عوارض رابطه جنسی در زمان عفونت واژن

عوارض رابطه جنسی در زمان عفونت واژن چیست؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

عفونت واژن یکی از بیماری‌های رایج زنانه است که با طیف وسیعی از علائم ناراحت‌کننده مانند خارش، سوزش، ترشح غیر طبیعی از واژن و احساس درد هنگام ادرار همراه می‌شود. رابطه جنسی می‌تواند این علائم را در واژن تحریک کند؛ از همین‌رو اغلب زنان مبتلا به عفونت قارچی، حین رابطه جنسی درد شدیدی را تحمل می‌کنند. اگر شما هم این درد را تجربه کرده باشید، احتمالا از خود می‌پرسید آیا رابطه جنسی حین عفونت واژن خطرناک است؟ در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا شما را با عوارض رابطه جنسی در زمان عفونت واژن آشنا کنیم.

بیشتر بدانید: بهداشت جنسی؛ ۲۰ روش برای رعایت بهداشت جنسی آقایان و زنان

عفونت واژن چیست؟

تصویر خانمی که دست‌هایش را روی ناحیه تناسلی گذاشته
رابطه جنسی در زمان عفونت واژن برای زنان بسیار دردناک است.

قارچی به نام کاندیدا درون واژن زندگی می‌کند که در حالت عادی مشکلی به وجود نمی‌آورد. این قارچ با ایجاد تغییراتی در واژن بر اثر بارداری، سیستم ایمنی ضعیف، مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و… بیش از حد رشد می‌کند و می‌تواند عامل بروز عفونت واژن باشد. در این بین، فعالیت جنسی منجر به تشدید علائم عفونت و افزایش درد ناشی از آن می‌شود؛ زیرا برقراری رابطه جنسی در فلور میکروبی طبیعی واژن اختلال ایجاد می‌کند.

بیشتر بدانید: رابطه جنسی چیست؟ اصول رابطه زناشویی چگونه است؟

آیا رابطه جنسی حین عفونت واژن خطرناک است؟

عفونت واژن یک بیماری نسبتا شایع در بین زنانی است که از نظر جنسی فعال هستند. رابطه جنسی حین عفونت واژن می‌تواند بسیار دردناک باشد؛ از همین‌رو اغلب زنان حاضر نیستند تا زمان بهبودی علائم عفونت واژن، رابطه جنسی داشته باشند. 

از طرفی برقراری رابطه جنسی در زمان عفونت واژن خطرناک است. حتی در صورتی که رابطه جنسی موقع عفونت واژن هیچ علائمی نشان ندهد، باز هم می‌تواند مدت زمان بهبود عفونت را طولانی‌تر کند و باعث عود نشانه‌های خاموش بیماری شود. در اغلب موارد، علائمی که عود می‌کنند از نشانه‌های بهبودیافته بیماری شدیدتر هستند.

بیشتر بدانید: رابطه جنسی در دوران بارداری خطرناک است؟ + روش صحیح خوابیدن

عوارض رابطه جنسی در زمان عفونت واژن

مهم‌ترین عوارض و خطرات برقراری رابطه جنسی حین عفونت واژن شامل موارد زیر می‌شوند:

رابطه جنسی درد و التهاب را افزایش می‌دهد

فعالیت جنسی ممکن است منجر به افزایش التهاب در ناحیه عفونی شود. به همین دلیل امکان ایجاد درد و احساس ناخوشایند حین رابطه جنسی افزایش می‌یابد. از طرفی اگر قسمت‌های بیرونی (Vulva) یا لبه‌های واژن (Labia) به دلیل عفونت متورم شده باشند، بر اثر اصطکاک پوست به پوست ناشی از رابطه جنسی، درد شدیدی ایجاد می‌شود.

بیشتر بدانید: رابطه جنسی در پریودی وهمه چیز درباره آن

رابطه جنسی علائم عفونت را تشدید می‌کند

عمل دخول حین رابطه جنسی باعث افزایش عفونت بافت واژن می‌شود و خارش شدیدی ایجاد می‌کند. این کار می‌تواند باکتری‌های جدیدی را وارد واژن کند که نتیجه آن شدت گرفتن عفونت است. 

از طرفی تحریک زنان باعث افزایش عفونت در ناحیه واژن می‌شود. در واقع تحریک یا به ارگاسم رسیدن زنان با تولید ترشحاتی همراه است که می‌تواند ناحیه واژن را بیش از حد مرطوب کند. نتیجه افزایش رطوبت در دهانه و داخل واژن، شدت گرفتن خارش و علائم عفونت در آن ناحیه است.

رابطه جنسی باعث انتقال عفونت به همسرتان می‌شود

امکان انتقال عفونت قارچی به مردان از طریق رابطه جنسی وجود دارد، اما احتمال آن کم است. تحقیقات نشان داده‌‌اند تنها ۱۵ درصد از مردان پس از برقراری رابطه جنسی در زمان عفونت واژن به این بیماری مبتلا می‌شوند. این احتمال در مردانی که آلت تناسلی ختنه‌ نشده دارند، بیشتر است. با این حال می‌توانید برای کاهش احتمال آلوده شدن به عفونت قارچی، رابطه جنسی محافظت‌شده (استفاده از کاندوم) داشته باشید.

بیشتر بدانید: علت کمردرد بعد از رابطه جنسی (انزال) چیست؟

رابطه جنسی زمان بهبود عفونت واژن را طولانی‌تر می‌کند

فعالیت جنسی در زمان عفونت واژن می‌تواند روند بهبودی بیماری را مختل یا طولانی‌تر کند. همچنین اگر همسرتان از طریق نزدیکی به عفونت مبتلا شود، می‌تواند در رابطه جنسی بعدی، درست زمانی که علائم بیماری شما بهبود یافته‌اند، باعث انتقال مجدد عفونت شود. در چنین وضعیتی، عدم برقراری رابطه جنسی تا بهبودی کامل هر ۲ نفر، بهترین راه‌کار برای جلوگیری از ادامه این چرخه است.

رابطه جنسی احتمال بروز عفونت‌های جدی‌تر را افزایش می‌دهد

در برخی موارد این احتمال وجود دارد که عفونت واژنی به عفونت‌های جدی‌تر در دستگاه تناسلی زنان تبدیل شود. در واقع رابطه جنسی هنگام عفونت واژن می‌تواند عامل عفونت را به رحم یا مجاری ادراری انتقال دهد و در این نواحی التهاب شدید ایجاد کند.

بیشتر بدانید: فواید رابطه جنسی که احتمالا از آن‌ها بی خبرید!

عوارض رابطه جنسی در زمان عفونت واژن

بیشتر بدانید: چگونه رابطه جنسی لذت‌بخش داشته باشیم؟ ۱۳ نکته که باید بدانید

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر با علائمی مانند سوزش، خارش، درد هنگام ادرار کردن یا رابطه جنسی دردناک مواجه شدید، حتما به دکتر زنان مراجعه کنید. پزشک در این مواقع، معاینه فیزیکی انجام می‌دهد تا از وجود عفونت قارچی مطمئن شود؛ زیرا برخی از علائم عفونت واژن با سایر بیماری‌های این ناحیه مشترک هستند. 

همچنین هنگام ابتلا به عفونت قارچی، شرایط و بروز علائم زیر را حتما به دکتر زنان آنلاین اطلاع دهید:

  • بارداری
  • دیابت
  • ابتلا به ویروس HIV
  • هر بیماری تاثیرگذار دیگر بر سیستم ایمنی بدن
  • تورم شدید، قرمزی و بریدگی در اطراف واژن
  • ابتلا به عفونت قارچی بیش از چهار بار در طول سال گذشته

پس از تشخیص عفونت واژن، درمان با داروهای ضد قارچ مانند می‌کونازول (Miconazole)، باتوکونازول (Butoconazole) و ترکونازول (Terconazole) شروع می‌شود. اگر بعد از گذشت ۲ هفته، علائم ناشی از عفونت واژن کمتر نشدند، باید پزشک معالج‌تان را در جریان بگذارید تا از روش‌های درمانی دیگری استفاده کند.

بیشتر بدانید: رابطه جنسی عاشقانه؛ عشق و رابطه جنسی چه ارتباطی باهم دارند؟

کلام پایانی

عفونت واژن یک بیماری نسبتا شایع در زنان است که رابطه جنسی می‌تواند باعث افزایش درد و علائم ناشی از آن شود. از همین‌رو متخصصان معتقدند، بهتر است تا اتمام دوره درمان عفونت واژن از برقراری رابطه جنسی خودداری کنید. این کار علاوه اینکه از تشدید علائم بیماری جلوگیری می‌کند، باعث عدم انتقال عفونت به شریک جنسی‌تان می‌شود. 

اگر برای بار اول با علائم عفونت واژن مواجه می‌شوید، می‌توانید برای رفع ابهامات و پرسش سوالات خود به وب‌سایت درمانکده سر بزنید. درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی آنلاین این مجموعه با بهترین پزشکان متخصص از جمله دکتر زنان و زایمان آشنا شوید و برای مراجعه حضوری یا مشاوره آنلاین تلفنی، متنی و تصویری نزد پزشک مورد نظر خود نوبت بگیرید.

بیشتر بدانید: عوارض نداشتن رابطه جنسی؛ از بی‌خوابی تا افزایش اضطراب

سوالات متداول

آیا می‌توانم موقع عفونت واژن رابطه جنسی داشته باشم؟

خیر. متخصصان توصیه می‌کنند برای جلوگیری از عوارض رابطه جنسی حین عفونت واژن مانند تشدید علائم و انتقال آن به همسر، بهتر است تا اتمام دوره درمان (هفت الی ۱۴ روز) از نزدیکی خودداری کنید.

چگونه می‌توان از ابتلا به عفونت واژن پیشگیری کرد؟

بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به عفونت واژن، رعایت بهداشت واژینال است. همچنین می‌توانید با برقراری رابطه جنسی محافظت‌شده (استفاده از کاندوم) احتمال ابتلا به عفونت‌های دیگر را کاهش دهید.

آیا برقراری رابطه جنسی حین عفونت واژن مضر است؟

بله. رابطه جنسی در زمان عفونت واژن نه تنها برای زنان مضر است، بلکه می‌تواند روند بهبودی را مختل کند یا با تشدید علائم ناشی از عفونت، باعث طولانی‌تر شدن دوره درمان شود.

چرا داشتن رابطه جنسی حین عفونت واژن توصیه نمی‌شود؟

برقراری رابطه جنسی در زمان عفونت واژن برای زنان بسیار دردناک است و می‌تواند باعث تشدید علائمی مانند سوزش، خارش و تورم شود. از طرفی احتمال انتقال عفونت واژن از طریق نزدیکی به شریک جنسی وجود دارد.

منابع: healthline | medicalnewstoday

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 2.7 / 5. تعداد رای‌ها 3

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها