کیست شکلاتی، تلخ و دردآور!

قسمت ۲۹- کیست شکلاتی، تلخ و دردآور

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

 «یه کیست کوچولو که هر روز توی ذهنت بزرگ‌تر می‌شه و یکی از علل ناباروریه، علاوه بر جسمت روحتم تحت تأثیر قرار می‌ده»

سلام من بهنام هستم و اینجا براتون داستان بیمارهایی رو تعریف میکنم  که شرایط خاصی داشتن.

این اپیزود در مورد کیست شکلاتی یا اندومتریوزه  که ملیکا بهش مبتلا شده و علائمی مثل دل درد، کمر درد و درد لگن رو تجربه می کنه.

ملیکا مثل بیشتر دخترها تو 13 سالگی دوران قاعدگیش شروع شد. هر بار که پریود میشد، درد زیادی رو تحمل میکرد و با قرص‌های مسکن و چایی نبات سعی می کرد دردشو تسکین بده.

کم‌کم دل‌دردهای ملیکا از درد قاعدگی فراتر رفت و حتی غیر از زمان پریودشم درد داشت. تا اینکه در یکی از روزهای  26 سالگیش دل‌درد عجیبی گرفت و پیش خودش فکر کرد آپاندیسشه و سریع پیش متخصص داخلی رفت.

پزشکی که ملیکا بهش مراجعه کرده بود با چکاپ ناحیه آپاندیسش این اطمینان رو داد که مشکلش مربوط به ناحیه تخمدانه،  بهتره پیش دکتر زنان بره و چنتا مسکن براش تجویز کرد.

یک هفته بعد ملیکا پیش دکتر زنان رفت و با انجام سونوگرافی از ناحیه رحم و تخمدان، دکتر بهش گفت کیست اندومتریوز داره که به تخمدانش چسبیده و چند تا آزمایش براش نوشت.

مشاهده بیشتر : دکتر زنان زایمان و نازایی خوب

ملیکا که کلاً متوجه نشد کیست اندومتریوز چیه و چرا بهش مبتلا شده تصمیم گرفت دنبال یه دکتر زنان بهتر بگرده.

عمه‌ش یه دکتر باتجربه معرفی کرد و ملیکا برای سه هفته بعد بین مریض نوبت گرفت. تا اون روز مرتب مقالات انگلیسی و فارسی رو می‌خوند و تنها موضوعی که خیلی نگرانش میکرد، عارضه ناباروری تو افرادی بود که به این نوع کیست مبتلا میشن.

بالاخره این سه هفته گذشت و ملیکا پیش دکتر رفت. اول یه سونوگرافی انجام داد و بعدش شروع کرد به توضیحات که کیست شکلات یه نوع کیست خونیه و دلیل ابتلا بهش مشخص نیست، ممکنه ژنتیکی باشه یا به دلیل ضعف سیستم ایمنی بدن به وجود بیاد که اصلاً اهمیت نداره و مهم اینه که روند درمان رو شروع کنیم تا درد کمتری تو ناحیه شکم، لگن و کمرت تحمل کنی.

کیست ملیکا بزرگ بود و با دارو از بین نمی‌رفت و باید عمل جراحی یا لاپاروسکوپی میشد که به دلیل مجرد بودنش این امکان وجود نداشت.

برای اینکه جلوی درد ملیکا گرفته بشه و کیستش از این بزرگ‌تر نشه باید دوره‌های قاعدگیش قطع میشد، دکتر داروی ویزان رو تجویز کرد تا هر روز بخوره و هر سه ماه برای چکاپ مراجعه کنه.

علاوه بر این ها دکتر براش آزمایش amh که مربوط به ذخایر تخمدانه رو هم تجویز کرد که نتیجه آزمایش ملیکا سطح amh رو بالای 5 نشون داد و مشکلی برای بارداری در آینده وجود نداشت.

ملیکا حدود دو سال مرتب دارو می‌خورد تا زمانی که ازدواج کرد. نظر دکتر این بود که ملیکا باردار بشه تا همراه با سزارین، کیست رو خارج کنن، البته بهش گفت که قطعاً دوران بارداری سختی داره و ممکنه حتی بعد از عمل تا دوران یائسگی دوباره به این نوع کیست مبتلا بشه.

ملیکا نمی‌خواست به این زودی باردار بشه و دکتر بهش پیشنهاد لاپاروسکوپی داد تا کیست رو خارج کنن اما گفت ممکنه مقداری از تخمدان همراهش خارج بشه که احتمال ناباروری رو افزایش میده. برای همین یک کلینیک مخصوص لاپاروسکوپی رو معرفی کرد تا برای مشاوره به اونجا بره.

یک هفته بعد ملیکا به این مرکز مراجعه کرد و دکتر براش آزمایش خون، تست پاپ‌اسمیر، سونوگرافی واژینال تجویز کرد و ازش خواست دوباره آزمایش Amh بده.

ملیکا تو 10 روز تمام این آزمایشات رو انجام داد و پیش دکتر رفت. تست پاپ‌اسمیرش مشکلی نداشت، سونوگرافی واژینالش هم کاملاً وجود کیست رو تأیید کرد و اندازه کیست هم به‌صورت دقیق مشخص شد. ولی آزمایش amh نسبت به دو سال قبل کاهش زیادی داشت و به حدود عدد 3 رسیده و از طرفی به دلیل خوردن داروی ویزان، پوکی‌استخوان جزئی گرفته بود.

 دکتر تشخیص داد که قبل از لاپاروسکوپی باید تخمک فیریز کنه تا مشکلی در آینده برای بارداریش پیش نیاد.

این برداشت از آزمایش‌ها حسابی ملیکا رو ترسوند. باز به دنبال دکتر دیگه ای گشت و کل پرونده پزشکیش رو پیشش برد.

دکتر با بررسی پرونده پزشکی ملیکا، براش آزمایش amh تجویز کرد و تاکید کرد این آزمایش رو حتماً باید روز دوم پریود انجام بده تا نتیجه دقیقی داشته باشه و از ملیکا خواست قرص ال‌دی بخوره تا دوباره پریود بشه و قاعدگی منظمی داشته باشه.

ملیکا قرص‌های قبلیش رو قطع کرد و فقط ال‌دی می‌خورد و روز دوم پریودش آزمایش داد و با جواب پیش دکتر رفت که نتیجه اون خوشحال‌کننده بود و سطح amh پنج نشونه خوبی برای توانایی بارداری ملیکا بود.

دکتر بهش گفت الان تخمک چپت عملا از کار افتاده و برای لاپروسکوپی نگران نباش چون آسیبی برات نداره و بارداریت رو تحت تاثیر قرار نمیده.

حالا دیگه خیال ملیکا راحت شده بود و نگرانی برای بارداری نداشت، با قطع کردن داروهایی که جلوی پریود شدنش رو میگرفت و روی هورمون هاش تاثیر میذاشت، شرایط روحی بهتری رو تجربه میکرد و استرس و عصبانیتش کم شده بود، ولی درد کمر، دل و لگنش برگشته. منتظره تعداد مبتلاها به کرونا کم بشه تا بدون ترس از ابتلا به ویروس کرونا لاپاروسکوپی انجام بده.

 سوالاتی که در این قسمت از دکتر باباخانیان پرسیدیم:

  • کیست اندومتریوز چیه؟
  • علت ابتلا به این کیست مشخصه؟
  • با چه آزمایش‌هایی میشه از نوع کیست رو تشخیص داد؟
  • رژیم غذایی خاصی برای افراد مبتلا به انواع کیست وجود داره؟
  • از چه روش‌هایی برای درمان کیست اندومتریوز استفاده میشه؟
  • خانم‌ها برای اینکه از سلامت رحم و تخمدانشون مطمئن بشن باید چند وقت یه بار به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنن؟

خب می‌رسیم به پایان دوازدهمین قسمت فصل سوم پادکستمون و مثل همیشه «به‌سلامتی همتون»

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.4 / 5. تعداد رای‌ها 33

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

18 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها