مشاوره زوج درمانی چیست و به چه کسانی توصیه می‌شود؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

در هر رابطه‌ای تعارضات زیادی وجود دارد. یادگیری نحوه مدیریت این تعارضات و درگیری‌ها نه تنها مشکلات شما را حل می‌کند، بلکه باعث می‌شود با طرف مقابل‌تان یک رابطه قوی‌تر داشته باشید. صرف‌نظر از اینکه مشکل زوجین چقدر بزرگ یا کوچک باشد، اغلب آن‌ها برای حل مسائل خود به کمک نیاز دارند. در اینجاست که اهمیت زوج درمانی مشخص می‌شود. زوج‌ درمانی یک شنونده بی‌طرف در اختیارتان قرار می‌دهد که به شما و همسرتان کمک می‌کند ارتباطات خود را بهبود بخشید، مشکلات‌تان را از دیدگاه یکدیگر ببینید و در جهت رفع موانع تلاش کنید. اگر علاقه‌مند هستید که زوج درمانی را امتحان کنید یا نمی‌دانید که آیا این کار برایتان مناسب است یا خیر، تا انتهای این مقاله از مجله درمانکده با ما همراه باشید. در این مقاله درباره اینکه مشاوره زوج درمانی چیست و چه مزایایی دارد صحبت می‌کنیم.

بیشتر بخوانید:تست قبل از ازدواج چیست؟

مشاوره زوج درمانی چیست؟

زوج درمانی یک نوع روان‌ درمانی است که به زوجین کمک می‌کند روابط خود را بهبود بخشند و ناسازگاری‌ها را حل کنند. مهم‌ترین عواملی که باعث ایجاد تنش بین زوجین می‌شوند و مشاور می‌تواند به حل آن‌ها کمک کند عبارت‌اند از: مسائل مالی، توزیع عادلانه کارهای خانه یا سایر وظایف، صمیمیت فیزیکی، مسائل مربوط به فرزندتان یا والدین، عادت‌های مربوط به خواب مانند خروپف یا بیدار ماندن تا دیروقت، روابط گذشته و الگوهای رفتاری ناسالم.

زوج درمانی در حالت ایده‌آل نیازمند مشارکت شما و همسرتان است. با این حال، اگر همسرتان تمایلی به آن ندارد، می‌توانید برای درک بهتر رابطه و چگونگی بهبود آن، زوج درمانی را به تنهایی انجام دهید.

بیشتر بخوانید:هدف از مشاوره کودکان بیش فعال چیست؟

مزایای مشاوره زوج درمانی چیست؟

اگر به تجدید رابطه نیاز دارید، مشاوره می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد. شما در طول جلسات مشاوره یک میانجی خواهید داشت که می‌تواند مسائل و احساساتی که احتمالا از وجود آن‌ها اطلاع ندارید را شناسایی کند. همچنین به شما کمک می‌کند که با همسرتان مکالمات سازنده داشته باشید و از موانعی که در زندگی‌تان ایجاد شده‌اند عبور کنید. علاوه بر این، زوج درمانی به شما و همسرتان می‌آموزد که چگونه زندگی مشترک خود را در قالب یک تیم پیش ببرید. مشاوره مزایای دیگری هم دارد که شامل موارد زیر هستند:

  • پیدا کردن راه‌های جدید برای برقراری ارتباط با شریک زندگی خود
  • ایجاد مرزهای سالم در رابطه
  • ایجاد یک فضای امن و آرام برای بحث در مورد موضوعات دشوار
  • تمرین تکنیک‌های مختلف برای افزایش صمیمیت عاطفی و فیزیکی
  • ایجاد برنامه‌های عملی برای در اولویت قرار دادن زندگی مشترک
  • شناسایی الگوهای مضر در رابطه
  • بازسازی اعتماد
  • کشف و توسعه مهارت‌های ارزشمند برای کاهش و مدیریت تعارضات‌

بیشتر بخوانید:مشاوره برای نوجوانان دختر چیست؟

اینفوگرافی درباره مزایای مشاوره زوج درمانی
زوج درمانی به بهبود رابطه زوجین و حل مشکلات آن‌ها کمک می‌کند.

آیا ممکن است زوج درمانی اوضاع را بدتر کند؟

مشاوره زوج درمانی ممکن است معایبی هم داشته باشد و نتواند همه روابط را اصلاح کند. اگر یک یا هر ۲ زوج به طور کامل به رابطه متعهد نباشند یا علاقه‌ای به حل مسائل نداشته باشند، زوج درمانی بیشتر از اینکه مفید باشد می‌تواند آسیب برساند.

زوج درمانی زمانی اثربخش است که هر ۲ طرف بخواهند روی رابطه خود کار کنند. اگر یکی از طرفین روی رابطه سرمایه‌گذاری نکند یا نخواهد به زندگی مشترک ادامه دهد، احتمالا مشاوره مناسب نیست. همچنین اگر خشم و رنجش زیادی بین زوجین وجود داشته باشد، پرداختن به این مسائل بسیار دشوار است. وقتی افراد تمایلی به صحبت کردن و به اشتراک گذاشتن صادقانه احساسات خود با دیگری ندارند، مشاوره موثر نخواهد بود.

به یاد داشته باشید که مشاوره زوج درمانی برای بهبود ارتباط و حل مشکلات انجام می‌شود و ابزاری برای مجبور کردن همسرتان به تغییر نیست. کسانی که فقط به دنبال تغییر شریک زندگی خود هستند و نمی‌خواهند روی خودشان کار کنند، از فواید مشاوره بهره‌ نمی‌برند. اما اگر هر ۲ طرف به زندگی مشترک خود علاقه‌مند و به بهبود آن متعهد باشند، زوج درمانی می‌تواند ابزار بسیار موثری برای حل مشکلات باشد.

بیشتر بدانید: ۵ تمرین زوج درمانی؛ واجب‌تر از نان شب برای زوج‌ها!

به چه دلایلی ممکن است به زوج درمانی نیاز داشته باشید؟

اکنون که متوجه شدید مشاوره زوج درمانی چیست و چه مزایایی دارد، باید با دلایل مراجعه به زوج درمانگر آشنا شوید. شما برای حل هر چیزی که باعث تعارض، پریشانی یا بی‌اعتمادی می‌شود، ممکن است به مشاوره نیاز داشته باشید. رایج‌ترین دلایل مراجعه به زوج درمانگر عبارت‌اند از:

  • بازسازی اعتماد پس از خیانت یا فریب
  • تقویت صمیمیت فیزیکی و عاطفی
  • غلبه بر تروما
  • پشت سر گذاشتن تغییرات مهم، از جمله به دنیا آمدن فرزند
  • بررسی دیدگاه‌های متضاد در مورد بچه‌دار شدن
  • بهبود اختلال مصرف مواد مخدر در یک یا هر ۲ زوج
  • درک و شناخت بهتر رابطه
  • دریافت حمایت هنگام از دست دادن یکی از عزیزان
  • لذت بردن از رابطه
  • حل کردن تعارضات با روش‌های‌ منطقی
  • تعریف اهمیت رابطه به کمک یک شخص ثالث
  • حل مشکلات خانواده‌های ترکیبی (خانواده‌هایی که یکی از والدین ناتنی هستند)
  • کنترل فشارهای شغلی
  • رسیدگی به مسائل مالی

بیشتر بخوانید: مشاوره ازدواج چیست؟

اینفوگرافی درباره دلایل مراجعه به زوج درمانگر
زوجین می‌توانند به دلایل مختلف، از بازسازی اعتماد گرفته تا حل مشکلات مربوط به مسائل مالی، به زوج درمانگر مراجعه کنند.

چه کسانی به مشاوره زوج درمانی نیاز دارند؟

اکثر زوج‌ها می توانند از مشاوره برای بهبود ارتباط، غلبه بر موانع و حفظ یک رابطه سالم بهره‌مند شوند. اگر در زندگی مشترک با مشکلاتی مثل خیانت، سوء مصرف مواد و… مواجه شدید یا می‌خواهید سایر جنبه‌های رابطه از جمله صمیمیت عاطفی و فیزیکی را بهبود بخشید، می‌توانید از زوج درمانگر کمک بگیرید. علاوه بر این، مشاوره زوج درمانی برای کسانی که به دلایل مختلف مثل بچه‌دار شدن یا تغییر مسیر شغلی، یک دوره پر از استرس را پشت سر می‌گذارند مفید است.

بیشتر بدانید: مشاوره خیانت چیست؟ راه حلی برای ترمیم رابطه

رایج‌ترین تکنیک‌ها در مشاوره زوج درمانی چیست؟

زوج درمانگر می‌تواند از استراتژی‌های مختلفی برای بهبود روابط زوجین استفاده کند، از جمله:

  • شناختن بهتر خود: زوج درمانگر به شما کمک می‌کند که هم خودتان و هم شریک زندگی‌تان را بهتر بشناسید. این باعث می‌شود در زندگی احساس امنیت کنید.
  • شناسایی احساسات: با کمک زوج درمانگر می‌توانید احساسات خود را بشناسید و آن‌ها را در قالب کلمات برای یکدیگر بیان کنید.
  • کاوش در گذشته: زوج درمانی می‌تواند شامل کاوش در گذشته شما باشد، چون به شما در درک بهتر ترس‌ها، انگیزه‌ها و رفتارهایتان کمک می‌کند. همچنین باعث برطرف کردن تعارضات حل نشده‌ای می‌شود که روی زندگی امروز شما تاثیر گذاشته‌اند.
  • تمرکز بر راه حل‌ها: زوج درمانگر به شما و همسرتان برای حل مسائل، اصلاح الگوهای رفتاری منفی و تمرکز بر جنبه‌های مثبت رابطه کمک می‌کند.
  • بهبود مهارت‌ها: با شرکت در جلسات زوج درمانی می‌توانید مهارت‌های مدیریت خشم، حل مسئله و حل تعارض را یاد بگیرید.
یک زن و شوهر که با زوج درمانگر صحبت می‌کنند
در زوج درمانی از تکنیک‌های مختلفی برای بهبود روابط زوجین استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: مشاوره فردی چیست؟

کلام پایانی

در این مقاله به این سوال که مشاوره زوج درمانی چیست و چه مزایایی دارد پاسخ دادیم. اکنون می‌دانید که هیچ‌یک از مشکلات زندگی مشترک برای درمان خیلی کوچک یا خیلی بزرگ نیستند، به خصوص اگر به یک مشاور باتجربه مراجعه کنید. تمرین‌ها و تکنیک‌هایی که توسط مشاور ارائه می‌شوند به شما و همسرتان کمک می‌کنند که رابطه خود را بازسازی کنید و مهارت‌های ارتباطی‌تان را بهبود بخشید.

مهم نیست که چند سال از شروع زندگی مشترک شما می‌گذرد، در هر مرحله از رابطه که باشید می‌توانید از مزایای زوج درمانی بهره‌مند شوید. زوج ‌درمانی قادر است طیف گسترده‌ای از مسائل مربوط به رابطه از جمله درگیری‌های مکرر، مسائل مربوط به رابطه جنسی یا مشکلات ناشی از استرس‌های بیرونی را برطرف کند. برای پیدا کردن یک زوج درمانگر مناسب می‌توانید از طریق سایت درمانکده اقدام کنید. در درمانکده علاوه بر سیستم نوبت‌دهی حضوری، امکان مشاوره آنلاین با زوج درمانگر فراهم شده است.

بیشتر بدانید: در جلسات مشاوره قبل از ازدواج چه سوالاتی می پرسند؟

سوالات متداول

آیا زوج درمانگر طلاق را توصیه می‌کند؟

به طور کلی خیر. هدف درمانگر این است که با فراهم کردن یک فضای امن به زوجین کمک کند تا روابط خود را بهبود بخشند و مشکلات‌شان را حل کنند. طلاق یک تصمیم جدی است که باید پس از بررسی دقیق تمام عواقب احتمالی اتخاذ شود.

در جلسه زوج درمانی چه اتفاقی می‌افتد؟

فرآیند زوج درمانی به درمانگر شما و مشکلاتی که با آن‌ها روبه‌رو هستید بستگی دارد. اولین جلسه این فرصت را در اختیار شما و درمانگرتان قرار می‌دهد که یکدیگر را بشناسید و در مورد رابطه خود و آنچه که می‌خواهید از مشاوره به دست آوردید صحبت کنید. در جلسات بعدی، مشاور به شما کمک می‌کند که برای رابطه خود هدف تعیین کنید، زمینه‌های بهبود را بشناسید و بهترین‌ راه حل‌ها را بیابید. زوج درمانی معمولا به صورت مشترک و با حضور شما و همسرتان انجام می‌شود، اما ممکن است گاهی‌اوقات برگزاری جلسات جداگانه ضروری باشد.

میزان موفقیت زوج درمانی چقدر است؟

تحقیقات نشان می‌دهد که زوج ‌درمانی روی ۷۰ درصد زوجین تاثیر مثبت دارد و ۷۰ تا ۸۰ درصد افراد در پایان درمان، در مقایسه با گذشته، وضعیت بهتری دارند.

منابع: .healthline, verywellmind

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها