مواد مخدر و سلامت روان

تاثیر مواد مخدر در بیماران روانی مورد واکاوی قرار گرفت

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

سلامت روانی یک فرد به وضعیت بهزیستی روانی و عاطفی او اشاره دارد. سلامت روان ضعیف می‌تواند عواقب شدیدی داشته باشد، بنابراین بسیار مهم است که مردم از آن مراقبت کنند. یکی از راه‌های مراقبت از سلامت روانی، در نظر گرفتن تاثیر مواد مخدر در بیماران روانی است.

NHS سلامت روان را این گونه تعریف می‌کند: «تاب آوری عاطفی و معنوی که ما را قادر می‌سازد از درد، ناامیدی و غم جان سالم به در ببریم. این یک اعتقاد اساسی به حیثیت و ارزش خود و دیگران است.» کسانی که به طور روزانه از الکل و مواد مخدر سوء استفاده می‌کنند به شدت بر سلامت روانی آن‌ها تأثیر می‌گذارد. اثرات کوتاه مدت الکل و مواد مخدر ممکن است در ابتدا تجربه‌ای لذت بخش را برای مصرف کننده به ارمغان بیاورد، اما این تاثیر موقتی است. در دراز مدت می‌تواند مشکلات جدی برای سلامت روان آن‌ها ایجاد کند با مطالعه مجله درمانکده از این مشکل جلوگیری کنید.

بیشتر بدانید: اختلال اضطراب فراگیر؛ علائم و روش‌های درمان آن

در این تصویر کلافگی و ناخوشایندی مردی مرفه از استعمال سیگار و مواد مخدر را مشاهده می کنید

بیشتر بدانید: معاینه سلامت عقل توسط خودتان! چطور در خانه متوجه سلامت عقل‌تان شوید؟

3 تاثیر مواد مخدر در سلامت روان

ارتباط الکل و مواد مخدر با مغز

الکل و مواد مخدر می‌توانند عملکرد روزانه مغز انسان را مختل کنند. به عنوان مثال الکل یک ماده افسردگی است که باعث اختلال در تعادل مغز می‌شود و بر افکار، احساسات و اعمال تأثیر می‌گذارد. الکل و مواد مخدر باعث می‌شود مغز تغییرات شیمیایی را آزاد کند که با تضعیف بخشی از مغز مرتبط با مهار و افزایش اعتماد به نفس، تحریک ایجاد می‌کند. با این حال، الکل و مواد مخدر به روش‌های دیگری بر مغز تاثیر می‌گذارد. ممکن است تغییرات خلقی ایجاد کند که منجر به پرخاشگری، عصبانیت، اضطراب و افسردگی شود.

الکل باعث تغییراتی در مغز می‌شود که منجر به کاهش مواد شیمیایی می‌شود که به طور طبیعی به کاهش اضطراب کمک می‌کند. در نتیجه، می‌توانیم حتی بیشتر احساس استرس، اضطراب یا افسردگی کنیم، و سپس احساس کنیم که برای کمک به مقابله با این احساسات به الکل بیشتری نیاز داریم. به همین دلیل است که وقتی افراد از الکل برای آرامش یا مقابله با استرس استفاده می‌کنند، در طولانی مدت در اصطلاح، می‌تواند به افزایش استرس، اضطراب و افسردگی و افزایش مصرف کلی الکل کمک کند. تحقیقات نشان داده است که کسانی که گزارش کرده‌اند با نوشیدن الکل خلق و خوی خود را «خود درمانی» می‌کنند، احتمال بیشتری برای ایجاد وابستگی به الکل دارند.

اضطراب، استرس و افسردگی

در جامعه امروزی، همه افراد در مراحلی با علائمی از اضطراب، استرس و افسردگی مواجه شده‌اند. خواه مربوط به کار، خانه یا نگرانی‌های مالی باشد، چیزی است که همه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. سوء مصرف الکل و مواد مخدر یکی از دلایل اصلی این 3 ترس از سلامت روان است.

هم‌چنین شناخته شده است که سطح سروتونین در مغز را کاهش می‌دهد و باعث ایجاد تغییراتی در خلق و خوی افراد می‌شود و نوشیدن زیاد الکل باعث افزایش اضطراب، استرس و افسردگی می‌شود. به ویژه مواد مخدر با ایجاد بیماری‌های روانپزشکی مانند اختلالات استرس پس از سانحه، اشکال اضطراب و فوبیا بر سلامت روان تاثیر می‌گذارد. مشخص شده است که چنین مسائل بهداشتی زمانی مطرح می‌شود که سوء مصرف کنندگان مواد از علائم ترک رنج می‌برند.

روان پریشی، خود آزاری و مرگ

الکل و مواد مخدر می‌توانند از طریق سوء استفاده تأثیر عمده‌ای بر عملکرد روانی و سلامت روانی فرد داشته باشند. روان‌پریشی یکی از مشکلات اصلی سلامت روان است که در اثر مصرف الکل یا مواد مخدر ایجاد می‌شود. این را می‌توان به عنوان یک اختلال روانی تعریف کرد که در آن افکار و احساسات فرد به قدری مختل می‌شوند که به نظر می‌رسد واقعیت وجود ندارد. معمولاً چنین مسائل سلامتی در فرد از طریق دوره‌های روان پریشی مشاهده می‌شود و طبق NHS این موارد می‌تواند مواردی مانند: توهم، هذیان، سردرگمی و افکار آشفته همراه با کمبود بینش و خودآگاهی افراد باشد. در آخر نیز تاثیر مواد مخدر در بیماران روانی بسیار جدی‌تر شود.

به ویژه مواد مخدر به عنوان محرک مشکلات روانی روانی شناخته شده است، اما ترکیبی از مواد مخدر و الکل می‌تواند دو برابر بیشتر تاثیر بگذارد. داروهای اصلی شناخته شده برای ایجاد اثرات کوکائین، آمفتامین و مت آمفتامین هستند. روان پریشی چیزی است که می‌تواند با خودآزاری و خودکشی نیز مرتبط باشد. طبق گزارش NHS بیش از نیمی از افرادی که بر اثر خودکشی می‌میرند، سابقه خودآزاری به دلیل ارتباط با مواد مخدر و مسائل الکلی دارند حتما از طریق مشاوره با دکتر روانپزشک مشورت کنید. 

بیشتر بدانید: اسکن مغز چیست و به تشخیص و درمان چه بیماری‌های جسمی و روانی کمک می‌کند؟

اینفوگرافیکی از اثرات مخرب مصرف مواد مخدر بر روی سلامت روان انسان
مواد مخدر بر عملکرد مغزی انسان بسیار تاثیرات منفی بر جای می گذارد تا جایی که تا افسردگی و خود آزاری پیش می رود.

سوالات متداول

سوء مصرف مواد مخدر چیست؟

. اختلال مصرف مواد یک بیماری است که باعث می‌شود افراد علی‌رغم عواقب آن، به طور اجباری از مواد مخدر استفاده کنند.

آیا مواد مخدر و الکل تفریحی می‌توانند باعث مشکلات روانی شوند؟

در موارد خاص، استفاده از داروهای تفریحی می‌تواند منجر به مشکلات سلامت روان درازمدت شود. به عنوان مثال، مصرف آن‌ها ممکن است منجر به افسردگی یا اسکیزوفرنی شود. یا ممکن است احساسات مشابهی را ایجاد کنند که قبلاً به عنوان بخشی از یک مشکل سلامت روان تجربه کرده‌اید.

الکل چگونه بر روحیه و سلامت روان ما تاثیر می‌گذارد؟

الکل دارویی است که اثر مضطرب بر بدن دارد و می‌تواند بر افکار، احساسات و اعمال تاثیر منفی بگذارد. الکل، می‌تواند باعث تحریک، بی‌انگیزگی، تغییرات بزرگ در خلق و خوی، و افزایش استرس و اضطراب شود. فوری‌ترین اثرات الکل بر روی مغز است. الکل سیستم عصبی مرکزی (مغز و نخاع) را کند می‌کند، که نحوه ارتباط مغز شما با بدن را کنترل می‌کند و بر نحوه تفکر، احساس و عمل شما تاثیر می‌گذارد.

بیشتر بدانید: معاینه سلامت عقل توسط خودتان! چطور در خانه متوجه سلامت عقل‌تان شوید؟

تصویری از فردی الکلی در حالی که آسیبی به سلامت روان وی وارد شده است
تصویر مردی که از استعمال مواد مخدر قرصی و مشروبات الکی بسیار ناگوار و کلافه شده است که اثرات مخرب آن است.

خلاصه

با توجه به مطالعه مطالب مذکور متوجه اثرات مخرب و ناخوشایند مصرف هر نوع مواد مخدر خانمان سوز شده‌اید چنانچه اطرافیان یا نزدیکان‌تان از این بیماری خاموش و سمی رنج می‌برند و تاثیر مواد مخدر در بیماران روانی در پیرامون شما مشاهده می‌شود، می‌توانید آن‌ها را با مراکز درمان درمانکده و معرفی متخصص و نسبت به جلوگیری به آسیب بیشتری به سلامت جسم و روح وی به یک دکتر روانپزشک مراجعه کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.5 / 5. تعداد رای‌ها 8

هنوز امتیازی ثبت نشده

zahra
زهرا پارسای

زهرا پارسای دانش آموختۀ رشتۀ فلسفه و فلسفه اخلاق، در حال حاضر عضو تیم تحریریۀ درمانکده است. زهرا مسلط به سئو و تولید محتوا، خبرنگاری، نشریه نویسی، نقد ادبی، ترجمه متون به زبان انگلیسی است. زهرا پارسای هنرمند است، ساز سه تار می نوازد، چرمدوزی میکند و ذوق مطالعه و تولید پادکست دارد. در زمین] دانش و تجربیات علمی، زهرا چنین میگوید: «در حوزه پزشکی سابقه تهیه و تولید محتوا دارم و حوزه تخصصی‌ام علوم انسانی به خصوص فلسفه است.» زهرا پارسای در همکاری با درمانکده مایل است که در زمینه‌های روان‌شناسی و اجتماعی به تحریر محتوا بپردازد، هم‌چنین زهرا به ما پیشنهاد میده که بر روی تهیه و تولید محتوا در زمینه های مختلف پزشکی و درمانی بالاخص حوزه روان‌درمانی تمرکز کنیم چرا که بسیار کمک کننده است؛ هم‌چنین از نظر زهرا، تهیه و تولید پادکست‌های مرتبط با فیلد کاری درمانکده نیز بسیار مفید واقع می شود. غالب مطالعات زهرا به مطالعۀ کتابهای تخصصی، فلسفی و کتب حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی منحصر می شود و این موضوعات برای زهرا پارسای بسیار مهم و جذاب است.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها