مشاوره ازدواج مجدد چگونه است و چه اهمیتی دارد؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

قطعا همه ما دوست داریم بهترین انتخاب را در ازدواج داشته باشیم. برای این منظور، مشاوره ازدواج می‌تواند به شما کمک کند اما ازدواج مجدد کمی متفاوت است. صرف نظر از اینکه مشاوره ازدواج مجدد چگونه است باید بدانیم طلاق یا مرگ همسر به خودی خود یک تجربه ناخوشایند به‌شمار می‌آید و اثرات آن تا مدت‌ها در زندگی فرد باقی می‌ماند. در این میان عواملی مثل داشتن فرزند، ترس از شکست دوباره، از بین رفتن اعتمادبه‌‍نفس، شرایط فرهنگی و عدم اعتماد به افراد باعث می‌شوند تا ازدواج برای بار دوم با چالش‌های زیادی مواجه شود. 

مشاوره ازدواج مجدد راه‌های مقابله با این چالش‌ها را به فردی که در ازدواج اول شکست خورده آموزش می‌دهد تا فرد از سردرگمی بیرون بیاید و برای پذیرش موقعیت جدید خود آماده شود. اگر شما هم تجربه ازدواج ناموفق داشته‌اید و اکنون می‌خواهید زندگی مشترک جدیدی را آغاز کنید، در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا بررسی کنیم مشاوره ازدواج مجدد چگونه است و چه اهمیتی دارد.

مشاوره ازدواج مجدد چیست؟

تصویر زن و مرد در حال صحبت با مشاور
پس از درک اینکه مشاوره ازدواج مجدد چگونه است، می‌توانید بهترین تصمیم را برای رسیدن به خوشبختی در ازدواج دوم بگیرید.

قبل از اینکه توضیح دهیم مشاوره ازدواج مجدد چگونه است، باید بدانیم این نوع مشاوره چیست و چه کمکی به ما می‌کند. اغلب افرادی که در زندگی مشترک دچار شکست شده‌اند، اعتمادبه‌نفس خود را از دست می‌دهند و بسیار سخت می‌توانند به ازدواج مجدد فکر کنند یا در مورد آن تصمیم بگیرند. 

در واقع آن‌ها تا مدت‌ها از ازدواج مجدد فرار می‌کنند که باید علت اصلی این موضوع را ترس از دوباره شکست خوردن دانست. برای جلوگیری از این ترس باید حتما از مشاور کمک بگیرید. مشاوره ازدواج مجدد شما را برای یک شروع دوباره آماده می‌کند. این نوع مشاوره با بررسی و شناخت مشکلات در رابطه قبلی، آن‌ها را از میان برمی‌دارد و به تمامی سوالات شما که قبل از آغاز زندگی مشترک جدید ذهن‌تان را درگیر کرده، پاسخ می‌دهد. 

این سوالات عبارت‌اند از:

  • چه چیزی را باید در رفتار خود تغییر دهم؟
  • چرا می‌خواهم وارد رابطه جدیدی شوم؟
  • در رابطه قبلی، بین من و فرد مقابل چه مشکلاتی وجود داشت؟
  • برای فراموش کردن رابطه قبلی چه کار کنم؟

بنابراین صرف نظر از اینکه مشاوره ازدواج مجدد چگونه است، باید بدانید این نوع مشاوره رفتارهای اشتباه شما را تصحیح می‌کند و به ترمیم آسیب‌هایی که متحمل شده‌اید، کمک خواهد کرد. همچنین افرادی که همسر قبلی خود را بر اثر بیماری یا حادثه ناگوار از دست داده‌اند، باید هنگام آغاز زندگی مشترک جدید از مشاوره ازدواج مجدد کمک بگیرند تا آسیب‌های روحی ناشی از آن اتفاق در روان شخص به حداقل برسد.

بیشتر بدانیم: مشاوره ازدواج برای دختر چگونه است؟ + نکات مهم!

اهمیت مشاوره ازدواج مجدد

مشاوره ازدواج مجدد برای زنان و مردانی که زندگی مشترک‌شان به هر دلیل مانند جدایی، طلاق یا مرگ همسر تمام شده و می‌خواهند برای بار دوم ازدواج کنند، ضروری است. در واقع این نوع مشاوره به شما کمک می‌کند تا بتوانید با اطمینان کامل تصمیم بگیرید. 

بنابراین قبل از اینکه توضیح دهیم مشاوره ازدواج مجدد چگونه است، باید اهمیت این نوع مشاوره را بهتر درک کنید:

  • به شناسایی و درک دلایل طلاق کمک می‌کند.
  • شما را از بحران روحی خارج می‌کند.
  • باعث می‌شود نقاط ضعف خود را بشناسید و بهبود ببخشید.
  • حس قربانی بودن و شکست را از بین می‌برد.
  • می‌تواند هدف شما را از ازدواج مجدد بررسی کند.
  • از برگشت مجدد به خاطرات گذشته جلوگیری می‌کند.
  • به شما کمک می‌کند شرایط جدید خود را بپذیرید.
  • معیارهای درست را برای انتخاب همسر، متناسب با ویژگی‌های شما در نظر می‌گیرد.
  • در صورت داشتن فرزند، برای ارتباط با همسر قبلی‌تان حد و مرز درستی قائل می‌شود.
  • به شما کمک می‌کند تا چگونه فرزندان‌تان را برای ازدواج مجدد آماده کنید.

بیشتر بدانیم: مشاوره ازدواج با زن مطلقه چیست؟

اینفوگرافیک مشاوره ازدواج مجدد چه اهمیتی دارد؟
مشاوره ازدواج مجدد ریسک طلاق در ازدواج دوم را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد.

مشاوره ازدواج مجدد چگونه است؟

برخی افراد تصور می‌کنند همین که جدا شوند و روزهای سخت زندگی مشترک تمام شود می‌توانند به راحتی با این موضوع کنار بیایند و پس از مدتی زندگی جدیدی را آغاز کنند. این در حالی است که خاطرات زندگی مشترک و همسر قبلی برای فراموشی نیاز به گذر زمان و یک فرد متخصص جهت آموزش راه‌کارهای اصولی دارد. 

از همین‌رو توصیه می‌شود پس از طلاق حداقل ۶ ماه تا یک سال صبر کنید و از راهنمایی‌های مشاور کمک بگیرید تا خاطرات خوب یا بد پنهان‌شده در اعماق روح و روان‌تان به دست فراموشی سپرده شوند. 

در جواب افرادی که سوال می‌پرسند، مشاوره ازدواج مجدد چگونه است باید بگوییم این نوع مشاوره اغلب به صورت گفتگوی ۲ نفره بین مراجع و مشاور برگزار می‌شود. 

معمولا مشاوران متخصص در زمینه مشاوره ازدواج مجدد توصیه می‌کنند حتما هفته‌ای یک یا ۲ بار در جلسات مشاوره شرکت کنید. این جلسات ممکن است متناسب با میزان آسیب روحی افراد و توانایی آمادگی آن‌ها برای شروع زندگی مشترک جدید، از چند ماه تا چند سال ادامه داشته باشد. 

در اغلب موارد هر جلسه حدود ۴۵ تا ۶۰ دقیقه طول می‌کشد و در طول فرآیند مشاوره، الگوی فکری مراجعه‌کننده و فرد مورد نظر به عنوان همسر دوم مورد بررسی قرار می‌گیرد. بنابراین بهتر است با صداقت کامل در جلسات مشاوره ازدواج مجدد حضور پیدا کنید و در مورد افکار، عقاید و ویژگی‌های خود حرف بزنید. بدین شکل مشاور می‌تواند از احساسات و عواطف واقعی شما با خبر شود و تصمیم بگیرد که آیا برای ازدواج مجدد آماده هستید یا خیر.

بیشتر بدانیم: مشاوره ازدواج مذهبی چگونه است؟

مشاوره ازدواج مجدد کدام چالش‌های ازدواج دوم را برطرف می‌کند؟

حال که فهمیدیم مشاوره ازدواج مجدد چگونه است، می‌‎توانیم در مورد چالش‌هایی که در ازدواج برای بار دوم وجود دارد و باید آن‌ها را به کمک این نوع مشاوره برطرف کرد، بیشتر حرف بزنیم. برخی تحقیقات نشان می‌دهند آمار طلاق در ازدواج دوم از ازدواج اول بیشتر است. شاید بتوان دلیل آن را عادی شدن طلاق برای افراد دانست. با این حال اگر قبل از آغاز زندگی مشترک جدید، ابتدا با مشاور ازدواج مجدد مشورت کنید، محکوم به شکست نخواهید بود.

مهم‌ترین چالش‌هایی که مشاوره ازدواج مجدد به برطرف شدن آن‌ها کمک می‌کند، شامل موارد زیر هستند:

رهایی از بند ازدواج قبلی

اگر برای فراموشی خاطرات گذشته از مشاور کمک نگیرید، آن خاطرات در مواقع بحرانی و حساس همچون آتش زیر خاکستر تازه می‌شوند؛ بنابراین به جای سرکوب کردن نگرانی‌های خود و دست کم گرفتن آن‌ها، در موردشان با یک متخصص سلامت روان حرف بزنید.

بیشتر بدانیم: مشاوره ازدواج برای دختر مجرد چگونه است؟

عبرت گرفتن از گذشته

شما می‌توانید از شکست زندگی مشترک اول خود به عنوان یک درس برای دوام زندگی جدیدتان استفاده کنید. این در صورتی است که از مشاوره ازدواج مجدد کمک بگیرید تا رفتارهای اشتباه‌تان در گذشته بررسی شوند.

ترس از انتخاب دوم

برخی افراد به دلیل از دست دادن حس اعتماد، دچار وسواس در انتخاب همسر دوم می‌شوند. معمولا این افراد به دنبال فردی هستند که هیچ عیبی نداشته باشد؛ زیرا می‌ترسند دوباره اشتباه انتخاب کنند. در حالی که آن‌ها حالا فهمیده‌اند مشاوره ازدواج مجدد چگونه است و از تجربیات قبلی خود درس گرفته‌اند؛ بنابراین باید بدون استرس و اضطراب انتخاب بهتری انجام دهند. 

تطبیق فرزندان با زندگی جدید

زمانی که یکی از شما یا هر ۲ نفر هنگام ازدواج مجدد از زندگی قبلی خود فرزند دارید، باید این کار را با بررسی بیشتری انجام دهید. معمولا فرزندان به سختی با شرایط زندگی جدید کنار می‌آیند و نیاز به زمان دارند. بهتر است شما و فرد مورد نظر موقع ازدواج دوم، در جلسات مشاوره ازدواج مجدد شرکت کنید تا همه جوانب در نظر گرفته شوند.

بیشتر بدانیم: مشاوره قبل ازدواج چیست؟

تصویر کودک ناراحت از ازدواج دوم پدر یا مادر
مشاوره ازدواج مجدد کمک می‌کند تا فرزندان از لحاظ روحی برای ازدواج دوم پدر یا مادر خود آماده شوند.

مسائل مالی

مسائل مالی یکی از مشکلاتی است که به تنهایی می‌تواند دلیل اصلی جدایی از همسر اول باشد. بنابراین قبل از آغاز زندگی مشترک دوم، در حضور مشاور متخصص ازدواج مجدد در مورد مسائل مالی و اینکه می‌خواهید درآمدتان را با یکدیگر به اشتراک بگذارید یا خیر، صحبت کنید.

بیشتر بدانیم: برای مشاوره ازدواج کجا برم؟ تنور گرم خانواده را روشن کنید!

تعهد

درصد بالایی از افرادی که جدا شده‌اند، قربانی خیانت هستند. این افراد به صورت ناخودآگاه در ازدواج دوم حساس‌تر می‌شوند و در صورت بروز مشکل، جسارت بیشتری برای طلاق مجدد دارند. بنابراین توصیه می‌شود در ازدواج دوم‌تان کاملا متعهد باشید و برای شناخت بیشتر همسرتان حتما از مشاوره ازدواج مجدد کمک بگیرید.

نحوه دریافت آسان مشاوره ازدواج مجدد چگونه است؟

در اغلب موارد زن و مرد پس از جدایی یا فوت همسرشان، آسیب‌های روحی شدیدی را تحمل می‌کنند که باید قبل از آغاز زندگی مشترک جدید آن‌ها را برطرف کنند. در این مواقع مشاوره ازدواج مجدد ضروری است تا با نکات و راهنمایی‌های لازم به شروع یک زندگی آرام، موفق و پایدار کمک کند. 

حال که متوجه شدید مشاوره ازدواج مجدد چگونه است، می‌توانید برای دریافت آن به وب‌سایت درمانکده سر بزنید. درمانکده با گرد هم آوردن بهترین پزشکان متخصص از جمله روانشناسان کاربلد و باتجربه این امکان را برای شما فراهم کرده تا برای مراجعه حضوری یا مشاوره تلفنی نوبت بگیرید.

بیشتر بدانیم: مشاوره ازدواج چیست؟

سوالات متداول

مزایای مشاوره ازدواج مجدد چیست؟

کنار آمدن با مشکلات روابط جدید، بهبود روابط و جلوگیری از طلاق مجدد، آماده‌سازی افراد برای آغاز زندگی مشترک جدید و حل مسائل گذشته که هنوز به طور کامل فراموش نشده‌اند.

چه چالش‌هایی را می‌توان به کمک مشاوره ازدواج مجدد برطرف کرد؟

فراموشی خاطرات گذشته، عبرت گرفتن از گذشته، چالش تعهد، مسائل مالی، رضایت فرزندان، انتخاب همسر دوم بدون عیب و نقص.

مشاوره ازدواج مجدد چگونه است؟

در طول فرآیند مشاوره، الگوی فکری مراجعه‌کننده و فرد مورد نظر به عنوان همسر دوم مورد بررسی قرار می‌گیرد.

منابع: betterhealth | chariscounselingcenter

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها