جدایی عاطفی

چگونه می‌توانیم با مسئله جدایی عاطفی یا طلاق کنار بیاییم؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده


کنار آمدن با طلاق یا جدایی عاطفی نیز مانند هر موضوع دیگری به زمان احتیاج دارد. بنابراین این‌که انتظار داشته باشیم که بلافاصله بعد از جدایی عاطفی به روال عادی زندگی برگردیم، چندان منطقی نیست. اما در این مطلب قصد داریم نکاتی را با شما در میان بگذاریم که می‌تواند به شما کمک کند تا با مسئله جدایی عاطفی کنار بیایید.

توجه داشته باشید که هنگامی که یک رابطه به پایان می رسد، بهبود یافتن احساسات می‌­تواند زمانبر باشد. این نکات می‌­تواند در کنار آمدن با غم از دست دادن و شروع به حرکت به شما کمک کند. با ما همراه باشید.

چرا جدایی عاطفی دردناک است؟

جدایی عاطفی یا طلاق می تواند یکی از استرس‌زاترین و احساسی‌ترین تجربه زندگی به شمار رود. دلیل این جدایی هرچه باشد، به پایان رسیدن یک رابطه می تواند تمام دنیای ما را واژگون کند و انواع احساسات دردناک و ناخوشایند را در ما تحریک کند.

حتی هنگامی که یک رابطه خوب پیش نمی‌­رود یا به بن بست رسیده است، طلاق یا قطع رابطه می تواند بسیار دردناک باشد. زیرا نشان دهنده از دست دادن است. نه فقط از دست دادن شریک عاطفی، بلکه از دست دادن رویاها و تعهدات مشترکی که داشته اید. روابط عاشقانه با هیجان زیاد و امید به آینده آغاز می شوند. بنابراین وقتی رابطه‌ای به شکست می انجامد، ناامیدی، استرس و اندوه عمیقی را تجربه می کنیم.

جدایی عاطفی یا طلاق شما را به قلمرو ناشناخته‌ای سوق می دهد. در این شرایط همه چیز مختل می شود. روال کاری و مسئولیت ها، خانه، روابط با خانواده و حتی هویت شما!

جدایی همچنین عدم اطمینان در مورد آینده را نیز به همراه دارد. زندگی بدون شریک زندگی تان چگونه خواهد بود؟ آیا شخص دیگری را پیدا خواهید کرد؟ آیا در نهایت تنها خواهید ماند؟ این مسائل ناشناخته اغلب از ماندن در یک رابطه ناخوشایند بدتر به نظر می رسند.

این درد، اختلال و عدم اطمینان به این معنی است که بهبودی پس از جدایی عاطفی یا طلاق دشوار و زمان بر است. با این حال، مهم است که مدام به خود یادآوری کنید که می توانید این تجربه دشوار را پشت سر بگذارید و حتی با یک احساس جدید ناشی از امید و خوش بینی به زندگی خود  ادامه دهید.

جدایی عاطفی

کنار آمدن با جدایی عاطفی یا طلاق

  • برای کنار آمدن با جدایی عاطفی باید بدانید که داشتن احساسات مختلف هیچ اشکالی ندارد. احساس ناراحتی، عصبانیت، خستگی، ناامیدی و گیجی کاملا طبیعی است. این احساسات ممکن است گاهی شدید باشند.
  • همچنین ممکن است در مورد آینده احساس اضطراب کنید. بپذیرید که واکنش‌هایی از این قبیل با گذشت زمان کاهش می یابد. حتی اگر در رابطه ناسالم بوده باشید، اقدام به کارهای ناشناخته ترسناک است.
  • به خودتان استراحت دهید. به خود اجازه دهید تا برای مدت زمان خاصی احساسات و فعالیت هایتان را کاهش دهید. شاید برای مدتی کوتاه نتوانید دقیقاً به همان اندازه قبل در کارتان مفید باشید یا به دیگران اهمیت دهید. هیچ کس اَبَرمرد یا ابر زن نیست. برای بهبودی، تجدید قوا و انرژی مجدد خود وقت بگذارید.
  • این مسیر را به تنهایی طی نکنید. به اشتراک گذاشتن احساسات با دوستان و خانواده تان می­‌تواند به شما کمک کند تا این دوره را پشت سر بگذارید. عضو شدن در یک گروه پشتیبانی که در آن بتوانید در شرایط مشابهی با دیگران صحبت کنید را مدنظر قرار دهید. انزوا می تواند سطح استرس شما را بالا ببرد، تمرکز شما را کاهش دهد و مانع کار، روابط دیگر و سلامتی شما شود. در صورت نیاز از کمک گرفتن از افراد دیگر نترسید.
  • به خودتان اجازه دهید تا در غم از دست دادن رابطه سوگواری کنید.
  • غم و اندوه یک واکنش طبیعی در برابر از دست دادن است، و قطع یک رابطه یا طلاق از دست دادن موارد متعددی را شامل می شود:
    از دست دادن همراهی و تجارب مشترک
    از دست دادن حمایت، اعم از مالی، فکری، اجتماعی یا عاطفی
    از دست دادن امیدها، برنامه ها و رویاها

این که به خودتان اجازه دهید تا به احساس کردن درد از دست دادن، برسید ممکن است ترسناک باشد. ممکن است ترس داشته باشید که احساسات شدیدتر از حد تحملتان شود یا اینکه برای همیشه در یک مکان تاریک گیر کنید.

فقط به یاد داشته باشید که عزاداری برای روند بهبودی ضروری است. درد غم و اندوه دقیقاً همان چیزی است که به شما کمک می کند رابطه قدیمی را رها کرده و ادامه دهید. مهم نیست که غم و اندوه شما تا چه اندازه قوی باشد، این غم همیشه با شما باقی نخواهد ماند.

طلاق عاطفی

نکاتی برای عزاداری پس از جدایی عاطفی یا طلاق

۱) با احساسات خود مبارزه نکنید

داشتن پستی و بلندی و بسیاری از احساسات متناقض، از جمله عصبانیت، کینه، غم، آرامش، ترس و گیجی پس از جدایی عاطفی طبیعی است. شناسایی و پذیرش این احساسات مهم است. اگر چه این احساسات اغلب دردناک خواهند بود. اما تلاش برای سرکوب کردن یا نادیده گرفتن آنها فقط باعث طولانی شدن روند سوگواری خواهد شد.

۲) درباره احساس خود صحبت کنید

حتی اگر صحبت کردن با دیگران در مورد احساساتتان دشوار است، یافتن راهی برای انجام این کار در هنگام سوگواری بسیار مهم است. دانستن این‌که دیگران از احساسات شما آگاه هستند باعث می شود کمتر با درد خود احساس تنهایی کنید و به بهبودی شما کمک می کند. نوشتن احساسات همچنین می تواند یک راه حل مفید برای بروز احساسات شما باشد. در این زمینه صحبت کرده با یک مشاور نیز خالی از لطف نخواهد بود.

۳) به یاد داشته باشید که هدف نهایی حرکت کردن است

ابراز احساسات شما را به نوعی آزاد می کند. اما مهم این است که درون احساسات منفی باقی نمانید یا اوضاع را بیش از حد تجزیه و تحلیل نکنید. گرفتار شدن در احساسات آسیب زایی مانند سرزنش، عصبانیت و کینه، انرژی زیادی از شما می گیرد و از بهبودی و حرکت رو به جلو جلوگیری می کند.

۴) به خود یادآوری کنید که هنوز آینده دارید

وقتی به شخص دیگری متعهد می شوید، آمال و آرزوهای بسیاری برای یک زندگی مشترک تعریف می کنید. پس از جدایی، سخت است که این آرزوها از بین بروند. همانطور که با فکر کردن در مورد از دست دادن آینده ای که تصور می کردید غمگین می شوید، با این واقعیت دلگرم شوید که در نهایت امیدها و رویاهای جدیدی جایگزین آرزوهای قدیمی شما خواهند شد.

۵) تفاوت بین واکنش طبیعی نسبت به یک جدایی و افسردگی را بدانید

غم و اندوه پس از جدایی می تواند فلج کننده باشد، اما پس از مدتی غم و اندوه شروع به برطرف شدن می کند. به طور تدریجی و کم کم شروع به حرکت می­‌کنید. با این حال، اگر هیچ حرکت رو به جلو را احساس نکنید، ممکن است از افسردگی رنج ببرید.

۶) در هنگام جدایی عاطفی یا طلاق به کودکان خود کمک کنید

وقتی مادر و پدر از هم جدا می شوند، کودک می‌­تواند گیج، عصبانی، نامطمئن و همچنین عمیقا غمگین شود. به عنوان یک والد، ​​با فراهم کردن ثبات و رسیدگی به نیازهای فرزندتان با نگرشی مثبت و اطمینان بخش، می توانید به آنها خود کمک کنید تا با جدایی کنار بیایند.

طلاق

پس از طلاق عاطفی بهتر است برای حمایت از دیگران کمک بگیرید

حمایت از سوی دیگران برای بهبودی پس از جدایی یا طلاق عاطفی بسیار مهم است. ممکن است احساس تنهایی کنید، اما جدا کردن خود از دیگران فقط این مسئله را دشوارتر می کند. بنابراین سعی نکنید به تنهایی از پس این مسئله برآیید.

با دوستان مورد اعتماد و اعضای خانواده خود ارتباط حضوری برقرار کنید. به ویژه صحبت با افرادی که جدایی و یا طلاق را تجربه کرده اند، می­ تواند مفید باشد. آنها می دانند که این حس چگونه است و می توانند به شما اطمینان دهند که امید به بهبودی و روابط جدید وجود دارد. تماس های حضوری مکرر نیز راهی عالی برای از بین بردن استرس ناشی از جدایی و بازیابی تعادل در زندگی است.

وقت خود را با افرادی سپری کنید که از شما حمایت می کنند، به شما ارزش و انرژی می دهند. افرادی را باید با آنها ارتباط برقرار کنید را هوشمندانه انتخاب کنید.

خود را با افرادی مثبت بین احاطه کنید که واقعاً از آنها حرف شنوی دارید. مهم است که بدون نگرانی از قضاوت، انتقاد یا گفتن اینکه باید چه کاری انجام دهید، آزادانه در مورد احساسی که دارید صادق باشید.

در صورت نیاز از کمک بیرونی استفاده کنید. اگر ارتباط با دیگران به طور طبیعی اتفاق نمی افتد، مراجعه به یک روانپزشک یا روانشناس را امتحان کنید. مهمترین چیز این است که شما حداقل یک مکان داشته باشید که در آن احساس راحتی کنید.

دوستی های جدید را پایه گذاری کنید. اگر احساس می کنید همراه با طلاق یا جدایی ارتباطات اجتماعی خود را نیز از دست داده اید، سعی کنید با افراد جدیدی آشنا شوید. برای این منظور نیز می‌توانید به باشگاه بروید، در یک کلاس شرکت کنید یا درگیر فعالیت های جمعی شوید.

نحوه مراقبت از خود پس از جدایی عاطفی

طلاق یک اتفاق بسیار استرس زا و تغییر دهنده زندگی است. هنگامی که وارد یک جنجال احساسی می شوید و با تغییرات عمده ای در زندگی روبه‌رو می شوید، مراقبت از خود بیش از هر زمان دیگری حائز اهمیت است. فشار و ناراحتی ناشی از یک جدایی مهم می تواند شما را از نظر روانی و جسمی آسیب پذیر کند.

بنابراین باید با خودتان به گونه ای رفتار کنید که انگار از بیماری آنفلوانزا رها شده اید. استراحت کافی داشته باشید، سایر منابع استرس را در زندگی خود به حداقل برسانید و در صورت امکان از حجم کار خود بکاهید.

یادگیری مراقبت از خود می تواند یکی از با ارزش ترین درس هایی باشد که پس از جدایی فرا می گیرید. همانطور که احساسات از دست دادن خود را تجربه می کنید و از این تجربه شروع به یادگیری می کنید. بنابراین می توانید تصمیم بگیرید که از خود بهتر مراقبت کرده و در آینده انتخاب های مثبتی انجام دهید.

نکاتی در مورد مراقبت از خود پس از طلاق عاطفی

  • هر روز برای خود وقت بگذارید. با تعیین یک زمان روزانه برای فعالیت هایی که آرامش بخش و تسکین دهنده هستند، به خود کمک کنید. با دوستان خوب وقت بگذرانید، به پیاده روی در طبیعت بروید، به موسیقی گوش دهید، از حمام گرم لذت ببرید، ماساژ بگیرید، کتاب مورد علاقه تان را بخوانید، در یک کلاس یوگا شرکت کنید، یا یک فنجان چای گرم بنوشید.
  • در هر لحظه به آنچه که نیاز دارید توجه کنید و برای بیان نیازهای خود صحبت کنید. به آنچه که به نظرتان درست و مناسب است احترام بگذارید، حتی اگر متفاوت از خواسته های دیگران یا شریک سابق‌تان باشد. بدون احساس گناه و عصبانیت به عنوان راهی برای تکریم آنچه برای شما مناسب است، “نه” بگویید.
  • به یک روال پایبند باشید. طلاق یا قطع رابطه می تواند تقریباً همه زمینه های زندگی شما را مختل کند و احساس استرس، عدم اطمینان و هرج و مرج را تقویت کند. بازگشت به یک روال عادی می تواند یک حس آرامش و راحتی ناشی از سازماندهی و زندگی عادی را ایجاد کند.
  • به خودتان زمان بدهید. سعی کنید در چند ماه اول پس از جدایی یا طلاق، تصمیم های بزرگی مانند شروع یک کار جدید یا مهاجرت به یک شهر جدید نگیرید. اگر می توانید صبر کنید تا احساسات شما فروکش کند و بتوانید با فکر بازتری تصمیم بگیرید.
  • از مصرف الکل، مواد مخدر یا غذا خوردن بیش از حد برای کنار آمدن با این مسئله خودداری کنید. وقتی درگیر جدایی هستید، ممکن است وسوسه شوید که برای تسکین احساس درد و تنهایی خود دست به هر کاری بزنید. اما استفاده از الکل، مواد مخدر یا پرخوری به عنوان فرار در طولانی مدت ناسالم و مخرب است. یافتن راه های سالم برای کنار آمدن با این احساسات دردناک ضروری است.
  • در پی علایق جدید خود باشید. طلاق یا جدایی یک آغاز و همچنین یک پایان است. از فرصت استفاده کنید و علایق و فعالیت‌های جدیدی را کشف کنید. فعالیت های جدید همراه با سرگرمی، به شما این فرصت را می دهد تا از زندگی در اینجا و اکنون لذت ببرید، نه اینکه به گذشته بپردازید.
جدایی

انتخاب سالم برای کنار آمدن با طلاق عاطفی : خوب بخورید، خوب بخوابید و ورزش کنید

هنگامی که استرس ناشی از طلاق یا جدایی را پشت سر می گذارید، عادت های سالم به راحتی در حاشیه قرار می گیرند. ممکن است متوجه شوید که اصلاً غذا نمی­‌خورید یا اینکه غذاهای بی ارزش مورد علاقه‌تان را بیش از حد می‌­خورید.

به دلیل فشارهای زیاد و خواب ناپایدار، وفق دادن خودتان با این شرایط ممکن است سخت تر باشد. اما اگر در دراز مدت شیوه زندگی سالم را انتخاب نکنید، تمام انتخاب هایی که برای پیشرفت در مسیر مثبت انجام می دهید بی فایده خواهد بود. بنابراین بهتر است تغذیه سالم، خواب کافی و چگونه ورزش کردن را بیاموزید.

درسهایی مهم از جدایی یا طلاق عاطفی

در شرایطی همچون بحران های عاطفی، فرصت هایی برای رشد و یادگیری وجود دارد. اگر چه دیدن این فرصت ها هنگام یک جدایی دردناک ممکن است دشوار باشد. زیرا ممکن است در این حال چیزی جز پوچی و غم در زندگی خود احساس نکنید، اما این بدان معنی نیست که اوضاع هرگز تغییر نخواهد کرد.

سعی کنید این دوره از زندگی خود را یک زمان استراحت، زمانی برای کاشت بذر برای رشدی جدید در نظر بگیرید. شما می توانید در حالی که خودتان را بهتر می شناسید و احساس قدرت و خردمندی بیشتری می کنید از این تجربه بیرون بیایید.

برای اینکه کاملاً جدایی را بپذیرید و پیش بروید، باید بفهمید چه اتفاقی افتاده است و به نقشی که بازی کردید اعتراف کنید. هرچه بیشتر بفهمید که انتخاب های شما چگونه روی رابطه تأثیر می گذارد، بهتر می توانید از اشتباهات خود درس بگیرید و از تکرار آنها در آینده اجتناب کنید.

در این راستا بهتر است چند سوال که از خودتان بپرسید:

  • یک قدم به عقب برگردید و به تصویر کلی نگاه کنید. چگونه در مشکلات موجود در رابطه سهیم بوده‌­اید؟
  • آیا شما تمایل دارید که همان اشتباهات را تکرار کنید یا در رابطه بعدی خود فرد اشتباهی را انتخاب کنید؟
  • در نظر بگیرید که آیا دیگران را به همان شکلی که هستند می پذیرید یا نه، همانطور که می توانستند یا “باید” باشند.

باید در این قسمت از روند بهبودی با خود صادق باشید. سعی نکنید دنبال مقصر باشید یا خود را به خاطر اشتباهات خود سرزنش کنید. وقتی به رابطه نگاه می کنید، فرصتی برای یادگیری بیشتر در مورد خود، نحوه ارتباط با دیگران و مشکلاتی که باید روی آنها کار کنید، در اختیار دارید.

اگر بتوانید انتخاب ها و رفتارهای خود، از جمله دلایل انتخاب شریک قبلی خود را به طور عینی بررسی کنید، دفعه دیگر می توانید بفهمید که کجا اشتباه کرده اید و گزینه های بهتری را انتخاب کنید.

در این مطلب به بررسی نحوه کنار آمدن با مسئله جدایی عاطفی یا طلاق پرداختیم. برای کسب اطلاعات در این زمینه بهتر است از راهنمایی‌های مشاور یا روانشناس بهره بگیرید. برای رزرو آنلاین نوبت می‌توانید از طریق درمانکده اقدام کنید. کسب اطلاعات اعم از شماره تلفن و آدرس مطلب روانشناسان برجسته نیز در سایت درمانکده موجود است.

منبع : Help Guide

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.4 / 5. تعداد رای‌ها 62

هنوز امتیازی ثبت نشده

sabaroufegar
صبا روفه گر

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

15 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها