تاثیر دیابت بر قلب و راه‌های مقابله با آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

در بیماران دیابتی قند خون بالا به عروق خونی و اعصاب کنترل کننده آن‌ها آسیب می‌زند و با گذشت زمان به بیماری قلبی منجر می‌شود. افراد مبتلا به دیابت در مقایسه با دیگران در سنین پایین‌تری به بیماری قلبی مبتلا می‌شوند. به‌علاوه، 2 تا چهار برابر بیشتر از جمعیت عمومی در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی قرار دارند. از آنجا که بیماری قلبی شایع‌ترین علت مرگ افراد مبتلا به دیابت است، مقاله امروز مجله درمانکده به تاثیر دیابت بر قلب اختصاص دارد. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

نحوه تاثیر دیابت بر قلب

دیابت روی عروق خونی تاثیر منفی دارد و خون‌رسانی به اندام‌های حیاتی بدن مانند قلب و مغز را کاهش می‌دهد. این بیماری، به خصوص در افرادی که قند خون‌شان کنترل نشده است، خطر بروز مشکلات زیر را افزایش ‌می‌دهد:

  • نارسایی قلبی: وقتی از تاثیر دیابت بر قلب صحبت به میان می‌آید، نارسایی قلبی جدی‌ترین عارضه قلبی-عروقی ناشی از این بیماری است. در افراد مبتلا به نارسایی قلبی، قلب نمی‌تواند خون غنی از اکسیژن را به سراسر بدن برساند. نارسایی قلبی قابل درمان نیست، اما می‌توان علائم آن را کنترل کرد.
  • حمله قلبی: اگر قند خون بالا به عروق خونی شما آسیب بزند و در اثر این آسیب‌دیدگی بخشی از عضله قلب نتواند خون کافی دریافت کند، دچار حمله قلبی می‌شوید. در افراد مبتلا به دیابت، حمله قلبی احتمال نارسایی قلبی را به شدت افزایش می‌دهد.
  • سکته مغزی: وقتی قند خون بالا به عروق تغذیه‌کننده مغز آسیب می‌رساند، سکته مغزی رخ می‌دهد. بیماران دیابتی 1/5 برابر بیشتر از دیگران در معرض سکته مغزی هستند.
  • کاردیومیوپاتی: در بیماران مبتلا به کاردیومیوپاتی عضله قلب سفت یا ضخیم می‌شود.

بیشتر بدانید: رژیم غذایی برای افراد دیابتی؛ روش‌های موثر

تصویری از قلب و مغز
دیابت خطر ابتلا به نارسایی قلبی، حمله قلبی، سکته مغزی و کاردیومیوپاتی را افزایش می‌دهد.

علائم بیماری های قلبی ناشی از دیابت

در مراحل اولیه، معمولا بیماری قلبی هیچ علامتی ندارد. اما اگر تاثیر دیابت بر قلب بیشتر شود و بیماری قلبی پیشرفت کند، ممکن است علائم خاصی را تجربه کنید. علائم شما به نوع بیماری قلبی و شدت آن بستگی دارد و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تنگی نفس
  • خستگی
  • سرگیجه یا ضعف
  • آریتمی (مشکل در سرعت یا ریتم ضربان قلب)
  • ورم پا
  • احساس فشار، سفتی یا درد در قفسه سینه که ممکن است به بازوها، گردن یا پشت شما سرایت کند

درصورت داشتن چنین علائمی می توانید از ویزیت آنلاین با متخصص غدد استفاده کنید.

افراد مبتلا به دیابت ممکن است درد قفسه سینه را احساس نکنند، چرا که دیابت می‌تواند به اعصاب قلب آسیب برساند.

بیشتر بدانید: شیرین کننده مصنوعی چه کاربردی دارد؟

اینفوگرافی از علائمی که از تاثیر دیابت بر قلب ناشی می‌شوند
دیابت روی قلب تاثیر می‌گذارد و به علائمی مانند تنگی نفس، سرگیجه، خستگی، ورم پا، تغییر ریتم قلب و درد قفسه سینه منجر می‌شود.

زمان مراجعه به پزشک

اگر دیابت دارید و علائم بیماری قلبی مانند درد یا فشار در قفسه سینه، تنگی نفس یا خستگی را تجربه می‌کنید، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: چگونه قد خود را افزایش دهیم؟

عوامل موثر در بروز بیماری های قلبی ناشی از دیابت

تحقیقات در مورد تاثیر دیابت بر قلب نشان داده‌اند که عوامل زیر احتمال بروز بیماری قلبی را در افراد مبتلا به دیابت افزایش می‌دهند:

1. فشار خون بالا

فشار خون بالا یکی از شایع‌ترین عوامل خطر بیماری قلبی در میان افراد مبتلا به دیابت است. پرفشاری خون فشار زیادی به قلب وارد می‌کند و به عروقی خونی شما آسیب می‌رساند. در نتیجه، احتمال بروز حمله قلبی، سکته مغزی، مشکلات کلیوی و بیماری‌های چشمی افزایش می‌یابد. ساده‌ترین راه برای کنترل فشار خون، پیروی از رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و در صورت نیاز مصرف دارو طبق دستور پزشک است.

بیشتر بدانید: 0 تا 100 عمل افزایش قد؛ عوارض عمل افزایش قد + معرفی متخصص

2. کلسترول بالا

افزایش کلسترول و تری‌گلیسیرید خون در بیماران دیابتی شایع است که این موضوع خطر ابتلا به بیماری قلبی را بالا می‌برد. در بسیاری از موارد ژنتیک بر سطح کلسترول خون تاثیر می‌گذارد، با این حال می‌توانید با انتخاب سبک زندگی سالم چربی خون‌تان را کنترل کنید و از تاثیر دیابت بر قلب بکاهید.

بیشتر بدانید: قرص آتورواستاتین؛ از موارد مصرف تا عوارض جانبی

دستی که یک لوله آزمایش مربوط به کلسترول خون در ان دیده می‌شود
چربی خون بالا خطر ابتلا به بیماری قلبی را در افراد مبتلا به دیابت افزایش می‌دهد.

3. چاقی

افراد مبتلا به دیابت بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به اضافه وزن یا چاقی هستند. چاقی روی قند خون، فشار خون و چربی خون تاثیر منفی دارد و خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می‌دهد. یکی از موثرترین راه‌ها برای مدیریت وزن، مراجعه به متخصص تغذیه است تا با توجه به شرایط فردی خود برنامه غذایی مناسب دریافت کنید.  ورزش منظم هم نقش مهمی در کنترل وزن دارد.

بیشتر بدانید: چگونه از بروز سنگ کلیه در بیماران دیابتی جلوگیری کنیم؟

4. سبک زندگی کم تحرک

کم تحرکی می‌تواند وزن بدن و فشار خون را بالا ببرد و شما را در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی قرار دهد. توصیه می‌شود بزرگسالان در طول هفته حداقل 2 ساعت و 30 دقیقه ورزش هوازی با شدت متوسط انجام دهند، مانند پیاده‌روی و دوچرخه سواری. همچنین لازم است که حداقل دو بار در هفته و در روزهای غیرمتوالی تمرینات قدرتی را در برنامه ورزشی خود بگنجانند. با پزشک خود در مورد ورزش‌هایی که برای شما مناسب هستند صحبت کنید.

5. سیگار کشیدن

سیگار کشیدن تاثیر دیابت بر قلب را افزایش می‌دهد و خطر ابتلا به بیماری قلبی را بالا می‌برد. هم دود سیگار و هم دیابت هر دو می‌توانند باعث باریک شدن شریان‌ها شوند و خون‌رسانی به قلب و مغز را کاهش دهند. به یاد داشته باشید که هیچ‌وقت برای ترک سیگار دیر نیست. از پزشک خود بپرسید که کدام روش ترک سیگار برای شما موثرتر است.

بیشتر بدانید: انواع دیابت: روش های تشخیص و درمان

راه‌های تشخیص بیماری قلبی

پزشک به کمک روش‌های زیر تاثیر دیابت بر قلب شما را بررسی می‌کند و مشکلات قلبی-عروقی را تشخیص می‌دهد:

  • بررسی سابقه پزشکی شما و علائمی که ممکن است تجربه کنید
  • بررسی سابقه بیماری قلبی در خانواده شما
  • معاینه بدنی
  • آزمایش خون برای بررسی سطح کلسترول، تری‌گلیسیرید و قند خون
  • اندازه‌گیری فشار خون

بسته به اینکه تا چه حد در معرض خطر بیماری قلبی باشید، ممکن است پزشک تشخیص دهد که باید شما را برای انجام بررسی‌های بیشتر به متخصص قلب ارجاع دهد.

بیشتر بدانید: دیابت شکننده یا ناپایدار چیست؟

پزشکی که با گوشی در حال معاینه قلب بیمار است
پزشک با بررسی سابقه پزشکی شما، معاینه بدنی، آزمایش خون و اندازه‌گیری فشار خون احتمال ابتلا به بیماری قلبی را مشخص می‌کند.

روش درمان بیماری های قلبی و عروقی ناشی از دیابت

علاوه بر توصیه به داشتن یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم، ممکن است پزشک داروهای زیر را برای درمان بیماری‌های قلبی توصیه کند:

نام داروعلت تجویز دارو
لیراگلوتاید یا ویکتوزااین داروی تزریقی خطر حمله قلبی و سکته مغزی را در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 و بیماری قلبی کاهش می‌دهد.
امپاگلیفلوزینبه کاهش قند خون و درمان بیماری قلبی در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 کمک می‌کند.
استاتین‌ها، مانند آتورواستاتین و روزوواستاتینسطح کلسترول خون، به ویژه کلسترول بد (LDL)، را کاهش می‌دهند.
داروهای کاهنده فشارخون بالاباعث کاهش فشار خون می‌شوند.

بعضی از افراد برای کاهش تاثیر دیابت بر بیماری های قلبی به سراغ داروهای بدون نسخه می‌روند. قبل از انجام این کار حتما با پزشک خود مشورت کنید. بعضی از این داروها ممکن است با داروهای دیابت تداخل داشته باشند یا روی قند خون شما تاثیر منفی بگذارند.

روش پیشگیری از بیماری قلبی ناشی از دیابت

راه‌کارهای زیر به شما کمک می‌کنند که از تاثیر دیابت بر قلب خود جلوگیری کنید یا مانع بدتر شدن بیماری قلبی شوید:

  • سطح قند خون خود را کنترل کنید.
  • عوامل خطر بیماری‌های قلبی-عروقی مانند پرفشاری خون و چربی خون بالا را کنترل کنید.
  • داروهای خود را طبق تجویز پزشک مصرف کنید.
  • از یک برنامه غذایی سالم برای کنترل قند خون‌تان پیروی کنید.
  • بعد از مشورت با پزشک، فعالیت بدنی منظم را در برنامه روزمره خود بگنجانید.
  • وزن‌تان را در محدوده سالم حفظ کنید.

بیشتر بدانید: کاربرد هورمون آدرنالین در بدن چیست؟

اینفوگرافی از راه‌های پیش‌گیری از بیماری قلبی
افراد مبتلا به دیابت می‌توانند با سبک زندگی سالم، کنترل قند خون، فشار خون و چربی خون خود و مصرف دارو طبق تجویز پزشک از بیماری قلبی پیش‌گیری کنند.

سوالات متداول

ارتباط دیابت و قلب و عروق چیست؟

با گذشت زمان، قند خون بالا به عروق خونی و اعصاب کنترل کننده‌ آن‌ها آسیب می‌زند و خون‌رسانی به قلب و مغز را کاهش می‌دهد. پرفشاری خون، افزایش چربی‌های خون، چاقی، کم تحرکی و سیگار کشیدن عوامل خطری هستند که باعث افزایش تاثیر دیابت بر قلب می‌شوند و احتمال بروز بیماری‌های قلبی را به شدت بالا می‌برند.

آیا استرس برای قلب مضر است؟

استرس فشار خون را بالا می‌برد و ممکن است به رفتارهای ناسالم مانند نوشیدن الکل یا پرخوری منجر شود. بنابراین، می‌تواند سلامت قلب را تهدید کند. مدیتیشن، تنفس عمیق و فعالیت بدنی منظم همگی به کنترل استرس کمک می‌کنند. اگر این راه‌کارها موثر نبودند، به مشاور سلامت روان مراجعه کنید.

بهترین رژیم غذایی برای دیابت و بیماری قلبی چیست؟

 غذاهایی که نمک، کلسترول، چربی اشباع و چربی ترانس کمتری دارند و غنی از فیبر، ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان هستند، به کنترل قند خون و حفظ سلامت قلب کمک می‌کنند. از این غذاها می‌توان به میوه‌ها، سبزیجات، لبنیات کم چرب، حبوبات، نان سبوس‌دار، پروتئین بدون چربی (ماهی و مرغ) و روغن زیتون اشاره کرد.

کلام پایانی درباره تاثیر دیابت بر قلب

ابتلا به دیابت به این معنی نیست که حتما به بیماری قلبی مبتلا می‌شوید. شما این قدرت را دارید که با اصلاح سبک زندگی خود از سلامت قلب‌تان محافظت کنید. دکتر غدد می‌تواند با ایجاد یک برنامه درمانی مناسب به شما در کاهش تاثیر دیابت بر قلب کمک کند. در صورت ابتلا به دیابت می‌توانید با مراجعه به سایت درمانکده از دکتر غدد برای ویزیت حضوری یا مشاوره آنلاین وقت بگیرید.

منابع: medlineplus, healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 10

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها