تاثیر آلودگی هوا بر بیماران آسم + روش های مراقبت و عوارض

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

آلودگی هوا یک چالش بزرگ جهانی است که هیچ‌کس از اثرات منفی آن در امان نیست؛ اما در این میان بیماران مبتلا به آسم بیشتر از سایر افراد در معرض آسیب قرار دارند. طبق آمارهای به‌دست‌آمده حدود 300 میلیون نفر در دنیا به آسم مبتلا هستند و این موضوع نشان می‌دهد که شدت آلودگی چقدر می‌تواند روی کیفیت زندگی این افراد موثر باشد. در مطالعه‌ای که روی تاثیر آلودگی هوا بر بیماران آسم انجام شد مشخص شد که این افراد در هوای آلوده و در فصل تابستان تا 40 درصد بیشتر به مشکلات تنفسی حاد مبتلا می‌شوند. اما مهم‌ترین عوارض آلودگی هوا بر بیماران آسم چیست و چطور می‌توان این عوارض را کاهش داد؟ در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با نکات مهم برای بیماران آسمی در هوای آلوده و همچنین تاثیر آلودگی هوا بر بیماران آسم آشنا شوید.

تاثیر آلودگی هوا بر بیماران آسم

آسم یک بیماری مزمن تنفسی است که موجب انسداد متغیر جریان هوا، حساسیت بیش از حد برونش ها و التهاب مجرای تنفسی می‌شود. شواهد نشان می‌دهد که آلودگی هوا می‌تواند پیامدهای منفی بر بیماری آسم داشته باشد و روی شدت علائم بیماری نیز موثر باشد. زمانی که در معرض هوای آلوده قرار می‌گیریم، برخی از ذرات ریز آلاینده و آلودگی‌ها به سرعت وارد ریه می‌شوند و این موضوع موجب تشدید علائم بیماری در بیماران آسم می‌شود. از آنجایی که آسم انواع مختلفی دارد، برخی افراد بیشتر با قرار گرفتن در معرض آلودگی آسیب می‌بینند.

بیشتر بدانید: قرص فکسوفنادین چیست؟

تصویر فردی که در هوای آلوده در حال استفاده از اسپری تنفسی است.
زمانی که میزان آلاینده ها در هوا زیاد باشد، تنفس برای بیماران مبتلا به آسم مشکل خواهد شد.

ازن یکی از رایج‌ترین آلاینده‌های هوا در شهرهای شلوغ و آلوده است که معمولا در فصل تابستان و در مکان‌هایی که کمتر در معرض باد قرار دارد، شایع‌تر است. گاز ازن موجب تحریک ریه‌ها و مجاری تنفسی در بیماران مبتلا به آسم می‌شود. هر چقدر میزان غلظت ازون در هوا بیشتر باشد، شدت عوارض نیز در بیماران بیشتر خواهد شد. درواقع ازون عملکرد ریه را کاهش می‌دهد و نفس کشیدن را دشوار می‌کند. زمانی که سطح ازون به شاخص کیفیت هوا در محدوده 51 تا 100 باشد، معمولا علائم آسم در بیماران تشدید می‌شود و اگر این عدد به بالای 101 برسد می‌تواند آسیب جدی به سلامت وارد کند.

بیشتر بدانید: لیست مواد غذایی آلرژی زا چیست؟

وجود دی‌اکسید نیتروژن، دی‌اکسید گوگرد، مونوکسید کربن و آلاینده‌های سمی نیز می‌تواند اثرات جبران‌ناپذیری بر سلامت بیماران آسم داشته باشد. ذرات ریز موجود در هوا نیز از راه بینی و دهان وارد ریه‌ها می‌شود و وضعیت بیماران مبتلا به آسم را تشدید می‌کند. قرار گرفتن در معرض ذرات معلق در هوا و آلاینده‌ها می‌تواند علائم بیماری آسم را افزایش دهد و موجب کاهش عملکرد ریه و بروز حملات در افراد مبتلا به آسم شود.

بیشتر بدانید: فیبروز سیستیک و هر آن‌چه باید درباره آن بدانید

عوارض آلودگی هوا بر بیماران آسم

امروزه همه ما در مورد تاثیر آلودگی هوا بر بیماران آسم و حتی انسان‌های سالم می‌دانیم. آلاینده‌های موجود در هوا آن‌قدر ریز هستند که با یک نفس به سرعت وارد ریه می‌شوند و نفس کشیدن را برای ما سخت می‌کنند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین عوارض آلودگی هوا بر بیماران آسم اشاره شده است.

  • تنگی نفس
  • کوتاه شدن تنفس
  • خس‌خس سینه
  • سرفه
  • گرفتگی قفسه سینه
  • سوزش در ریه‌ها

بیشتر بدانید: مراقب خودت در خانه تکانی باش

تصویر فرد مبتلا به آسم در حال سرفه در هوای آلوده
آلودگی هوا موجب تشدید علائم در بیماران مبتلا به آسم می شود.

بیشتر بدانید: هر آنچه که باید از بیماری سل بدانید

راهکارهایی برای کاهش تاثیر آلودگی هوا بر بیماران آسم

برای کاهش تاثیر آلودگی هوا بر بیماران آسم روش‌های زیادی وجود دارد. قبل از هر چیز باید بدانید که قرار گرفتن در معرض آلاینده‌ها برای بیماران آسم به‌شدت مضر است، بنابراین تا حد امکان از قرار گرفتن در معرض آلاینده‌ها و مکان‌های آلوده اجتناب کنید و سعی کنید با به‌کارگیری روش‌های موثر عوارض آلودگی هوا را به حداقل برسانید. در ادامه می‌توانید با چند روش موثر برای کاهش تاثیر آلودگی هوا بر بیماران آسم آشنا شوید.

در خانه بمانید

اولین قدم برای کاهش تاثیر آلودگی هوا بر بیماران آسم دور ماندن از آلاینده‌های محیطی است. اگر به آسم مبتلا هستید، سعی کنید در روزهایی که غلظت آلاینده‌های هوا بیشتر از در خانه بمانید و از بیرون رفتن اجتناب کنید. هر چند که آلودگی‌ها به داخل خانه نیز رسوخ می‌کنند، اما قطعا شدت آلاینده‌ها در فضای بیرون از خانه بسیار بیشتر است. بهتر است در روزهای آلوده درب و پنجره‌ها را ببندید و از دستگاه تصفیه هوا و هواساز در خانه استفاده کنید تا اثرات آلودگی کاهش پیدا کند.

از ورزش در فضای آزاد اجتناب کنید

اگر به آسم مبتلا هستید، بهتر است هر روز میزان آلودگی هوا را به صورت آنلاین بررسی کنید. قدم زدن و ورزش کردن در هوای آلوده سلامت شما را به خطر می‌اندازد. سعی کنید در روزهایی که هوا آلوده است در خانه ورزش کنید و از ورزش کردن در فضای آزاد پرهیز کنید.

تصویر فردی که فضای داخل خانه ورزش می کند.
به منظور کاهش تاثیر آلودگی هوا بر بیماران آسم بهتر است در روزهای آلوده در خانه ورزش کنید.

محل زندگی خود را تغییر دهید

حقیقت این است که گاهی در خانه ماندن، ورزش نکردن و استفاده از ماسک و سایر روش‌ها باز هم برای جلوگیری از حملات آسم در بیماران موثر نیست. زندگی کردن در مکانی که هر روز در معرض آلودگی و آلاینده‌های مضر قرار دارد، به‌هیچ‌عنوان برای بیماران آسم مناسب نیست. اگر واقعا در فکر درمان نسبی علائم آسم هستید و قصد دارید کیفیت زندگی خود را بهبود دهید، بهتر است محل زندگی خود را به خارج از شهر یا مکانی تمیزتر تغیر دهید. بهتر است محل زندگی شما حداقل 200 متر از جاده اصلی دور باشد و در مکانی دور از شلوغی ساکن شوید.

بیشتر بدانید: نارسایی حاد تنفسی

نکات مهم برای بیماران آسمی در هوای آلوده

  • استفاده از ماسک به خصوص برای بیماران مبتلا به آسم در هوای آلوده تاثیر چندانی ندارد. ماسک‌هایی که فیلتر زغال فعال  دارند، برای کاهش عوارض دی‌اکسید نیتروژن تا جدی مفید هستند، اما نمی‌توانند جلوی آسیب ذرات ریز و سایر آلاینده‌های جوی را بگیرند. از طرف دیگر استفاده از ماسک برای افراد مبتلا به آسم کمی سخت و ناراحت‌کننده است و می‌تواند تنفس را برای این افراد سخت‌تر کند.
  • اگر در هوای آلوده مجبور به بیرون رفتن هستید، حتما اسپری تنفسی را همراه خود داشته باشید تا علائم بیماری تشدید نشود.
  • در صورتی که شدت مشکلات تنفسی‌تان افزایش پیدا کرده است و یا مدتی است که بیشتر احساس تنگی نفس می‌کنید، بهتر است هر چه سریع‌تر از یک دکتر فوق تخصص ریه برای درمان کمک بگیرید.
  • به خاطر داشته باشید که آلودگی هوا معمولا در هوای ساکن بیشتر است. باد و باران میزان آلودگی هوا را کاهش می‌دهد.
  • در صورتی که در هوای آلوده رانندگی می‌کنید، شیشه‌های ماشین را بسته نگه دارید تا آلودگی کمتری وارد فضای ماشین شود و علائم شما تشدید نشود.
  • اگر برای کنترل آسم از دارو استفاده می‌کنید، بهتر است در هوای آلوده مصرف این داروها را جدی بگیرید تا دچار مشکل نشوید.
تصویر فردی که در هوای آلوده در ماشین نشسته است.
در هوای آلوده بهتر است شسشه های ماشین را بسته نگه دارید تا آلودگی کمتری وارد ماشین شود.

جمع‌بندی نهایی

تاثیر آلودگی هوا بر بیماران آسم به قدری زیاد است که می‌تواند زندگی طبیعی این بیماران را مختلف کند و روی شدت علائم موثر باشد. اگر به آسم مبتلا هستید، سعی کنید از زندگی در مکان‌های آلوده پرهیز کنید. به خاطر داشته باشید که رعایت نکات ساده‌ای مثل بیرون نرفتن در هوای آلوده و یا انتقال محل زندگی به مکانی تمیزتر می‌تواند به شما کمک کند تا زندگی راحت‌تری را تجربه کنید. اگر شدت تنگی نفس و علائم مربوط به آسم در شما تغییر کرده است و یا حال افزایش است، بهتر است از یک پزشک متخصص برای درمان کمک بگیرید. برای راهنمایی بیشتر در این زمینه می‌توانید از امکان مشاوره آنلاین با دکتر ریه استفاده کنید.

برای رزرو نوبت آنلاین مطب دکتر کلیک کنید.

بیشتر بدانید: علت خس خس سینه چیست؟

سوالات متداول

آیا هوای آلوده موجب آسم می‌شود؟

تحقیقات نشان می‌دهد که سطوح بالای آلودگی هوا می‌تواند موجب بروز آسم در کودکان و بزرگسالان شود. طبق آمارهای به‌دست‌آمده کودکانی که در مناطق آلوده زندگی می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

آیا استفاده از ماسک برای کاهش تاثیر آلودگی هوا بر بیماران آسم مفید است؟

حقیقت این است که استفاده از ماسک تاثیر زیادی بر کاهش علائم در بیماران مبتلا به آسم ندارد و آلاینده‌های و ذرات ریز آلودگی از ماسک نیز عبور می‌کنند و وارد ریه می‌شوند.

روش نگهداری از بیماران آسمی در هوای آلوده چگونه است؟

به منظور کاهش تاثیر آلودگی هوا بر بیماران آسم بهتر است در هوای آلوده افراد مبتلا به آسم را در خانه نگهداری کنید و در صورت امکان در خانه دستگاه تصفیه هوا روشن کنید. در صورتی که لازم است فرد مبتلا به آسم به بیرون از منزل برود، شیشه‌های ماشین را باز نکنید تا آلودگی وارد فضای ماشین نشود.

منابع: jtd.amegroups، asthma، aaaai

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد رای‌ها 2

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها