قرص دیفنوکسیلات چیست؟ کاربردها و عوارض آن را بشناسید

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

قرص دیفنوکسیلات یکی از داروهایی است که توسط پزشکان برای کاهش حرکات روده و درمان اسهال تجویز می‌شود. اسهال یک مشکل شایع است که در بعضی موارد به تنهایی رخ می‌دهد، اما گاهی‌اوقات ممکن است با علائم دیگری مثل حالت تهوع، استفراغ، درد شکم یا کاهش وزن همراه باشد. درمان اسهال اهمیت زیادی دارد. چون اگر برای مدت طولانی ادامه یابد، ممکن است به کم‌آبی بدن منجر شود و عوارض جدی ایجاد کند. با ما تا انتهای این مقاله از مجله درمانکده همراه باشید تا درباره قرص ضد اسهال دیفنوکسیلات اطلاعات بیشتری کسب کنید.

اطلاعات شناسنامه‌ای دیفنوکسیلات

عناوین مرتبط با شناسنامه داروتوضیحات
چکیده راهگشای دارودیفنوکسیلات برای کنترل اسهال استفاده می‌شود.
نام دارواین دارو با نام دیفنوکسیلات (Diphenoxylate) شناخته می‌شود.
بک‌گراند داروDiphenoxylate با کاهش حرکات روده به درمان اسهال کمک می‌کند. معمولا به این دارو آتروپین اضافه‌ می‌شود تا از سوء مصرف آن جلوگیری ‌کند.
نوع دارواین دارو از نوع مولکول کوچک (Small molecule) است.
گروه داروDiphenoxylate یک داروی تایید شده است.
ساختار دارو قرص دیفنوکسیلات
فرمول شیمیاییC30H32N2O2
داروهای هم گروهلوپرامید، آلومینیوم هیدروکساید و بیسموت سیترات
فرم‌های موجود داروقرص و شربت

نام برندهای دیفنوکسیلات

این قرص با نام‌های تجاری مختلف به فروش می‌رسد. در ادامه می‌توانید با تعدادی از این نام‌ها آشنا شوید:

  • لوموکسیلات
  • دفنوکیم

کاربرد قرص دیفنوکسیلات

از فواید قرص دیفنوکسیلات همراه با سایر راه‌کارها از جمله جایگزینی مایعات و الکترولیت‌ها برای درمان اسهال استفاده می‌شود.

این دارو نباید برای درمان اسهال ناشی از انواع خاصی از عفونت (مانند اسهال مرتبط با C. difficile که به دنبال مصرف آنتی‌بیوتیک رخ می‎دهد) استفاده شود.

داروی Diphenoxylate نباید به کودکان کمتر از ۲ سال داده شود. در مورد سایر کودکان نیز دوز و نحوه مصرف دارو باید توسط متخصص اطفال مشخص شود.

یک جعبه قرص ‌دیفنوکسیلات‌
قرص دیفنو‌کسیلات‌ برای درمان اسهال تجویز می‌شود.

روش مصرف دیفنوکسیلات

در صورت نیاز می‌توان تا چهار بار در روز از این دارو استفاده کرد. مقدار مصرف دیفنوکسیلات برای بزرگسالان با توجه به وضعیت پزشکی آن‌ها مشخص می‌شود. پزشک میزان مصرف قرص دیفنوکسیلات برای کودکان را بر اساس سن آن‌ها تعیین می‌کند. بنابراین لازم است این دارو را دقیقا طبق دستور پزشک مصرف کنید و مقدار یا مدت زمان استفاده از آن را خودسرانه تغییر ندهید.

علائم اسهال باید ظرف ۴۸ ساعت پس از شروع درمان بهبود یابد. ممکن است دکتر گوارش به شما بگوید که با بهبود علائم، دوز دارو را کاهش دهید. اگر علائم بهبود نیافت یا در عرض ۱۰ روز پس از درمان بدتر شد، با پزشک تماس بگیرید و مصرف Diphenoxylate را متوقف کنید.

این دارو یکی از مشتقات داروهای اپیوئیدی (مخدر) است و می‌تواند باعث ایجاد وابستگی شود. بنابراین جهت جلوگیری از سوء مصرف Diphenoxylate، به آن مقدار کمی آتروپین اضافه می‌شود. مصرف آتروپین در مقادیر زیاد به بروز علائم ناخوشایند مثل تپش قلب منجر می‌شود.

بیشتر بدانید: قرص بیوتین برای چیست؟ چگونه باید آن را مصرف کنیم؟

شایع‌ترین عوارض جانبی دیفنوکسیلات

اکنون که متوجه شدید قرص دیفنوکسیلات چیست و چه کاربردی دارد باید با عوارض جانبی آن آشنا شوید، چون ممکن است در بعضی از افراد به بروز علائم آزاردهنده منجر شود. اگر هر یک از علائم زیر شدید بود یا با گذشت زمان از بین نرفت، به پزشک خود اطلاع دهید:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • از دست دادن اشتها
  • سردرد
  • سرگیجه
  • تاری دید
  • خشکی دهان
  • بی‌قراری
  • خستگی
  • گیجی
  • تغییر خلق و خو
اینفوگرافی درباره عوارض شایع قرص دیفنوکسیلات
استفاده از قرص دیفنوکسیلات‌ ممکن است به مشکلات گوارشی، سردرد، سرگیجه و تغییر خلق و خو منجر شود.

قرص Diphenoxylate ممکن است به عوارض جانبی جدی منجر شود. در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر فورا با پزشک خود تماس بگیرید یا به اورژانس مراجعه کنید:

  • بی‌حسی بازوها و پاها
  • درد مداوم که از ناحیه معده شروع می‌شود اما ممکن است به پشت سرایت کند
  • نفخ معده
  • تنگی نفس
  • کهیر
  • خارش
  • تورم چشم‌ها، صورت، زبان، لب‌ها، لثه‌ها، دهان، دست‌ها و پاها
  • مشکل در بلع
  • گرفتگی صدا
  • دیدن یا شنیدن چیزهایی که وجود ندارند

این دارو ممکن است عوارض جانبی دیگری هم داشته باشد. در صورت بروز هرگونه مشکل غیر عادی در حین مصرف آن با پزشک تماس بگیرید. یا از طریق امکان مشاوره آنلاین با متخصص گوارش ارتباط بگیرید.

بیشتر بدانید: قرص سیلدنافیل چیست؟ فواید و عوارض آن را بشناسید!

موارد احتیاط پیش از مصرف یا منع مصرف

رعایت نکات زیر به شما کمک می‌کند که از خود در برابر عوارض جانبی قرص دیفنوکسیلات محافظت کنید:

  • اگر به دیفنوکسیلات، آتروپین یا هر داروی دیگری حساسیت دارید، درباره این موضوع با پزشک صحبت کنید.
  • به پزشک خود بگویید که از چه داروها، مکمل‌های غذایی و محصولات گیاهی استفاده می‌کنید یا تصمیم دارید مصرف آن‌ها را شروع کنید. ممکن است لازم باشد پزشک دوز داروهایتان را تغییر دهد یا شما را از نظر بروز عوارض جانبی به دقت تحت نظر بگیرد.
  • قبل از مصرف این دارو، درباره تاریخچه پزشکی خود به خصوص سابقه ابتلا به بیماری کبدی، بیماری کلیوی، کم‌آبی، عدم تعادل مواد معدنی، بیماری روده (از جمله کولیت اولسراتیو حاد) و گلوکوم (آب سیاه) با پزشک صحبت کنید.
  • این دارو ممکن است باعث سرگیجه یا خواب‌آلودگی شما شود. در حین مصرف آن رانندگی نکنید یا کاری انجام ندهید که به هوشیاری کامل نیاز داشته باشد.
  • قبل از انجام هر گونه جراحی از جمله جراحی دندان به پزشک یا دندانپزشک خود اطلاع دهید که از این دارو استفاده می‌کنید.
  • به یاد داشته باشید که نوشیدنی‌های الکلی می‌توانند عوارض جانبی قرص Diphenoxylate را تشدید کنند.
یک زن روی تخت معاینه نشسته است و با پزشک صحبت می‌کند
قبل از مصرف دیفنوکسیلات‌، درباره تاریخچه پزشکی خود و داروهایی که استفاده می‌کنید با پزشک صحبت کنید.

تداخلات دارویی قرص دیفنوکسیلات

داروهایی که ممکن است با قرص Diphenoxylate تداخل داشته باشند عبارت‌اند از:

  • پراملینتید
  • مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز (MAO) از جمله ایزوکاربوکسازید، لینزولید، متاکسالون، متیلن بلو، موکلوبماید، فنلزین، پروکاربازین، رازاگیلین، سافینامید، سلژیلین و ترانیل سیپرومین
  • نالترکسون
  • قرص پتاسیم

اگر از داروهایی مثل داروهای ضد سرفه یا ضد دردهای اپیوئیدی (کدئین و هیدروکودون)، داروهای خواب‌آور یا ضد اضطراب (آلپرازولام، لورازپام و زولپیدم)، شل‌کننده‌های عضلانی (کاریسوپرودول و سیکلوبنزاپرین) یا آنتی‌هیستامین (مثل ستیریزین و دیفن‌هیدرامین) که باعث خواب‌آلودگی می‌شوند استفاده می‌کنید، این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید.

همچنین توصیه می‌شود برچسب یا بروشور تمام داروهای مصرفی خود (از جمله محصولات ضد آلرژی، ضد سرفه و سرماخوردگی) را بررسی کنید، چون ممکن است حاوی موادی باشند که باعث خواب‌آلودگی شوند.

بیشتر بدانید: قرص ترامادول چیست؟ با این دارو درد خود را به سرعت تسکین دهید

فعل و انفعالات قرص دیفنوکسیلات در بدن

دیفنوکسیلات به دسته خاصی از داروها به نام عوامل ضد اسهال تعلق دارد. این دارو با کاهش فعالیت روده به درمان اسهال کمک می‌کند. آتروپین که برای جلوگیری از سوء مصرف Diphenoxylate به آن اضافه می‌شود، یک نوع داروی آنتی‌کولینرژیک است که می‌تواند حرکات روده را کاهش دهد.

افراد آسیب‌پذیر

قرص دیفنوکسیلات در بارداری باید فقط در صورت نیاز مصرف شود. در مورد مزایا و خطرات این دارو برای زنان باردار با پزشک صحبت کنید و اگر در حین مصرف آن باردار شدید، این موضوع را فورا به پزشک خود اطلاع دهید.

استفاده از قرص دیفنوکسیلات در شیردهی ممکن است باعث انتقال دارو به شیر مادر شود. اگر از Diphenoxylate استفاده می‌کنید، قبل از شروع شیردهی با پزشک مشورت کنید.

به یاد داشته باشید که کودکان، به ویژه آن‌هایی که به سندرم داون مبتلا هستند، ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو حساس‌تر باشند. در صورت مصرف بیش از حد Diphenoxylate توسط کودکان ممکن است عوارض بسیار جدی (احتمالا کشنده) رخ دهد.

یک پسربچه مبتلا به سندرم داون که می‌خندد
کودکان، به خصوص کودکان مبتلا به سندرم داون، به عوارض جانبی دیفنو‌کسیلات‌ حساس هستند.

کلام پایانی

قرص Diphenoxylate برای درمان اسهال تجویز می‌شود. از این دارو دقیقا طبق دستور پزشک استفاده کنید تا به عوارض جانبی ناخواسته مبتلا نشوید. همچنین توصیه می‌شود با نوشیدن مایعات کافی از کم‌آبی ناشی از اسهال جلوگیری کنید. تشنگی شدید، کاهش حجم ادرار، گرفتگی عضلات، ضعف و غش از شایع‌ترین علائم کم‌آبی هستند که در صورت مشاهده آن‌ها باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد داروی Diphenoxylate و نحوه مصرف آن با پزشک مشورت کنید. برای این کار می‌توانید از پزشکان سایت درمانکده وقت بگیرید. در درمانکده امکان اخذ نوبت جهت ویزیت حضوری و مشاوره آنلاین فراهم شده است.

بیشتر بدانید: قرص هیوسین؛ دارویی برای درمان اسپاسم و انقباض دستگاه گوارش

سوالات متداول

قرص دیفنوکسیلات برای چیست؟

در پاسخ به این سوال که قرص دیفنوکسیلات برای چیه باید بگوییم که این دارو برای درمان اسهال تجویز می‌شود.

آیا قرص دیفنوکسیلات مرفین دارد؟

این دارو مرفین ندارد. اما از آنجا که برای تولید آن از مواد اپیوئیدی یا شبه مخدر استفاده می‌شود، احتمال دارد باعث وابستگی شود. به همین دلیل، توصیه می‌شود از Diphenoxylate دقیقا طبق دستور پزشک استفاده کنید.

قرص دیفنوکسیلات هر چند ساعت باید خورد؟

دوز این دارو باید بر اساس شرایط شما و توسط پزشک مشخص شود، اما معمولا می‌توانید از آن هر ۶ ساعت یک‌بار استفاده کنید.

عوارض قرص دیفنوکسیلات چیست؟

از شایع‌ترین عوارض این دارو می‌توان به حالت تهوع، استفراغ، بی‌اشتهایی، خشکی دهان، سردرد، سرگیجه، گیجی و تغییر خلق و خو اشاره کرد. اگر این عوارض شدید بودند یا برای مدت طولانی ادامه داشتند، به پزشک مراجعه کنید.

آیا مصرف قرص دیفنوکسیلات در بارداری ضرر دارد؟

در مورد تاثیر داروی Diphenoxylate روی زنان باردار اطلاعات کافی وجود ندارد. به همین دلیل، در دوران بارداری باید تحت نظر پزشک و فقط در مواقع ضروری  از آن استفاده کنید.

بهترین روش ترک قرص دیفنوکسیلات چیست؟

اگر به طور ناگهانی مصرف این دارو را متوقف کنید، ممکن است به علائم ترک (مانند کرامپ معده، حالت تهوع و استفراغ) مبتلا شوید. این مشکل به خصوص زمانی ایجاد می‌شود که از Diphenoxylate برای مدت طولانی یا در دوزهای بالا استفاده کرده باشید. برای جلوگیری از بروز این عوارض احتمالا پزشک دوز دارو را به آرامی کاهش می‌دهد.

آیا از قرص دیفنوکسیلات برای گربه استفاده می‌شود؟

بله. این دارو ممکن است توسط دامپزشک برای درمان اسهال در گربه‌ها تجویز شود.

منابع: go.drugbank, webmd, medlineplus

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها