای خیابانی و محلی اجتناب کنید

یکی دیگر از توصیه‌های پزشکی به مسافران نوروزی این است که در طول سفر از مصرف لبنیات محلی و غذاهای خیابانی و غیر بسته‌بندی پرهیز کنند. به منظور جلوگیری از بیماری‌های عفونی بهتر است در طول سفر تنها از مواد غذایی سالم، بسته‌بندی‌شده و مطمئن استفاده کنید.

تصویر فردی که در حال نگاه کردن به غذاهای خیابانی است.
یکی دیگر از توصیه‌های پزشکی به مسافران نوروزی این است که در طول سفر از خوردن غذاهای خیابانی پرهیز کنند.

12:لباس گرم همراه خود داشته باشید

قبل از سفر کردن حتما شرایط آب و هوایی منطقه مورد نظرتان را بررسی کنید. برای اطمینان بهتر است یک دست لباس گرم و یا پتو همراه خود داشته باشید تا در صورت سرد شدن هوا دچار مشکل نشوید.

بیشتر بدانید: 8 نکته مهم برای حفظ سلامتی در سفر به مناطق گرم

تصویر فردی که در چمدان خود پتو و لباس گرم دارد.
سعی کنید در طول سفرهای نوروزی حتما یک دست لباس گرم و یک پتو همراه خود داشته باشید.

سخن نهایی

توجه به نکات مهم پزشکی برای مسافران به شما کمک می‌کند تا بهتر برای مسافرت‌های نوروزی آماده شوید و بدون نگرانی از بیماری، یک سفر راحت و به‌یادماندنی را تجربه کنید. در صورتی که به بیماری خاصی مبتلا هستید و یا از دارو استفاده می‌کنید، بهتر است قبل از سفر حتما با یک پزشک متخصص مشورت کنید و بعد از فراهم کردن داروها به مقدار مناسب اقدام به سفر کنید.

سوالات متداول

برای رفع حالت تهوع در اتوبوس یا هواپیما از چه دارویی استفاده کنیم؟

اگر با نشستن در اتوبوس یا هواپیما دچار حالت تهوع می‌شوید، مهم‌ترین توصیه پزشکی در مسافرت این است که نیم ساعت قبل از حرکت از یک قرص دیمن هیدرینات (Dimenhydrinate) 50 میلی‌گرمی استفاده کنید.

مهم‌ترین توصیه پزشکی در مسافرت برای افراد بیمار چیست؟

یکی از نکات مهم پزشکی برای مسافران بیمار این است که این افراد باید در طول سفر حتما دفترچه بیمه، آخرین نسخه پزشک و داروهای مورد نیاز خود را همراه خود داشته باشند.

چطور در مسافرت داروهایمان را همراه داشته باشیم؟

برای به همراه داشتن داروهای خاص در مسافرت باید نامه پزشک را همراه خود داشته باشید. از طرف دیگر سعی کنید داروها را در کیف دستی خود قرار دهید و از گذاشتن بسته داروها زیر نور آفتاب و پشت شیشه ماشین اجتناب کنید.

منابع: sciencedirect، webmd، smartraveller

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها